ir receiver

heuj,

ik wilde voor iemand in de klas die nogal gek is op projectjes waarmee je kunt communicereen een draadloos comunicatie dingetje maken, met een soort van morse idee. hiervoor wil ik in 1 doosje een ir-zender maken(led,weerstand,puls schakelaar) en een ontvanger. die ontvanger moet ir dus kunnen ontvangen en om kunnen zetten in een toon en een knipperende led(elke keer als de zender wordt ingedrukt. het zou mischien wel handig zijn als de ontvanger niet reageert op de zelf ingebouwde zender :P. verder moet er dus met een schakelaar om zijn te schakelen naar led of koptelefoon aansluiting voor puls. Ik heb wel schema's gezien, maar die waren veel te ingewikkeld, ik wil het zo klein en simpel mogelijk houden. ik heb hier zat ir-ledjes, en ontvangers uit pc-balletjes-muizen, ik weet alleen niet of deze gevoelig genoeg zijn om een redelijke afstand van iets van 50m te kunnen zenden, iemand id'tjes/schema's?

ik dank u bij voorbaat

mijn oprechte groeten

(de vrije franse vertaling van een goeie brief :P)

//de titel moet dus ir-receiver zijn *kloink*

Take a parachute, and jump!

50 meter kun je normaal gesproken vergeten. Kun je niet iets met 433MHz modules? Als je er 2 setjes van koopt op verschillende frequenties, moet dat werken. Alleen even oppassen met instralen als RX en TX vlak naast elkaar in 1 housing zitten.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 17 november 2005 21:10:56 schreef Marco69:
50 meter kun je normaal gesproken vergeten. Kun je niet iets met 433MHz modules? Als je er 2 setjes van koopt op verschillende frequenties, moet dat werken. Alleen even oppassen met instralen als RX en TX vlak naast elkaar in 1 housing zitten.

kan 25 meter wel dan?

een klas van 25 meter?

ons grootste lokaal is 10x10 meter!
je zou gewoon de drukknop voor de ir-led kunnen zetten en dan met een weerstand.

de ontvanger maak je door een fotodiode in sperrichting, aan de anode een draad naar de basis van een npn (bc547) en via 330K naar de min.
via de tor schakel je een led.
de hoofdtelefoon zal je een toongenerator voor moeten hebben.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 18 november 2005 15:18:29 schreef muddy:
een klas van 25 meter?

ons grootste lokaal is 10x10 meter!
je zou gewoon de drukknop voor de ir-led kunnen zetten en dan met een weerstand.

de ontvanger maak je door een fotodiode in sperrichting, aan de anode een draad naar de basis van een npn (bc547) en via 330K naar de min.
via de tor schakel je een led.
de hoofdtelefoon zal je een toongenerator voor moeten hebben.

leuk, maar ik heb dus geen fotodiodes, alleen een soort van ir-transistors oid die in muizen zitten, kan ik daar wat mee?

die werken hetzelfde, maar die moet je anders aansluiten:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 18 november 2005 17:19:07 schreef muddy:
die werken hetzelfde, maar die moet je anders aansluiten:)

hoe dan wel?

weeknie

zoek eens op ergens, of vraag het:p

wel een vet idee

Op 18 november 2005 18:55:32 schreef muddy:
weeknie

zoek eens op ergens, of vraag het:p

wel een vet idee

het id wel ja, maar ik ga mischien later, als ik eindelijk met asm de i/o poort van m'n ti-84 kan besturen, daar een draadloze communicator voor maken, zo simpel mogelijk, dan wordt het pas echt leuk :)

jammer, ik ben al bijna klaar:)

voeg me effe toe en mail me dan delete ik mijn naam hier even.

[Bericht gewijzigd door muddy op 19 november 2005 09:47:36 ]

Evarist

Golden Member

Maar ma, gebruik toch een IR ontvanger. Eeen TSOP of zo.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 18 november 2005 20:00:15 schreef muddy:
jammer, ik ben al bijna klaar:)

voeg me effe toe *snip* en mail me dan delete ik mijn naam hier even.

ik gebruik nauwelijks msn, heb je geen irc? :)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op 22 december 2007 17:43:06 (9%)]

Beter je mail adres weghalen ivm span