Labvoeding gevonden! Goed?

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Anoniem

Ja ik heb hier wa rond gezien en ook rond gezocht opt internet naar een voeding voor de hobbyist. En ik heb tot nu toe een gevonden die me vrij goed lijkt:
http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=13882#
Dezelfde is ook te verkrijgen in analoog:
http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=13880#

Prijskaartje is rond de 100€. Nu wou ik weten of deze de moeite is om te kopen. Enige sugesties of andere modellen die te verkrijgen zijn.

Op 12 april 2006 21:24:07 schreef KT88:
Is dit geen bouwkit dan?

Velleman levert ondertussen al veel meer dan bouwpaketten.
Ze hebben zitten denken "we halen wel geld uit de bouwpakjes, maar niet uit de onderdelen om het in elkaar te zetten, moeten we ook iets aan doen". En een labvoeding is een logisch gevolg.
Ik heb hier een catalogus liggen van om en bij de 700 pagina's, en slechts de eerste 45 zijn Velleman kits ...

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

Ik zal gaan voor de digitale, mocht je nog 15 volt meer willen en 0.5 ampere mee, kijk dan eens bij de PS3003 van velleman, een tientje duurder.

KT88

Overleden

Op 12 april 2006 21:35:25 schreef royvuurwerk.tk:
[...] Waarom anoloog? Digitaal is beter en sneller afleesbaar en zo'n ding gaat heel lang dus dat betje extra geld..

Die digitale meterunits gaan nog wel eens kapot, en dan zit je met zo'n mooi gat in je voeding, want dat type is tegen die tijd natuurlijk niet meer leverbaar........

Met analoog kun je een trend bekijken (stroompiek! ), en als je echt die drie-en-een-half-digit precisie nodig hebt om je spanning in te stellen, zet je toch even je DMM erbij?
Overigens is een dergelijke precisie onzin als je niet ook van een 4-punts aansluiting gebruik maakt.
De spanning die op je testprint aankomt is niet gelijk aan die welke de meter aangeeft.......

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Analoog: snel 'ongeveer' aflezen.
Digitaal: langzaam nauwkeuriger aflezen. Mits de meter goed is uiteraard.

Voor een voeding geef ik de voorkeur aan analoog. Als het echt tot op de 5/100V nauwkeurig moet, heb je toch op z'n minst een fatsoenlijke fijnregeling nodig. En dan hebben we altijd de digitale multimeter nog.

Voor 'nieuw' niet te gek qua prijs. Ik kan het er niet voor maken...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Heb ook beide, analoge zelf gemaakt. (38volt ± 3.5Amp)
Digitale gekocht ook met 12en5volt. (30volt en 2,5Amp)

De analoge gebruik ik het meeste, dit omdat je aan die
vrij grote meters erg snel wisselingen kunt zien.
Moet je erg nauwkeurig werken, dan 'n digitale multimeter erbij.
Instellen voor vast voltage, 'n 10-slagen potmeter ertussen, het is dan erg nauwkeurig werken.

De digitale is gemakkelijk voor vaste instellingen.
Als die rare aanwijzingen geeft, ga je tweifelen aan het display.

Anoniem

Wow, veel informatie om te verwerken. Wel bedankt voor de uitleg. Als ik het dus goed begrijp is deze voeding goed voor de prijs, en zou ik ook beter gaan voor de analoge. Ik dacht ook eerst de digitale want dat leest makkelijker af. Mrja, wat Jan Bot zegt

Als dat metertje gelijk uitslaat, weetje dat hij fout is.

Is uiteraard wel iets dat beter te zien is op een analoge dan op een digi.
En @ Laurens66: die voedig die je daar geeft, die PS3003 is ook mr tot 30V hoor. Wel is de rimpel terug gebracht op 1mV zo te zien. Miss kan ik die dan kopen want daar is bovendien nog een fijnregelknop naast. Kan wel handig zijn;)
Als iemand nog iets heeft, zeg het gerust want ik ga een van dees dagen miss dat voedinke gaan kopen

Op 12 april 2006 23:22:01 schreef Kevino Albino:
Wow, veel informatie om te verwerken. Wel bedankt voor de uitleg. Als ik het dus goed begrijp is deze voeding goed voor de prijs, en zou ik ook beter gaan voor de analoge. Ik dacht ook eerst de digitale want dat leest makkelijker af. Mrja, wat Jan Bot zegt
[...]
Is uiteraard wel iets dat beter te zien is op een analoge dan op een digi.
En @ Laurens66: die voedig die je daar geeft, die PS3003 is ook mr tot 30V hoor. Wel is de rimpel terug gebracht op 1mV zo te zien. Miss kan ik die dan kopen want daar is bovendien nog een fijnregelknop naast. Kan wel handig zijn;)
Als iemand nog iets heeft, zeg het gerust want ik ga een van dees dagen miss dat voedinke gaan kopen

'k Wou dat ik nog 'n printplaat kon maken van die analoge.
Deze is intussen al zeker 25jaar oud, en komt uit Elektuur.
Deze werkt echt perfect, zeker met door de "nul" gaan.
Begint alles op minimaal met negatief 0,1volt en dan up
naar 38volt met of zonder tussenstappen.

(off topic)
Was vandaag bij Elektuur geweest, ja tot aan de deur..
Wou graag die DVD van Elex hebben.
Kon alleen in het Duits........?
a.s. Donderdag zou die in het Nederlands verkrijgbaar zijn.
Tis maar dat jullie het weten.....
(on Topic)

mvg

Terug te komen op die analoge, hierin zitten 2 trafo's.
1x die van 2x12volt 50milliampére.
1x 6,12,18,24,30 en 36volt allemmaal 3Amp/uur.
6polige schakelaar voor die 2de trafo.
Weinig warmte-dissipatie door die schakelaar...

Als ik 3,56 volt nodig heb met 3Ampére, staat die dus op 6volt.
Heb ik daarintegen 35,65volt en 2Ampére nodig, dus op 36volt.

mvg

Anoniem

Jullie praten veel over die bestaande voeding te gaan modifiëren en er zelf zaken verbeteren. Mr ik zoek gewoon iets dat ik kan kopen kant en klaar en dat ook nog eens goed werkt. Een zelfbouwvoeding komt miss later nog...

Amateur19

Overleden

Op 13 april 2006 19:13:08 schreef Kevino Albino:
Jullie praten veel over die bestaande voeding te gaan modifiëren en er zelf zaken verbeteren. Mr ik zoek gewoon iets dat ik kan kopen kant en klaar en dat ook nog eens goed werkt. Een zelfbouwvoeding komt miss later nog...

Neem die met de digitale uitlezing. Prima apparaat. Maar dat was al eerder geopperd.:):)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Op 12 april 2006 23:36:08 schreef Wiedewa:
[...]

'k Wou dat ik nog 'n printplaat kon maken van die analoge.
Deze is intussen al zeker 25jaar oud, en komt uit Elektuur.
Deze werkt echt perfect, zeker met door de "nul" gaan.
Begint alles op minimaal met negatief 0,1volt en dan up
naar 38volt met of zonder tussenstappen.

klinkt als een mooie voeding. wanneer stond hij erin? ik heb hier nog een vorse trafo liggen (1x24v 300va).
op hun printjes staat vaak wel een nummer of een datum oid.

bij mij op school staan een aantal van die digitale voedingen. wel een versie ouder want ze zitten nog in een grijze behuizing. (maar ook beteren overgens. maar die zijn weer gelijk een stukduurder)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 13 april 2006 21:13:06 schreef MAH:
[...]
klinkt als een mooie voeding. wanneer stond hij erin? ik heb hier nog een vorse trafo liggen (1x24v 300va).
op hun printjes staat vaak wel een nummer of een datum oid.

bij mij op school staan een aantal van die digitale voedingen. wel een versie ouder want ze zitten nog in een grijze behuizing. (maar ook beteren overgens. maar die zijn weer gelijk een stukduurder)

Die trafo kun je daar inderdaad goed voor gebruiken.
Ut probleem is altijd de warmte afvoeren.
Als je dus maar 1 volt wil hebben moet je zeer veel stroom
afvoeren, en dan denk je gelijk aan waterkoeling...?
Is gemakkelijk uit te breiden met de 2N2955 tot wel 5stuks.

Die elektuur heb ik helaas niet meer, verloren tijdens verhuizen, hierdoor hoop ik er nog lang plezier aan te beleven, maar als die stuk gaat, mag je hem hebben voor nop.

mvg

Gehhh. it lukt mischien zo..?

http://www.uploaden.nl/toon.php?name=Wiedewa&p=26607_135130.jpg

behalve dat ik hier die 24 volt trafo heb liggen hebik ook nog een schakelende stepdown naar 12 volt. dus ergens wil ik hem dan dubbel opbouwen en dat gedeelte erbij doen maar dat is voor later. het zal maar zelden voorkomen dat er bij een lage spanning veel stroom verbruikt word. dus daar zie ik niet echt een probleem in en ik wil hem in eerste instantie gaan koelen met p1 blokjes+fan(heb hier ook nog een p3 koeler liggen).

maar op de printplaat zet elektuur meestal een nummer. dat is gekoppeld aan het bijbehorende artikel. dus als je daar eens naar zou willen kijken... mijn dank is groot. :)

sorry voor de toppic-kaap.

bijde voedingen zijn goed. maar ik zou persoonlijk voor de digitaal uit te lezen gaan.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Anoniem

Jaja, digitaal zou ik ook kiezen, Mr welke van de twee voedingen dan? DIe PS3003 omdat die wat meer aadkan voor iets meer geld? Of houd ik het voorlopig nog bij simpel?

Werk toekomstgericht, en er zijn enkele dingen waarop je beter niet bespaart :

1) Je soldeerbout
2) Je labvoeding
3) De zekeringen in je huis

Neem gewoon de beste labvoeding die je kunt betalen, dus ga maar voor het model dat iets meer kan leveren, dan zit je redelijk veilig.

[Bericht gewijzigd door Ununoctium op vrijdag 14 april 2006 12:20:45

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Anoniem

Wel dat dacht ik ook. Voor een beginner is het dan ook best dat je niet direct de professionele toer opgaat.
Dat dacht ik ook voor die labvoeding, mr als ik zie dat zelfs een basic labvoeding toch nog geld kost is het beter van daar een goede te kopen

Henry S.

Moderator

Je hebt goede basic voedingen en brakke basic voedingen ;) En soms wordt je door schade en schande wijs maar de prijs is meestal een hint ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nu moet ik wel zeggen dat ik ben begonnen met een ATX-voeding (sorry henry, maar toen kende ik CO nog niet.)
Maar na verloop van tijd, wil je wel een betere, dus ga daar maar onmiddellijk voor zou ik zeggen.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Anoniem

Ok, dan zal ik mr eens gaan zien voor die PS3003 alsk tijd eb...

En ATX? Wat is dat voor een beest? Niet zo al te beste voedingen ofzo???

EDIT: Wacht ik heb gezien onderaan bij de signature van Henry S. "Een ATX voeding is geen labvoeding!" Wat bedoel je...

EDIT 2: Ik wil iets schrijven in het topic "BC547b (schakeling vna circuitonline) (timer) " mr dat gaat niet. Hoe komt dat?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 14 april 2006 16:14:24

een ATX-voeding is een computervoeding, die gebruik je best niet als labvoeding.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Anoniem

Achzo, wist ik niet. En wrm gebruik je die best niet als voeding? Dat is er toch één zoals een ander

Anoniem

Nog een laatste vraag ivm. die voedingen. Er zijn namelijk verschillen want bij de een staat bvb beveiligd tegen kortsluiting of bij de andere beveiligd tegen overbelasting of uitgerust met stroombeperking. Wat willen die 3 zaken eigenlijk zeggen en aan welke moet ik het meest belang hechten bij aankoop?

Henry S.

Moderator

Op 14 april 2006 16:40:55 schreef Kevino Albino:
Achzo, wist ik niet. En wrm gebruik je die best niet als voeding? Dat is er toch één zoals een ander

Geen regelbare spanning en geen regelbare stroombegrenzing, 2 eisen waar een experimenteervoeding toch aan moet voldoen.

Op 14 april 2006 19:18:22 schreef Kevino Albino:
Nog een laatste vraag ivm. die voedingen. Er zijn namelijk verschillen want bij de een staat bvb beveiligd tegen kortsluiting of bij de andere beveiligd tegen overbelasting of uitgerust met stroombeperking. Wat willen die 3 zaken eigenlijk zeggen en aan welke moet ik het meest belang hechten bij aankoop?

'Beveiligd tegen kortsluiting' of 'beveiligd tegen overbelasting': De voeding zal niet direkt stuk gaan bij kortsluiting/overbelasting, zekeringen uitgezonderd.
'uitgerust met stroombeperking': Regelbare maximale uitgangsstroom, zonder kan je niet.

(Wil je volgende keer je post editen ipv binnen 24 uur een post er direkt onder te zetten, ik verwijs je naar de FAQ )

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Wil je volgende keer je post editen ipv binnen 24 uur een post er direkt onder te zetten, ik verwijs je naar de FAQ

Ja sorry, zal er int vervolg op letten

Geen regelbare spanning en geen regelbare stroombegrenzing, 2 eisen waar een experimenteervoeding toch aan moet voldoen.

Maar er zijn toch ook zo van die vaste voedingen op de markt?

'Beveiligd tegen kortsluiting' of 'beveiligd tegen overbelasting': De voeding zal niet direkt stuk gaan bij kortsluiting/overbelasting, zekeringen uitgezonderd.
'uitgerust met stroombeperking': Regelbare maximale uitgangsstroom, zonder kan je niet.

Dr staat niets bij van beveiliging tegen kortsluiting of overbelasting bij de PS3003:
http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=340425
Kan het dan zijn dat die dan beschadigd raakt bij kortsluiting? Of zouden ze et er vergeten zijn bij te zetten?

Henry S.

Moderator

Op 14 april 2006 19:35:46 schreef Kevino Albino:
[...]
Maar er zijn toch ook zo van die vaste voedingen op de markt?

Vaste voeding is geen regelbare voeding. ;)

Dr staat niets bij van beveiliging tegen kortsluiting of overbelasting bij de PS3003:
http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=340425
Kan het dan zijn dat die dan beschadigd raakt bij kortsluiting? Of zouden ze et er vergeten zijn bij te zetten?

Je moet wel alles lezen: ;)

# beveiligingsmode: stroombeperking
# beschermd d.m.v. zekering

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.