labvoeding met enkele trafo

Alleen berichten met de trefwoorden “labvoeding site” worden getoond. Alle berichten tonen

ik wil de labvoeding op deze site gaan maken, maar met een enkele trafo, nu had ik dit bedacht:
http://members.lycos.nl/visualpenguin/dubbelvoed.jpg

zal dit gaan werken, en zo ja, wat voor spanning krijg ik secundair? en hoe is ie belastbaar? hoeveel A?
de trafo is 250 VA.

pe4mb
Hugo Welther

Moderator

De spanning is veel te hoog voor de labvoeding.
Deze heeft een trafo van 2x12V nodig, zodat er na gelijkrichting ±32V (2x 16,1V)over blijft.

In jou geval heb je na gelijkrichting ±60V (2x30,1V) dit is dus iets te veel.

De belastbaarheid is die van de LM317's en dus maximaal 1,5A.
Een LM mag overigens maar 15W verstoken, dus hoe groter de spanningsval over de LM hoe lager de maximale stroom.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 2 januari 2003 09:46:49 schreef Martijn Berntsen:
ik wil de labvoeding op deze site gaan maken, maar met een enkele trafo

Als ik jou was zou ik een ontwerp gebruiken dat geschikt is voor een enkele trafo. Een geschikt ontwerp uit de Elektuur van 1998 is deze regelbare voeding. Volgens het schema is een 24V trafo nodig voor 0-24V uitgangsspanning. Met jouw 22V trafo haal je die 24V misschien niet helemaal (afhankelijk van de stroomopname), maar 0-22V moet haalbaar zijn.
Verder is het ontwerp relatief eenvoudig aan te passen voor grotere stroomsterkte.