Op 18 maart 2006 00:37:50 schreef free_electron:
ik dacht dat zwavelwaterstof vooral rotte eiren waren ?
maar dat spul om te ver(silver/tinne) stonk wel naar zwavel ja. misschien nie tgoed afgespoeld.
kvraag me eignelijk af hoe dat process werkt
ik bedeoel , dat bad moet dus ofwel tin of zilver in oplossing hebben , toch is die vloeistof transparant ...
als je daar koper in zwiert moet er een reactie gebeuren waardoor dat tin of zilve rneerslaat. iemand die weet wat er gebeurt ? en hoe ?
lijkt me leuk om weten
@turbokeu , ik heb effe naar dat printje van jouw zitten koekeloeren. das wel proper gelayout. chapeau ! pak uzelf een sigaar en paf er ene.
Volgens hetgeen op de meegeleverde handleiding staat (en hetgeen ik erover op internet gevonden heb) slaat het niet neer op het koper maar VERVANGT het de koperatomen.
De dikte van de tinlaag (in verse oplossing) is een 0.2 micron na 20 seconden, 0.8-1.0 micron na 5 minuten en 4-5 microns na 3 uur.
Wanneer al het koper vervangen is begint het bad tin op tin te vertinnen.
Mega raadt dus af om de print bvb een hele nacht in het bad te laten liggen (om de oplossing te sparen).
Het produkt bevat 27 gewichtsprocenten "Thiourea" en 15 gewichtsprocenten "stannous Chloride" (vraag me nie wat dat allemaal is, ben geen chemicus).
Eén liter verse oplossing is genoeg om 30-40 (ongeetste) eurokaarten met een 1-1.5 micron tinlaag te vertinnen, of 10 eurokaarten met een tinlaag van 5 micron.
Gezien een geetste print véél minder koper bevat is respectievelijk 100-135 en 35 eurokaarten realistisch haalbaar.
@free_electron: Mersie!
Ik begin gewoon op papier, dan tekenen in Circad'98, en manueel rerouten tot het resultaat bevalt (! afstand tussen de componenten) en er zo weinig mogelijk draadbruggen overblijven.
Ik kan er soms dagen overdoen voor het naar mijn goesting is.
CD
PS: 'k Em geen sigaren meer liggen, 't zal dan maar een 'blauw Gauloiseke' worden.