hoe te beginnen met hobby electronica?

Domkop,

Ik raad je aan om toch gewoon een soldeerboutje op de kop te tikken.
nog wat onderdelen (die ik vroeger en nu ook nog vaak uit oude televiesies en radio's sloopte)
en dan zijn er legio oplossingen om te beginnen

kijk bijvoorbeeld hier eens na
http://pascal.nedlinux.nl/zelfbouw/spijker-reflex.jpg
(er staan meer zulke simpele projecten op mijn site)

ik had ook zo'n Philips doos, maar vond er uiteindelijk niet veel aan.
was gewoon te mager.
een vriend van mij had een mooiere doos maar die was ook aanzienlijk duurder (en hij snapte er niets van)

leukste blijft gewoon zelf expirimenteren.
torretje kapot ??? ohhh wat erg... weer 3 cent in rook opgegaan.
En voor 5 euro bijgeleerd ;)

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !

Op 13 april 2006 18:45:57 schreef pcnerd:
[...]
waarom?

gewoon het rekent lastig vind ik. en er zijn zoveel simpeler alternatieven
als beginner zou ik niet met de 555 beginnen
eerder beginnen met weerstands netwerken en dergelijke

My Tube is bigger then yours
Anoniem

Weerstandsnetwerken? Wa kunt ge daar nu mee doen? Da stadium benk al gepasseerd zenne...
En ik heb ook al met LED's en wat uitgesoldeerde cond zitten prutsen. Andere ideeën?

Op 13 april 2006 18:53:13 schreef beertje_01:
[...]
gewoon het rekent lastig vind ik. en er zijn zoveel simpeler alternatieven
als beginner zou ik niet met de 555 beginnen
eerder beginnen met weerstands netwerken en dergelijke

Daar ben je naar 10 minuten toch ook wel zat van?

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong

jah k
hangt er vanaf hoe ver je "gevordert" bent
ik bedoel je moet de wet van ohm en dergelijke goed beheersen. en er mee kunnen spelen.
als je dat hebt zou ik eerst beginnen spelen met condensatoren en uitzoeken hoe een transistor werkt. (op dat vlak vind ik buizen luiker om mee te leren ma swat das nu eenmaal duur)
en dan kan je bijvoorbeeld een rc osc bouwen of een simpel AM ontvangertje.
daarna kan je al eens iets doen met een multivibrator ofzo en die schakeling doorgronden....
en dan zou je eens iets kunnen doen met de 555.

aangezien je dat stadium al redelijk gepasseerd zijt precies zou ik beginnen met wat transistor schakelingen. de simpele ges schakeling enzo.
miss eens een mini versterkertje bouwen? moet je nog eerst uitzoeken hoe een klasse A/B uitgang werkt en dergelijke alhoewel dat is al redelijk moeilijker. maar langst de andere kant met dat normaal lukken en leer je veel van.
een astabiele multivibrator is ook een mooi ding om te maken EN te begrijpen. een looplichtje miss? je zou ook iets kunnen doen met een 555. wat over opamps leren en lezen is ook aan te raden.
hangt er allemaal wat vanaf wat je verdere interesses zijn... bij mij is dat vooral audio dan weer.
in ieder geval dingen die je best gaat nodig hebben
-standaard torren (bc547 bc557 etc...)
-miss een lm741 ofzo
-weerstanden
-draadjes
-batterij
-breadboard
-wat c'tjes (velleman heeft een setje geloof ik)

wat je ook kan doen is eens zien of je een goede voeding krijgt uitgedoktert en weerstandsnetwerken zijn wel degelijk nuttig! dat is basis en moet je mee kunnen spelen

My Tube is bigger then yours
Anoniem

breadbordje heb ik al en ik ga eens nr de winkel gaan om zo'n velleman set cond en weerstandjes te kopen. Voeding ben ik aan het overwegen om te kopen.
En idd, Ohm is iets dat je moet kennen en kunnen, mr dat kan ik al. Da kon ik al int middelbaar(hebben we goed gezien tijdens fysica) en kan ik nu nog altijd goed dus ik denk wel dat ik al iets verder kan.
En dank u voor die informatie ivm die standaard torren. Heb je nog van die referenties buiten deze twee?

cho dat zijn simpele torren voor te schakelen en desnoods een klein versterkertje/oscillatortje
er was nog een veelgebruikte fet ook maar deze weet ik niet zeker meer van buiten ik dacht de bf245 alleen de twee laatste cijfers twijfel ik aan.
een paar 1N4007 diodes en wat 1N4148 klein signaal diodes is altijd handig
verder als je al wat grotere lasten moet schakelen kan je met een bd135 en zijn tegenhanger wel wat schakelen.
zijn ook leuke drivers in een niet al te grote vermogen versterker. in een klein versterkertje zelfs de uitgangstorren maar das dan wel echt weinig ik denk zelfs dat hier op de site zo een ontwerpje staat.
als je daarentegen al eens een zware tor nodig hebt is de 2N3055 een leuk ding. is ngo eensTO3 dat koelt goed maar ik denk niet dat je dat direct nodig hebt. tenzij voor een vette voeding ofzo.
als je wat meer hoog frequent wilt gaan een oscilatortje ofzo dan kan je wel iets doen met een bf900 ofzo maar daar ben ik niet zo goed in thuis. een 78xx (xx komt de spanning) regulator is soms ook handig voor bepaalde schakelingen. waarom bouw je niet zelf je voeding?

My Tube is bigger then yours
Anoniem

ivm die bf245 heb ik al deze gevonden: BF245(3) BF245A(5) BF245B(4) BF245C(4)
En dat van die 1N4007 wist ik al, allee ja we hebben er ook zo'n gebruikt tijdens een labo, samen met nog andere en dan dr de diodekarakteristiek van in grafiek gebracht.

Ik zou wel mn eigen voeding willen bouwen mr et probleem is dat ik er nog niet genoeg over weet. Allee ik zou al de componenten wel kunnen assembleren en juist schakelen. Maar dan heb ik ook alleen mr gedaan wat op et schema staat he. Daar leer ik niet echt iets uit he.

En ge moogt ook niet vergeten dat ik aan al die componenten moet geraken he, laat staan dat ik al weet wat elke component doet. En dan nog is eens printplaat etsen. Da kank zeker niet.(wel al teen en tander van gelezen) Gaatjesprint dr ben ik wel mee vertrouwd want ik heb nog vroeger op school ivm. een project zaken gesoldeerd op gaatjesprint. Mr ik denk niet dat het voordelig is om een voeding volledig te gaan solderen op gaatjesprint:p

bwa dat moet lukken ze je weet hoe een diode werkt. je weet wat een weerstand is. je weet iet svan gelijkrichting.
nu nog uitvissen hoe een transistor werkt kan je best een voeding bouwen ze
neem nu die vorige schakeling die je liet zien. vervang de transistor door een een bd135 met daarachter een 2N3055 ofzo.
de transistor gaat de spanning die jij regelt als het ware "schakelen". nu nog een stroombegrenzing.
dit is te doen door over een kleine weerstand die in de plus leiding word opgenomen de spanningsval te "meten" en als die 0,7v wordt schakel je een transistor welke dan de spanning op de basis gaat dichtknijpen als het ware
je kan deze ook nog regelbaar maken maar daar breek ik nu even men hoofd niet over. zoek dat even op internet er bestaan massas schemas. uiteindelijk zijn het "maar" spanningsdelers en dergelijke uitrekenen hé en dan ook weer weten hoe een transistor werkt. er was ergens een online winkel (vego dacht ik?) welke heel veel schemas online heeft met wat uitleg.
en probeer gewoon eerst experimenteer met een simpele transistor zodat je begrijpt wat deze doet. doe dit met een 9v batterij en als je echt je transistor niet wilt opblazen zet er een hele lichte zekering tussen (100mA ofzo) maar bij 9v van een batterij zou ik da nu weer niet doen. al blaas je een bc547 ofzo op? die dingen kosten nu niet zo veel ze. en zwaardere torren krijg je niet zo maar kapot met een 9v batterij.
uiteindelijk als je dat wat door hebt kan je gaan experimenteren met voedingsschemas en eigenlijk leer je daar veel meer mee dan een voeding kopen (jah ik ben die hard hobby mens :p )
trouwens als je een redelijk zware voeding bouwt kan je veel hard wired doen. die grote tor op een koelplaat die bd 135 ook wel juist geïsoleerd. en de weerstanden + zener op een klein stukje gaatjes print :) heb hier zo nog iets liggen had toen alleen niet de juiste pots daarmee dat deze opzij ligt.

My Tube is bigger then yours

Hartelijk dank voor al jullie reacties, tips en adviezen. Ik kom nu een paar dagen op deze site, en het wordt steeds leuker.
Mijn vraagjes (for now) wat is/zijn:
een breadbord
through hole componenten (ik vermoed de oude componentjes die door een gaatje op een printbordje gestoken worden en vastgesoldeerd)
SMD componenten (een nieuwer bevestigings systeem,kennelijk?)

Zelf bouwen van schakelingetjes, hmmm... klinkt als een spannend jongensavontuur..

een breadboard : een oefenplankje waar je through hole componenten in kunt steken (en ook weerstanden, condensators, diodes, transistors, ...) zonder te moeten solderen (http://en.wikipedia.org/wiki/Breadboard)

through hole componenten : die had je juist :)

SMD componenten : surface mounted devices, hier ga je gewoon je componenten tegen je printplaat aan plakken (met soldeerpasta in het merendeel van de gevallen, hoewel er dappere hobbyisten bestaan die deze wel met de hand willen solderen) zonder dat je eerst in je printplaat moet boren, is goedkoper.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Anoniem

Velleman heeft zo'n setje cond die ik ga kopen. En die heeft ook een set van de E12 reeks van 1/4W. Is dat voldoende?
Want soms kan het wel zijn dat een weerstand iets meer vermogen zal moeten diciperen he. Maar dan kan je toch gewoon dit doen: stel je heb weerstand van 100 Ohm nodig die 1W moet kunnen diciperen. Dan neem je toch gewoon twee van 50 Ohm in serie en die elke 1/2W kunnen diciperen. Ik heb et eens uitgerekend en et blijkt te kloppen bij een bron van 10V.
Is dat dan geen mogelijke oplossing om de lage vermogencapaciteit van die weerstanden te omzeilen?

Zeker, of je neemt er twee van 200 ohm en die zet je dan parallel, dat kun je allemaal.

En met die set van velleman ben ik ook begonnen, daar kom je lang genoeg mee toe, en 1/4 Watt is normaalgezien genoeg als je je gaat bezig houden met IC's, LED's en dergelijke. Als je daarentegen gaat beginnen met je voetstapjes te zetten in het hoge stroomgebied, dan ga je wel probleempjes hebben, maar dan schaf je je toch gewoon enkele draadgewonden weerstanden aan, niet?

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Anoniem

maar dan schaf je je toch gewoon enkele draadgewonden weerstanden aan, niet?

en dat zijn...?

Zelfs wanneer de wereld vergaat, je labvoeding ontploft en conrad zijn prijzen verlaagt, is google je vriend :

http://www.google.be/search?hl=nl&q=%22draadgewonden+weerstand%22&…

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Anoniem

Ah, dat zijn dus weerstanden die een veel hoger vermogen hebben. Owké dan, weer een ervaring rijker;)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 19 april 2006 16:55:20

Anoniem

Ik heb hier nog een belangrijke vraag te stellen naar jullie toe. Het is nl. zo dat ik hier een boek in de bib gevonden heb, elektronica kunst en kunde deel 1 analoge technieken, en ik vind dit razend interessant en er staat echt alles in wat ik voorlopig wil leren. Nu vroeg ik me gewoon af of het wel de moeite is om dat aan te schaffen.

elektronica kunst en kunde is een heel goede reeks maar das wel €€€
rond de 40€ per boek en er zijn er 5

My Tube is bigger then yours
KT88

Overleden

K&K (ofwel "The Art Of Electronics" ) is inderdaad een heel goede reeks, maar dan wel voor de iets meer gevorderde amateur of zelfs vakman.

En dan nog zou ik ze liever in het Engels hebben, sommige dingen zijn nu eenmaal niet te vertalen, dan gaat de essentie eruit.

Het zal vast al wel genoemd zijn, maar Elektuur heeft zojuist een nieuw boekje uitgebracht voor beginners:
http://www.circuitsonline.net/news/view/79
Lijkt me een mooi beginnetje.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

int engels lijkt me idd ook beter. de vraag is of dat nog goed te vinden is.
je moet alleen zien dat je wiskunde kennis wat op peil is.
(complexe getallen / overweg kunnen met veeltermen /vergelijkingen oplossen. de basis dus)

My Tube is bigger then yours
Anoniem

Euhm j, wiskunde is geen probleem hoor. ik kom uit een wetenschapeenwiskude richting int middelbaar en ik studeer nu voor industr ingenieur.

Op 19 april 2006 17:24:32 schreef beertje_01:
elektronica kunst en kunde is een heel goede reeks maar das wel €€€
rond de 40€ per boek en er zijn er 5

Ik was voorlopig mr van plan om de eerste aan te schaffen hoor. Eerst die uit krijgen en dan ziek nog wel...

Je kan ook eens een boek uit de 30x-schakelingen reeks lenen en wat dingen maken en proberen om de werking te verstaan.

Wat ik handig vind zijn lesboeken van het graduaat, die liggen op mijn school in de bib. Ze zijn goed verstaanbaar voor een beginner en studiegericht. (de naam van de boekjes ben ik vergeten)

Ik heb boek 1 en 2 van de Kunst en Kunde reeks maar ik vind het praktijkboek bij deel 1 (boek3?) ook heel goed. Daar staan veel rekenvoorbeelden in en daar leer je veel uit.

Anoniem

Op 20 april 2006 23:15:53 schreef acheron:Ik heb boek 1 en 2 van de Kunst en Kunde reeks maar ik vind het praktijkboek bij deel 1 (boek3?) ook heel goed. Daar staan veel rekenvoorbeelden in en daar leer je veel uit.

Inderdaad, boek 3. Ja had ik ook al opgezocht opt internet, mr ik ga me eerst en vooral op de werking en theorie baseren(deel 1 en miss vervolgens 2) en dan meer praktijk gericht gaan werken mbv. boek 3 en 4.

Henry S.

Moderator

En vergeet deel 5, de uitwerkingen van opgaven, niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Op 22 april 2006 02:04:08 schreef Henry S.:
En vergeet deel 5 niet, de uitwerkingen van opgaven, niet.

Ja inderdaad. Maar dat is nog voor in de verre toekomst hoor;) Thnx toch voor al de nuttige uitleg