programma voor clip, vervorming te detacteren?

Alleen berichten met de trefwoorden “spectrum” worden getoond. Alle berichten tonen

free_electron

Silicon Member

je stuurt dat beter door een audio analyse tool. ik dacht dat er iets was in mathlab. dat bekijkt het spectrum. clipping zie je direct optreden ( plotseling enorme harmonischen )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 29 november 2005 21:46:41 schreef Fuzzbass:
Een beetje clipping is niet zo heel erg. De meeste mensen horen het niet eens, en schadelijk voor speakers is het al helemaal niet (het clippen op zich dus).

Veel professionele opnames worden opzettelijk ge"soft"clipt om de mix zo hard mogelijk te maken, dan lijkt het geluid imposanter.

Over het clippen van gitaren zal ik maar zwijgen. Dat is een gewenst effect.

ja leuk..... en zo verneukt men dus een opname :)
nee serieus ik vind dat ergerlijk. dat klinkt erbarmelijk.
waarom dan zoveel dynamiek op een cd hebben als je toch maar 4db dynamiek gebruikt?
grrmbl muziekindustrie.....

dan zie is naar cool edit pro of adobe audition zoals dat nu heet. kan je mooi zien waneer het clip.
kan je zelfs aan clip restoration doen. werkt niet zo goed maar tis iets als laatste redmiddel
kunt zelfs spectrum bekijken ook als je wil

My Tube is bigger then yours
Henry S.

Moderator

Op 30 november 2005 13:26:48 schreef beertje_01:
[...]
ja leuk..... en zo verneukt men dus een opname :)
nee serieus ik vind dat ergerlijk. dat klinkt erbarmelijk.
waarom dan zoveel dynamiek op een cd hebben als je toch maar 4db dynamiek gebruikt?
grrmbl muziekindustrie.....

dan zie is naar cool edit pro of adobe audition zoals dat nu heet. kan je mooi zien waneer het clip.
kan je zelfs aan clip restoration doen. werkt niet zo goed maar tis iets als laatste redmiddel
kunt zelfs spectrum bekijken ook als je wil

Ik vind het verschrikkelijk en heb zo al wat opnames (Demo's/CD's) de mist in zien gaan. Clipping op een CD klinkt niet soft!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Tis alleen jammer dat je - als je gaat analyseren aan een complete mix, je niet echt meer ziet wat de grondtonen zijn en wat de harmonischen. Volgens mij heb je daar in dit geval niet veel aan. Wel als je bijvoorbeeld een versterker aan het doorfluiten bent met een toon van een enkele frequentie. Dan zie je met een spectrumanalyse de harmonische vervormingsprodukten eenvoudig intstaan.

Als je toch zoiets wilt, kun je eens naar de volgende programma's kijken. Met [url=www.audiotester.de]audiotester[/url] kun je real-time een spectrumanalyse maken van wat er ook maar op je geluidkart binnenkomt, en daarnaast nog allerlei andere handige audio-meet-opties, veelal maar niet alleen gericht op luidsprekerbouw. De freeware versie heeft volledioge functionaliteit, alleen de runtime is beperkt.
Daarnaast is er Rightmar Audio Analyzet. Iets minder uitgebreid dan audiotester, maar doet in principe hetzelfde, namelijk de geluidskaart gebruiken als meetinstrument. Daarnaast kan het programma echter ook een .wav-file analyseren als ik me niet vergis.