constante 5v voeding behalen

ik heb hier een schoolproject liggen dat zogoed als af is, het enigste probleem is dat er een smith trigger inzit die een spaning van 4,5 tot 5,5v mag hebben, mijn huidige voeding zakt een beeje in elkaar als ik op 80% van mijn vermogen gebruik zit waardoor de smith trigger lastig gaat doen. ik moet dus een manier vinden om altijd exact 5v te hebben, mijn spanningsbron kan 6 of 12 volt leveren. wat zou hiervoor de oplossing zijn die zo weinig mogelijk plaats inneemt?
alvast bedankt! ^^

Op 28 maart 2006 12:17:35 schreef gohan127:
ik heb hier een schoolproject liggen dat zogoed als af is, het enigste probleem is dat er een smith trigger inzit die een spaning van 4,5 tot 5,5v mag hebben, mijn huidige voeding zakt een beeje in elkaar als ik op 80% van mijn vermogen gebruik zit waardoor de smith trigger lastig gaat doen. ik moet dus een manier vinden om altijd exact 5v te hebben, mijn spanningsbron kan 6 of 12 volt leveren. wat zou hiervoor de oplossing zijn die zo weinig mogelijk plaats inneemt?
alvast bedankt! ^^

Voedingspanning iets hoger zetten en een LM7805 spannings regelaar of een LM317 gebruiken voor je spanningsstabilisatie.

Verder zou k eens kijken of je niet een andere voeding kan vinden. Het lijkt er op dat je schakeling meer vermogen vraagt dan je voeding kan leveren.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Kijk is hier bij schakelingen op de site, voedingen, 7805 voeding.

Enne, anti-duits;)? --> Schmitt Trigger neem ik aan?

Gebruik een 7805 voedings-IC. Zorg dat de aangelegde spanning minstens 8 V bedraagt.

7805. . . zal ik ff naar kijken.
mijn voeding kan het maximaal gevraagde vermogen wel leveren, alleen blijft de spanning dan natuurlijk niet perfect. we hadden het alleen over het hoofd gezien dat deze schmit/smith trigger zo gevoelig zou zijn.
btw schmitt=duits, smith=engels huh? ik liever met engels :-P

okay. . . om te beginnen is dit dan het schema wat jullie bedoelden http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/30
en die eh snap ik nu niet helemaal.
(1) de trafo maakt van 220V 9V?
(2) de diodes richten gelijk
(3) c1 vlakt de boogjes af
(4) de ic maakt van (9V-1,2V=7,8V) 7,8V een mooie 5V?

bij stap 1 en 4 vraag ik me af of ik het goed begrijp.
en is er geen manier om mijn huidige voeding te gebruiken? een trafo zal denk ik niet meer in de behuizing passen die we nu hebben :-(

Op 28 maart 2006 15:12:10 schreef gohan127:
okay. . . om te beginnen is dit dan het schema wat jullie bedoelden http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/30
en die eh snap ik nu niet helemaal.
(1) de trafo maakt van 220V 9V?
(2) de diodes richten gelijk
(3) c1 vlakt de boogjes af
(4) de ic maakt van (9V-1,2V=7,8V) 7,8V een mooie 5V?

bij stap 1 en 4 vraag ik me af of ik het goed begrijp.
en is er geen manier om mijn huidige voeding te gebruiken? een trafo zal denk ik niet meer in de behuizing passen die we nu hebben :-(

ja hoor, trafo en c1 weglaten ;).

Take a parachute, and jump!

En het geheel achter je huidige voeding plakken ;)

Henry S.

Moderator

Op 28 maart 2006 14:45:28 schreef gohan127:
7805. . . zal ik ff naar kijken.
mijn voeding kan het maximaal gevraagde vermogen wel leveren, alleen blijft de spanning dan natuurlijk niet perfect. we hadden het alleen over het hoofd gezien dat deze schmit/smith trigger zo gevoelig zou zijn.
btw schmitt=duits, smith=engels huh? ik liever met engels :-P

Jammer voor jouw, de smith-trigger bestaat niet.

Op 28 maart 2006 15:12:10 schreef gohan127:
okay. . . om te beginnen is dit dan het schema wat jullie bedoelden http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/30
en die eh snap ik nu niet helemaal.
(1) de trafo maakt van 220V 9V?
(2) de diodes richten gelijk
(3) c1 vlakt de boogjes af
(4) de ic maakt van (9V-1,2V=7,8V) 7,8V een mooie 5V?

bij stap 1 en 4 vraag ik me af of ik het goed begrijp.
en is er geen manier om mijn huidige voeding te gebruiken? een trafo zal denk ik niet meer in de behuizing passen die we nu hebben :-(

Een paar fouten: 9V wisselspanning geeft geen 9V gelijkspanning, verdere berekening dus ook fout. Niets geleerd over effective en maximale spanningswaarden?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een paar fouten: 9V wisselspanning geeft geen 9V gelijkspanning, verdere berekening dus ook fout. Niets geleerd over effective en maximale spanningswaarden?

auw afgebrand, je hebt gelijk, ik weet van effectieve en werkelijke spanning, heb er al tijdje niet mee gewerkt dus dacht ik er niet meteen aan.
maar hey bedankt jongens, dit lijkt me niet zo moeilijk meer om in mijn schema toe te passen. ik ga de datasheet maar eens doornemen. dankjewel.