Op 22 november 2005 21:39:14 schreef Onbekend:
[...]
Kortom, er zijn allerlei onduidelijkheden.
Voor elke lift is er weer een aparte besturing nodig. Er is geen standaard schema dat voor elke lift geldt.
Dat lijkt mij voor liftfabrikanten dan een erg dure aangelegenheid. Is dus redelijk onzin, zeker nu we over microcontroller beschikken.Daar draait vast een universeel liftbesturingsprogramma op waarvan veel parameters zoals aantal verdiepingen, wachttijden, hardware configuratie enzo in te stellen zijn via bv een serieele interface en een (simpele) terminal.
De betrouwbaarheid van microcontrollers is tegenwoordig erg hoog, zeker als er goed over de software nagedacht is en in de mainloop een watchdog geactiveerd wordt. Mocht de mainloop om wat voor reden crashen, dan wordt de hele controller door een apart stukje hardware gereset.
Voor de drukknoppen wordt volgens mij tegenwoordig een bussysteem gebruikt. Elke knop heeft lokaal een microcontroller en krijgt een unieke ID op die bus (bv met dip-switches of draadbruggen die doorgeknipt moeten worden), die dan vervolgens door een centrale controller uitgelezen en bestuurd (het lampje en/of indicator) kan worden. Als je het een beetje slim opzet, kan de centrale controller automatisch alle periferie hardware op de bus detekteren en gebruiken zonder dat dit ingeprogrammeerd hoeft te worden.
Het schema kan dan betrekkelijk eenvoudig blijven. Een forse microcontroller, enkele businterfaces met overspanningsbeveiliging, kortsluitbeveiliging en optocouplers, 1 voeding voor de controller en 1 (aparte) voeding voor de periferie/bus elektronica en power drivers/relais voor het aansturen van de motor en de remmen. Mocht er dan kortsluiting ontstaan in de periferie hardware en de kortsluitbeveiliging aan die kant ook faalt en daardoor de voeding doorfikt, dan blijft het controller gedeelte in ieder geval gewoon doorwerken.
[knop]--[knop]--[knop]--[knop]----[businterface]+[microcontroller]||[powerswitches]
[liftkooibediening_en_display]----[businterface]+
[sensor1]-------------------------[businterface]+
[sensor2]-------------------------[businterface]+
Anyway, ik zou zeker eens kijken naar AVR microcontrollers icm een c / basic compiler. Het programmeren van zo'n controller wordt dan vrij eenvoudig.