Fm zendertje

Hoi elektrotechneuten,

Ik ben bezig met een FM bug. Ik het de link van het circuit van deze site. Dit is het circuit

Nu ben ik echt een noob in elektro (ik heb me hiervoor er praktisch nooit echt mee bezig gehouden). En ik heb een paar vraagjes:

- Heeft een condensatormicrofoon een + en een - pool? of maakt dit hiet niet uit?
- Hoe moet ik de BC 547 in dit schema plaatsen. Hoe zie ik wat de achterkan of vookant is?
- IK heb een trimmer van 2 - 22 pF. Voldoet deze? en wat is het verschil in dit circuit met eentje van 2-18 pF?
- Welke poot van een elco is ook al weer de min? was dat de lange?
- Kan ik een 9 volt adapter gebruiken om dit circuit uiteindelijk uit te testen?
- Wat houd dat driehoekje rechtsbovenin in? is dat aarde?

Voor zover zijn dit mijn vragen,
Alvast vriendelijk bedankt!

Mike

Voor zover zijn dit mijn vragen

-Share your knowledge-
klein is fijn

Moderator

Op 3 december 2005 17:43:13 schreef Mikey:
- Heeft een condensatormicrofoon een + en een - pool? of maakt dit hiet niet uit?

Vaak wel. Gewoon even uitproberen, hij doet het maar op 1 manier.

- Hoe moet ik de BC 547 in dit schema plaatsen. Hoe zie ik wat de achterkan of vookant is?

Als je de transistor met het platte deel naar je toe houd dan zijn de pootjes als volgt vlnr: collector, basis, emitter.

- IK heb een trimmer van 2 - 22 pF. Voldoet deze? en wat is het verschil in dit circuit met eentje van 2-18 pF?

Voldoet prima.

- Welke poot van een elco is ook al weer de min? was dat de lange?

De korte poot is de min, meestal staat er bij die poot ook een zwarte streep op de elco.

- Kan ik een 9 volt adapter gebruiken om dit circuit uiteindelijk uit te testen?

Het kan, maar zorg dan wel dat die goed gestabiliseerd is met de nodige condensatoren en elco's.

- Wat houd dat driehoekje rechtsbovenin in? is dat aarde?

Nope, dat is de antenne, een stuk draad van 50cm voldoet.

Henry S.

Moderator

Op 3 december 2005 17:43:13 schreef Mikey:
Hoi elektrotechneuten,

Ik ben bezig met een FM bug. Ik het de link van het circuit van deze site. Dit is het circuit

Nu ben ik echt een noob in elektro (ik heb me hiervoor er praktisch nooit echt mee bezig gehouden). En ik heb een paar vraagjes:

- Heeft een condensatormicrofoon een + en een - pool? of maakt dit hiet niet uit?

De minpool zit aan de behuizing

- Hoe moet ik de BC 547 in dit schema plaatsen. Hoe zie ik wat de achterkan of vookant is?

Ik verwijs je naar de datasheet: http://home.planet.nl/~midde639/specs/BC546_547.PDF

- IK heb een trimmer van 2 - 22 pF. Voldoet deze? en wat is het verschil in dit circuit met eentje van 2-18 pF?

Geen merkbaar verschil

- Welke poot van een elco is ook al weer de min? was dat de lange?

Stel, je knipt de pootjes op gelijke lengte... dan weet je het niet meer.
Je moet kijken naar min-tekens ed.

- Kan ik een 9 volt adapter gebruiken om dit circuit uiteindelijk uit te testen?

Ja, maar dat zal brom geven.

- Wat houd dat driehoekje rechtsbovenin in? is dat aarde?

Antenne ;)

Alle info vind je hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/22886/

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Is deze fm bug stabiel over een langere tijd?
Ik bedoel verschuift hij niet na een uur.

Henry S.

Moderator

Nee, zeker niet. Je hoeft er maar naar te wijzen en hij verschuift. ;)
Dan zal je iets met x-tal, dual gate mosfet, spanningsstabilisator, tempex, giethars ed moeten doen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

hartelijk dank voor jullie reacties! ik ben er veel wijzer van geworden :D. Wat bedoelen jullie met het verschuiven van de fm bug? dat de golflengte veranderd? En is dit 'simpel' op te lossen. Ik wil namelijk aan de hand van dit circuitje (als begin)wat meer thuis worden in de wereld van de elektro. Je moet toch ergens beginnen.

Nog een vraagje:
Ik ben nu bezig met solderen, geleid het tin ook? Of moeten die metalen 'draadjes/stengeltjes' elkaar raken en dan tin erover?

Grtz Devoney

[Bericht gewijzigd door Mikey op zaterdag 3 december 2005 19:08:33

-Share your knowledge-

hij zal iets kunnen gaan afwijken naar verloop van tijd. maar om gewoon wat te kijken en te experimenteren heb je hier helemaal geen last van.
vergeet niet dat je hiermee ook je buren e.d. kunt storen....

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
klein is fijn

Moderator

Op 3 december 2005 18:52:11 schreef Mikey:
geleid het tin ook? Of moeten die metalen 'draadjes/stengeltjes' elkaar raken en dan tin erover

Dat tin geleid prima. Als je van de zijkant tegen een soldering aankijkt, dan moet het eruit zien als een hol bergje. Niet teveel soldeer dus gebruiken, want dan krijg je van die lelijke bolletjes rond de poten.

Weer paar vraagjes...

Op de tekening van het circuit zijn 2 transistoren te zien (zo heten ze toch? die met die 3 pootjes?)
- welke kant op de tekening is de platte kant?
- ik heb een trimmer met 3 pootjes/polen of de tekening word er maar gebruik gemaakt van 2... Hoe moet ik dit oplossen, welke pootjes moet ik gebruiken?

alvast weer bedankt voor het beantwoorden van deze noob vragen..

-Share your knowledge-
Henry S.

Moderator

Op 3 december 2005 19:26:05 schreef Mikey:
Weer paar vraagjes...

Op de tekening van het circuit zijn 2 transistoren te zien (zo heten ze toch? die met die 3 pootjes?)
- welke kant op de tekening is de platte kant?

Ehhhh? Daarvoor echt even de datasheet bekijken en vergelijken. Op de tekening staat geen platte kant.

- ik heb een trimmer met 3 pootjes/polen of de tekening word er maar gebruik gemaakt van 2... Hoe moet ik dit oplossen, welke pootjes moet ik gebruiken?

2 pootjes zitten aan elkaar vast, dat kan je ook zien als je de trimmer van onderen bekijkt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

@Henry had het al getikt kijk eens goed naar deze link?
http://home.planet.nl/~midde639/specs/BC546_547.PDF
Of kan je hem niet openen? (even zeggen dan!)

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Heee leuke link. Is hier ook een overzichtspagina van transistoren van? Ik zou graag willen weten of de BF198 ook de BF199 kan vervangen.

HF-junk, verslaafd aan ether.
Henry S.

Moderator

Dat kan ik je zo wel vertellen: Probleemloos te vervangen. :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dankjewel Henry, ik heb een breedbandantenne-versterker in elkaar geflanst, die het dus niet doet. Het enige wat ik veranderd heb is de transistor, maar ik zal er ff wat dieper in gaan kijken.
Enne... Mikey, sukses met het bouwen! Pas op voor het HF-virus. Ik ben intussen al reddeloos verloren, maar misschien maak jij nog een kans... ;)

HF-junk, verslaafd aan ether.

Heee Robbie-boy! Bedankt voor de links. Had voor buizen al een bekend Duits adres en ben blij nu ook een duidelijk overzicht te hebben van de transistoren. Ga nu met de Sinterklahaas-gedichtjes bezig... Nog bedankt voor jouw Sinterklahaas-liedjes. We hebben hier genoten met warme chocolade-melk en de eigengemaakte snert. Het is warempel December! Mazzzzzzzzzel!

HF-junk, verslaafd aan ether.

haha ik laat me lekker infecteren :P ik vind het wel leuk. Ik heb nog geen resultaat want ik zit alles in elkaar te flansen. 'flansen' omdat het er echt slordig uit ziet. Tot nu toe is alles correct verbonden en is niks te warm geworden door de soldeerbout (na mijn weten).

Nog een paar vraagjes:
- Hoe kanik uit dit circuit aflezen welk pootje de emitter of collector is bij de transistor?
- Bij die condensatorren van 10uF staat wel een + aanduiding, bij die andere niet. Maakt het dan niet uit hoe ik deze in het circuit zet, hebben die kleine geen plus of min?
- Ik heb gezien dat er bij de trimmer 3 pootjes aanzitten, 2 zijn inderdaad hetzelfde. Moet ik dan de 2 pootjes in het circuit aansluiten die niet aan elkaar vast zitten?
- Kun je een trimmer oneindig draaien?

Bedankt voor de hulp alvast! leuk dat jullie een noob op weg willen helpen :)

[Bericht gewijzigd door Mikey op zaterdag 3 december 2005 20:39:46

-Share your knowledge-
Henry S.

Moderator

Op 3 december 2005 20:00:12 schreef Mikey:
haha ik laat me lekker infecteren :P ik vind het wel leuk. Ik heb nog geen resultaat want ik zit alles in elkaar te flansen. 'flansen' omdat het er echt slordig uit ziet. Tot nu toe is alles correct verbonden en is niks te warm geworden door de soldeerbout (na mijn weten).

Nog een paar vraagjes:
- Hoe kanik uit dit circuit aflezen welk pootje de emitter of collector is bij de transistor?

Ik stuur je even op cursus ;) als je het niet erg vindt ;)
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/course.html

- Bij die condensatorren van 10uF staat wel een + aanduiding, bij die andere niet. Maakt het dan niet uit hoe ik deze in het circuit zet, hebben die kleine geen plus of min?

Die hebben geen plus of min, zie de cursus

- Ik heb gezien dat er bij de trimmer 3 pootjes aanzitten, 2 zijn inderdaad hetzelfde. Moet ik dan de 2 pootjes in het circuit aansluiten die niet aan elkaar vast zitten?

Klopt, anders is het geen condensator maar kortsluiting

- Kun je een trimmer oneindig draaien?

Oneindig tot ie stuk is. ;)

Soldeertip: Snel solderen en niet aan de pootjes wrikken, trimmer moet soepel draaien na het solderen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Pas op!!!
@Henry is de drager van dit HF virus!!!
Je kunt hier ook eens kijken!
http://www.schakelingenonline.nl/cursus/index.htm
nog wat INFO:
http://www.on4cp.org/cursus/cc/cond.htm
http://www.on4cp.org/cursus/sc/pnp.htm
http://www.on4cp.org/cursus/cc/resist.htm
http://www.on4cp.org/cursus/sc/diode.htm
scrol hier gewoon eens even overheen?
Zomaar ff kijken.
http://www.circuitsonline.net/links/cat/11

Wat je ook kunt doen?
Als je een bepaalt onderdeel de aansluiting van wilt weten.
Zoek dan BV even met:
http://www.google.nl/
typ hier BV BC547 in en klik dan zoeken en daarna geavanceerd zoeken
en typ dan PDF
niet altijd maar heel vaak krijg je dan de juiste INFO over dit onderdeel!

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Thanks for the info. Kzal morgen is kijken. Kom net terug van uitgaan en kmoest nog ff dit topic checken op replys:P Kga het morgen ff lezen. Bedankt en weltrusten voor degene die dit vanacht nog leest!

-Share your knowledge-
klein is fijn

Moderator

Op 4 december 2005 03:19:13 schreef Mikey:
Thanks for the info. Kzal morgen is kijken. Kom net terug van uitgaan en kmoest nog ff dit topic checken op replys:P

Zo te zien ben je al zwaar besmet met het electro-forum-virus...

Geen ontkomen aan, hé? Ik had hem nog zo gewaarschuwd... :(

HF-junk, verslaafd aan ether.

Als nog een paar vraagjes:
- Ik heb inplaats van 10K ohm weerstand een 9,7K gebruikt en i.p.v. een 4K7 een 4K75 gebruikt. Is deze schakeling gevoelig voor zo een kleine verandering?
- Hoe ga ik dit dingetje testen? IK had hem toenstraks in elkaar geflanst maar ik hoorde niks op mijn radio, ik heb een hoop frequenties getest. Wel dat er wat meer ruis was zodra hij was aangesloten op bepaalde frequenties.
- Wat moet ik met die trimmer doen:P? regelt deze de frequentie waarop hij zendt?
- Het lijkt erop dat mijn spooltjes allen geleiden als ik de draden die ik eraan vast soldeer echt het puntje van de draad laat raken (dus dat hij de kern van de draad raakt). Ik heb het gemeten met een voltage meter. Het lijkt erop dat er een soort van isolatie laagje overheen zit ofzo. De draad heeft gewoon een koper kleur en lijkt mij niet geisoleerd. Is dit van invloed op mijn circuit? Moet ik dan dan persé op de puntjes vna de draad solderen?

Ik heb hem weer helemala uit elkaar gehaald om dit alles zo maar los aan elkaar had zitten. Dat werkt niet echt makkelijk. Nu heb ik (omdat ik geen printplaten kan fixen) een oude pinpas gepaakt en overal op schaal gaatjes in geprikt en dat ik daar de onderdelen op soldeer. Het past allemaal en het zit elkaar niet in de weg. Ik moet het nu alleen nog aan elkaar solderen.

[Bericht gewijzigd door Mikey op zondag 4 december 2005 17:31:04

-Share your knowledge-

Ik heb nog een vraagje, if you guys dont mind :)
Die trimmer van 2 -22 pF kan ik 1 x rond draaien neem ik aan. Dan moet ik alle frequenties hebben gehad toch? wat is het frequentie gebied eigenlijk van de fm zending? en hoe kan ik zien in welke stand qua pF de trimmer staat?

Alvast bedankt!

-Share your knowledge-