LEDWand

Ziet er op eerste zicht niet slecht uit, alleen zie ik dat je een gestabiliseerde 5V aanbiedt aan je µC terwijl je ongestabiliseerde (hogere) voedingsspanning via toetsschakelaars (en pulldown weerstanden) aan ingangen zet. Ik denk dat deze spanning teveel van het goede gaat zijn voor je controller.
Dus verhuizen naar +5V

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Werkt niet. Gebruik NPN open collectors om die Pfets te sturen (dat zijn het toch)?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Mmm... t zijn Nfets. Kan je die niet beter de belasting naar de ground laten trekken?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

ik denk dat je ze beter parallel kunt zetten want als er in serie 1 kapot is doen de anderen het ook niet

@big bang klopt heb ik nu ff aangepast kwam er gister ook achter nadat ik pcb aan het routen was. Dit is nu het schema:
IC1 is voor DMX kan zijn dat dat nog fout aangesloten is. Ik kon namelijk het echte ic die ik gebruik niet vinden. Weet iemand welk component kan ik in eagle gebruiken?
P.s. Dit is een van mijn eerste schema en pcb die ik heb gemaakt dus ziet er misschien niet al te mooi uit.
http://www.renebiemans.nl/datas/users/1-schema.jpg
En het pcb:
http://www.renebiemans.nl/datas/users/1-pcb.jpg

[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op 18 april 2006 16:53:26

Ziet er op het eerste oog netjes uit. Echter een paar kanttekeningen:
-de spoortjes zijn te smal. Met solderen is dat niet fijn en ze kunnen best wat stroom voor de kiezen krijgen.

-Probeer haakse bochten te vermijden!

-je hebt de MCLR niet aan de +5

-probeer een massavlak toe te voegen

-De RS485-reciever moet RO RE aan de -.

Verder ziet het er netjes uit. Ik zal mijn library posten met de 16F628a (zelf toegevoegd )

/edit:

bij deze
http://members.chello.nl/g.assies/maxim.lbr
De lib met de SN75176
members.chello.nl/g.assies/microchip.lbr
De lib met de 16F628A

[Bericht gewijzigd door T.Assies op 18 april 2006 17:00:50

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Maar hoe kan ik de + en - van de rs485 aansluiten dan zijn nl. geen pinnen voor in het schema.

Op 18 april 2006 16:59:34 schreef reneonline:
Maar hoe kan ik de + en - van de rs485 aansluiten dan zijn nl. geen pinnen voor in het schema.

Klik op INVOKE (staat ergens links)
Klik op het IC
Je krijgt nu een lijstje en kies daar de juiste pinnen

/edit: Als je wilt: stuur je eagle bestand eens naar mij :) kan ik kijken wat ik er van kan braden!

/edit2: nog een opmerking. Probeer op je print meteen een DMX-out te zetten. Dat maakt de splitsing zo kort mogelijk!

/edit3: Nog wat :P Heb je al gedacht aan het instellen van een dmx adres, hoe je dat gaat doen?

/edit4: ik heb zelf een vergelijkbaar ontwerp liggen. ook veel leds via een microcontroller op dmx etc. Hebben?

[Bericht gewijzigd door T.Assies op 18 april 2006 17:05:39

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Is altijd handig:D ik heb mijn schema's van eagle nu op: http://dmx.renebiemans.nl/ staan. Alvast bedankt. Kanaal instellen doe ik denk ik gewoon door in te stellen in de pic zelf of via een paar dipswitches oid. Maar met jouw schema met die 7 segment dingen blijft dat adres dan ook ingesteld als het stroom er vanaf gaat?

[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op 18 april 2006 17:18:36

Op 18 april 2006 17:16:59 schreef reneonline:
Is altijd handig:D ik heb mijn schema's van eagle nu op: http://dmx.renebiemans.nl/ staan. Alvast bedankt. Kanaal instellen doe ik denk ik gewoon door in te stellen in de pic zelf of via een paar dipswitches oid. Maar met jouw schema met die 7 segment dingen blijft dat adres dan ook ingesteld als het stroom er vanaf gaat?

die dipswitches moet je er dus niet vergeten in te bouwen!!
Met de 7segment dingen blijft het in principe niet bewaard. Maar de PIC heeft een EEPROM dus dat is in te programmeren!

Je hebt als gelijkricht dioden 1N4004. Zijn die wel goed als gelijkricht dioden? Ik weet dat er speciale gelijkrichtdioden zijn.

Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare

Dit heb ik er van gebrouwen:
http://members.chello.nl/g.assies/blub2.png
Ik heb er nog niet veel moeite in gestopt omdat er nog een aantal dingen aangepast moeten worden:

-ipv losse diodes een gelijkrichter (makkelijker)
-ontkoppeling RS485 ic
-datzelfde IC is maar half aangesloten
-dipswitches
-indicatie LED's
-extren kristal (de interne 4 mhz is niet snel genoeg zeker niet als je vloeiend PWM wilt doen
-En weet je zeker dat je die knopjes wel hebt? het is een erg rare maat!!

Dit is mijn eigen ontwerp:
Schema:
http://members.chello.nl/g.assies/Ledsturingschema.png
PCB:
http://members.chello.nl/g.assies/LedsturingPCB.png

-RGB fading
-6 knopjes
-standalone functie
-2 status LED's (rood en groen)

Links bovenaan bij het voedingsdeel zit geen regelaar in het schema. Dat komt omdat ik die op de behuizing van mijn RGB lamp heb geschroeft en met draadjes verbonden. Op de PCB zitten daar 3 soldeerpads voor.

Ipv FET's gebruik ik dikke torren maar ik weet niet of die zo pin compatible zijn.. iig zijn deze ook goed genoeg :)

Onderaan rechts is de aansluiting voor de LEDS. Pin1 is de +, pin2 R-, pin3 G- pin4 B- De weerstanden die daar staan zijn de weerstanden voor de leds. Ik heb er twee in serie gezet ivm warmte dissipatie.. Deze waardes moet je zelf aanpassen aan de hand van de hoeveelheid leds e.d die je aansluit. Ikzelf heb een vlak van 10x16 cm vol met leds als een soort schijnwerper.. Maar in principe is dit een universeel printje hiervoor!

Code voor de PIC is opvraagbaar

Op 18 april 2006 17:33:52 schreef Sandertje:
Je hebt als gelijkricht dioden 1N4004. Zijn die wel goed als gelijkricht dioden? Ik weet dat er speciale gelijkrichtdioden zijn.

Jawel, die dingen hebben een max. average stroom van 1A en iets van een 400V sperspanning dacht ik. 1n4007 gaat tot 1000V. Gebruik die ook dikwijls, heb er nog hopen van liggen.
Een bruggelijkrichter is inderdaad ook handig, maar losse dioden gaat evengoed, als je er geen kuren mee gaat uithalen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 8 april 2006 13:49:33 schreef Meert:
[...]
Bedankt,

Ik denk dat je LED's best in serie zet.
Denk ik toch is een regel in de analoge.

Waarom zou je dat in godsnaam doen ? Hoe meer led's in serie hoe meer de lichsterkte per led zal dalen.

Op 22 april 2006 12:43:23 schreef Mathieuke:
[...]

Waarom zou je dat in godsnaam doen ? Hoe meer led's in serie hoe meer de lichsterkte per led zal dalen.

Je voedingsspanning moet uiteraard wel hoog genoeg zijn!

Op 22 april 2006 13:50:49 schreef T.Assies:
[...]
Je voedingsspanning moet uiteraard wel hoog genoeg zijn!

En dan nog brengt zoiets toch geen voordelen met zich mee ? Als 1 ledje het begeeft in de serietak mag je ze 1 voor 1 gaan testen ..

Op 22 april 2006 14:21:03 schreef Mathieuke:
[...]

En dan nog brengt zoiets toch geen voordelen met zich mee ? Als 1 ledje het begeeft in de serietak mag je ze 1 voor 1 gaan testen ..

Nouja op zich wel. Stel je hebt 5 volt en je hebt ieder ledje apart. in totaal 100 dan moet je 2 Ampere op 5 volt zien te regelen. Met een 7805 toch wel inefficient. Stel je doet de LEDstrengen op 15 volt (kwestie van een andere trafo pakken). Dan heb je minder stroom nodig en vergt dat minder van je regelaar..
Wat ik zelf altijd doe is een sec. spanning van 18 volt ofzo. Daar de leds op, een kleine 7805 voor de regelelectronica en met een tor de ledstreng aan de kathode kant schakelen.. is een stuk makkelijker en scheelt veel warmte en moeilijke spanningsomzettingen. Je hebt gelijk dat als 1 ledje kapot gaat en die in sper gaat dat de streng niets meer doet. Meestal schiet een led dan in geleiding. De totale stroom zou dan wel iets hoger worden vanwege de grotere spanningsval over de weerstand maar dat is nog te overzien..

Meer leds in serie op hogere spanning is efficienter dan leds parralel met eigen weerstand op lage spanning.

Henry S.

Moderator

Op 22 april 2006 12:43:23 schreef Mathieuke:
[...]

Oww?
Nooit geweten dat leds spanningsgestuurd zijn...

Ga dit maar eens lezen:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

[...]

Een goed ontworpen led-keten gaat niet kapot.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

[...]

Zoals Henry al liet verstaan, ik heb nog nooit leds weten kapotgaan die netjes binnen hun spec's gebruikt werden.
Nooit. Wat ik wel al meemaakte dat er op een lot van 200 5mm leds 2 kapotte tussenzaten, maar dat is dan al vanaf de start. En verder hebben leds een intrinsiek lange levensduur.

En een voordeel van serieschakeling is 1 enkele voorschakelweerstand voor een groep leds terwijl als je met een paar honderd leds gaat werken in parallel ze allemaal mag gaan voorzien van een voorschakelweerstand.
Dat zou in dit topic wel echt een nadeel zijn.

Plus het feit dat leds parallel met elk een weerstand zeer inefficient is, je stookt het meerendeel van het geleverde vermogen op in die weerstanden.

- - big bang - -

Ik heb nu 1 print geetst(dan voor 5 volt regulator) maar hoe krijg ik de soldeereilandjes bij de componenten groter? Het is nu namelijk moeilijk om zo'n component vast te solderen.

Op 28 april 2006 19:27:44 schreef reneonline:
Ik heb nu 1 print geetst(dan voor 5 volt regulator) maar hoe krijg ik de soldeereilandjes bij de componenten groter? Het is nu namelijk moeilijk om zo'n component vast te solderen.

in eagle? Er zijn 3 oplossingen:

-Open de library van het component en vervang de pads door grotere
-in DRC kan je instellen hoe groot de pads zijn. Dit geldt echter voor ALLE pads
-Als je maar een enkele pad groter wil kan je een via op een pad plaatsen.. eerst ernaast zetten en dan verslepen

Wordt er geluisterd?

Bovenaan deze pagina heb ik je vertelt dat je je FET`s verkeerd gebruikt. Intern in de PIC zijn de uitgangen met een diode naar de VDD getrokken. De gate krijg je nooit hoog genoeg om de FET dicht te trekken.

Je moet je fet`s als open collector sturen, dus drain aan de gnd, source aan de min van de leds, en de plus van de leds aan de plus van je voeding.

Het beste kan je nu nog een push-pull driver met 2 torretjes maken voor je gate (ivm pwm), maar je kan ook met een NPN torretje de gate naar de grond trekken, als je hier ook nog een sterke pullup zet. (naar de hoogste plus wel te verstaan!)

Wil zelf ook graag zo'n RGB spot bouwen alleen dan inplaats van led's halogeen lampen gaan gebruiken. Hoe kan ik dit hebt beste doen? Deze lampen zijn 12V/20W dus gebruiken ongeveer 1,7 Ampere. Als het goed is moet dit te sturen zijn met de buz11 en heeft iemand voor mij misschien de schema's en dergelijke? alvast bedankt
rené