Fm zendertje

En die onderdelen hebben toch ook een limiet qua voltage? Of kun je met gebamk bv naar 30 volt?

Ik heb dit gezien op marktplaats:
Luister de telefoon af, stekker.
De maker/verkoper hiervan beweert dat je hiermee je telefoon gesprekken kan opnemen....

Het is wel een erg kleine schakeling. Misschien kunnen jullie beoordelen wat dit ding meot doen. Aangezien er een spoel op zit lijkt het me dat het dingetje radio golven kan zenden ofzo.

-Share your knowledge-

Van Deze site denk ik...

Is dit zendertje stabiel dan? De site van de link hierboven bevat ook informatie waarbij ze zeggen dat je zelf even moet vogelen..

Het ciruitje ziet er erg simpel uit. is zo een telefoon stekker 220Volt? Niet erg veilog om mee te experimenteren dan. (Je weet wel zo een aparte stekker met 4 pinnen, als ik het goed heb)

-Share your knowledge-

Op 16 december 2005 15:58:45 schreef Mikey:
Van Deze site denk ik...

Is dit zendertje stabiel dan? De site van de link hierboven bevat ook informatie waarbij ze zeggen dat je zelf even moet vogelen..

Het ciruitje ziet er erg simpel uit. is zo een telefoon stekker 220Volt? Niet erg veilog om mee te experimenteren dan. (Je weet wel zo een aparte stekker met 4 pinnen, als ik het goed heb)

On-hook: 48VDC(ong, hier gemeten, telenet)
Off-hook: 6VDC(ong, idem)
Ringing: 48VDC+105VAC(ong, en nog es)

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

zoiets kan toch niet stabiel zijn zo klein? zeker niet als hij niet continue blijft zenden... toch? Wat is dat zwarte dingetje links op de foto? en wat doet het?

[Bericht gewijzigd door Mikey op vrijdag 16 december 2005 16:20:07

-Share your knowledge-
Henry S.

Moderator

Diodebrug D1 t/m 4, richt je wisselspanning af* tot gelijkspanning.

*Braaf!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 16 december 2005 16:25:36

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dus je zou zonder die diode dit circuitje ook op gelijkspanning kunnen laten werken?

Wat wordt er bedoeld met een buffer trap om een fm zender stabiel te maken? En hoe werkt zo iets?

-Share your knowledge-
Henry S.

Moderator

De buffertrap heeft een hoge ingangsimpedantie zodat de oscillator zo min mogelijk belast wordt. Een lichtere belasting beinvloedt de frequentie minder.

Een cursus voor de kerstvakantie:
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/course.html

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Pow.. Inderdaad! veel leerstof! Ik zal daar mijn eigen eens in gaan verdiepen. Is kijken wat ik zoal begrijp en qua kennis kan combineren tot iets bruikbaars!
Bedankt

Mijn conclusie uit (de tot nu toe) verkregen informatie:
Je kunt het beste een FM zendertje maken d.m.v. een kristaloscillator. Met daarvoor nog een buffertrap. Het gebruikte kristal moet zoveel mogelijk op de zelfde temperatuur blijven. Dan heb je een redelijk stabiele zender, toch?

[Bericht gewijzigd door Mikey op zaterdag 17 december 2005 10:51:15

-Share your knowledge-

Op 17 december 2005 10:43:27 schreef Mikey:
Mijn conclusie uit (de tot nu toe) verkregen informatie:
Je kunt het beste een FM zendertje maken d.m.v. een kristaloscillator. Met daarvoor nog een buffertrap. Het gebruikte kristal moet zoveel mogelijk op de zelfde temperatuur blijven. Dan heb je een redelijk stabiele zender, toch?

Ongeveer. Om te beginnen moet die buffer achter de kristalosc.

Maar: kristallen voor die frequentie zijn moeilijk te vinden(moet je laten slijpen), dus beter een osc op 33 MHz en dan een verdrievoudiger.

Een kristaloscillator moduleren met fm is niet goed mogelijk je zwaai [frequentievariatie] is daar te klein voor.
Beter is om een vco te bouwen in combinatie met een pll.
Maar dan wordt de schakeling al snel complex.
Een bug kan je het beste maken met een stabiele vfo.

Het juiste schema van de fm zender in telefoonstekker
staat op www.oproepsysteem.be