Fm zender bouwen

Als ik hem op een stukje hout doe moet ik er een paar spijkers op doen om erop te lassen?

Die eerste fm bug wat is die klein zeg :P heel compact.

Kga samen met mijn kameraad morgen middag alle spullen op halen en beginnen :) of misschien vanavond nog.

Kun je later eigenlijk ook de frequentie instellen of hoe kom je er achter :p ( is bvoor later als het me misschien lukken gaat )

OP jouw eerste fm bug daar zit zo'n bakje met battterijen aan.. waaraan is dat draadje dan weer gesoldeerd.

[Bericht gewijzigd door wolbers op donderdag 12 januari 2006 16:58:51

bedoel je de geel met zwart gestreepte draadjes? Daar zit de stekker voor in de discman aan.

Je kan de frequentie op twee manieren instellen, met de spoel, en met de trimmer. Met de trimmer kan je hem 'fijn'afstemmen (van bijv. 70-100MHz), en door de spoel iets uit te rekken ofzo kan je de frequentie instellen. Als hij goed staat, dan hoor je een plop en wat brom op de radio.

Heb je trouwens een multimeter/amperemeter?

Je kan hem idd op een plankje zetten. Dat zal wel werken, maar denk erom maak hem niet AL te groot. Zo klein als die van mij, dat hoeft niet, maar niet meer dan 5 bij 5 cm. (en dat hoeft ook niet zij zo'n simpel ding).
Overigens is het het handigste om m op 4.5V te laten werken, op 3 is ie soms wat minder betrouwbaar. (omdat de capaciteit van de diode dan te groot is, dan moet je daar misschien een bc547 transistor voor in de plaats zetten, zoals in dat andere schema).
Heb je trouwens een goed, precies schroevendraaiertje om het trimmertje mee af te stellen?

Free the whales!

Ja, kleine schroevendraaier heb ik wel. Maar kan iemand een schema maken of heeft iemand een schema van een heel simpel maar duidelijke fm bug. Die op de vorige pagina die getekend is snap ik niet echt :$ :o Ik heb wel anderen gezien maar die zien er veel groter uit. sorry dat ik er niks van snap en zo maar wel bedankt.:)

Heb wel zo'n metertje. En dan gelijk getekend die op 1 4,5V batterij werkt.

[Bericht gewijzigd door wolbers op donderdag 12 januari 2006 17:15:09

Neem dat schema van dat kleine ding, die zal waarschijnlijk ook wel op 4.5V werken. In principe is dat schema hetzelfde, alleen is er een transistor i.p.v. een diode misbruikt als varicap.
of de osc.

Of snap je dat schema ook al niet?
(in dat geval beleef ik een Waaaaaaaaaah-bonk moment :P)
Het is dan wel niet zo netjes getekend, maar er zitten maar weinig onderdelen in. die 1nF condensator zit dus direct aan de batterij, net als de audio, dat je niet denkt dat dat een draadje is dat los zit...

Free the whales!

Op 12 januari 2006 16:55:51 schreef wolbers:
Als ik hem op een stukje hout doe moet ik er een paar spijkers op doen om erop te lassen?

Beter solderen, lassen is niet goed voor je componenten(zeker niet als je elektrisch gaat lassen)

[img=-1,-1]http://www.google.be/images/logo_sm.gif[/img]

En de spijker vallen meteen gloeiendheet door het hout heen als je gaat lassen :)

Free the whales!

IK zal ff lezen en orgen gaan beginnen met het shamevan de volgende blad zijde

gr. jeffrey

Kan iemand even naar het topic Micro zender/ontvanger kijken ? thanks ;-)

Kan iemand nog even dat schema op de vorige bladzijde wat aanpassen? zodat er 1 batterij op zit en niet 3? ff beetje veranderen zeg maar:p.

En overal waar stippeltjes zitten dat moet ook allemaal vast gesoldeerd worden he ?

ik ben veel te goed voor deze wereld...
http://img5.imageshack.us/img5/9453/fmbug9mc.jpg
Ik hoop dat je m begrijpt nou...

[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op donderdag 12 januari 2006 22:07:44

Free the whales!
rob007

Yarr, Matey!

Zweetvoetje?
Jij bent echt te goed voor deze wereld wist je dat?

OOW das waar ook,
Zeetvoetje?
Heb jij misschien een grote zak met Centjes voor mij?

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 12 januari 2006 23:54:07 schreef rob007:
Heb jij misschien een grote zak met Centjes voor mij?

Altijd, maar dan moet je wel eerst via de informatiebeheergroep een aanvraag indienen, waarna je iedere week 3 formulieren krijgt opgestuurd, waarin iedere keer om dezelfde dingen wordt gevraagd, maar niet om de dingen die nodig zijn om een zak met geld van mij te krijgen. Maar als je het graag wil proberen houd ik je niet tegen...

Free the whales!

Bedankt, Ik gab nu naar school

ltrss

Zweetvoetje:) Nog 1 vraag die kronkeltjes zijn toch de windingen maar bij welke moeten er meer? de bovenste of de onderste? Zou je gelijk ook willen zeggen hoeveel?

diode: 1n4001 E0.20
FET: bf245 E1.50
condensator: 1nF E0.30
trimmer: 4-40pF E1.50
(3.6mm jackplug E2)

Zijn dit nog steeds de goede benodigheden???
In de tekening staan namelijk andere namen zal ik die nemen dan?

[Bericht gewijzigd door wolbers op vrijdag 13 januari 2006 15:04:38

De bovenste heeft 3 windingen, de onderste 1.
en ik gebruik in deze schakeling 1 extra condensatortje

Free the whales!

OK, de rest van de onderdelen zijn dus het zelfde

Shit :( Ben ik heen gegaan om die onderdelen op te halen hebben ze ze niet :(. Bij ons in het dorp heb ik geen andere mogelijkheid. Hoe kan ik er nu aan komen dan??

Gr. jeffrey

Wat hebben ze niet? :S Dit zijn toch wel zeer standaard onderdelen.

Tja, www.kent-electronics.nl is een van de mogelijkheden. Lage verzendkosten en redelijk wat mooie pakketjes (als je ze kan sorteren hehe...) maar geen wikkeldraad enzo (maar zoals gezegt als je er om vraagt stuurt hij het wel denk ik).

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Als je idd denkt nog wat meer met electronica te doen, dan kan je voor 40 euro of zo een leuke starterspakketje bij kent samenstellen.
Als het goed is kan je daar dan wel een paar jaartjes mee toe...

Free the whales!

Morgen eerst naar een andere winkel

groetjes jeff

rob007

Yarr, Matey!

Kronkeltjes???

HAHAHAAAaaaa
@Wolbers (Jeffrey) NEE, ik lach je absoluut niet uit!
Maar het klinkt zo leuk!
Je bedoelde de wikkelingen van het spoeltje
1X rond is een winding (1WDG) of een wikkeling

@Jongens help eens?
Waar is dat stukje over spoel maken?

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

Op 13 januari 2006 16:06:26 schreef Berry:
Wat hebben ze niet? :S Dit zijn toch wel zeer standaard onderdelen.

Tja, www.kent-electronics.nl is een van de mogelijkheden. Lage verzendkosten en redelijk wat mooie pakketjes (als je ze kan sorteren hehe...) maar geen wikkeldraad enzo (maar zoals gezegt als je er om vraagt stuurt hij het wel denk ik).

Staat weer veel leuks in de Gazette, even uitprinten en met highlight stift er bij langs! :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

IK heb dat stukje over spoeltjes maken al gelezen..:P Maarw elke materialen moet ik nemen? die in de tekening staan met die codes of

diode: 1n4001 E0.20
FET: bf245 E1.50
condensator: 1nF E0.30
trimmer: 4-40pF E1.50

[Bericht gewijzigd door wolbers op zaterdag 14 januari 2006 11:02:46

1x diode: 1n4001
1x FET: bf245
2x condensator: 1nF
1x trimmer: 4-40pF

Wat voor materiaal je moet gebruiken voor het maken van die spoeltjes?
Gewoon 'draad' zou ik zeggen. zolang het niet al te dik is, en niet al te dun. Gewoon standaard montagedraad. met een enkele kern, geen vezeltjes. Met vezeltjes blijft het niet mooi in de goede vorm staan... (al kan je door soldeer tussen de vezels te laten vloeien het wel weer stevig maken)
neem gewoon iets dan 1mm of iets minder dik is, dan gaat het makkelijkste. Je hoeft er geen speciaal wikkeldraad voor te hebben omdat het toch maar om 4 windingen gaat.

Free the whales!