Op 1 februari 2006 15:35:50 schreef MerreThePartyMaster:
Als je geen hulp krijgt van je leraar en hij je niet afkan moet ik bij mijn vragen wel bij iemand anders terecht !!
Lezen, lezen, lezen en nog een lezen.
Moderator
Als je geen hulp krijgt van je leraar en hij je niet afkan moet ik bij mijn vragen wel bij iemand anders terecht !!
Lezen, lezen, lezen en nog een lezen.
btw henry tot daar aan toe da ze die labvoeding maken die voorgekauw is ofzo. dat is handig en voor iemand in die richting kan hij dat tegen een redelijke prijs maken.
nu maken ze dat zelfs al niet meer.....
dat is het eerste wat ik zou doenals leraar..
hoeveel basis zit er niet in een goede voeding?
tegenwoordig hebben ze al moeite om een lm317 werkende te krijgen....zelfs met de datasheet.
transformatie van ac spanning
gelijkrichting
afvlakking
stabilisatie
spanningsregeling
stroomregeling
etc...
daar kan je veeeeeel lessen mee vullen ze
ma swat
ik zou zeggen
lezen lezen lezen..... en dan nog eens wat lezen zo heb ik al veel geleerd
Kan iemand zo de componenten die bij die buis staan uitleggen wat ze er allemaal doen ??
Thx in advance!!!
Hier vind u het schema
http://www.velleman.be/downloads/0/manual_k8020.pdf
Overleden
Move naar "schoolvragen".
R18, R12 = anodeweerstand.
R13/17 en R16/11 = kathodeweerstand.
RV1A = volumeregelaar.
R10 = roosterlekweerstand.
R15 = uitgangsbelastingweerstand, legt uitgang "koud" zoals wij audiomannen dat noemen.
R14 maakt deel uit van het voedings pi-filter (afvlakking), evenals C31 en 32.
C18 = koppelcondensator (let op, is geen elco).
C21 = uitkoppelcondensator.
Buishelft 1 staat in GKS, buishelft 2 als kathodevolger.
Op het forum van ZBA staat een thread van Sander Sassen over enige verbeteringen aan dit schema, daar het in originele vorm niet optimaal is.
De digitale rommel mag een ander uitleggen.
ik zou de weizigingen toepassen...
ook aan de voeding is wat werk imo mag daar een klein smoorspoeltje in en voor de brug twee kleine weerstandjes (10 ohm ofzo) dit beperkt de stroom wat tijdens het opladen van de voedingselco's zodat je niet van die vieze grote spikes krijgt. ma swat then again ik zou heel die digitale zooi er uit gooien. maarja wie ben ik?
en het is idd een GKS schakeling met daarachter een kathodevolger die voor een buis een relatief "lage" impedantie kan sturen zoals een line in van een eindtrap
Golden Member
Op 12 april 2006 16:14:04 schreef MerreThePartyMaster:
Kan iemand zo de componenten die bij die buis staan uitleggen wat ze er allemaal doen ??
Dat had Beertje je toch al uitgelegd?
Oei , vergeten.
Als ik leraar was geworden zat ik nu in de gevangenis
[Bericht gewijzigd door Evarist op donderdag 13 april 2006 00:14:42
Overleden
Op 13 april 2006 00:07:30 schreef evarist:
Als ik leraar was geworden zat ik nu in de gevangenis
Amai, ge zijt nu toch "leraar" op CO?
Merre moet ens wat minder party-en en wat meer interesse tonen in het onderwerp.
In die 2 à 3 maanden die eroverheen is gegaan tussen het bouwen van het kitje en de laatste vraagstelling hier, had hij genoeg kennis kunnen opdoen.
Ik heb bijv. Beertje01 in drie maanden tijd zeer snel vooruit zien gaan qua kennis
Zowel hier als op ZBA is er voldoende antwoord gegeven, alsmede links en boekentips.
M'n buis stat in GKS is dat hetzelfde als GBS , GES of GCS?? want heb het opgezocht in boek van vorig jaar ik herinnerde me zoiets en ben gaan kijken en vond alleen deze drie soorten.
Op 25 april 2006 21:18:21 schreef MerreThePartyMaster:
M'n buis stat in GKS is dat hetzelfde als GBS , GES of GCS?? want heb het opgezocht in boek van vorig jaar ik herinnerde me zoiets en ben gaan kijken en vond alleen deze drie soorten.
GKS=Gemeenschappelijke kathode schakeling.
DBS, GES en GCS zijn termen voor transistoren. Om de buis te begrijpen kan je ze misschien vergelijken met een mosfet.
Bij men voedingsgedeelte 7812 voltage regulator staat daar een weerstand van 1 Ohm die dient toch om de condensators te ontladen??? Maar is die waarde niet te klein??
Aan dit tempo wordt dit geen eindwerk maar een levenswerk
Moderator
Op 1 mei 2006 18:58:04 schreef MerreThePartyMaster:
Bij men voedingsgedeelte 7812 voltage regulator staat daar een weerstand van 1 Ohm die dient toch om de condensators te ontladen??? Maar is die waarde niet te klein??
R35 bedoel je? die zit tussen voedingsmassa en signaalmassa, welke condensators wil je daarmee ontladen?
C24 C13 C12 C27 en C26 ik zie er anders het nut niet van in van die weerstand..
Moderator
Je hebt nog weinig van het totale schema begrepen...
Hoe kan die weerstand nou de genoemde condensators ontladen? Door de lucht?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 mei 2006 19:37:48
Dan zie i ker eig het nut niet van in van die weerstand??
En hoe worden die condensators nu ontladen?
Voor gelijkstroom is een condensator een blokkade nee??
Moderator
Op 1 mei 2006 19:55:49 schreef MerreThePartyMaster:
Dan zie i ker eig het nut niet van in van die weerstand??
Zo ik al zei... verbinding tussen voedingsmassa (en van de sturing) en de signaalmassa, zeggen symbolen je niks?
En hoe worden die condensators nu ontladen?
Door de schakeling, is dat een probleem?
Voor gelijkstroom is een condensator een blokkade nee??
Ja!!
Ik ben 13jaar en elektronica interesseert mij heell erg. Ik was bezig met uitleg te zoeken over hetgeen ik je nu gaat vragen. Ik zag iets wat ik net zag vandaag in de les maar snap het niet al te goed die les van vandaag:( met die 7812 die diode daar. mijn leraar zei dat ze daar staat om iets bij dien output waarde te doen van dien 7812 kan dat en hoe werkt het dan?
En hoe kan ik dar de energiebalans van berekenen??
Dank je wel
Moderator
Energiebalans? Wasda?
Met de de diode in de massa van de 7812 wordt de uitgangsspanning verhoogt met de doorgangsspanning over de diode, dat is alles.
Ja hoeveel energie er wordt opgewekt in die 7812 dat staat toch op een koelplaatje nee?
Hoe werkt dat dan juist die doorlaatspanning daar bij tellen?
Dank je
Op 8 mei 2006 21:21:43 schreef Bjorn13:
Ja hoeveel energie er wordt opgewekt in die 7812 dat staat toch op een koelplaatje nee?
Dank je
Als jij een energiemakende 7812 hebt is dat goed, de gewone dissipeert echter.
Pdiss=Udrop * I
Bjorn , het vermogen wordt omgezet in warmte! Is het dat dat je bedoelt??
ja ongeveer maar er wordt toch vermogen opgewekt?? hoe bereken je die dan??
Dank je
over welk vermogen heb je het??? het warmtevermogen?
Ja er loopt toch een stroom en spanning door die 7812 en ze staat op een koelplaat dus wordt er toch vermogen opgewekt niet??