Copyright

Dit topic is gesloten

Bedankt voor de reakties. Ik was op het op een gegeven moment zat elke keer die buizen pdfjes op te halen hoewel daar erg goede websites voor zijn bijv. http://frank.pocnet.net/
Ik heb toen een tijdje een programmaatje laten draaien dat op internet op jacht gaat naar pdfjes op sites die over electron tubes gaan en hun links en de links van hun links etc.
Het resultaat is een dvdtje (2.5 GB) dat ik handig vind. Ik heb het zaakje op mijn harde schijf gezet en heb nu altijd alles met een druk op de knop beschikbaar. Wat ik mij afvroeg is of ik dat ongeremd met anderen mag delen. Geld hoef ik er niet aan over te houden (ik heb geen zin om mijn tijd te verdoen met dvdtjes kopieren voor een euro)
electro_fan

dingen die je idd gratis kan krijge mag je ook gratis verspreiden en vice versa * toch niet * maar het gebeurt wel

[Bericht gewijzigd door muddy op 20 maart 2006 20:41:22 ]

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 19 maart 2006 15:34:54 schreef muddy:
dingen die je idd gratis kan krijge mag je ook gratis verspreiden en vice versa

niet mee akkoort
de schema's hier op co kan ik gratis verkrijgen en toch zit er copyright op.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Mmm, daar zou ik niet te zeker van zijn.

Want het copyright staat vaak ook op dingen die je gratis kan krijgen.
Het copyright draait volgens mij meer om vanwaar je jouw kennis (= informatie) vandaan haalt.
Vandaar dat in boeken of cursussen vaak websites en andere boeken worden vermeld.

En weer ... iets bijgeleerd
free_electron

Silicon Member

in princiepe mag je datasheets verdelen ja opvoorwaarde dat je er gene geld voor vraagt ( op de kosten van de media na )
gene enkel fabrikant die daar naar kraait

der is echter een website die ze probeert te verkopen ( iets genre alldatasheet.com ) die gasten hebben al een pak processen aan hun broek

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 20 maart 2006 19:42:06 schreef Switching Power:
www.alldatasheet.com is gratis :), maar voor www.chipdocs.com moet je $95.45 per jaar betalen :o.

jep die varkens zijn het

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Chipdocs vergelijken hun zelf www.partminer.com , maar volgens mij levert Chipsdocs alleen sheets die je op elke hoek van de straat kunt krijgen. :( Bastards

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Op 20 maart 2006 23:58:56 schreef Henry S.:
...maar volgens mij levert Chipsdocs alleen sheets die je op elke hoek van de straat kunt krijgen. :( Bastards

Nee, das jammergenoeg niet zo. Ik ben de laatste tijd al een aantal datasheet tegengekomen die ik alleen bij hen zou kunnen krijgen. :( Maar een gek die daar geld voor gaat betalen.

Ik hoop dat ze snel ten onder gaan aan die processen, en dat ze een leven lang gratis datasheets moeten verzorgen! :)

Op 21 maart 2006 00:01:49 schreef klein is fijn:
Ik hoop dat ze snel ten onder gaan aan die processen, en dat ze een leven lang gratis datasheets moeten verzorgen! :)

Dat zal wel niet gebeuren, tegen die tijd zullen ze dat hele domein wel opheffen.

maar ik ken er 3 die gratis zijn.

www.alldatasheet.com
www.datasheetarchive.com
www.datasheetcatalog.com

Op 18 maart 2006 23:31:20 schreef electro_fan:
In principe rust op elke publicatie auteursrecht. Ik zou verwachten dat dit ook geldt voor datasheets van onderdelen.

correct

Toch zie ik hele websites van hobbyisten die pdfjes bevatten van buizen, transistors, ics etc. Is het toegestaan om datasheets te publiceren op je website, ze in een eigen publicatie op te nemen of bijv. een cdtje met een selectie van datasheets te verkopen?

aleen als de rechthebbende toestemmning heeft verleend.

of een fabrikant echt de moeite neemt om er tegen op te treden is een ander verhaal.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 20 maart 2006 22:53:32 schreef free_electron:
[...]

jep die varkens zijn het

knorr knorr

idd als je een beetje zeldzaam onderdeeltje op wilt zoeken kom ik meestal op een duitse betaalde rotsite...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

copyrights en patententen afschaffen.....

kennis zou voor iedereen moeten zijn. een eigendom waarde hechten aan kennis of een volgorde van kennis zou verboden moeten worden

(en nu krijg ik weer veel tegenstand door onze kapatilische medemens)

Op 21 maart 2006 20:55:03 schreef muddy:
[...]

knorr knorr

idd als je een beetje zeldzaam onderdeeltje op wilt zoeken kom ik meestal op een duitse betaalde rotsite...

OF op een site die de krengen verkoopt. Heel google is volgepompt met sites die je betaald sheets willen laten bekijken of gestoorde bedrijven die onder 20 namen dezelfde onderdelen aan proberen te smeren...

Op 22 maart 2006 00:23:32 schreef Jan klaasen:
copyrights en patententen afschaffen.....

kennis zou voor iedereen moeten zijn. een eigendom waarde hechten aan kennis of een volgorde van kennis zou verboden moeten worden

Tsja... Heb je een paar jeer geinvesteerd om iets te bedenken en productie rijp te maken, gaat de eerste de beste vagebond er mee aan de haal. Verdien je er dus ook niets meer aan. Doe je dus ook geen research meer.

Om even op jouw niveau te komen: de kaasboer investeert in zijn voorraad. Jij gaat daar vervolgens mee van door. Hoe vaak denk je dat die ijzerboer een nieuwe voorraad aan schaft?

Snap de streking van je verhaal wel, maar patenten / rechten zijn toch redelijk noodzakelijk om development / research te kunnen doen. Heeft niets met kapitalisme te maken...

Overigens zijn de meeste datasheets wel te vinden. De ene kost wat meer moeite dan de andere. En ja, ik ben ook wel eens een avond aan het zoeken geweest. Gelukkig zijn er meer mogelijkheden dan alleen google...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

toch heeft het wel degelijk iets met de kapatilistische waarde te maken. de hoofd gedachten alles wat ik voorelkaar krijgt mag ik beter van worden.

als bedrijven en mensen hun winst niet zozeer zien in het gewin van eigen kapitaal, maar de winst van de samenleving...............

ach laat ik deze discussie hier maar weer niet voeren.

GJ_

Moderator

Op 22 maart 2006 09:36:46 schreef Jan klaasen:...als bedrijven en mensen hun winst niet zozeer zien in het gewin van eigen kapitaal, maar de winst van de samenleving...

Dat bezorgd de mens meestal net niet de drive die ze nodig hebben om tot grootse ontwikkelingen te komen. Ik ben zelf ook een redelijk sociaal type maar als er veel geld (dus niet bij kruimelwerk) te verdienen valt schakelen de meeste mensen over van sociaalmodus naar geldwolfmodus. Ik ben bang dat ik daar ook een beetje bij hoor.

De definitie van "genoeg" is voor iedereen weer anders...

carpe cerevisi

Op 22 maart 2006 09:59:57 schreef LaStei:
De definitie van "genoeg" is voor iedereen weer anders...

en die hangt vooral af van het bezit dat iemand heeft. Mensen willen nou eenmaal nooit genoegen nemen met wat ze hebben, ze willen meer...

@marco: waarom zouden patenten niets met kapitalisme te maken hebben?
Zonder kapitalisme is er ook (bijna) geen concurrentie. Dus waarom zouden mensen elkaar dan niet willen helpen, i.p.v. hun ideeën voor zich houden?

Free the whales!
GJ_

Moderator

Op 22 maart 2006 10:54:53 schreef zweetvoetje:...Mensen willen nou eenmaal nooit genoegen nemen met wat ze hebben, ze willen meer...

...Zonder kapitalisme is er ook (bijna) geen concurrentie. Dus waarom zouden mensen elkaar dan niet willen helpen, i.p.v. hun ideeën voor zich houden?

1) kapitalisme zit dus kennelijk ingebakken. En waarom zouden we de natuur tegen de vleug in strijken?
2) Er zouden zonder dat er wat tegenover staat wel eens een stuk minder ideeen kunnen komen.

Bovendien klopt de redenatie niet helemaal, Als je ontwikkeld en daar veel geld insteekt weet je vantevoren niet of het ooit iets gaat opleveren. Dus de winst van het ene product moet ook het geld dat in de mislukkingen is gestoken betalen. En dat lukt nou eenmaal beter met een patent. Een ander mag er dan best gebruik van maken maar moet dan ook bijdragen in de ontwikkeling, zo werkt dat nou eenmaal. En daar is eigenlijk niet zoveel kapitalistisch aan: samen de kosten opbrengen.

Op 22 maart 2006 09:36:46 schreef Jan klaasen:
als bedrijven en mensen hun winst niet zozeer zien in het gewin van eigen kapitaal, maar de winst van de samenleving...............

he, ja, als iedereen nou leuke dingen maakt en die gratis aan mij ter beschikking stel!

Op 22 maart 2006 09:36:46 schreef Jan klaasen:ach laat ik deze discussie hier maar weer niet voeren.

lijkt me beter.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 22 maart 2006 10:54:53 schreef zweetvoetje:
Dus waarom zouden mensen elkaar dan niet willen helpen?

omdat het mensen zijn?

GJ_

Moderator

Op 22 maart 2006 10:54:53 schreef zweetvoetje:
...Mensen willen nou eenmaal nooit genoegen nemen met wat ze hebben, ze willen meer...
...Dus waarom zouden mensen elkaar dan niet willen helpen..

Het antwoord stond er al.

Het is een discussie die eeuwig kan duren ben ik bang.
Ik ben dus bang dat we dicht tegen een slotje aanzitten.

Op 22 maart 2006 11:12:02 schreef Wouter van Ooijen:
he, ja, als iedereen nou leuke dingen maakt en die gratis aan mij ter beschikking stel!

alsof dat nou zo belachelijk is...
Ooit van een uitkering gehoord?

Free the whales!
GJ_

Moderator

Toegegeven: ik ben zelf vrolijk meegegaan in de hele off-topic discussie maar ik geloof dat we hier niet uit gaan komen. Ik denk dat we allemaal wel een beetje gelijk hebben.

Dus toch maar een slotje.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 22 maart 2006 11:59:31 ]

Dit topic is gesloten