Ik gebruik de programmer elcheapo (zie http://www.myke.com en dan el cheapo) maar ik zou deze graag uitbreiden voor de 18fxx serie. Op de site staat dat er een update voor komt maar dat staat er al een hele tijd en ik heb die man gemailt over wanneer die uit komt maar hij mailt niet terug. Dus is mijn vraag weet iemand misschien hoe ik die programmer kan uitbreiden voor een 18fxx.
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Op 18 januari 2003 19:07:48 schreef k.p.meinesz:
Is het niet gewoon de data pinnen veranderen?
net zoals tussen 16f84 en bv. de 16f87x
ik weet niet of dat zou kunnen. Ik had daar zelf ook al aan gedacht maar omdat er op die site een aantal pic's staan die hij kan programmeren denk ik niet dat het zo makkelijk zal zijn
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
moet wel kunnen hoor zoek anders eens op het internet naar de sercon 2 programmer die moet het wel kunnen doen
k.p.meinesz
Op 19 januari 2003 09:54:51 schreef Wouter SSijm:
[...]
ik weet niet of dat zou kunnen. Ik had daar zelf ook al aan gedacht maar omdat er op die site een aantal pic's staan die hij kan programmeren denk ik niet dat het zo makkelijk zal zijn
ik heb het eens beter bekeken
je kunt gewoon de data/clock en program pin veranderen
maar...
het programma dat je gebruikt moet wel het geheugen kunnen berijken
dus als je een progger hebt voor de 16f84 kun je maximaal
1k geheugen beschrijven de software heeft gewoon niet meer geheugen plaatsen
Op 19 januari 2003 11:24:35 schreef k.p.meinesz:
[...]
ik heb het eens beter bekeken
je kunt gewoon de data/clock en program pin veranderen
maar...
het programma dat je gebruikt moet wel het geheugen kunnen berijken
dus als je een progger hebt voor de 16f84 kun je maximaal
1k geheugen beschrijven de software heeft gewoon niet meer geheugen plaatsen
ik denk dat ik dan wel mazzel heb. De programmer staat namelijk ook in ic-prog dus dat moet wel lukken. Ik bestel dan eerdaags wel een sample bij microchip van een 18fxx om te kijken of hij het echt doet. iig alvast bedankt!!
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 18 januari 2003 19:07:48 schreef k.p.meinesz:
Is het niet gewoon de data pinnen veranderen?
net zoals tussen 16f84 en bv. de 16f87x
Nee, dat werkt zeker niet. Er zijn een aantal 'klasses' PICs die ieder een eigen programmeer algorithme hebben. De 16x84, 16f628, 16f87x zitten in de zelfde klasse, de 18F's in een andere.
k.p.meinesz
Op 19 januari 2003 20:31:10 schreef Wouter van Ooijen:
[...]
Nee, dat werkt zeker niet. Er zijn een aantal 'klasses' PICs die ieder een eigen programmeer algorithme hebben. De 16x84, 16f628, 16f87x zitten in de zelfde klasse, de 18F's in een andere.
Dat algoritme word toch geleverd door de software?
clockpin /datapin worden gestuurd volgens dit algoritme
deze zitten toch in de el cheapo progger?
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 19 januari 2003 21:28:57 schreef k.p.meinesz:
[...]
Dat algoritme word toch geleverd door de software?
clockpin /datapin worden gestuurd volgens dit algoritme
deze zitten toch in de el cheapo progger?
De vraag was of je van uit kan gaan dat als het bij een 16f84 werkt dat dan een 16f877 of 18f ook werkt. Dat is dus wel het geval voor een 16f877 (die gebruikt hetzelfde algoritme als een 16f84), maar niet voor een 18f (die gebruikt iets volkomen anders).
NB een 18f gebruikt wel dezelfde pinnen, maar de commando's die mover die pinnen gaan zijn dus heel anders.
Overigens is het aan te radene bij iedere PIC die je HVP programmeert (en dat doen de meeste programmers) de LVP-enable pin met een weerstand (1..10 k ofzo) aan de 0 leggen. Welke pij LVP-enable is verschilt weer per soort PIC, sommigen ondersteunen geen LVP en dan is dit dus niet nodig (16x84, 12f).