Teslacoil en dergelijke Deel 9

Dit topic is gesloten

Op 2 maart 2006 22:52:27 schreef fry:
Ik heb alleen de oude versie hier liggen, die is 3mm dikker. Ik weet niet of hij ook zwaarder is. Ik heb ook geen weegschaal, maar ik heb het even primitief met een lineaal als balans en euromuntjes gewogen. Dan kom ik op 2*1 euro 1*2 euro en 1*50cent. Dat zou 31,3 gram moeten zijn.
Gezien de crappiness van de meetopstelling durf ik het niet zekerder te zeggen als tussen de 25 en 35 gram :)

dus een pakketverzending tot 5 kilo, van 5.50 euro, zou altijd goed zijn :)

@bobbyb
Als ik geld over moet maken hoor ik het van je he? Ik wil je niet in de problemen brengen :P

Verder moet ik binnenkort mijn PWS inleveren (binnenkort = maandag :P), dus ik moet hard doorwerken, ook aan theorie. En dan nog maar hopen dat ik de TC ook aan kan zetten vóór maandag. En anders moet ik maar wat langer over doen, en een herkansing gebruiken.

Ik denk iig wel dat ik mijn primaire spoel opnieuw ga maken, en natuurlijk de mmc cap later. Misschien dat ik de MOT stack ook nog ga uitbreiden naar 6 MOTs, 2 per doosje.

Er valt iig nog genoeg te verbeteren en te leren, het is mijn eerste keer dat ik zo'n ding bouw dus ik reken erop dat hij niet of niet helemaal perfect werkt. Maar ik heb tot nu toe al veel geleerd, en ook mijn vindingrijkheid weer een beetje getraind :P

onze pws is ook nog lang niet klaar
tot nu toe hebben we secundaire spoel + toroid
2 NST's 4kV 50 mA
1 grasblazer
sparkgap
en een ijzeren paal van 2 meter als aarde

mmc lijkt me ook wel mooi maar als ik 3 maanden moet wachten is het schooljaar al voorbij... kun je die dingen nergens sneller krijgen?

ik zat ff te zoeken voor een plaatje voor voorpagina van mijn PWS en toen vond ik deze http://nic.funet.fi/pub/sci/electrical/tesla/pictures/rq/rq_e800.gif

[Bericht gewijzigd door jorn16 op zondag 5 maart 2006 17:23:16

Op 5 maart 2006 17:20:57 schreef jorn16:
ik zat ff te zoeken voor een plaatje voor voorpagina van mijn PWS en toen vond ik deze http://nic.funet.fi/pub/sci/electrical/tesla/pictures/rq/rq_e800.gif

Ha! Is dat niet die Nemesis coil!? Het ziet er iig erg bruut uit! Wat een power!
En idd, Bobby laat maar horen als het geld over gemaakt moet weorden!

Chris

~ Resonant Arcs ~

Ziet er mij wel allemaal heel interressant uit .. Heeft iemand hier een site over waar je ergens kan beginnen. Kzou ook wel graag eens zo een tesla coil maken :)

kijk ff tesla coil forum 7 page 9 daar staan een aantal sites

Ik denk dat die mooie foto wel gemaakt is met een leuke lange sluitertijd en shit :P En wij hebben hier zelf een cap gemaakt voor PWS, maar dat werkte dus niet. Mja.. omdat het pws toch ingeleverd moest worden, moesten we de proef maar als mislukt beschouwen :) (Wel mooie vonken en brandend alu-folie, variac is trouwens ook mooi zwart van binnen. Best zonde, omdat Fry daar zoveel moeite in heeft gestoken :))

Ik ga zelf iig gewoon verder met bouwen, en als je *kuch* wat hulp nodig hebt met theorie rond je PWS jorn.. dan zeg je het maar he? :)

Maar er zijn nog genoeg dingen om aan te passen, betere aansluitingen op MOT stack, nieuwe primaire spoel (eentje die wel mooi rond is :)), als de mmc cap ooit nog komt de mmc dus, de toroid kan nog een kleinere buis onder, secundaire nog een keertje lakken, en wat leukere kabels en een betere tappunt voor op de primaire spoel.

Wat hierboven staat is meer een note aan mezelf eigenlijk :P

[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op maandag 6 maart 2006 20:54:06

Hier ook maar weer eens een bericht van mijn kant :P
Ik heb de laatste tijd helaas niet zo veel kunnen doen aan mijn tc's door werk en optredens met mijn band maar ik begin nu weer wat meer tijd te krijgen dus :) Binnenkort komt mijn bestelling uit Duitsland binnen en dan kan ik bezig gaan met de gatedriver voor mijn grote drsstc. De full bridge kan ik dan ook afmaken (mis nog tvs en ontkoppel caps). Maar het is ook wachten op beter weer aangezien ik buiten moet etsen en dat soort dingen wat met dit weer niet echt een succes is.

Voor de first light van mijn grote coil zijn we denk ik wel 2 maand verder maarjah het komt in ieder geval nog wel :)

Ik ben nu ook nog bezig met een klein drsstctje (totale hoogte maximaal 20 cm) Hier wil ik een full bridge baco fetjes inzetten aangezien deze een piek stroom van 1000 A aankunnen. Het enigste probleem word die stroom te halen met maar 55 volt. Dat word dus een grote mmc (veel caps parralel) en zeer dikke kabels enzv.

Ook staat mijn vttc nog steeds op de planning daar komt ook steeds meer materiaal voor binnen. Heb al een aantal platen hmdpe voor het huisje van de buis. Ook de gloeistroom trafo schiet op. Ik ga 2 mots gebruiken wie ik met 2 kabels van 25mm² ga wikkelen. Deze zullen vast nog wel warm worden maarjah voor korte draaitijden zou het moeten lukken hoop ik.

Oftewel teveel te doen en te weinig tijd. Maar over een maandje word het waarschijnlijk wel wat rustiger. Niet elk weekend een optreden en hopelijk ook wat rustiger op het werk (geen dagen van 14 uur dus)

@sparks
Hoe staat het eigenlijk met de verbouwing kun je binnenkort alweer vonken ?

Hallo

ik ben bezig met de verzend optie's van die cap's te bekijken maar het zit een beetje op het randje.

de cap's zijn 3cm in diameter de max voor een brievenbus zit op 3.2cm en met een bubel envelop kom je dus wel op die 3.2.

De kosten voor het verzenden zit bij iedreen op 3 euro.

nu Aan jullie de keuze's

1: ik waag het er op met de bubel envelop in de brievenbus.
2: Verzending via tpg paket post (5,50)
3: verzenden met ups Komt ook op 5,50 dacht ik.
4: ophalen in amsterdam of diemen

Groeten, Bobby

edit graag antwoorden met een nummer :)

hallo

Bobbyb: verzenden lijkt me in mijn geval een prima optie. Ben toch al een zak geld kwijt aan die caps, die paar euro's lig ik dan ook niet meer wakker van, daarnaast is ophalen nog veel duurder :)

Anoniem

Leuk om te zien dat iedereen lekker door coilt, wel ernstig lange verzendtijd! :O

Anyway, ik had een plannetje, maar heb jullie hulp en expertise nodig. Herinnerren jullie allemaal mijn mini-coil nog? Nou, deze wil ik graag ombouwen naar solid-state. Ik heb op veel sites gelezen dat het in principe een kwestie is van een condensatorbank in plaats van door een vonkbrug, door een snelle hoogvermogenstransistor (triac of whatever) te schakelen.

Nu was mijn vraag, als ik nou onze netspanning gelijkricht, en hiermee een condensator oplaad, en deze daarna leegpuls door mijn primaire door hem te schakelen met een 2SC4138 transistor (of meerdere, ik heb er 4, die kan ik toch gewoon paralellen?). Zou dit werken, of zit ik nu VEEEL te makkelijk te denken. En zo ja, mocht dit werken, wat voor een condensatoren kan ik het beste gebruiken, en wat absoluut niet?

Graag iets meer hulp...

(Datasheet: Hier)

@Lil Pimmetje.

Een solid state tesla coil gaat niet echt lukken met die transistors wie je hebt. Je zou er misschien wel wat werkends mee kunnen maken maar het zou niet de moeite waard zijn.
Hieronder wat informatie over verschillende soorten sstc's

Je hebt ongeveer 4 verschillende types solid state tesla coils.

De sstc.
Hierbij stuurt een driver een half-brige of full-bridge aan op de resonantie frequentie van de secondaire. De half-bridge of full-bridge pompt dan vervolgens vermogen op die frequentie in de primaire.

De isstc.
Dit is eigenlijk hetzelfde als de sstc alleen puls je de coil hier. Je kunt daardoor dus meer vermogen erin pompen omdat de mosfets of igbt's langer tijd hebben om af te koelen. (ze staan niet continu aan dus)

De drsstc.
Dit is eigenlijk ook een isstc alleen hier is de primaire ook gestemt op de resonantie frequentie van de seconadaire. Hiermee kun je zeer lange vonken en indrukwekkende vonken halen maar ze zijn ook het lastigst te bouwen. Ook moet je een aantal goede igbt's zien te bemachtigen. Transistors of mosfets werken hier eigenlijk niet in.

De oltc.
Dit was het idee wat jij in je hoofd had. Je vervangt hierbij de sparkgap door een igbt of een mosfet en stuurt deze aan op een bepaald aantal bps. De primaire is hierbij gestemt op de resonantie frequentie van de secondaire.

Als ik jouw was zou ik beginnen met een sstc of isstc en daarna eens verder kijken. Er staan verschillende goede drivers op internet zoals de pll driver van scopeboy (steve connor) of de drivers van steve ward deze zijn ook goed.

Als je wat uitgebreidere informatie over een type wilt hebben dan moet je het mij maar even vragen ik heb hier boven alleen even wat basis informatie erover getypt.

Ik ben trouwens bezig met een kleine drsstc kompleet gebaseerd op de power module van baco. Ik heb met deze fetjes al 20 cm vonken gehaald en wil ze nu nog verder gaan pushen met een fullbridge.

Het is hier de laatste tijd wel erg stil! :(

Ik heb het zelf ook erg druk gehad met school. Zo moest vorige week het profielwerkstuk ingeleverd worden (nope geen tesla coils ;) ) en deze week moeten we het verslag van ons scheikunde examen practicum inleveren.
Ik zal van de week ook even wat resultaten laten zien, het gaat om het ozon topic. Mijn dank is ook erg groot richting CO voor alle handige tips die ik in dat topic heb gekregen, wat uiteindelijk heeft geleid tot een werkende ozon generator!

Maargoed, om een lang verhaal maar even kort te maken, er is ook vanaf deze kant erg weinig gecoilt.
Toch ben ik al iets opgeschoten sinds de vorige keer dat ik foto's heb laten zien.
Bij deze dus een paar foto updatejes van hoe het er op dit moment met mijn coil voor staat.

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/tesla/tel_coil08.jpg
Het benodigde hout voor het frame. De hoekjes die over waren bij het zagen waren helaas nét te klein om te dienen als ondersteuning van de primaire spoel.

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/tesla/tel_coil09.jpg
Het frame gespoten en in elkaar gezet, met de nieuwe ondersteuning voor de primaire spoel.

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/tesla/tel_coil10.jpg
Het geheel vanuit een andere hoek.

De volgende stap in het bouwproces zal het toevoegen van de primaire spoel worden. Ik heb daar de laatste aantal weken ook erg over zitten tobben. Ik vraag me toch echt heel erg af hoe ik een 8 mm koperen gasleiding tot mooie ronde spoel ga buigen. Ik ben bang dat ik tegen dezelfde problemen als Tjerk op ga lopen.
Ik weet in iedergeval al een paar personen die hier verstand van zouden kunnen hebben, dus zo snel ik tijd heb zal ik hen even aanspreken, want ondanks alle tips uit dit topic heb ik er nogsteeds geen goed gevoel over.

Chris

~ Resonant Arcs ~

@coaster_chris.

Als je wicu leiding neemt zou het totaal geen probleem moeten zijn. Dit spul is zeer flexibel en kun je perfect in de goede vorm voor een primaire buigen. Wat je niet moet doen is het er weer uit halen als je ontevreden bent over een paar kleine foutjes het recht buigen en er opnieuw inbuigen. Dat spul word namelijk harder naarmate je het vaker buigt en dan zorgt dus voor een beetje mislukte primaire (jah ik spreek uit ervaring). Mocht je geen wicu leiding kunnen krijgen dan wil ik het wel voor je halen. 8mm kost geloof ik 2.40 de meter en 10mm kost 2.70 de meter dacht ik zo. Ik ga aankomdende zaterdag nog naar de buers in rosmalen ik weet niet of je daar in de buurt woont anders zou ik het dan wel mee kunnen nemen ofzo.

Ziet er trouwens al goed uit je tc. Ben je alleen niet bang dat je houten houders doorslaan en gaan geleiden ? Hier heb ik zelf wel last van gehad met 1 van mijn coils.

Vandaag trouwens eindelijk een keer vroeg terug van mijn werk :) Ik ga zodadelijk de fullbridge baco fetjes afmaken. Dan nog even een leuke driver zoeken heb er nog 3 liggen weet nog niet zeker welke ik ga gebruiken. En dan nog een leuke coil uitkiezen waar ik ook keuze uit 5 heb en dan hopen dat het wil vonken :). Misschien vannavond dus eindelijk weer is wat actie foto's

Iemand nog zin om zoiets te bouwen? :P

Ik zat ook erg met die primaire buis, ik ga nog eerst kijken of ik ergens 8mm buis op een spiraal gwonden kan vinden, als ik dat niet vind ga ik wel voor wicu.

Een BobbyB, nogmaals bedankt dat je dit voor ons wil regelen :P

Op 14 maart 2006 16:45:26 schreef Jorrit:
@coaster_chris.

Ziet er trouwens al goed uit je tc. Ben je alleen niet bang dat je houten houders doorslaan en gaan geleiden ? Hier heb ik zelf wel last van gehad met 1 van mijn coils.

Dat zei je eerder ook al idd! Gaat dit dan echt een probleem vormen!? Ik vond dat MDF wel lekker makkelijk werken namelijk! :P Maargoed, als er ook maar een kans op overlsag is, ik wil het wel goed doen natuurlijk! Ik heb ook expres geen schroeven gebruikt in het frame. Alle verbidnginen zijn met houtlijm en deuvels gemaakt, zodat er geen metaal in zit wat zou kunnen gaan geleiden.

Ik zal nog even wat rond kijken voor de primaire. Dit weekend moet ik helaas de beurs in rosmalen overlsaan, ik had helaas al andere plannen gemaakt. :(
Maar ik laat het nog wel horen over msn ofzo! Bedankt voor het aanbod in ieder geval!

Chris

~ Resonant Arcs ~

Mdf neemt makkelijk vocht op. Vooral aan de kopse kanten. Dat heb je wel gemerkt bij het verven lijkt me. Ik heb wel meegemaakt dat het bij de 3de laag verf nog zoog. Daarbij trekt het direct koolstof sporen als het een keer overslaat oftewel een permanent geleidende verbinding.
Het is lastig om er nu nog wat aan te veranderen.
Hoe ga je het koper aan die stands maken ? Misschien kun je er nog wat plastic tussen vrotten.
Ik zou de het geheel in iedergeval droog opslaan.
Het ziet er wel mooi uit allemaal :)

bobyb, bij mij kant het gewoon per tpg voor 5,50

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 15 maart 2006 21:11:39 schreef fry:
Mdf neemt makkelijk vocht op. Vooral aan de kopse kanten. Dat heb je wel gemerkt bij het verven lijkt me. Ik heb wel meegemaakt dat het bij de 3de laag verf nog zoog.

Jazeker dat ik dat heb gemerkt.... Ik heb er twee bussen witte verf helemaal doorheen gejaagd! :P
Maar die ondersteuningen zitten nog los hoor, het was slechts voor de foto dat ik ze even heb neergezet. Het zou ook erg lastig worden om het koper er door te leiden als het al vast zit. Ik zal wel even opzoek gaan naar plexi, maar dat spul is me toch duur!
En ik maar denken dat zo'n coil niet duur zou zijn... :P
(jaaah jaah, en nu niet beginnen met "je moet gewoon weten waar je moet zoeken" reacties! ;) )

Ik zou het idd bijna vergeten zijn, voor mij ook via tpg voor 5,50 Bobby. :)

Chris

~ Resonant Arcs ~

Oh ja.. ik ook dan maar via TPG voor 5.50 :)

In de grote coil heb ik ook houten stands maar daar heb ik een sleufje in gezaagd en daar in het plexi geklemt waar het koper door gaat. Hier kun je het net zien. Niet makkelijk als je geen cirkelzaag tafel hebt.

Een iedeetje. Misschien grotere gaten in de stands boren, koper door rijgen en dan voor ieder gaatje een stukje slang van 2,5-3 cm doorvoeren (mdf is 18mm denk ik ?). Er is vast een geschikte maat transperante slang te vinden.
Het voordeel is dat het moeilijke werk, het koper doorvoeren, veel makkelijker is met grote gaten.
Je zou ook nog Utjes kunnen maken ipv gaten. Dan kun je de buis er met de stukjes slang klem indrukken. De veerkracht van de slang houdt het dan op zijn plaats. Dat is denk ik nog veel makkelijker. Niet getest door mij hoor ! gewoon wat iedeetjes.
Misschien gaat het ook wel goed direct met het mdf hoor. Maar als het mis is kun je wel helemaal overnieuw beginnen :(

Edit: Utjes maken door eerst gat te boren en daarna sleufjes zagen met bv decoupeer. Sleufjes fractie smaller houden als gat, dan blijft het lekker zitten en is het ook niet erg als de slang wat te groot is.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

probeer anders een paar stukken pvc buis te nemen 32mm ofzo of wat dunner nog. Hier frees je dan een aantal inkepingen in.

code:


___   __   __   __   __   __   __
|  |_|  |_|  |_|  |_|  |_|  |_|  |
|                                |  
|________________________________|

Zoiets als dit dus. Je hoeft het er niet door te leiden eigenlijk. Ik heb het zelf er ook gewoon ingeklemd en dat werkt wel goed. Ik heb er tenminste nog geen problemen mee gehad dus. En verder zou ik gewoon een platte primaire nemen en niet onder een hoek. Als je eindelijk een beetje vonken uit je coil perst baal je daar namelijk van veel teveel vonken naar strike rail enzo :P. En kwa coupling maakt het niet veel uit en anders laat je gewoon je secondaire wat zakken.

Mocht je er trouwens helemaal niet uitkomen ik heb hier nog wel een berg plexi staan en ander spul wat er wel voor geschikt is en ik kan ook wel aan wicu leiding voor je komen. Moet je alleen een keer een stukje reizen :P

@fry.
Ik las net dat je zaterdag ook naar de beurs in rosmalen gaat. Heb jij toevallig nog wat 0.1 mm draad liggen daar ben ik nog naar op zoek dus. Om nou een kilo 0.1 te halen terwijl ik maar 50 gram nodig heb ofzo :P

Ben je al door je igbt's heen trouwens anders kan ik er eventueel nog wel een aantal weer meenemen.

Leuk je weer te zien zaterdag :)
Ik heb niks liggen van 0,1 mm. 0,15 had ik wel maar is op. Ga je een minicoiltje maken ?

Het ligt bij mij helemaal stil rond het solidstate gebeuren. Ik ben veel te druk met een groot project. Daar zal ik binnen kort wel wat over vertellen hiero. Die IGBT's heb ik nog zat dus, maar bedankt :)

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

0.15 heb ik nog liggen maar dat is helaas te dik. Ik wil een mini drsstctje bouwen. Een fullbridge van baco fetjes wie een secondaire van 5 bij 10 met 1000 wikkelingen aan gaat sturen (fres met topload 400 khz). Frequentie ligt dus al vrij aan de hoge kant en 0.15 is daarom dus niet geschikt helaas.

Maar het word wel gezellig hopelijk zaterdag :) Eens zien of ik nog wat leuke spullen kan vinden.

Dit topic is gesloten