Fm zender bouwen

Hij beredeneert de condensatoren als spanningsdeler, maar dan doet ie dat verkeerd om... dan kom je erop uit dat de condensatoren 1000/1001 ste van al het signaal doorlaten.

alleen is de impedantie van de schakeling niet gelijk, voor hoge frequenties gaat het om die 2 kleine condensatortjes, voor lage frequenties tellen die niet mee.

Free the whales!

Niet een erg fijne manier om fm te moduleren,tevens wordt er am gemoduleerd.

kijk eens op markplaats en zoek op

"kleine zenders"

heb de die van mij net de deur uit :) heb nog wel een eintrap liggen met kappote BLY90 als iemand interesse heeft

het klooien met zenders is gedaan volgens mij :( dagen zijn geteld

Hej.
Ik ben nieuw op dit forum,
maar echt jammer dat dit onderwerp is gestopt :'(
ik hoop dat ik met mijn bericht het weer een beetje op gang heb gebracht, en zou graga meedoen.
xD
Groet

Wou je een FM-bug bouwen? Ik heb ene leuk schema ervoor. (dat in de toekomst onder de schakelingensectie van CO komt)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Whow, iks chrok ff zeg. zo snel een brichtje terug.
Ikz al ff vertellen,
ik ben ook niet echt een techneut (wel behoorlijk wat basis keniis, maarja) Ben 12, en heb me zo een half uurtje geleden aangemeld op dit forum.
Nu je vraag..
Jah, ik wil al lang een FM-Bug bouwen, en dit leek me erg geschikt. Een schema is altijd welkom, maar mischien dat ik hem al heb, heb namenlijk alle 9 pagina's van dit onderwerp al bekeken.
Groeten Paul
(die laatste zin van je begrijp ik niet helemaal)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 19 december 2007 21:29:43 (19%)

En als je het schema van zweetvoetje + een hele zooi problemen moet je in mijn topic kijken:

Klik-er-de-klik

Vanaf pagina 4 gaat het over zweetvoetjes bug...

Dit is de bug van zweetvoetje, hij werkt goed!
Klik-er-de-klik

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op woensdag 19 december 2007 21:26:58 (23%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

ziet er nice uit ;p

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 19 december 2007 21:29:54 (92%)

http://www.uploadarchief.net/files/download/fmbug.pdf

Leuk, vers bloed in de HF-tent :)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op woensdag 19 december 2007 21:30:32 (26%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 19 december 2007 21:29:56 schreef (Z)weetvoetje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fmbug.pdf

Leuk, vers bloed in de HF-tent :)

Oke, THX.
Dit is echt ene leuk forum,
goede uitleg, jullie zijn aardig, echt vet!

Och, aardig... De gebruikelijke zuurpruimen van het forum zijn nog niet langsgekomen. Maar zeker omdat het om FM-bugs gaat, zal het niet lang duren :P

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Henry S.

Moderator

Kijk ook even naar de andere FM-bug topics, het zijn er nogal wat: http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=fm+bug&mode=a…

Bekijk ook eens de hele HF sectie: http://www.circuitsonline.net/forum/section/8
Veel techniek, voor beginners en gevorderden.

En denk aub om de onnodige quotes, ik heb er twee verwijderd.

Ik hou dit topic open zolang de posts iets toevoegen, het is namelijk al een oudje.
En gezaag verwijder ik met een verwijzing naar de FAQ.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik weet nog dat ik ook zo begon een half jaar geleden, vol goede moed. Mijn hind: Doorzetten, dat werkte bij mij ook, in tegenstelling tot mijn bug. Tijden heeft het geduurd voordat het werkte, maar als het dan werkt.... :D

...Dan zorg ik ervoor (Gisteren gebeurt) dat je perongeluk met je soldeerbout allemaal contacten met elkaar verbindt... AARGH

Dus ik heb in de vakantie ook nog iets te doen xD

*Dit maar even verwijderd*

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Op 19 december 2007 21:34:25 schreef (Z)weetvoetje:
Och, aardig... De gebruikelijke zuurpruimen van het forum zijn nog niet langsgekomen. Maar zeker omdat het om FM-bugs gaat, zal het niet lang duren :P

ha ha ha,
maar, ik kan hem niet openen.
nogsteeds niks ana mijn pdf fobie gedaan ;p
heb je een link of een ander formaat?

sorry voor al de quotes

En daar is weer de edit voor, graag de FAQ nog even doorlezen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 19 december 2007 21:39:07 (14%)

Henry S.

Moderator

Op 19 december 2007 21:34:53 schreef Pietdepiet:
Daar had je een zuurpruim xD *Oehh, linke tekst*

Geintje hoop ik...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

postscript of DVI zal je ook niet blij van worden denk ik... Het is met LaTeX gemaakt, dus er zijn geen andere opties.

http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html

Misschien dat google zoiets nog leesbaar kan maken.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Hier werkt de link wel, hij is wel goed, heb je adobe reader geinstalleerd?

Hou even op.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 19 december 2007 21:39:46 (40%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Op 19 december 2007 21:39:05 schreef Pietdepiet:
Hier werkt de link wel, hij is wel goed, heb je adobe reader geinstalleerd?

Hou even op.

oke, heel veel tegelijk, maar moet nu echt gaan slapie doen.. ;-) morge PW
dus tot morrge,

Sorry voor als ik veel verkeerd doe. ik ga morge de FAQ dinges lezen xD

[Bericht gewijzigd door DJmenseven10 op woensdag 19 december 2007 21:41:03 (10%)

Ik heb adobe reader gedownload (dat was me probleem dat ik lang hat)
ik ga zo kijken of hij het doet, en wat ik er van vind.
en naar school...
spreek jullie vanmiddag nog wel
(weten jullie ene goede winkel voor de supeel, in de buurt van Nijmegen? ik heb al op de site gekeken, maar vroeg me af wat jullie aanraden)
--
ziet er goed uit.
mag ik mischien een lijstje van alle onderdelen?

[Bericht gewijzigd door DJmenseven10 op donderdag 20 december 2007 07:56:47 (10%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

En Jaaahoor, daar is al een echte zuurpruim (ik dus) :):)
Een mooi compleet verhaal (Z), ik zou alleen nog wat HF ontkoppeling nemen tussen de oscillator en de voorversterker. Over de 180 pF staat nog bijna een tiende van de spanning over de kring - een paar honderd mV dus.
http://www.uploadarchief.net/files/download/mod_ontk20071220.png
Normaal zou de ontkoppeling bij de "R" komen (een weerstand bijvoorbeeld, en aan de linkerkant daarvan een condensatortje naar massa).
Het werkt zo natuurlijk ook wel, maar nu komt de HF ook in de linker tor en dat moeten we eigenlijk niet willen.

Draai aan de trim-
mer totdat je een 'plop' hoort uit de radio. Als het goed is zijn er twee plekken
op de trimmer waar je een plop hoort uit de radio.

Maar welke moeten we nu nemen? Als je de verkeerde neemt, zit je op de spiegelfrequentie, dus 21,4 MHz hoger dan de frequentie op de schaal van de radio. Dus in mijn band :).

/e: Ah, ik snap hem. Je bedoelt alleen dat de trimmer steeds op twee plaatsen dezelfde waarde heeft, zodat je op twee plaatsen dezelfde frequentie maakt.
Ik moet het dus anders vragen: hoe weet je dat je niet op de spiegel van de radio zit te zenden?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Nou met de condities van de afgelopen dagen moet het voor jullie geen lolletje zijn geweest, al die FM bugjes op spiegelfrequenties. Ik hoorde vanmorgen op 70 cm twee friezen met elkaar praten. Ze zaten met een lpd'tje op de trekker met elkaar te praten. Zo'n ding heeft het zelfde vermogen als een bugje en ze kwamen S6-7 bij me binnen (ze snapte er geen bal van dat ik ineens met ze kon te praten.)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 december 2007 23:50:34 schreef fred101:
Nou met de condities van de afgelopen dagen moet het voor jullie geen lolletje zijn geweest, al die FM bugjes op spiegelfrequenties. Ik hoorde vanmorgen op 70 cm twee friezen met elkaar praten. Ze zaten met een lpd'tje op de trekker met elkaar te praten. Zo'n ding heeft het zelfde vermogen als een bugje en ze kwamen S6-7 bij me binnen (ze snapte er geen bal van dat ik ineens met ze kon te praten.)

Fred

hahahah,
dat is echt grappig.
maar zei praten met elkaar via een bug?
paul

fred101

Golden Member

Nee, zij waren aan het praten via een lpd, dat is een low power device, een licentievrij portofoontje wat op de 70cm band uitzend. Het zendvermogen is vergelijkbaar met eeen bug. Wat FET bedoelde is dat je ook fout kunt zitten met afstemmen en dan zit je op de luchtvaartband te zenden. Een FM bug heeft ook geen low pass filter dus die zendt altijd op de harmonische ook uit. Als er dit soort condities zijn en jij met je FM bugje op de luchtvaartband met muziek gaat zitten dan wordt er een overheidsinstantie die normaal niet veel doet ineens wakker, de AT en die komen dan bij jou een kleine contributie vragen van 1500 euro en nemen je bugje mee.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Gek genoeg hebben we van bugjes geen extra last gehad. Maar wel van collega's die je normaal niet hoort. Troost is dan dat zij ons ook horen.
Als je nu een baken voor zet (erop afstemt) mag je wel goed naar de callsign luisteren voordat je op een heel ander veld landt. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org