hoe te beginnen met hobby electronica?

Klinkt als een typische domkoppenvraag: maar toch, hoe gaat dat tegenwoordig? Vroeger(!) bestonden er electr bouwdozen bijv. van Philips. Zonder solderen kon er geprutst worden met draadjes en componenten. Bestaat zoiets nog, een bouwsysteem om elementaire schakelingen te maken bijv. iets dat op scholen wordt gebruikt? Zijn er tips, voor wat de absolute leek?

Amateur19

Overleden

Kijk bijv. eens op de site van Conrad. Die heeft nog steeds een aantal bouwdozen zoals jij omschrijft.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Intertoys bij je in de buurt verkoopt misschien ook wel zoiets....

Druk- en typfouten voorbehouden.

http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?DUMMIES-SET-1

Set onderdelen + breadboard, boek moet je appart kopen in de boekwinkel.

Op 13 april 2006 12:32:14 schreef domkop:
Klinkt als een typische domkoppenvraag: maar toch, hoe gaat dat tegenwoordig? Vroeger(!) bestonden er electr bouwdozen bijv. van Philips. Zonder solderen kon er geprutst worden met draadjes en componenten. Bestaat zoiets nog, een bouwsysteem om elementaire schakelingen te maken bijv. iets dat op scholen wordt gebruikt? Zijn er tips, voor wat de absolute leek?

Er bestaan nog van die dozen maar die zijn niet meer zo compleet als vroeger.
In scholen gebruiken ze tegenwoordig digiac (digikak noem ik het) dat is een systeem waarbij schakelingen half op een printplaat staan en je ze meot "afbouwen" met draadjes. En je kan ook foutcodes invoegen zodat er een fout in de schakeling zit en je die moet gaan zoeken.
Ik denk dat je best een breadbordje koopt en een deel standaart womponenten:
-E12 reeks weerstanden
-standaart NPN-PNP
-40xx 74xx reeks ic's
-...

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Dozen is van toen er geen Internet was.
Kan je je dat voorstellen, geen datasheets, geen forum, alleen op een eiland, eventueel met een boek van de Bib.
Dus ik zou zeggen, man surf er op los.

beetje gek

De boekjes van Elektuur: "Elektronica echt niet moeilijk".
In de Bib te vinden.

En noem jezelf geen domkop. Met zo'n idee over jezelf zal je nooit iets leren.

Ja of je had de boeken voor de jonge onderzoeker en "de kleine elektricien"

Die heb ik allebij gehad, van die laatste het meest geleerd. de eerste was een algemeen iets van proefjes.

LED there be light

start gewoon met schakelingen van de site na te bouwen maar begin met iets simpels bv. de ledvu ofzo
en als je het niet snapt stel dan maar vragen daar zijn we voor;)

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"

Op 13 april 2006 13:20:38 schreef joerideman:
... en "de kleine elektricien"...

En in die boek stonden proefjes in die niet te betalen waren :-p:
http://x10.putfile.com/4/10206323340-thumb.jpg

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

net even opgezocht, er staat toch bij dat het niet uit te voeren, ohhh sommige mensen proberen ook echt alles.

LED there be light
KT88

Overleden

Op 13 april 2006 12:42:34 schreef elektron_:
Dozen is van toen er geen Internet was.
Kan je je dat voorstellen, geen datasheets, geen forum, alleen op een eiland, eventueel met een boek van de Bib.
Dus ik zou zeggen, man surf er op los.

Ocharme, nou!
Gelukkig hadden wij een goede bibliotheek, en twee Philips vestigingen in de buurt >:-)

Onderdelen halen was altijd mooi, eens in de maand was er vuilophaaldag, de kunst was dan om voordat de mannen van GR met hun kraakwagen kwamen, de oude radio's en TV's weg te slepen, achter op de fiets naar huis toe.
Als je vroeg was, dan sloopte je het toestel ter plekke, op straffe van scheldwoorden van de voormalige eigenaar (of men stuurde de hond op je af, jazeker! ).
Om nog maar te zwijgen van Moeders, die voor haar zoon een heel andere carriëre had uitgestippeld, dan dat klooien met soldeerbout en stinkende tin..........en dan al die troep!http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif

Later kwam daar de Philips sloop ABR bij, ik kende daar iemand die voor mij pakketjes klaarmaakte met weerstanden, condensatoren, dioden, transistoren en complete afgekeurde printplaatjes.
Die kon ik dan in de lunchpauze ophalen........mooie tijden! <zucht>

Kennis kwam van de bieb, en van veel zelf knoeien.

Ik zie het tegenwoordig wel wat somber in voor iemand die nog moet beginnen, ondanks het internet.
Nog even en er is helemaal geen through hole component te krijgen, is alles SMD geworden.
Daar kun je natuurlijk ook wel mee knutselen, maar als straks die dingen 0201 of nog kleiner zijn geworden, dan is het niet meer te doen.......
Daar komt nog bij dat alles spotgoedkoop is geworden, en bij defect wordt weggemikt en vervangen.
Slopen voor de onderdelen is zelden nog de moeite, er zitten wat voorgebakken chips in........

Ik heb ontzettend veel geleerd van repareren.
De oplossingen die verschillende fabrikanten maakten, de constructiemethoden, de duidelijke verschillen tussen Duitse en Philips TV's.....het is allemaal verdwenen.

Om niet helemaal weemoedig af te sluiten: wie nu begint, doet er goed aan om alle through hole componenten die hij maar te pakken kan krijgen, meteen te kopen/bietsen/lenen/stelen.
Het maakt het beginnen zoveel gemakkelijker!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

idd zoek wat weerstanden bij elkaar voor een prijsje en dergelijke
ik heb zo bij elkaar gekeerde zooit gekregen van iemand uit een bedrijf.
na sorteren nog altijd een hoop weerstanden/condensatoren/elco's.
daarbij heb ik dan ook nog eens een E12 weerstand setje van velleman gekocht en een volle bak met "zwaardere" weerstanden van iemand die stopte met elektronica.
simpele 1w types enzo is best handig voor anode weerstanden en dergelijke.
zaten ook een hoop 2700pF en 1100pF condensatoren van 400v bij.
tis niet zo eenvoudig om nog aan goede betaalbare componenten te geraken voor de beginnende hobbyiest
zit omtrend dat al lang met het idee een webshop te openen met "setjes" als het ware. ben nog student dus dat kan in bijberoep en het is niet de bedoeling dat ik daar massas op verdien dus wil ik dat ook zo goedkoop mogelijk houden
andere vraag is dan waar zo goedkoop mogelijk leveranciers vinden.....
de weerstanden die ik zelf handig vind voor te experimenteren zijn de NOS philips weerstanden van 1w (of was het nu 2w?) 5%
een groot uitgevallen 1/4w dus.
maar die vind je niet gemakkelijk meer! ikzelf zit als "beginner" soms ook met handen in het haar op vlak van componenten.
wat je kan doen is een breadboard zowiezo halen en een batterij en wat kleinere componenten en een goed boek.
eens dat wat lukt kan je miss wat verder gaan en miss een eigen labvoeding bouwen? dat zijn leuke projecten ook voor beginners. maar begin eerst simpel met een batterij voor de basics (wet van ohm/ vermogen uitrekenen van weerstanden/ledje laten branden/ hoe werkt die transistor toch? (bc 547 ofzo)/weerstandsnetwerken uitrekenen/wat experimenteren met condensatoren/rc oscillator bouwen/multivibrator circuit bouwen en daarmee een looplichtje maken met het 4017 ic en wat leds

btw kt88 het is niet helemaal verdwenen.....hoe leuk is het niet om een oude radio op te knappen of een piratenzendertje te bouwen :p. her en der sloop materiaal vinden...
ik vind het altijd leuk om met materiaal dat je hebt liggen 1 geheel te maken :) dat is goedkoop en leuk.

My Tube is bigger then yours

Ik ben begonnen met through hole componenten en vindt ze heel leuk om mee te experimenteren, maar nu dat mijn eigen reflow-oven bijna af is, ga ik toch wel eens overstappen naar smd, omdat ze goedkoper en beter verkrijgbaar zijn.

Maar als ik met smd was begonnen, dan had ik waarschijnlijk een record component-slingeren gevestigd.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Anoniem

Ik zit met hetzelfde probleem hoor domkop (niet zo bedoeld he:p).
Ik wil ook van start gaan, mr waar? Als ik dat forum hier afga heb ik zelf het gevoel dat ik een domkop ben:s. Ik heb me de laatste tijd al wat bezig gehouden met oude toestellen open te halen, zien wat erin zit en miss war recupereren. Mr verder dan dat gaat het ook niet. Ik zoek nl. een goed boek voor beginneling mr niet te ingewikkeld. Miss is "Basiscursus Elektronica van Elektuur" een goede start. Ik kan alleen mr hopen...

KT88

Overleden

Op 13 april 2006 14:57:30 schreef Kevino Albino: Ik heb me de laatste tijd al wat bezig gehouden met oude toestellen open te halen, zien wat erin zit en miss war recupereren. Mr verder dan dat gaat het ook niet.

Goed begin, zoals je hierboven kunt lezen :-)
Herstellen, en wat er niet hersteld kan worden is goed als onderdelenleverancier.

Ik zoek nl. een goed boek voor beginneling mr niet te ingewikkeld. Miss is "Basiscursus Elektronica van Elektuur" een goede start. Ik kan alleen mr hopen...

Lijkt me een prima begin, en daarnaast: veel lezen, Internet afstruinen, en CO bijhouden natuurlijk!

Vragen mag hier altijd, we willen de hobby graag levend houden.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Anoniem

CO bijhouden natuurlijk!

Makkelijker gezegd dan gedaan he. Meestendeel van de topics zijn gewoonweg chinees voor mensen zoals ik.

Herstellen, en wat er niet hersteld kan worden is goed als onderdelenleverancier.

Idd, want ik heb onlangs oude tranfso van autocircuit van mn pa open gedaan en ik heb dr enkele rare ontdekkingen gedaan. op de kas van de trafo was nl. aangeduid 14V gelijk en 1amp. Nu open ik dat en wat zie ik, nergens iets van gelijkrichter of derkgelijk spul te vinden. En wat meet ik met mn minimultimetertje, 19.4V wissel. Vind ik persoonlijk wel raar. En dan zat er ook nog een stuk in waarvoor ik niet eens wist wrvoor het diende. De twee draden van de trafo kwamen drop toe en dan gingen er twee draden van weg. Zo'n stuk dat er als volgt uitzag: een kokertje en dr loodrect 4 plaatjes over geschoven. En aan elk plaatje was er een draadje gesoldeerd. en er moest dan ook een doorverbinding zijn van de ene twee plaatjes nr de andere twee.
Daar was dan ook al iets dat niet klopte met de doorverbinding want de zekering aan de binnenkant begon telkens te trillen en sprong af. dus heb ik die "component"(als je dat zo mag noemen) mr weggelaten en nu heb ik een trafo die 230v==>19v geeft.

Op 13 april 2006 15:15:40 schreef Kevino Albino:

Makkelijker gezegd dan gedaan he. Meestendeel van de topics zijn gewoonweg chinees voor mensen zoals ik.

dat komt wel, was voor mij ook zo. Maar als je het wat langer volgt, en af en toe een vraag stelt, leer je steeds meer. Ook over onderwerpen waar ik misschien nooit iets mee ga doen volg ik wel. En af en toe gewoon wat uitzoeken.

LED there be light
KT88

Overleden

Op 13 april 2006 15:15:40 schreef Kevino Albino:
Makkelijker gezegd dan gedaan he. Meestendeel van de topics zijn gewoonweg chinees voor mensen zoals ik.

Heh! Waarom denk je dat je mij nooit ziet posten in "software & interfacing" en "digitaal" ? >:-)
Da's niet zomaar Chinees voor me, maar eerder Klingon!

En dan zat er ook nog een stuk in waarvoor ik niet eens wist wrvoor het diende. De twee draden van de trafo kwamen drop toe en dan gingen er twee draden van weg. Zo'n stuk dat er als volgt uitzag: een kokertje en dr loodrect 4 plaatjes over geschoven. En aan elk plaatje was er een draadje gesoldeerd. en er moest dan ook een doorverbinding zijn van de ene twee plaatjes nr de andere twee.

LOL!
Dat is welzeker een gelijkrichter, denkelijk een seleen type.
Die is dus stuk, want als ze sluiting geeft meet je inderdaad wisselspanning erachter.
Autoacculaders hebben geen elco's nodig om af te vlakken, dat doet de accu zelf wel. Rimpelstromen zijn geen probleem voor een accu.

Seleengelijkrichters staan ook wel bekend als "stinkdier", vanwege de smerige lucht die ze afgeven bij stukgaan.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Op 13 april 2006 14:10:46 schreef KT88:
[...]
Onderdelen halen was altijd mooi, eens in de maand was er vuilophaaldag, de kunst was dan om voordat de mannen van GR met hun kraakwagen kwamen, de oude radio's en TV's weg te slepen, achter op de fiets naar huis toe.
Als je vroeg was, dan sloopte je het toestel ter plekke, op straffe van scheldwoorden van de voormalige eigenaar (of men stuurde de hond op je af, jazeker! ).
Om nog maar te zwijgen van Moeders, die voor haar zoon een heel andere carriëre had uitgestippeld, dan dat klooien met soldeerbout en stinkende tin..........en dan al die troep![afbeelding]
[...]

Wat een tijden, de stoep achter het huis van een buurjongen lag dan altijd vol met tv's :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Dat is welzeker een gelijkrichter, denkelijk een seleen type.

Euhm kan goed zijn da da een gelijkrichter is. Een zeer prehistorisch ding als je het mij vraagt. kan ik daar eigenlijk om het even welke gelijkrichter achterzetten of niet? Want ik heb overt laatst eentje uit een oude GSM lader gehaald.

En dat was geen auto acculader mr een transfo voor een circuit waar de autootjes in zo'n baan rijden.

KT88

Overleden

Dat gelijkrichtertje zal ws. wat te krap zijn voor die toepassing.

Beter een wat grotere nemen, of zelf een gelijkrichtbrug samenstellen met 4 dioden 1N5408.

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000062.gif

Hier is B1 de gelijkrichter, het platte streepje van iedere diode is de kathode, het pijltje de anode.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

gewoon een simpele brugcel volstaat normaal. ben niet zeker maar dacht dat die seleen gelijkrichters ook een redelijke inwendige weerstand hadden dus kan zijn dat er aan de uitgang nog een weerstand in serie moet telkens. maar dat moet ge aan iemand anders vragen :)

My Tube is bigger then yours
Anoniem

Btw ik weet wel wat die B1 is hoor, dat weet ik toch al. Zulke zaken hebben we nl. gezien in het labo. Mr zeer simpel hoor. Net zoals het labo over transistoren en cond, was eerder aan de simpele kant uitgelegd.
Dr zit toch een cond van 22000microF tussen, is ni nix he.
Ik vraag me gewoon af wat die ene IC daar is en wat die doet. Miss kan je ook wat uiteg geven over de schakeling wat er gebeurt na de gelijkrichter en na de cond van 22000microF. Zou heel wat opklaren

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 13 april 2006 15:59:28

Anoniem

Ah ook nog een vraag ivm. volgende schakeling die te vinden is op
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/course.html
onder de rubriek van transformator:
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/dcps.gif

Is dit een goede schakeling? Zoja, hoe werkt die precies eens die is gelijkgericht en afgevlakt met de C1?