Deze C is een HF ontkoppeling aan de voedings pinnen.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]

Kun je eventueel weglaten in zijn geheel.

Op 23 januari 2003 21:06:47 schreef Atmoz:
In dit schema

staat C1 op de verkeerde plaats volgens mij.

"16F628 Pull RB4 to GND!"

Pen 4 hangt aan de plus, niet aan massa !!

Op 24 januari 2003 09:28:09 schreef Carel M.:

[...]

staat C1 op de verkeerde plaats volgens mij.
[...]

Pen 4 hangt aan de plus, niet aan massa !!

Ja, maar RB4 is niet pen 4, maar pen 10 ;)

Op 24 januari 2003 10:14:26 schreef Atmoz:
[...]
Ja, maar RB4 is niet pen 4, maar pen 10 ;)

Daar heb ik mij in dit topic ook al een keer op verkeken maar kwam er nog net voordat ik het wilde posten achter :D.

Op 24 januari 2003 10:27:26 schreef Bastiaan:

[...]

Daar heb ik mij in dit topic ook al een keer op verkeken maar kwam er nog net voordat ik het wilde posten achter :D.

lol :+

Ik ben erachter gekomen dat ik die 16F628 ook gewoon kan uitwissen :) Dus ik kan blijven proberen. Ik ben al de hele morgen bezig met proberen maar ik krijg de goeie code er maar niet in, want als ik "read" doe, dan zie ik steeds een andere code, en niet de code van die *.HEX file. (die moet ik toch gewoon te zien krijgen of niet?)

Heb ook al geprobeerd met RB4 (pen 10) aan de GND. Het wil niet helpen.... Wat kan ik nog meer proberen?

Maar lukt het wel om hem te flashen zonder dat je die 0000h code krijgt?

Op 24 januari 2003 10:33:13 schreef Bastiaan:
Maar lukt het wel om hem te flashen zonder dat je die 0000h code krijgt?

nee ook niet.

Op 24 januari 2003 10:41:23 schreef Atmoz:
[...]
nee ook niet.

Dan zeggen die dingen die je inleest niks. Eerst moet je ff die PIC kunnen flashen zonder foutmelding. Pas daarna kun je er zeker van zijn dat het inlezen goed gaat.

Om die foutmelding op te lossen moet je ff doen wat ik in een vorige post heb gezet.

Op 24 januari 2003 10:44:09 schreef Bastiaan:

[...]

Dan zeggen die dingen die je inleest niks. Eerst moet je ff die PIC kunnen flashen zonder foutmelding. Pas daarna kun je er zeker van zijn dat het inlezen goed gaat.

Om die foutmelding op te lossen moet je ff doen wat ik in een vorige post heb gezet.

Oke, ik zal nog eens helemaal vanaf het begin beginnen.
Ik heb ook even een screenshot gemaakt om te kijken om misschien wat instellingen verkeerd zijn: http://members.home.nl/asd2/PICflashen.jpg

Die instellingen zijn iig wel goed, maar er zijn ook nog instellingen in het programma zelf. (maar dat staat beschreven op die ene page)

Op 24 januari 2003 10:50:21 schreef Bastiaan:
Die instellingen zijn iig wel goed, maar er zijn ook nog instellingen in het programma zelf. (maar dat staat beschreven op die ene page)

Als ik "verify after programming aanvink" krijg ik dus die 000h, en als ik "verify during programming aanvink" krijg ik meteen nadat die zelf gaat erasen de melding: "programming failad at code address 0000h"

Dus het gaat al in het begin fout.
En ik heb het schema precies zo gemaakt zoals er staat. Alleen nu hangt RB4 dus aan GND (de min van de zener).

Op 24 januari 2003 11:13:12 schreef Atmoz:

[...]

Als ik "verify after programming aanvink" krijg ik dus die 000h, en als ik "verify during programming aanvink" krijg ik meteen nadat die zelf gaat erasen de melding: "programming failad at code address 0000h"

Dus het gaat al in het begin fout.
En ik heb het schema precies zo gemaakt zoals er staat. Alleen nu hangt RB4 dus aan GND (de min van de zener).

Je moet pecies instellen wat er staat beschreven. (dus verify during programming aangevinkt)
En RB4 even open laten hangen.
Dan proberen te proggen. Als dit niet lukt ff checken of je je kabel wel goed hebt vastgemaakt (de juiste pinnetjes). En dan weer proberen.
Lukt het dan nog niet dan moet je ff in je bios je serieele poort instelling omwisselen wat er staat. (dus SSP ipv ECP of andersom)

Hmmm de BIOS heeft alleen deze opties:

Serial port2 mode:
- ASKIR
- IrDA
- normal

Ik heb dus geprobeerd met ASKIR en normal.
Dat SSP of ECP staat er niet bij. Ik probeer nog wel een paar keer maar ik krijg dus nog steeds die 0000h melding. Anders pak ik dalijk wel effe een andere pc. Dank voor je hulp ;)

Op 24 januari 2003 11:40:06 schreef Atmoz:

Hmmm de BIOS heeft alleen deze opties:

Serial port2 mode:
- ASKIR
- IrDA
- normal

Ik heb dus geprobeerd met ASKIR en normal.
Dat SSP of ECP staat er niet bij. Ik probeer nog wel een paar keer maar ik krijg dus nog steeds die 0000h melding. Anders pak ik dalijk wel effe een andere pc. Dank voor je hulp ;)

Er zijn een heleboel mensen die die foutmelding krijgen. Het kan echt overal aan liggen. Soms aan de pc, soms aan je soldeerkunsten, enz.

Ja weet ik. Dat maak ik vaak genoeg mee. Is ook heel lastig om het op te lossen via internet.

Dan maar eens een keer die andere programmer maken ofzo.

Als iemand toevallig een 16F268 thuis heeft, en wil me deze FILE erin zetten, dan stort ik 10 euro op je bankrekening voor de chip, de verzendkosten en het werk :)

Dan kan ik tenimste effe verder en kijken of de eindschakeling werkt...

En Bastiaan, jij bedankt voor je goeie hulp ;)

Nog maar een poging dan:

Ik heb als transistor een BC546 (zelfde als 547) gebruikt. En ik heb deze zo aangesloten:

http://members.home.nl/asd2/TOR.jpg

Dat is toch niet fout zo he?

Greetz

Op 24 januari 2003 13:12:21 schreef Atmoz:

Nog maar een poging dan:

Ik heb als transistor een BC546 (zelfde als 547) gebruikt. En ik heb deze zo aangesloten:

[afbeelding]

Dat is toch niet fout zo he?

Greetz

Nee klopt helemaal

Oke bedankt,

Heb net effe die transistor samen met de zener vervangen, en nu is het wel gelukt :) (Atmoz helemaal blij). En het ligt dus niet aan het schema of wat dan ook. Dus zeer veel dank aan alle mensen die me geholpen hebben!!!

Heb ik misschien wat componenten te warm gemaakt met solderen ofzow...

Maarja, het werkt :) zal dalijk wat foto's plaaten en een klein filmpje :+

THANX!!!

Op 24 januari 2003 11:51:31 schreef Atmoz:
En Bastiaan, jij bedankt voor je goeie hulp ;)

Graag gedaan, en fijn dat het intussen is gelukt!

Heb je het trouwens met of zonder de pull naar de gnd gedaan? Want dan kan ik het bij die programmer vermelden extra.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

En werkte het ook zonder? of niet geprobeerd?

Op 25 januari 2003 16:14:32 schreef Bastiaan:
En werkte het ook zonder? of niet geprobeerd?

Sorry, dat heb ik niet geprobeerd. Zal ik nog wel eens doen als ik me weer ga bezig houden met het hardware gedeelte van het "PIC program project" :)

Op 25 januari 2003 17:03:58 schreef Atmoz:

[...]

Sorry, dat heb ik niet geprobeerd. Zal ik nog wel eens doen als ik me weer ga bezig houden met het hardware gedeelte van het "PIC program project" :)

Heb het gister eens getest zonder die draad naar ground en toen werkte het niet, maar dat zou ook heel goed kunnen omdat ik mijn software iets heb aangepast van de PIC. Ik ben een beetje te rommelig bezig nu. Maarja dat komt ook omdat ik steeds de PIC in een andere schakeling moet doen enzo. Steeds buigen de pinnen weer om ...

Mijn vraag is dan ook: zou ik misschien een schakeling kunnen bouwen met TEST functies EN programmer in een? Dus zeg maar een PIC programmer met wat LED's erop als uitgang en schakelaars erop als ingang (om te testen enzo). Lijkt me erg handig als dat kan. Maar kan dat wel met spanningen enzo?