Aarding platenspeler

Hoi :)

Ik heb mijn platendraaier nog maar eens van de zolder gehaald, aangesloten, en wat oude plaatjes opgelegd.
Maar mijn vraag: waarom heeft een platenspeler zo'n aardingsdraad (die ik aan een schroefje op m'n mengpanneel vastmaak)? Als je die niet aansluit, dan bromt de platenspeler erg hard. Waar is die binnenin de platenspeler dan aan verbonden?

Bedankt!

je platen zorgen voor een statische lading en door de aarde draad voer je die lading af, ik durf zo alleen niet te zeggen waardie precies heen loopt.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Volgens mij is dat omdat het signaal van een platenspeler zo zwak is, dat er een aarde nodig is.

Die statische lading zal je eerder horen als tikken, omdat de boel zich ontlaadt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

De echte reden dat er aarding nodig is, is omdat het signaal door de tulpkabel een semi gebalanceerde aansluiting is. chassis van de ontvanger zit dus NIET aan het chassis van de draaitafel verbonden door de afscherming van de tulpkabel, dit gebeurt dus doormiddel van een extra aarde draad.

dit laatste is correct.
In de jaren '70 toen philips nog met DIN stekkers werkte, had je dit probleem niet, omdat de aarding in de DIN bus aanwezig was.
Ik heb ook een recentere philips staan met cinch of RCA aansluitingen en die heeft dan een aparte draad nodig of hij bromt gelijk een euh... ja, bromvlieg zeker.
Denk niet dat het te maken heeft met de signaalzwakte of statische electriciteit.
aansluiten dus die zaak !

en stijn ? die oude plaatjes... mogen we eens meegenieten wat het allemaal was ?

When all else fails, there is always my big hammer...

Bedankt voor de antwoorden!

Op 30 maart 2006 16:24:25 schreef steve c:
en stijn ? die oude plaatjes... mogen we eens meegenieten wat het allemaal was ?

Denk b.v. aan de Stars on 45 (van Abba)
of de collectors edition van Elvis :D

die aardingsdraad is om de 50hz "buzz" af te voeren.

Take a parachute, and jump!
KT88

Overleden

Op 30 maart 2006 16:51:49 schreef pcnerd:
die aardingsdraad is om de 50hz "buzz" af te voeren.

Waar naar toe wordt die dan afgevoerd?

Wees svp. zo goed om geen onzin te posten, het goede antwoord was allang door R. Nijhuis gegeven.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

aarde is geen vuilbak voor rommel in te steken hé!
en dat antwoord dat gegeven is lijkt me idd wel goed.
vraag me af waarom ze dieplatenspelers niet ineens volledig gebalanceerd uitvoeren. veel simpele lijkt me en minder storing. allé ja ik zou dat bij al mijn apparaten doen. allemaal gebalanceerd en een xlr plug weg met dat rca geval.....

My Tube is bigger then yours

Op 30 maart 2006 20:00:54 schreef KT88:
[...]
Waar naar toe wordt die dan afgevoerd?

Wees svp. zo goed om geen onzin te posten, het goede antwoord was allang door R. Nijhuis gegeven.

als ik mijn platenspeler niet aard krijg ik een 50hz buzz als ik opneem via de pc, dus het lijkt me toch behoorlijk logisch...

Take a parachute, and jump!

Aarding is niet zo een handige term, het gaat er om dat de afschermende metalen delen van de draaitafel (met name de arm) niet zweven en dus verbonden worden met de afscherming van de voorversterker. Of die dan weer aan de veiligheidsaarde hangt of niet maakt verder niet uit. Een `afschermingsdraadje' in plaats van een `aarddraadje' zou eigenlijk een beter term zijn.

Omdat die metalen delen bij gebruik ook aangeraakt kunnen worden en de signaalniveau's heel laag zijn is verbinden met de audio return als bij asy apparatuur gebruikenlijk is geen optie.

De verbinding is daarnaast inderdaad redelijk symmetrisch door de hoge common mode impedantie aan de kant van het element, hoewel de aansluitkabel nogal asy zal zijn. [edit] En de voorversterker ook, hoewel die kant van de verbinding naar verhouding weinig invloed zal hebben.

Vijfpolige DIN vind ik eigenlijk een fraaiere oplossing dan het gedoe met RCA's en losse draadjes.

Ik gebruik overigens inderdaad XLR-connectoren om draaitafels in aparte cases aan te sluiten aan onze DJ set's. Bevalt werkelijk prima, linkje :)
Maar voor thuis lijkt me dan niet zo zinnig ;)

Ook mooi is om een 5 polige XLR te gebruiken, 1 kabel en in 1 verbinding klaar. maar dat gebruik ik voor mijn drive-in werk.

die 5 polige Din's zijn goed, maar bij veelvuldig loskoppelen gaan ze kapot. en de vrouwtjesbussen op de toestellen durven opengerekte contacten krijgen en oxideren. Heel moeilijk te kuisen.

natuurlijk, geef ik toe, het is allemaal vintage zooi waar ik mee werk.

When all else fails, there is always my big hammer...
Amateur19

Overleden

Een MM of MC element is gebalanceerd uitgevoerd. Voor links en rechts zitten er dus aparte spoelen in. Bij elke spoel heb je dus twee aansluitingen. De vier draadjes gaan door de toonarm en daar onstaat het probleem als je de losse draad niet aansluit als je die heb. Die losse draad zit, zoals al eerder opgemerkt aan het chassis van de platenspeler. Het chassis is ook de toonarm, en als je die dan dus niet aansluit vangen de vier draadjes in de toonarm de "brom" op en worden lekker door de versterker weergegeven.

Meestal wordt, omdat de meeste audiosetjes ongebalanceerde ingangen hebben, een en ander al in de platenspeler opgelost door de massa van de tulpaansluitingen met de twee negatieve aansluitingen van het element en het chassis te verbinden. Bij gebalanceerde ingangen is dit niet gewenst.

:)

PS. Heb je nou alleen maar apparatuur waarbij je tulp gebruikt, maak dan je draaitafel open en monteer het "draadje" aan de massa van de audiokabel die je draaitafel verlaat.:) "Losse draadjes" opgelost.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op vrijdag 31 maart 2006 13:40:00

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets