Goeie tip gevraagd

Op 8 december 2005 20:54:25 schreef Marco69:
Heb je wellicht met S39 gesoldeerd? (niet lachen, ik heb het echt zien gebeuren)

Pfu fu fu. ..... Wàààt:D?
Geen enkele print gesoldeerd met S39 heeft gewerkt (ca 5 velleman kitjes .. toen hoorde ik t pas).

Woei! *heeft etsbak*

Op 8 december 2005 20:24:32 schreef JuuL:
[...]
Die van jou ook :)

Als je weerstand niet is doorgebrand, waarom is hij dan 0 Ohm ipv 470 Ohm? Soldeerfoutje?

Misschien heeft de TS wel 0volt gemeten in plaats van 0 ohm? dat zou wel heel logisch zijn met een kapotte led.

Niet dat dat iets verklaard over waarom die leds kapot gaan trouwens. Maar dat terzijde

Op 8 december 2005 21:06:08 schreef Rd12tf:
[...]

Gebruikt een loodgieter wel eens ...

Een waterpomptang?
Doe zo geheimzinnig niet, ik ken dat echt niet.

free_electron

Silicon Member

Op 8 december 2005 21:16:42 schreef NV Lambik:
[...]
Een waterpomptang?
Doe zo geheimzinnig niet, ik ken dat echt niet.

S39 is waarschijnlijk van dat 'vloeivet' .das heel leuk .. vreet je koperbanen op.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik meet volle sluiting op die weerstand, dat is toch 0 ohm ?
En idd jullie hebben gelijk ik zal in het vervolg proberen om het beter te beschrijven,
maar op deze knopjes duwen blijft fijn.........!!!!!!!!!!???????????

Allemaal bedankt voor de reactie's het moet dus gewoon kunnen, zal een metaalfilm weerstanden gebruiken misschien betere kwaliteit.

de goeie weerstanden meten wel 470 ohm?

Daniel

Op 8 december 2005 21:18:28 schreef free_electron:
[...]

S39 is waarschijnlijk van dat 'vloeivet' .das heel leuk .. vreet je koperbanen op.

Na ja vloeivet. Maar dan extra agressief. Ik loodgiet nog wel eens. Als je een 20 jaar oud koperen knietje die dik groen en zwart is uitgeslagen 10 seconden in een vlam houdt en dan insmeert, even terug het vuur in, lapje erover en je zou zweren dat het rechtstreeks uit de winkel is gekomen :P
Niet zo verwonderelijk dat het verboden is sinds een aantal jaar om het voor water of gas leidingen te gebruiken. (en wel in de doehetzelf zaak tekrijgen !!?? bizar).

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 8 december 2005 22:58:13 schreef fry:
Na ja vloeivet. Maar dan extra agressief. Ik loodgiet nog wel eens. Als je een 20 jaar oud koperen knietje die dik groen en zwart is uitgeslagen 10 seconden in een vlam houdt en dan insmeert, even terug het vuur in, lapje erover en je zou zweren dat het rechtstreeks uit de winkel is gekomen :P
Niet zo verwonderelijk dat het verboden is sinds een aantal jaar om het voor water of gas leidingen te gebruiken. (en wel in de doehetzelf zaak tekrijgen !!?? bizar).

Voor hobbysoldeerwerk is het wel een OK goedje. Mijn leraar waarschuwde me er altijd voor want de damp die er vanaf komt tijdens verhitten is ook niet bevorderlijk voor je gesteldheid. :-(

Ik heb het ook nog regelmatig gebruikt voor het dolderen van waterleidingen. Ook de tin had een hoog loodgehalte, wat óók al niet meer mag... Wist ik veel...
Ik moet alleen niet pissen over mijn printplaat anders vreet het koper spontaan weg en krijg ik er een dof loodfilmpje overheen. >:)

@TS
Ik weet nog steeds niet of je je 470 weerstand hebt gemeten toen hij al op je print gesoldeerd was.
Ik kan me voorstellen (omdat ik het zelf ook vaak heb gehad) dat je kortsluiting in de print had en de weerstand dus geen funktie meer heeft. Dan Doet je led het wel (even) maar is het daarna gedaan. Als je dan je fout gaat zoeken en je meet 0 ohm op je weerstand, kun je een foute conclusie trekken...
NB de kwalliteit van je weerstand staat buiten kijf.
Dat is duidelijk omschreven in de topic.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 8 december 2005 19:49:53 schreef electrodumbo:
Ik heb idd een adapter 12 1A

AC of DC? Is al gevraagd, maar ik heb geen antwoord gezien.

Op 8 december 2005 19:49:53 schreef electrodumbo:
Voor de weerstanden meet ik 12 volt,
over de led ongeveer 3,5 volt
Na zeker 100 uur gewerkt te hebben zijn er 2 leds kapot
Dus meten, 2 weerstanden meet ik 0 ohm en 12 volt op de led

Meet je als de voeding uitstaat?
En hoe heb je gemeten?

Op 8 december 2005 19:49:53 schreef electrodumbo:
Het enige waar ik aan dacht, omdat eigenlijk het hele zooitje paralel staat, is dat ik door die 7 weerstanden paralel, de weerstand verkleind had, maar dat kan ook weer niet, want dan hadden die spanningen op die leds niet moeten kloppen toch?????

De weerstanden staan ook niet parallel met elkaar, er zit bij elke weerstand een diode in serie. Dus..de weerstand+diode staan parallel aan elkaar. Da's wel wat anders..

Op 8 december 2005 19:49:53 schreef electrodumbo:
Oplossing, gewoon 2 nieuwe leds en 2 nieuwe weerstanden????

Misschien dat je inderdaad hele pech gehad hebt en op 1 of andere manier heel beroerde spullen hebt.
Maar..dit lijkt me heeeeeel onwerkelijk..

Ik heb zo'n E12 reeks van baco, die eindigen ook de heletijd in 0 ohm als ik ze teveel overbelast. Na ja de heletijd, het is twee keer voor gekomen dat ik een weerstand teveel belast heb, twee keer 0 ohm.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 8 december 2005 23:32:55 schreef fry:
Ik heb zo'n E12 reeks van baco, die eindigen ook de heletijd in 0 ohm als ik ze teveel overbelast. Na ja de heletijd, het is twee keer voor gekomen dat ik een weerstand teveel belast heb, twee keer 0 ohm.

Mss zoveel vermogen dat de tin is gaan samenvloeien, Fry?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Nee, ze zien er zelfs ongehavend uit. Gate weerstandjes, 4,7 ohm van een mosfet die door overspanning stierf. Gate source kort. Is waarschijnlijk een ampere doorheen gegaan voor een fractie van een seconde.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

S39 is een vloeibaar scheikundig product dat loodgieters gebruiken om koperen buizen te solderen .
Je smeert er wat van op de buizen ( en moffen) , steekt alles in elkaar , en solderen . wordt gebruikt ipv vertinnen .

Veel slap gereutel en weinig zinnigs. Als ik mijn berekeningen er even op los laat, dan kom je met 1/4 watt gewoon niet weg. We hebben 8,8 volt spanningsval over de weerstand als we 3,2 volt op de led's hebben. Dat is dus 18MA voor 1 led. Er staan er 7 op dus voor het gemak even 7X20MA=140MA. Dat is een vermogen van 8.8X0.14= 1.23WATT dus wel meer dan 1/4. Dus weerstand gaat gewoon stuk!
Overigens brandt een led ook goed op wissel spanning, dus is geen gelijkspanning vereist.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op vrijdag 9 december 2005 03:24:49

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Henry S.

Moderator

Sorry Zoef, die berekening klopt van geen kant. Elke led heeft zijn eigen weerstand en zijn stroomgestuurd.
En een led heeft een lage maximale sperspanning.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zoef, dit gaat nergens over:

  • We praten over mA, niet over MA (zou wel gaaf zijn, wil niet weten wat voor kabels je daarvoor nodig hebt)
  • Na enige gezucht heeft de TS uitgelegd dat zijn probleemomschrijving rammelde, elke LED heeft zijn eigen weerstand.
  • Een LED gaat gewoon stuk op wisselspanning vanwege de max. sperspanning die doorgaans overschreden wordt bij dergelijke constructies. 2 LEDs antiparallel zou dat op moeten lossen.

Tot zover jouw bijdrage aan het slappe gereutel. Zinnig was het in elk geval niet.

Verder zou de TS gewoon eens antwoord kunnen geven als iemand wat vraagt. Zeker teveel gevraagd...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 8 december 2005 22:00:57 schreef electrodumbo:
Allemaal bedankt voor de reactie's het moet dus gewoon kunnen, zal een metaalfilm weerstanden gebruiken misschien betere kwaliteit.

0 Ohm is wel vreemd hoor. Wat meet je als je de weerstand eruit hebt gehaalt?
Dan bedoel ik dus op de plaats waar de R zat meten en de R zelf meten.

Een weerstand van 0 Ohm zou op zijn minst verbrand moeten zijn (in hoeverre je dan een weerstand van 0 Ohm kan krijgen).
Tenzij je sluiting hebt, wat mij het waarschijnlijkste lijkt.

[Bericht gewijzigd door JuuL op vrijdag 9 december 2005 09:07:47

Effe kijken of ik nu wel alles beantwoord:
dc spanning dus gelijkstroom

weerstanden op de print gemeten(goed gekeken en verder geen sluiting of versmeltingen)

circuitje opgebouwd zoals door Lucky luke beschreven

S39 gebruik ik nooit in electronica en ook geen tin met harskern allemaal uit den boze

De goeie weerstanden meten idd wel 470 ohm

De weerstanden waren idd op de print gesoldeerd

Voltage op led en print meet ik als de adapter aan staat, de weerstand als hij uit staat

Tin is helaas ook niet gaan samenvloeien

Ik ga het zooitje los solderen een meten lijkt me het beste.

Nee antwoorden is niet te veel gevraagd, maar er zijn ook nog mensen die werken, heel veel werken, heel veel uurtjes, vandaar ik niet 1.2.3. kan antwoorden sorry hoor

Toch allemaal bedankt, hopenlijk heb ik nu alles beantwoord

Henry S.

Moderator

en ook geen tin met harskern allemaal uit den boze

Wat gebruik je dan wel als ik zo vrij mag zijn?
Wat is er mis met de harskern?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Tin/lood (60/40) met flux(2%) er in, kan geen kwaad voor electronica.
Harskern legt een fieze bruine aanslag, en hars kan ingesloten worden, daardoor kun je een slechte verbinding krijgen(meestal bij ondertemperatuur bij het solderen)
Voor kabels (b.v. bij auto's trekhaak aansluiten etc) is harskern weer wel ideaal, maar op printplaten beter niet.

[Bericht gewijzigd door electrodumbo op vrijdag 9 december 2005 19:17:40

Henry S.

Moderator

Ohhhh die oude troep. Nee dank je, dat is idd niet zo handig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.