wasmachine motor

hallo,

ik heb een wasmachine motor van bauknecht liggen, maar daar zijn tal van aansluitingen. De motor is reeds 20 jaar oud, heeft iemand soms een idee hoe zulke dingen werken?

Het gaat om type SAB2148/4/2-A5260R

serienr 659344 B
031208 G

[Bericht gewijzigd door Flo op dinsdag 21 maart 2006 15:19:15

een fotootje kan helpen. Is het een motor met koolborstels, dan heb je meestal volgende aansluitingen:
- 2 stekkers aansluiting tachospoel. Deze kan je vinden door de weerstand te meten, deze is merkelijk hoger dan die tussen de andere aansluitingen, meestal variërend van 15 Ohm (uitzonderlijk) tot 130 Ohm of daaromtrent. Tussen de andere pinnetjes zal je meestal hoogstens 1 à 3 Ohm meten.
- 2 stekkers die naar de koolborstels gaan, en zodoende contact maken met de rotor ('het anker'). Niet zo moeilijk om die op te sporen, je kan die stekkertjes op de koolborstels losmaken en dan kan je direct meten waarmee die contact maken.
- 2 of 3 stekkers voor de stator, bij oudere machines meestal maar 2. Bij recentere machines (hogere toerentallen) wordt er een aftakking gemaakt op die veldwikkeling, waarnaar wordt overgeschakeld bij de hogere toerentallen. Als je ohm-meter nauwkeurig genoeg is kan je meestal wel bepalen welke de middenaftakking is.

neen heeft geen koolborstels en heeft 5 draden
zwart,rood,bruin,wit,blauw, ik meet meestal tussen de draden ergens 35 ohm. Het is een motor met rem dus als de as begint te draaien draait de schijf waar de riem opkomt mee, meer wal aan veel lagere snelheid. De remmen treden wss in werking als hij te rap draait. Ik zal eens een foto nemen.

Henry S.

Moderator

Een gokje dat het op deze manier zit:

http://plaatjes.metalruilen.nl/wasmachine.gif

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

is het met een v-riem die over een poulie zit die maar mee begint te draaien als de motor enigszins op toeren is? Dan is het een oude bauknecht-motor. Ik kan eens zien of ik daar nog info van heb... Ik heb er alleszins nog een paar van liggen.

ja ik denk da het zo is ja ...

maar ik heb maar 1 condensator...?

Turbokeu

Golden Member

Op 29 maart 2006 21:19:04 schreef Flo:
neen heeft geen koolborstels en heeft 5 draden
zwart,rood,bruin,wit,blauw, ik meet meestal tussen de draden ergens 35 ohm. Het is een motor met rem dus als de as begint te draaien draait de schijf waar de riem opkomt mee, meer wal aan veel lagere snelheid. De remmen treden wss in werking als hij te rap draait. Ik zal eens een foto nemen.

Is geen rem maar een centrifugale slipkoppeling om de schok op de v-riem bij het starten en omkeren van de draairichting op te vangen.
Dikwijls blijft deze koppeling inderdaad enigzins slippen bij de wascyclus en 'blokkeert' ferm bij de droogzwiercyclus.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

mja nu durf ik dat ding niet goed testen. heeft er iemand een goede manier om dit veilig te testen, ik zou niet graag een ontploffing meemaken...

Op 3 april 2006 01:29:26 schreef Flo:
mja nu durf ik dat ding niet goed testen. heeft er iemand een goede manier om dit veilig te testen, ik zou niet graag een ontploffing meemaken...

variac?

Take a parachute, and jump!
DE OLDE

Overleden

Een zware stroomverbruiker in serie bijv. een of ander verwarmingstoestel, werkt leuk als stroombegrenzer, als de motor goed is aangesloten zal hij mooi beginnen te draaien .

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

oei, nu blijkt deze motor toch niet de aansluitingen te hebben die in dit schema hier staan. Gelukkig heb ik hem nog steeds niet aangesloten, en ben dat nog niet diretc van plan voor ikz eker ben. Ik meet dus tussen elke draad wel iets. Principieel zou ik tussen de spoelen een dubbele weerstand moeten meten en dat is al niet het geval, ik meet hetzelfde enzo. het is een soepje. en er is ook maar 1 condensator das ook al raar...

hierbij de schema's en metingen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/bau1b.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/bau2b.JPG

ik heb intussen op deze manier geprobeerd, en hij draait links en rechts met de condensator tussen rood en blauw. nu is de vraag, er zit maar 1 condensator bij, hoe sluit ik de andere wikkeling aan? die draait wel als ik tussen bruin en zwart de condensator zet, maar op de rem staan pijltjes en hij draait in omgekeerde zin...?. nu draaien is goed, maar ik zou graag zeker zijn, want als ik hem op de volle 230volt zet dan kan er wel eens iets doorbranden..., dus ik heb een warmtekachel van 60 ohm ertussen gezet en dat gaat prima...
en is het niet wat raar dat die condensator van de ene op de andere wikkeling geschakeld wordt?

Turbokeu

Golden Member

Bij veel wasmachinemotoren wordt er naar de zwierwikkeling omgeschakeld terwijl de motor in wascyclus draait, dus is er geen condensator nodig (dit is ook de reden waarom veel motoren niet direct kunnen starten in de zwiermodus).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

dus condensator altijd aansluiten op de rood en blauw? Het rare is dat de ene wikkeling 29,7 ohm is en de andere 4,7.... heeft dat iets te maken met TOCH zelf kunnen starten vanaf 0? Dus de condensator mag je weglaten na het starten? dat lijkt me vreemd ... Blijkbaar heeft de 'zwierwikkeling' maar 1 draaizin, de andere werkt niet...

Henry S.

Moderator

Klopt, bij het centrifugeren (zwieren?) draait de trommel sneller en heb je een motor met een hoofdwikkeling (4,7Ω ) en een hulpwikkeling (29,7Ω ), en maar een draairichting.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Op 6 april 2006 01:48:56 schreef Henry S.:
Klopt, bij het centrifugeren (zwieren?) draait de trommel sneller en heb je een motor met een hoofdwikkeling (4,7Ω ) en een hulpwikkeling (29,7Ω ), en maar een draairichting.

Zwieren = Belgisch :+

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

nu is de vraag, hoe schakelen ze de condensator, dient die dus enkel maar voor het starten? Zowel op zwier en wasmodus is de condensator nodig voor het starten. misschien schakelen ze van wassen direct over naar zwieren en dan is de c niet nodig? ook een gewaagde manier vind ik...

als de trommel stilvalt voor het zwieren verbrandt de motor... niet erg slim.

Ondertussen draait hij in alle standen met condensator natuurlijk. alleen durft hij in zwiermodus wel eens niet starten met bewijs dat hij reeds moet draaien.

hehe ik zit ook met zo'n probleem .ik heb een motor van een wasmachine en zou daar een ventilator van willen maken,
maar weet ni hoe ik die moet aasluiten . hij heeft 9 draden + ook een aarding natuurlijk .2 gele die naar het midden vanachter gaan van de as , dan nog een bruine ,een grijze ,een blauwe ,twee orange met witte ,een zwarte ,en een geel me bruine.

de gegevens zijn sole made in italy
type 20571.264 cl.f
220/240 50 hz ac/el
a w rpm vl
4.3 220 2800 450
2.2 80 300 450

kan iemand mij aub helpen groetejes jerre

Henry S.

Moderator

Natuurlijk, dat kunnen we, als je ABN gaat typen... En leestekens en hoofdletters zijn ook handig.

Begin maar met het doormeten van de wikkelingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

twee draadjes gaan naar de koolborstels, zijnde zwarte "dingskes" die contact maken met de as. twee gaan naar de tachospoel, waarmee het toerental geregeld kan worden; die vind je door eens te meten, die tachospoel zit ergens tussen de 30 en 130 Ohm terwijl je tussen de rest van de wikkelingen meestal slechts enkele ohms meet.
De rest zouden de wikkelingen van de stator kunnen zijn, al vind ik een totaal van 9 draden wel wat veel, meestal zijn het er 6 of 7. Heb jij een foto van die motor?
(kan zijn dat er twee draden zijn van een thermische veiligheid of zo)

ja maar hoe krijg ik die op deze site

grtz jerre

heb wel alles uitgemeten

hier zijn de resultaten

geel - geel 29 ohm
grijs - blauw 52.5 ohm
grijs - bruin 54 ohm
grijs - geelbruin 64 ohm
grijs - zwart 40.9 ohm
bruin - geelbruin 64.2 ohm
bruin - blauw 52.8 ohm
bruin - zwart 41.3 ohm
geelbruin - blauw 34.8 ohm
blauw - zwart 11.9 ohm
geelbruin -zwart 23.3 ohm
wit orange - wit orange 0.4 ohm

de drade zitten zo in de fiche

(geel) (bruin) (blauw) (niets)(orange wit)
(geel) (grijs) (geelbruin) (zwart)(orange wit)

[Bericht gewijzigd door jerre 666 op vrijdag 21 juli 2006 23:29:16

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 21 juli 2006 23:09:29 schreef jerre 666:
ja hier heb je hem

[[url=motorwasmachine.jpeg]afbeelding[/url]]

hopelijk ben je hier iets meer mee

grtz jerre