liftbesturing

Op 22 november 2005 21:39:14 schreef Onbekend:
[...]
Kortom, er zijn allerlei onduidelijkheden.
Voor elke lift is er weer een aparte besturing nodig. Er is geen standaard schema dat voor elke lift geldt.

Dat lijkt mij voor liftfabrikanten dan een erg dure aangelegenheid. Is dus redelijk onzin, zeker nu we over microcontroller beschikken.Daar draait vast een universeel liftbesturingsprogramma op waarvan veel parameters zoals aantal verdiepingen, wachttijden, hardware configuratie enzo in te stellen zijn via bv een serieele interface en een (simpele) terminal.

De betrouwbaarheid van microcontrollers is tegenwoordig erg hoog, zeker als er goed over de software nagedacht is en in de mainloop een watchdog geactiveerd wordt. Mocht de mainloop om wat voor reden crashen, dan wordt de hele controller door een apart stukje hardware gereset.

Voor de drukknoppen wordt volgens mij tegenwoordig een bussysteem gebruikt. Elke knop heeft lokaal een microcontroller en krijgt een unieke ID op die bus (bv met dip-switches of draadbruggen die doorgeknipt moeten worden), die dan vervolgens door een centrale controller uitgelezen en bestuurd (het lampje en/of indicator) kan worden. Als je het een beetje slim opzet, kan de centrale controller automatisch alle periferie hardware op de bus detekteren en gebruiken zonder dat dit ingeprogrammeerd hoeft te worden.

Het schema kan dan betrekkelijk eenvoudig blijven. Een forse microcontroller, enkele businterfaces met overspanningsbeveiliging, kortsluitbeveiliging en optocouplers, 1 voeding voor de controller en 1 (aparte) voeding voor de periferie/bus elektronica en power drivers/relais voor het aansturen van de motor en de remmen. Mocht er dan kortsluiting ontstaan in de periferie hardware en de kortsluitbeveiliging aan die kant ook faalt en daardoor de voeding doorfikt, dan blijft het controller gedeelte in ieder geval gewoon doorwerken.

[knop]--[knop]--[knop]--[knop]----[businterface]+[microcontroller]||[powerswitches]
[liftkooibediening_en_display]----[businterface]+
[sensor1]-------------------------[businterface]+
[sensor2]-------------------------[businterface]+

Anyway, ik zou zeker eens kijken naar AVR microcontrollers icm een c / basic compiler. Het programmeren van zo'n controller wordt dan vrij eenvoudig.

It's a good day for science!

het gaat in het echt of met een hydraulische cilinder of met contragewichte, al neemt dit laatste af.

het is eigenlijk een heel complex systeem van sensoren, allemaal een eigen taak. en alles reageert op elkaar.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 21 november 2005 21:49:43 schreef Fantomaz:
Elke keer als ik een lift instap, probeer ik voor mezelf te beredeneren hoe deze geprogrammeerd is.
Vroeger beredeneerde ik alles met relais en tegenwoordig met uC's.
(ik heb het overigens met veel dingen en niet alleen met liften)
En ook elke keer probeer ik de fouten die ik denk te constateren, op te lossen. Meestal in mijn hoofd, soms ga ik er echt voor zitten ;-).

Probeer eens voor jezelf na te gaan hoe zo'n ding werkt. Lete daarbij ook op kleine zaken als een lift die een etage overslaat wanneer de lift reeds door anderen in gebruik is. Een soort prioriteitenstelling dus.
Zet alles in een Flowchard (zo doe ik het tenminste altijd met processen) en ga dan los met relais, PLC's, Microcontrolers of logische poorten voor mijn part.
Gewoon stap voor stap.
En ik moet de anderen hier gelijk geven dat je niet meteen je hele project naar "ons" schuift, maar eerst zelf stappen onderneemt.
Loop je dan alsnog vast, kun je ons om advies vragen. ;-)

inderdaad, dat heb ik ook... altijd afvragen hoe iets werkt... Al stukken programma in je hoofd zien...

en inderdaad vroeger dacht ik ook in relaistechniek... later in msx basic... daarna in Ladder... en daarna in z80 assembly... en nu met PIC controllers....
Hieruit blijk ook dat als je de Logica door heb het eigelijk niet zoveel uitmaakt waarmee je het moet maken...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 23 november 2005 00:46:56 schreef dexter:
[...]

Dat lijkt mij voor liftfabrikanten dan een erg dure aangelegenheid. Is dus redelijk onzin, zeker nu we over microcontroller beschikken.Daar draait vast een universeel liftbesturingsprogramma op waarvan veel parameters zoals aantal verdiepingen, wachttijden, hardware configuratie enzo in te stellen zijn via bv een serieele interface en een (simpele) terminal.

De betrouwbaarheid van microcontrollers is tegenwoordig erg hoog, zeker als er goed over de software nagedacht is en in de mainloop een watchdog geactiveerd wordt. Mocht de mainloop om wat voor reden crashen, dan wordt de hele controller door een apart stukje hardware gereset.

Voor de drukknoppen wordt volgens mij tegenwoordig een bussysteem gebruikt. Elke knop heeft lokaal een microcontroller en krijgt een unieke ID op die bus (bv met dip-switches of draadbruggen die doorgeknipt moeten worden), die dan vervolgens door een centrale controller uitgelezen en bestuurd (het lampje en/of indicator) kan worden. Als je het een beetje slim opzet, kan de centrale controller automatisch alle periferie hardware op de bus detekteren en gebruiken zonder dat dit ingeprogrammeerd hoeft te worden.

Het schema kan dan betrekkelijk eenvoudig blijven. Een forse microcontroller, enkele businterfaces met overspanningsbeveiliging, kortsluitbeveiliging en optocouplers, 1 voeding voor de controller en 1 (aparte) voeding voor de periferie/bus elektronica en power drivers/relais voor het aansturen van de motor en de remmen. Mocht er dan kortsluiting ontstaan in de periferie hardware en de kortsluitbeveiliging aan die kant ook faalt en daardoor de voeding doorfikt, dan blijft het controller gedeelte in ieder geval gewoon doorwerken.

[knop]--[knop]--[knop]--[knop]----[businterface]+[microcontroller]||[powerswitches]
[liftkooibediening_en_display]----[businterface]+
[sensor1]-------------------------[businterface]+
[sensor2]-------------------------[businterface]+

Anyway, ik zou zeker eens kijken naar AVR microcontrollers icm een c / basic compiler. Het programmeren van zo'n controller wordt dan vrij eenvoudig.

inderdaad werkt het zo.... ik heb bij De Reus liften gewerkt... en via de laptop zijn het aantal stopplaatsen, remmen, versnellen enz in te stellen...

de deur-stations was daar toendertijd inderdaad een soort bussysteem, met dipswitches. (je kreeg zelfs de bandkabel al standaard aangeleverd, van station naar station..)

dan gingen er 3 kabels naar de lift kooi. eentje voor het drukknoppenbord. eentje voor de schuifdeur open/dicht.
en eentje die ging naar een kastje op het dak van de liftkooi... in dat kastje zat iets van fotocelletjes/lampje. in dat kastje zat een sleuf, waar een plasticband doorheen ging... die plastband liep van het dak van de liftschaft tot de vloer... en doormiddel van zwart plakband werden de verdiepingen, en de remplaatsen enz , aangegeven..

tja, en dan in het machinehuis nog een motortje met een rem... tacho op de as... en oja... in de schaft zitten ook nog 2 echte eindschakelaars (bij de vloer en het dak) die de voeding afschakelen als de lift te ver gaat...

en dan de vang nog... die zorgt er dus voor dat de lift nooit kan vallen... maar daar zit niets elektrisch aan.

plus aan een lift zitten 4 18mm staaldraaden, waar eentje van 10mmm al meer als genoeg was geweest...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Het is inderdaad wel handig te weten waar we over praten. Hoeveel verdiepingen etc.

Waar ik mij laatst aan ergerde en waar ik meteen over ging filosoferen:
Als je bij een lounge aankomt met 2 of meer liften, zullen 4 uit de 5 mensen op de knoppen van beide liften drukken. Onzin want als de ene lift er is, stap je erin en komt die 2e lift (een paar tellen later) voor nop!

Dus dacht ik dat 1 knop daar wel voldoende was. Met een prioriteits behandeling. De lift die het dichtst in de buurt is, komt aan mits deze niet in gebruik, of reeds ergens anders gereserveerd is.

Maar je hebt wel veel poorten nodig voor zo'n complete constructie (zelfs bij 1 lift)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 23 november 2005 00:46:56 schreef dexter:
[...]

Misschien was mijn antwoord niet helemaal duidelijk omschreven, maar jij zegt nu precies wat ik ook wilde zeggen.
Er veel variabelen wat je dus in een liftprogramma moet ingeven. Een volledig universeel programma is niet nodig en onnodig veel werk voor de ontwikkeling van 1 exemplaar.
Ik wilde alleen aangeven dat een lift die tussen 2 etages pendelt eenvoudiger is te maken dan voor 15 verdiepingen.

Op 23 november 2005 23:41:15 schreef Onbekend:
[...]
Misschien was mijn antwoord niet helemaal duidelijk omschreven, maar jij zegt nu precies wat ik ook wilde zeggen.
Er veel variabelen wat je dus in een liftprogramma moet ingeven. Een volledig universeel programma is niet nodig en onnodig veel werk voor de ontwikkeling van 1 exemplaar.
Ik wilde alleen aangeven dat een lift die tussen 2 etages pendelt eenvoudiger is te maken dan voor 15 verdiepingen.

da is ook nie waar he! Voor 15 verdiepen is juist hetzelfde als voor 2 verdiepen, je hebt altijd hetzelfde principe alleen je hebt andere verdiepingen.

en een soort optrek en afremvertraging per verdieping, dat ie niet pats boem stilstaat, en dat ie bij verdiepingen waar hij niet moet zijn niet afremt...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 24 november 2005 08:29:48 schreef SvenVdb:
[...]

da is ook nie waar he! Voor 15 verdiepen is juist hetzelfde als voor 2 verdiepen, je hebt altijd hetzelfde principe alleen je hebt andere verdiepingen.

Ik doelde hiermee meer dat je geen afwerkvolgorde hebt omdat hij maar heen en weer pendelt.

Op 24 november 2005 08:29:48 schreef SvenVdb:

Kom... je hebt voor elke verdieping een extra set sensoren nodig en ook in de programmering zul je meer variabelen moeten toevoegen.
Voor elke verdieping heb je daarom ook weer extra poorten nodig. Je zit al snel aan de max van de uC waardoor je die moet koppelen middels buslijnen oid. Dus de programmering daarop aanpassen... enz. enz.
Dus 2 verdiepingen is wel degelijk moeilijker, in mijn beleving.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 24 november 2005 22:51:25 schreef Fantomaz:
[...]

Voor elke verdieping heb je daarom ook weer extra poorten nodig. Je zit al snel aan de max van de uC waardoor je die moet koppelen middels buslijnen oid. Dus de programmering daarop aanpassen... enz. enz.
Dus 2 verdiepingen is wel degelijk moeilijker, in mijn beleving.

Als je met een bussyteem voor de sensoren werkt hoeft dat helemaal geen extra poorten te kosten. En dan is het mogelijk met een standaard programma en een stuk configuratie een veelzijdig inzetbaar liftsysteem te maken.

Maar dat gaat denk ik wat te ver voor de TS. Laat die eerst maar beginnen met zo basic mogelijk systeem.