hi guys,
ik lig in discussie met iemand en had graag jullie mening geweten hierover.
Ik heb de elektriciteit en koeling gedaan in een gloednieuwe marktwagen (eerste dag vandaag op de markt in roeselare). Er staan 2 koelcompressoren met elk hun eigen frequentieregelaar (TECO 7,5kw).
Het probleem is op het moment dat de regelaars spanning krijgen, de condensatoren opladen en de verliesstroomschakelaar van 30mA eruitvliegt. Dit is een heel gekend probleem en kan je met een "EMI"(denk ik) filter oplossen. Mijn vraag naar jullie is, kan iemand mij dit elektrisch uitleggen of mij verwijzen naar een topic hoe dit exact in zijn werk gaat.
Alvast bedankt,
Tim
Voor een frequentieomvormer heb je een speciale aardlekschakelaar (klasse B) nodig. Nu knallen ze eruit maar voor hetzelfde geld komen ze er helemaal niet uit, zelfs bij een dodelijke lekstroom.
ja, merlin gerin heeft een speciale SI uitvoering van differentieelschakelaars, maar die EMI filter is wel degelijk een bewezen manier om geen problemen te hebben met "virtueel verlies". Ik blijf met een TT net zitten hé, met een fase (of sterpunt) aan de massa/aarding.
iedere frequentie sturing voorzien van zijn eigen aardlekschakelaar, dit verkleint het probleem.
Het probleem zit hem in de RFI filter die verbonden is met de aarde. Tijdens het opzetten vande spanning laden de condensatoren in de RFI filter zich en dan loopt het fout.
De RFI filter zijn eigenlijk twee condensatoren in serie waarbij de verbinding tussen de twee condensatoren aan de aarde ligt. Vandaar de stroom die naar de aarde lekt en de aardlek schakelaar die uitvliegt.
Tweede oplossing (iets moeilijker in deze situatie) de frequentiesturingen steeds onder spanning laten staan. 
In een B klasse ALS zit een speciaal filter om ongewenste uitschakeling door netfilters te voorkomen: je hebt gewoon de verkeerde.
Een ander gevaar van een "normale" klasse D of AC ALS is dat de meetspoel door een hoog DC deel in veradiging raakt en helemaal niet uitschakeld als dit wel gewenst is.
zou een andere aardlek hier mogelijk zijn? Volgens mij niet, want het is voor een marktwagen. Of zie ik dit verkeerd?
Op 1 februari 2006 10:46:50 schreef --pino--:
zou een andere aardlek hier mogelijk zijn? Volgens mij niet, want het is voor een marktwagen. Of zie ik dit verkeerd?
Maakt het uit waar het voor is?
----edit--------------
ow, je bedoeld dat de ALS in de kast zit waar zij de voeding uitkrijgen? Ik begrijp nl uit het verhaal dat deze in de wagen zelf zit.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
Piere
Always settle for the pad, never take the road
Iedere frequentieregelaar bezit een lekstroom die in de orde van 20 à 25mA ligt. Dit gebeurd door een capacitieve koppeling van het chassis van de omvormer.Hetzelfde zal gebeuren bij de motor. Dit is een gevolg van de hoge harmonische componenten in de spanning van uw omvormer deze komen van uw vermogenelektronica. Vandaar dat uw diff er uit springt.
@GJ_
er kan best een ALS in de wagen zitten; deze kan je vervangen. Maar zit er ook geen ALS in de kast waar iedereen op de markt van aftakt? (geen ervaring mee, dus weet het niet) Deze kan je niet vervangen, en zal toch elke keer uitspingen.
greetz pino
Bedankt voor de medewerking 
@piere: je slaat inderdaad de nagel op de kop, een frq heeft sowiezo een lekstroom af via capacitieve werking. Gisterenmiddag in duitsland 2 line reactors laten afkomen van Schaffner met UPS, vanavond zijn die toegekomen. De werking is gewoon één spoel in serie per fase dus:
De fabrikant heeft dus dit opgestuurd. Volgens hen is lost dit het probleem op.
Schematisch schema:
U ---uuuu---- L1 frequentieregelaar
V ---uuuu---- L2 frequentieregelaar
W ---uuuu---- L3 frequentieregelaar
http://www.schaffner.com/components/en/product/masterproduct6.asp?lang…
"RWK 212/213 Three Phase Line Reactor is het type"
Iemand die kan uitleggen waarom de verliesstroom er nu niet uitvliegt?
Tim
die reactor is bijna een normale trafo, prima voor 50Hz AC maar voor hele hoge frequenties en DC ondoordringbaar. Hiermee wordt de veroorzaker van de ellende alvast de mond gesnoerd. Het blijft echter (als dit mogelijk is) altijd aan te bevelen om een fatsoenlijke en passende ALS te plaatsen.
Piere
Door de spoelen in serie te gaan plaatsen, ga je de stijgtijd gaan insnoeren van het signaal. Een hoge stijgtijd impliceert in hoge harmonischen die koppelingen gaan maken. Met die spoelen ga je een "tijdsvertraging" insteken. Je krijgt een eerste orde proces.
Tweede methode is om de harmonischen via en voor hen laagimpedant pad te gaan kortsluiten. Maw, je zorgt voor een lage R voor die bepaalde frequenties. Kan ook een oplossing zijn.
Btw: Welke ricthing doe je daar in VHTI Tim ?? Klimatisatie of Elektriciteit. Ben daar nu twee jaar weg van VHTI en zat in de klima
. Dus ik ken de bane daar een beetje 
Groetjes
ondertussen ben ik koeltechnieker hoor, dus schoolaf
.
Vandaag terug naar de markt meegeweest met mijn klant (om 6 uur in eeklo). Plots problemen met de weegschalen die storingen ontvangen. Ik heb daar voordien al een UPS tussengeplaatst van MGE. Normaal zijn storingen toch uitgesloten dan of moet ik iets met de aarding doen omdat ik denk dat door die frequentieregelaars spikes op de aarding zitten of alleszins veel ruis (weegschalen Dibal).
Vanmiddag zet ik m'n scoop es erop en plaats ik die "ontstoorspoelen" voor de ingangen van de frequentieregelaars.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ben bang dat die weegschalen plots beginnen uitvallen (al 2 weegschalen ondertussen die storing gaven, gisteren ook al en het komt door de voedingsspanning alleszins, staat vast.)
Tim
FO's, servodrives enz. geven vaker problemen met weegapparatuur, metalchecks enz. Om dit soort problemen te voorkomen MOET alles exact volgens manual worden aangesloten. Dus ook de rondom aangesloten afscherming op zowel drive EN motor (speciale wartels).
Een netfilter moet ook een "passende" zijn, dus niet op een 4kW regelaar een 20A filter.
Zelf heb ik de ervaring dat een doodordinaire 400/400 trafo in de voeding ook nog de nodige rommel tegenhoud. Vooral bij metalchecks kan dit nodig zijn: die zijn extreem gevoelig voor storingjes op het net.
netfilter nuttig om tussen ups en weegschalen te zetten? leg het mij es uit waar jij die filter zou plaatsen
Piere
Ik twijfel als het aan de voedingsspanning ga liggen.Welke kabels liggen tss FO en compressoren? EMC- kabels of niet? Let er eens op wanneer dat ge problemen krijgt. Het kan zijn dat ge met cap koppelingen zit via chassis van uw weegschalen. Het goedkoopst zou dan zijn om uw kabels in een metalen buis te steken en te aarden langs beide kanten. Want ik vermoed dat ge nu een hele leuke antenne hebt gebouwd die interfereert met uw weegschalen.
Op 2 februari 2006 11:21:44 schreef Tim@VHTI:
netfilter nuttig om tussen ups en weegschalen te zetten? leg het mij es uit waar jij die filter zou plaatsen
Netfilter voor frequentieomvormer bedoel ik.
Op 2 februari 2006 13:16:59 schreef Piere:
Ik twijfel als het aan de voedingsspanning ga liggen....
Het is anders niet ongebruikelijk dat een FO een flinke kwak rommel over het net uitstrooit. En het probleem komt mij zeker niet onbekent voor.
vandaag die spoelen erin gezet, zonder resultaat
. Ik had het eerlijk gezegd wel gedacht.
Eens met een speciale megger gemeten (waarbij je lekstromen meet tijdens dat er spanning aanwezig is, van een m'n oude "baas" es mogen lenen) en iedere regelaar geeft schijnbaar 14 a 15 mA verlies.
Ondertussen heb ik van die persoon es de echte reden gehoord waardoor je dit verlies-fenomeen bekomt (correct me if he's wrong).
De thyristoren in het begin waarna de elco's opladen sturen snijden de fasen aan (dmv nuldoorgangsdetectie), door die aansnijding bekom je een dc componente. In feite virtueel gezien een AC/DC convertie. De differentieel in kwestie meet die dc stroom natuurlijk niet, waardoor er geen equivalent van 0 Ampère is. Dit wordt aanzien als verlies.
SI van merlin gerin (ik ben daar nog es met die reclame) zou het enigste type zijn waarvan de kern anders opgebouwd is, waardoor die dc componente geen invloed zou hebben op het equivalent van de stromen.
Natuurlijk is mijn probleem nog niet opgelost. Die gast was in de de buurt en kwam langs kort voor de middag. Zitten praten over mijn probleem en hij haalde eventjes scheidingstransformators aan als oplossing. Geniaal dacht ik want dc componente is inductief niet op de primaire te zetten waardoor diff geen foutstroom "meet". Met een autotransformator zou het misschien ook gaan omdat je in je secundaire in driehoek staat en van horen zeggen je de 5,7,9 de reeks van je fourrier (harmonische) zou indijken waardoor spikes ook minder op je net zitten. Met een autotransfo zie ik het wel minder zitten want geen galvanische scheiding.
Onmiddelijk alvast 1 scheidingstransfo laten aan de kant zetten (3 x 380V 6,5kVa voor 350 euro ongeveer).
Secundair fase aan de massa/aarding leggen en met diff 100mA beveiligen.
Kabel van mijn FO naar compressor is niet afschermt en is dus vrolijk een leuke antenne aan het spelen. Zaterdag scherm ik die af wat het weegschaal probleem hopelijk zal oplossen.
Ik hou jullie op de hoogte,
slaapwel, want om 4.30 er terug uit
Tim
Op 2 februari 2006 22:13:02 schreef Tim@VHTI:....SI van merlin gerin (ik ben daar nog es met die reclame) zou het enigste type zijn ...die dc componente geen invloed zou hebben op het equivalent van de stromen.
Er zijn er,zoals ik reeds zei, meer die speciaal voor FO's zijn.
...en hij haalde eventjes scheidingstransformators aan als oplossing...
Zie opnieuw enkele posts geleden
..Kabel van mijn FO naar compressor is niet afschermt en is dus vrolijk een leuke antenne aan het spelen. Zaterdag scherm ik die af wat het weegschaal probleem hopelijk zal oplossen.
Dom. Je weet van tevoren dat dit problemen opleverd. Er zit een uitgebreide installation manual bij en die begint notabene met het verhaal over afscherming en hoe deze vast te zetten. Je hebt een halfuur gewonnen door die niet te lezen, nu verlies je een halve dag omdat je nieuwe kabels moet leggen.
Ik vindt het knap onbenullig als je zonder kennis van zaken die manual terzijde gooit, wat begint te hobbyen en als het dan niet lukt niet eerst die manuals alsnog pakt maar je op een forum verbaast begint af te vragen hoe het toch kan dat e.e.a. niet werkt.
Heb ik helemaal voor niks in dit topic zitten posten?
@GJ: sorry, post van Gepost donderdag 2 februari 2006 10:55:38 niet gelezen.
Als het louter om een industriële kast gaat met zware componenten, durf ik weleens geen afscherming te gebruiken tussen FO en motor, in feite niet correct
, compressoren staan op een kleine meter van de FO's en ik natuurlijk denken dat dat geen invloed zal hebben op de rest van de kabels.
Ik hou jullie op de hoogte
merci om mij te helpen alvast
morgen monteer ik het
met een lekstroomtang gemeten, 50mA virtueel verlies per regelaar !!!! van brol gesproken.
Alles gaat perfect nu met scheidingstransfo's
kan iemand mij nog het verschil uitleggen tussen lektroom en verliesstroom? Er is een verschil
Hartelijk dank voor jullie hulp.
Tim
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
verliesstroom is een stroom die ongewild naar de aarde stroomt (bij sluiting met persoon of iets anders...)
lekstroom....
weet ik niet zeker maar kan dat geen stroom zijn die stroomt door hoogohmige componenten als condensatoren, mantels kabels,.....
stroomt uiteindelijk ook naar aarde denk ik
Op 8 februari 2006 20:34:50 schreef Tim@VHTI:
met een lekstroomtang gemeten, 50mA virtueel verlies per regelaar !!!! van brol gesproken....
Zo leer je nog eens wat 
Goed dat het nu wel werkt. Heb je de motorkabel nou ook vervangen?
jup, zoals het eindelijk had moeten zijn de eerste keer, heel stom van mij natuurlijk.
Het ondertussen al zo'n lekstroomtang gekocht, je weet maar nooit voor in de toekomst
van "meterman"