LEDWand

Ik wil in mijn kamer de muur waar mijn bureau bij staat een deel gaan belichten met de standaard 5MM ledjes(rood, groen en geel). Dit wil ik dan in een stukje kabelgoot inbouwen. Ik zou dit dan graag met een PIC met PWM willen besturen en misschien later zelfs met DMX. Ik zat te denken om 3 rijen te maken van ledjes dus elke kleur zijn eigen rij en per rij ong. 60 ledjes. Maar nu heb ik een paar problemen:

Hoe kan ik het beste deze ledjes aan elkaar zetten paralel of in serie?
En hoe kan ik dit allemaal aansturen omdat die PIC niet alle ledjes op 1 uitgang kan houden. Ik zat te denken aan een transistor maar kan die PWM aan?

Met Vr. Gr. R.Biemans

[offtopic]
Ik lees zeer veel PWM
En DMX

Maar what the hell is dat?
[/offtopic]

PWM is PulseWideModulation word gebruikt in een PIC dan gaat eigenlijk de uitgang zeer snel aan en uit en als je daar dan bijvoorbeeld een ledje op aansluit dan lijkt het als hij dan dimt.

DMX is een digitaal signaal dat vaak word gebruikt voor lichttechniek zoals bij disco's en theathers. Om bijvoorbeeld lampen, scanners, dimmers en movingheads aan te sturen.

[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op zaterdag 8 april 2006 13:44:11

Op 8 april 2006 13:43:09 schreef reneonline:
PWM is PulseWideModulation word gebruikt in een PIC dan gaat eigenlijk de uitgang zeer snel aan en uit en als je daar dan bijvoorbeeld een ledje op aansluit dan lijkt het als hij dan dimt.

DMX is een digitaal signaal dat vaak word gebruikt voor lichttechniek zoals bij disco's en theathers. Om bijvoorbeeld lampen, scanners, dimmers en movingheads aan te sturen.

Bedankt,

Ik denk dat je LED's best in serie zet.
Denk ik toch is een regel in de analoge.

3 * 60 LED's :D
Veel waar ga je ze halen?
Als je RGB's neemt is het mss nog mooier.

Ik heb ze laatst al gekocht per 100 stuks. Heb ik van elke standaard kleur 100 gekocht. Ik zat eerst ook te denken aan rgb maar dat wordt te duur aangezien zo''n ledje al gauw 1 euro per stuk kost ben ik al 60 euro kwijt. Nu ben ik maar 6 euro kwijt.

[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op zaterdag 8 april 2006 14:39:08

Op 8 april 2006 14:37:04 schreef reneonline:
Ik heb ze laatst al gekocht per 100 stuks. Heb ik van elke standaard kleur 100 gekocht. Ik zat eerst ook te denken aan rgb maar dat wordt te duur aangezien zo''n ledje al gauw 1 euro per stuk kost ben ik al 60 euro kwijt. Nu ben ik maar 6 euro kwijt.

Waar koop je ze
Ik heb er ook wat nodig

Weet ik zo niet meer was toen iemand op marktplaats die net een webshop wou beginnen. Als ik de link weet dan stuur ik hem wel, misschien dat ik hem nog in mijn mailbox heb staan. Als je nog meer van DMX wilt weten: ik ben ook bezig met een artikel: http://www.renebiemans.nl/list.php?c=elektronica

Op 8 april 2006 14:40:16 schreef reneonline:
Weet ik zo niet meer was toen iemand op marktplaats die net een webshop wou beginnen. Als ik de link weet dan stuur ik hem wel, misschien dat ik hem nog in mijn mailbox heb staan. Als je nog meer van DMX wilt weten: ik ben ook bezig met een artikel: http://www.renebiemans.nl/list.php?c=elektronica

http://members.chello.nl/g.assies/DMX2.pdf Of die natuurlijk :P

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

60x2,1V=126V => hoge spanning. Kan wel, maar is lastig en gevaarlijk als je niet zorgvuldig bezig bent. Je kan bijv. 5 strengetjes maken van 12 leds in serie per kleur. Voor de aansturing kun je het beste een tor gebruiken die aangestuurd wordt door de PIC. Die moet dan per 60 leds 5x20=100mA trekken. Je moet in dit voorstel wel twee voedingen hebben +5V voor de PIC en iets van +30V voor de leds. Je kunt natuurlijk ook 30 strengetjes van 2 leds doen, trek je 600mA per kleur en een berg weerstanden die allemaal energie wegstoken. Dan heb je genoeg aan een voeding van 5,5 of 6V.

kan de aansturing misschien ook niet met een transistor zoals de bc547b? Deze heb ik namelijk nog thuis liggen. Anders moet ik zo'n tor gaan bestellen en dan moet ik weer een tijdje hiermee wachten.

Op 8 april 2006 15:08:12 schreef reneonline:
kan de aansturing misschien ook niet met een transistor zoals de bc547b? Deze heb ik namelijk nog thuis liggen. Anders moet ik zo'n tor gaan bestellen en dan moet ik weer een tijdje hiermee wachten.

Valt te zien hoveel strings je maakt.
Je moet zien dat je tor de spanning en de stroom
kan leveren.

Op 8 april 2006 13:38:30 schreef reneonline:
Ik wil in mijn kamer de muur waar mijn bureau bij staat een deel gaan belichten met de standaard 5MM ledjes(rood, groen en geel). Dit wil ik dan in een stukje kabelgoot inbouwen. Ik zou dit dan graag met een PIC met PWM willen besturen en misschien later zelfs met DMX. Ik zat te denken om 3 rijen te maken van ledjes dus elke kleur zijn eigen rij en per rij ong. 60 ledjes. Maar nu heb ik een paar problemen:

Hoe kan ik het beste deze ledjes aan elkaar zetten paralel of in serie?
En hoe kan ik dit allemaal aansturen omdat die PIC niet alle ledjes op 1 uitgang kan houden. Ik zat te denken aan een transistor maar kan die PWM aan?

Met Vr. Gr. R.Biemans

Wel, als je werkt met een µC gaat er een hele wereld van mogelijkheden open. PWM'en en DMX behoort zeker tot de mogelijkheden.
Wat betreft de aansluiting van je LED's zijn er verschillende opties. Stel: je zit met een voedingsspanning van 24Vdc, neem een spanningval van 1.9V per led, 10leds in serie met een voorschakelweerstand van
(24V- (10*1.9V)) / 0.020A= 250ohm (of neem 270ohm)

In zo'n streng zitten 10leds, dan kan je zo'n 6 strengen in parallel zetten en aansturen door een PowerMosfet die je vanuit je µC met PWM stuurt. Zo kan je dimmen.
Als je dit drie maal uitvoert kan je dimmen voor je 3 verschillende kleuren.

Een hogere voedingsspanning kan ook, dan kan je zelfs alle 60LEDS in serie zetten met weerstand en struren met een Mosfet maar dit zou ik je niet aanraden vanwege de
hoge(re) spanning.

Het is zelfs mogelijk om bvb. een 60kanaals looplicht te bouwen: 60kanaals schuifregister bouwen (met gewone ordinaire HCTlogica) serieel besturen door je µC en aan elke uitgang een transistortrapje met LED voorzien.
Of patronen maken e.d., kan allemaal. Het zit em in de software. Als je je daarin genoeg verdiept kan je prachtige zaken realiseren. Tips kan ik geven, kant en klare software niet, mede door het feit dat ik met Atmel controllers werk i.p.v. PIC.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

In principe is dat mogelijk, maar't hangt van je schema af. Bij dit soort schakelingen moet je vooral letten op de Uce en de dissipatie. Beide zijn bij de BC547 niet spectaculair. Meerdere gebruiken kan soms een oplossing zijn om de stroom per tor niet te groot te laten worden.

Maar de belangrijkste keus die je moet maken is eerst: Welke spaning ga ik gebruiken, ofwel, hoeveel leds zet ik maximaal in serie? Pas dan kun je concreet ontwerpen en een tor uitzoeken.

Natuurlijk kan je wel vast een paar ledjes uitproberen met een tor, zoals:

code:


             +5V
              |
              +-----+
              R1    R1
              |     |
              |     |
             LED   LED
              +-----+
              |
             |/
PIC---R2-----|
             |\e
              | 
              0V

Voor R1 gebruik je 150 Ohm, voor R2 10k oid.

Op 8 april 2006 15:08:12 schreef reneonline:
kan de aansturing misschien ook niet met een transistor zoals de bc547b? Deze heb ik namelijk nog thuis liggen. Anders moet ik zo'n tor gaan bestellen en dan moet ik weer een tijdje hiermee wachten.

Gaat allemaal, maar met 1 enkele Mosfet zijn alle problemen van de baan. Die dingen zijn zeer robuust, poepsimpel aan te sluiten en bedoeld voor schakelend bedrijf. Je kan voor de gemakkelijkheid een logic level Mosfet nemen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik wil denk ik 66 ledjes gaan gebruiken, met een stroombron van 12Volt dus groepen van 6 in serie per rij en dan 3 rijen. Dus in totaal 3*66= 198 Leds. Ik zat te denken om voor de voeding een oude computervoeding te gaan gebruiken omdat ik dan direct 12 en 5 volt heb en ook genoeg Ma heb voor de leds. Klopt het dan dat ik dan 12-(2*6)/0.02=0 Ohm dus geen weerstand nodig ben?

En wat voor tor/mosfet oid kan ik dan het beste gebruiken? Voor de mosfet dacht ik zelf deze: - P-kanaals verrijkingsmosfet (P-channel enhancement mosfet) klopt dit? En welk type kan ik het beste gebruiken?

[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op zaterdag 8 april 2006 16:13:47

Op 8 april 2006 15:47:52 schreef reneonline:
Ik wil denk ik 66 ledjes gaan gebruiken, met een stroombron van 12Volt dus groepen van 6 in serie per rij en dan 3 rijen. Dus in totaal 3*66= 198 Leds. Ik zat te denken om voor de voeding een oude computervoeding te gaan gebruiken omdat ik dan direct 12 en 5 volt heb en ook genoeg Ma heb voor de leds. Klopt het dan dat ik dan 12-(2*6)/0.02=0 Ohm dus geen weerstand nodig ben?

Neenee, NOOIT zonder voorschakelweerstand toepassen. Gewoonlijk neemt men zoveel ledjes in serie dat er nog een beetje spanning over is voor een weerstand, in dit geval dus 5 leds in serie: 12V-(2*5)/0.02= 100ohm.

En wat voor tor/mosfet oid kan ik dan het beste gebruiken? Voor de mosfet dacht ik zelf deze: - P-kanaals verrijkingsmosfet (P-channel enhancement mosfet) maar welke type kan ik dan het beste nemen?

Ik zou een N-kan nemen, een type dat wel wat stroom kan verwerken. Op die 12V kan je een Mosfet gebruiken met een lage Uds spanning, kunnen hopen stroom schakelen en hebben een lage Rdson dus weinig verliezen.
bvb. IRFZ34N is een 55V/27A mosfet
IRFZ48N is een 55V/53A type enz.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 8 april 2006 16:29:37 schreef big bang:
[...]

Neenee, NOOIT zonder voorschakelweerstand toepassen. Gewoonlijk neemt men zoveel ledjes in serie dat er nog een beetje spanning over is voor een weerstand, in dit geval dus 5 leds in serie: 12V-(2*5)/0.02= 100ohm.

[...]

Maar 100 Ohm weerstand kan dat gewoon met een normale weerstand of moet dus met een 1W weerstand?

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 8 april 2006 19:16:17 schreef reneonline:
[...]
Maar 100 Ohm weerstand kan dat gewoon met een normale weerstand of moet dus met een 1W weerstand?

Ja, gewone weerstand.

Spanning over je voorschakelweerstand: 2V
Stroom door je voorschakelweerstand (en dus ook de Leds) =
20mA. Het verstookte vermogen in je voorschakelweerstand wordt dus: 2V*0.02A=40mW. Gewone weerstanden (kool- of metaalfilmpjes) bestaan in 125mW, 250mW, 600mW noem maar op. Kan je allemaal gebruiken, hoeft geen vermogenR te zijn.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ok, ik heb nu alle componenten binnen incl. mosfets en morgen en overmorgen heb ik vrij:D Dus misschien hij morgen af. Dan post ik wel wat foto's als het er een beetje uitziet.....

[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op woensdag 12 april 2006 21:50:20

(offtopic)

Ik ben nu ook bezig met (blauwe)ledjes in een KABELGOOTJE te maken.

En dan aan de onderkant van me plank.

(offtopic)

Ik heb nu een schema gemaakt. Klopt dit een beetje? Jp1 t/m Jp3 worden de ledjes op aangesloten(de weerstanden worden in de goot gesoldeerd), Jp4 is 12Volt van de computer voeding oid. En de PIC word een 16f628a(ik kon die niet vindne in de library vandaar dus dat de 16f84A er nu staat). Voor de mosfet heb ik de Buz11 gebruikt.

http://www.renebiemans.nl/datas/users/1-schema.jpg
Klopt dit schema?

Hmm veel led's en DMX. Check de volgende ic's eens.
http://www.thewillows.nl/winkel.html
Dan onder "IC's printen & overige" de dmx339 dit is een 9 kanaals PWM chip voor led's met dmx ingang. Ictje kost 15 euro. Als je eenmaal die hebt kun je er de DMX3316 achter zetten. Die kan 16 pwm kanalen aan.en kost 9 euro.

Dus voor 24 euro heb je 25 losse pwm kanalen op DMX.

Hij moet eigenlijk ook standalone werken. Alle componenten er voor heb ik thuis inprenciepe al liggen, beetje zonde om die dan nie te gebruiken. En nu ben ik voor het printje een keer 5-10 euro kwijt.

[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op maandag 17 april 2006 09:16:39