Ik heb een vraag over mijn eindwerk !!!
Mijn eindwerk is dus een High end buizen voorversterker
Ik heb 2 driepuntsregelaars maar weet niet juist hoe ze werken weet iemand daar meer over ??
Het is een uA7805 en uA7812P
Mijn eindwerk is dus een High end buizen voorversterker
Ik heb 2 driepuntsregelaars maar weet niet juist hoe ze werken weet iemand daar meer over ??
Het is een uA7805 en uA7812P
heb je de datasheet er al bij gepakt? en wat wil je weten?
ze zorgen er voor dat het ingangsvoltage wat altijd hoger ligt wordt omgezet naar een uitgangsvoltage van respectivelijk 5 en 12 volt.
http://www.alldatasheet.co.kr/datasheet-pdf/pdf_kor/TI/uA7805.html
http://www.alldatasheet.co.kr/datasheet-pdf/pdf_kor/TI/uA7812.html
-edit-
ze zorgen tevens voor een gestabiliseerd uitgangsvoltage.
Moderator
Je wilt een high end versterker maken en kent de standaard componenten niet eens...
@timmie: Bij courante componenten hebben datasheets van de fabrikant echt voorkeur. Je verwijst naar een oer-versie
het is om een indicatie te geven van waar hij naar zoekt en hoe het werkt. ik weet dat gegevens van de fab de voorkeru hebben.
voor wat gebruik je die regelaars?
miss de vraga stellen als je niet weet of te weten komt hoe die dingen werken weet je dan wel hoe de buizen werken en hoe heel je schakeling werkt?
hoe ziet de rest van de schakeling er uit?
"High End" in de richting van Bose, of de richting van onze KT88. Spannings regelaars met een buizenvoorversterker. Waarvoor ga je deze gebruiken?
Weet je welke buizen je gaat gebruiken?
Wat voor een voedings spanningen heb je?
Weet je hoe buizen werken?
in plaats van die spanningsregelaar te willen gebruiken voor de voeding kan je beter iets doen met een "ontbrompot" tenzij voor extreme gevoelige trappen en dan nog krijg je die brom zo weg.
spaart je een hoop miserie uit met elco's en spaningsregulators die warm worden etc.....
gewoon een goede stevige potmeter van 100ohm ofzo en die met de twee buitenste aan de gloei hangen en de loper aan de gnd van je schakeling
Overleden
Voor de gloeispanning in voortrappen is DC-stabilisatie een heel goede manier van werken.
Theoretisch kan het de levensduur van een buis bekorten, maar in de practijk valt dat nog wel mee.
In mijn phono-voortrapjes gaan de CV4004/ECC83 buisjes ca. 10 jaar mee (mits goede NOS kwaliteit), voordat de achteruitgang op de buizentester zichtbaar wordt (hoorbaar is het dan nog niet).
Wat de levensduur wel verhoogt is het continue aan laten van de schakeling (behalve bij eindtrappen! ), in plaats van alles steeds aan- en uit te schakelen.
De temperatuurcyclys die telkens doorlopen moet worden bij aan- en uit schakelen is slopend voor het materiaal van de kathode, alsook van de gloeidraden.
DC-voeding van de gloeidraden in voortrappen betekent in ieder geval 1 potentiele bromoorzaak minder.
Ik weet nog niet goed hoe de buizen werken !
Er komt een spanning van 230V op en die wordt door een transfo omgezet naar 18 12 en 220V !!!
Maar kan dat zijn dat die driepuntsregelaar 7805 een 12V spanning omzet in een 5V spanning ???
BTW weet iemand waar ik meer over buizen kan te weten komen ???
Thx in advance
ge hebt een punt kt88 maar omdat het voor eindwerk is dacht ik en toch iets of wat betaalbaar zou moeten zijn zou ik niet beginnen met 7812 en 7805 regelaars. toch niet als het geen gevoelige trap is. (phono trap of microfoon trap is al wel iets anders)
dan zou ik als het dc moet zijn gewoon een brug=> elco en de snubbers en 100nF erover thats it. die 78xx moet ook gekoeld worden en derglijke en dat is som toch nogal een rompslom vind ik dan. in mijn phonotrap geruik ik zelfs AC als gloei en heb geen brom daarvan... kwestie van goed twisten en bekabeling uist leggen. bespaart je weer een brug en een elco van circa 2200µF ofzo. zie eerst hoe de rest in elkaar zit gloei kan je daarna nog zien.
tijdens opbouw wel eerst de gloeidraden solderen en twisten en dan pas de rest
het naslagwerk over buizen vin dik het radiotron designers handbook 4
of kortweg RDH4 zoek maar is op inet....
Het is wel een velleman kit dus ik heb alle onderdelen al en schema's !!!
Ik moet ze gwn kunnen uitleggen !!!
ah k kom op met de schemas dan welke kit is het zo moeilijk kan het niet zijn normaal.
die 7812 en 7805 regelen idd de spanning op respectieelijk 12 en 5 v (laatste twee cijfers).
zo bekom je dus een stabiele spanning echter op letten deze kunnen behoorlijk heet worden
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op zaterdag 28 januari 2006 16:33:01
ok
de voeding:
vrij recht toe recht.
de 18v word door 2 diodes gelijkgericht (trafo heeft middenaftakking). dan gebufferd met in tottaal 2000µF en daarover een 100nF c'tje tegen de schakelpieken van de diodes. de spannnigregelaar 7812 zorgt voor een 12v spannign tussen zijn middenste poot en de uitgang. de diodes zorgt ervoor dat de totale spannign op ongeveer 12,5v komt (persoonlijk zou ik die diode weglaten en de lampen gewoon laten gloeien op 12v die 0,6 gaat het nu niet maken ma swat).
de 5volt zelfde verhaal alleen nu met een bruggelijkrichter omdat de trafo geen middenaftakking heef voor 5 volt.
ahja achter die spanningsstabilisators staat ook nog is een kleine elco en 100nF dit is om stroompieken op te vangen dacht ik.
het relais wordt geschakeld door de ongestabiliseerde 12v DC spanning (voor de 7805 regulator) en aangestuurd door de logica.
als deze schakeld dan pas gaat de gloeispanning aan en de hoogspanning aan. de hoogsspanning wordt gelijkgericht door een brug dan 3 27k weerstanden en een led (vind ik niet echt mooie oplossing maar het werkt....) en een 47µF elco welke de spanning afvlakt. dan krijgen we een weerstande en terug een elco welke verder stabiliseert en daarna nog is zo een keten (weerstand elco). ben geen fan van deze opstelling ik mis een spoel en bleederweerstanden die laatste dat hoeft nu niet persé maar een spoel vind ik in een preamp noodzakelijk. als je de lampen dan al met dc laat gloeien mag er op zijn minst een spoel in de Hoosspanning. swat is typisch velleman ma kom....
ik denk dat dat de hele voeding was.
verder heb je een aanstuurgedeelte met een pic (wat mij een raadsel is waarom deze te gebruiken in zo iets simpel eigenlijk...)
en een hele schakeling rond de inganskeuze.
dan ga je naar een volume pot van 50k deze gaat naar het rooster van de eerste lamphelft van een kanaal deze buis staat ingesteld met kathode bias en is een GKS schakeling.
door de kathode weerstand te vervangen kan men 6db boost geven doordat de bias anders wordt.
na deze buis gaat men naar de andere helft. dit doet men
door aan de anode een koppelcondensator te hangen welke naar het rooster gaat en alleen het AC signaal op de Anode door laat. de laatste helft dan staat als een kathodevolger met een versterking van bijna gelijk aan 1 en deze stuurt dan de uitgang die voor een buis een redelijk lage impedantie heeft daarmee de kathodevolger.
voor de rest vind ik dat velleman het overbodig moeilijk heeft gemaakt. wat is er mis met een goede keuzeschakelaar en al die digitale rimram er uit?
ma swat gaan ni zeveren daarover.
probeer eerst te begrijpen hoe buizen werken. en probeer te snappen wat kahodebias is en wat een GKS is en wat een kathodevolger is. in RDH4 staat heel veel
@kt88 en dergelijke als er fouten in zijn dat kan ben nogal moe en wasted eigenlijk
Overleden
Hier vind je een aardige introductie in de werking van buizen.
Is wel in 't Engels, wen er maar vast aan
Heel erg bedankt alletwee !!!
Maar er staat toch wel een spoel !! Voor de voeding staan 2 spoelen !!
Maar ik ga dat allemaal nog uittesten in labo op school dat afvlakken enal !!!
nope dat is je trafo
Zeg beertjen die condensators juist achter de transfo zijn die om de storingen op te vangen ??
En die 2 bruggelijkrichtingen hoe werken die ? Ik heb dat wel gezien in vermogenelectronica maar dat was anders dat was nog met een weerstand als belasting !!!
En die 47uF/350V elco's dienen die om de spanning af te vlakken en wat doen die weerstanden dan ??
Kick!
High-end buizenversterker
"What's in a name? That which we call a 'vacuum tube amplifier', by any other word would sound as worse."
Wees maar blij dat ik je leraar niet ben, het in elkaar solderen van een velleman kit zou er bij mij niet bij zijn.
Op 1 februari 2006 12:44:24 schreef Roland van Leusden:
[...]Wees maar blij dat ik je leraar niet ben, het in elkaar solderen van een velleman kit zou er bij mij niet bij zijn.
Tja, maar wat moet je dan met leerlingen die zichzelf 'merrethepartymaster' noemen
Als je geen hulp krijgt van je leraar en hij je niet afkan moet ik bij mijn vragen wel bij iemand anders terecht !!
hebde RDH4 al opgezocht op internet? (zo nee doe dit eerst!)
hebde al tussen de links gekeken naar basiselektronica sites? (zo nee doe dit eerst !)
die C parallel over de trafo is volgens mij om de schakelaar (relais) een beetje te beveiligen tegen vonken door inductie. heb dat nog al gezien bij versterkers over de powerknop. maar ik denk dat er mensen op dit forum zij die dit beter kunnen uitleggen.
de weerstanden en condensatoren zorgen in de voeding voor een goede afvlakking (zoek maar eens wat op op internet informatie genoeg. en ga is naar www.duncanamps.com daar vind je een programma waar je een keer je voeding kan mee simuleren).
je mag iets doen hé
klein vraagje vanaf wanneer weetje deze opdracht?
swat ge kunt even voort denk ik.
nog iets de buizenschakeling op zich is eigenlijk vrij simpel. gewoon een standaard schakeling met autobias (is een gks dacht ik, ken de naam ni goed meer) en daarachter een kathodevolger.
zoek een keer op glassaudio die heeft interessante artikel onderandere over de kathodevolger.
daarvoor zit een potmeter als spanningsdeler die bepaalt hoeveel signaal er op het eerste rooster komt en versterkt wordt. en daarvoor zit een hoop schakeling die aangestuurt wordt door een pic zo lijkt me en die dient voor het schakelen tussen de ingangen. ook he je nog een +6db optie die op het eerste zicht de instelling van de eerste buishelft aanpast en zodoende meer of minder versterkt.
swat ik zou die schakeling helemaal tot in de puntjes kunnen uitpluizen en dergelijke maar ge moogt ook iets doen kheb daar trouwens geen tijd voor kmoe nog projectje voor school maken over flipflops en toepassing ervan wrsch een sequencer ofzo denk ik, modulair dan dus....
swat alvast succes en zoek eerst wat op over buizen(rdh4) en standaard voedingsstabilisatie (met passieve simpele componenten zoals weerstanden,condensatoren en spoelen).
en hetgeen je zelf doet en vind desnoods met wat moeite ga je veel beter begrijpen.
nog een tip buizen trekken een beetje op fets alleen rekenen ze wat lastiger
Moderator
Op 1 februari 2006 12:44:24 schreef Roland van Leusden:
[...]Wees maar blij dat ik je leraar niet ben, het in elkaar solderen van een velleman kit zou er bij mij niet bij zijn.
Alleen als eindwerk van de opleiding 'kitjes solderen'
Bij ons waren kitjes verboden, maar 9 van de 10 zaten wel de voorgekauwde 3A labvoeding te maken...