Hey,
Op school mag ik met een paar vrienden als opdracht een soort van CDrom speler maken.
We willen een ronde glazen plaat op verschillende plaatsen licht laten doorlaten en op andere plaatsen het licht tegenhouden dmv zwart papier/inkt. De bedoeling is om het licht dan op te vangen met een licht sensor, als het licht op de sensor valt word de weerstand laag en als er geen licht op valt zal de weerstand hoog zijn. Zo krijg je een hoog signaal bij een witte plek en een laag signaal bij een zwarte plek.
Schakeling:
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=46695
Is het mogelijk om zo een schakeling aan te sluiten op de paralelle poort, of heb je nog een heleboel andere dingen nodig zoals condensators tegen stroompieken en andere ingewikkelde dingen? Als er eenmaal 1tjes en 0letjes binnen komen is het geen probleem om die uit te lezen maar zou dit werken of hebben jullie een beter oplossing 
Alvast bedankt,
CouGaR
Dit kan niet, omdat je constant een logisch hoog niveau hebt (Ik neem aan dat je een LDR gebruikt, kan ik zo uit de tekening niet opmaken) Je zou de schakeling van deze site kunnen gebruiken, namelijk de IR-microfoon (Maar dan een diode gebruiken die zichtbaar licht detecteert).
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Ik snap niet waarom ik altijd een logisch hoog signaal heb (zal wel door mijn gebrekkige kennis der electrotechniek komen, maar meer word ons op het VWO helaas niet geleerd..).
Het niveau verschil toch tussen 0V en 5V en dat is toch niet altijd hoog?
Ik heb ook nog even gezocht naar die infrarood microfoon maar dat kan ik ook niet echt gebruiken omdat daar een licht signaal word omgezet in geluid en ik wil graag het systeem aansluiten op de paralelle poort...
nee dat is digitaal. Wat je op het vwo leert (zit ik zelf ook) is bar weinig. Je kunt gewoon een schmitt-trigger nemen en een spanningsdeler van een LDR en een weerstand. Als de schijf erg snel ronddraait zal een LDR niet werken, vanwege de trage reactie. Neem dan een fotodiode. Met de afwisseling van de hoeveelheid licht op de ldr zal de spanningsdeler een bepaald voltage geven. Met de schmitt-trigger (kijk bijvoorbeeld naar schemerschakelaar ed) stel je een spanningsniveau in dat de trigger om doet schakelen. Op die manier kun je een digitale uitgang creeren die bijvoorbeeld bij licht 5V geeft en bij licht 0.
zoiets bv:
kijk hier: http://www.xs4all.nl/~janfreak/schmitt.html voor meer uitleg en bepaling van de waardes voor de weerstanden.
dit heb ik nu uitgelgd voor als je de schmitt-trigger ene beetje wilt leren, wilde ik iig wel na dioe saaie vwo boeken
Schmitt-trigger zijn ehter ook geintegreerd in ic, dan is het helemaal cookie. Als je dat wilt, kan ik dat ook wel uitleggen, maar dit is ook wle leuk en amper meer werk.
[Bericht gewijzigd door Bernd op ]
Aangezien ik niet echt veel van die schakeling van jou snap, snap het principe wel dat het sneller zou moeten kunnen schakelen maar hoe het precies werkt snap ik nog niet helemaal.
Ik heb geleerd om een beetje met stroomkringen te werken maar ik heb hier niet echt een stroomkring kunnen ontdekken. Is het onderste deel nu gewoon de - kant en het bovenste deel de + kant ofzo?
"Je kunt gewoon een schmitt-trigger nemen en een spanningsdeler van een LDR en een weerstand." Spanningsdeler van een LDR? pff ik ben niet echt dom maar dat snap ik niet 
En dan ook nog een belangrijk punt: Hoe komt de gehele schakeling eruit te zien en is dit rechtstreeks op de paralelle poort aan te sluiten?
[Bericht gewijzigd door CouGaR op ]
Op 20 januari 2003 22:06:18 schreef CouGaR:
En dan ook nog een belangrijk punt: Hoe komt de gehele schakeling eruit te zien en is dit rechtstreeks op de paralelle poort aan te sluiten?
Wat bedoel je met Hoe komt de gehele schakeling eruit te zien? Als je het letterlijk bedoelt, een handjevol gesorteerde componenten... Of hij rechtstreeks op de parallele poort is aan te sluiten weet ik niet, je zult ffies moeten kijken wat de stroomsterkte is, als 't een paar mA is dan kan het wel.