lampentest

Alleen berichten met de trefwoorden “doormeten eindtrap” worden getoond. Alle berichten tonen

hallo, ik wil graag de lampentest uitvoeren bij een tv,
maar voor de zekerheid:
moet toch de eindtrap lossolderen, doormeten en als die goed is, een lamp op de collector en massa leggen toch?

En de eindtrnasistor moet je toch ook testen o sluiting tussen de basis en emitter?

[Bericht gewijzigd door aard op woensdag 8 maart 2006 16:25:19

dus...

inderdaad, een lampentest is om de schakelende voeding te belasten en om te zien of-ie onder belasting nog goed werkt.

Idd. de lijneindtor eruithalen, en een lamp aansluiten tussen de +B en de massa.

de tor meet je idd. door, om een C-E sluiting te vinden. Maar er kan meer fout zijn, waardoor een protectie van de voeding aktiveert.

-sluiting in de lijntrafo
-sluiting in de beeldeindtrap (200V gedeelte)
-sluiting in de geluidseindtrap
-sluiting in de verticaaleindtrap

overigens wel voorzichtig, sommige TV's hebben ook secundair geen netscheiding, gebruik dus ALTIJD een scheidingstrafo bij dit soort metingen/reparaties

ik heb gemeten tussen de emmitter en collector, als er sluiting in mzit, zuo ik toch vanaf beide kanten een piep moeten horen ( aangezien de multimeter er gelijkspanning gebruikt) want ik hoor via e ene kant wel een zwakkere piep (maar dat zal wel met de inwendige weerstand te maken hebben)maar via de andere kant niet (hierbij bedoel ik dat je de meetpennen van de multimeter omdraaid) dus de eindtrap is gewoon goed

dus...