microprocessor gestuurde dimmer

klein is fijn

Moderator

Ik mis nog wel een zeer belangrijk iets in de schakeling van christopheh, een zekering. En dan niet zeggen dat ie al in de meterkast zit, want die dingen worden zwaar overschat. Ze voorkomen alleen dat je niet meer dan 3680 Watt mag verstoken, maar een paar wat kan al genoeg zijn voor een flinke fik..

Op 20 april 2006 09:20:50 schreef elektron_:
[...]
230 Volt met een serie weerstand naar de µC Hah, dit is pas te gek !!
Een verbetering zou zijn net voor de voeding aftakken want de zener clampt de spanning dan op 5,1 + 0,7.

't is zeker geen vreemde optie!!! Heb je al gekeken in de application note van Atmel! Wordt immers ook al jaren toegepast in die oude single-chip dc-dimmers. En als je je er echt niet lekker bij voelt, zet je een 4.7V zener tussen die ingang en GND.

Op 20 april 2006 09:20:50 schreef elektron_:
Net voor de diodes heb je een spanning van 5,8 - (-0,6)
dus 2 kleine diodes antiparallel en je hebt een veilige blokspanning. ( met evenveel componenten)

Ehm, sure! Wat denk je dat condensator C2 doet? Vrolijk fasedraaien! Dat is het hele idee daarachter. Bye-bye faserelatie gedetecteerde nuldoorgangen en werkelijke nuldoorgangen.

Op 20 april 2006 09:20:50 schreef elektron_:
De voeding in de schakeling van elektuur is ook wel wat robuuster, als hier de zener kapot gaat, daaaag µC

Een spanningsregelaar doet daar helemaal niets aan af. Denk jij nou echt dat er iets van die spanningsregelaar overblijft als de zener in de elektuurschakeling sneuvelt?

Mijn schakeling heb ik grotendeels gebaseerd op een application note van Atmel en de oudere dc-gestuurde dimmers.

De grap is dat ik de schakeling tot een absoluut minimum wilde beperken, aangezien het oorspronkelijke plan was om 'm in een contactdoos in te bouwen. Elk onderdeel telt dan.

It's a good day for science!

Op 20 april 2006 13:50:02 schreef dexter:

Ehm, sure! Wat denk je dat condensator C2 doet? Vrolijk fasedraaien! Dat is het hele idee daarachter.
Bye-bye faserelatie gedetecteerde nuldoorgangen en werkelijke nuldoorgangen.

Ja, hier heb je gelijk. alhoewel je softwarematig zou kunnen corrigeren.

Een spanningsregelaar doet daar helemaal niets aan af. Denk jij nou echt dat er iets van die spanningsregelaar overblijft als de zener in de elektuurschakeling sneuvelt?

Ik heb niet gezegd wat er heel blijft.
Maar de voeding van elektuur zal toch iets meer kunnen verdragen en wijzigingen in de belastingstroom beter kunnen opvangen. Anders hadden ze de 780X nooit hoeven te maken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 22 april 2006 01:40:58

beetje gek
free_electron

Silicon Member

Op 20 april 2006 13:50:02 schreef dexter:
[...]

't is zeker geen vreemde optie!!! Heb je al gekeken in de application note van Atmel! Wordt immers ook al jaren

o paard ! in die single chip dimmer ic's zit meestal een shunt regelaar ! die kan je dus via een weerstand voeden.
de shunt regelaar intern clampt dan de pinspanning

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

bon . ik heb effe naar dat scham gekeken. wat een gedrocht is me dat zeg.

zet na de + uitgang van B1 een diode naar C8

de knoop +B1 A(diode) kan dan naar R11 / IC4a en B2 IC6 en R10 komen compleet te vervallen.
en die vbrug is ook nie nodig.
je kan enkelzijdig gelijkrichten en zo een 50hz puls maken waarop je kan fazeaansnijding doen. meer dan genoeg.

en door de triac te verhuizen naar de min kant ben je van die klote topside sturing vanaf ook, en elimineer jeIC2 , R7 en nog een nest ander spul.

de software kan doodsimpel zijn.

gewoon een counter die door een externe interrupt ( komende van het net : de 50hz puls ) telkens gereset
wordt.
een interne variabele kan met de druknoppen omhoog en omlaag ingesteld worden of gewist worden of whatever.
als de hardware teller groter is dan de ingestelde waarde vuur je de triac aan gedurende een aantal cpu ticks en klaar is kees. je kan gaan slapen tot de volgende interupt komt. ( de triac dooft vanzelf tijdens de volgende nuldoorgang. )

software is hoop en al 100 lijnen code.

een crystalsocillator is ook nergens voor nodig.
je cpu is zo snel dat zelf fluctuaties op een rc oscillator nooit gemerkt gaan worden
je kan die cpu rustig op bijvoorbeeld 32khz clocken

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 20 april 2006 23:53:07 schreef free_electron:
[...]
o paard ! in die single chip dimmer ic's zit meestal een shunt regelaar ! die kan je dus via een weerstand voeden.
de shunt regelaar intern clampt dan de pinspanning

Hmmm. Zoals al eerder vermeld: ik heb het uit een officieele appnote van Atmel zelf! En anders kun je altijd nog een 4.7v zener over die ingang zetten. Ik zier hier niet echt een probleem.

5v-voeding is idd een ander verhaal.

It's a good day for science!

...

[Bericht gewijzigd door elektron_ op vrijdag 21 april 2006 09:32:46

beetje gek

...

[Bericht gewijzigd door elektron_ op vrijdag 21 april 2006 09:32:19

beetje gek

Neem toch gewoon een el-cheapo minitransfo, die van voti kost 1€ en meet de volle 23,6x21,7x15 mm, daar vind je wel plaats voor. Nuldetectie kan dan rechtstreeks op de getransformeerde spanning, das ietsje veiliger.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 21 april 2006 09:34:05 schreef Videomodulator:
Nuldetectie kan dan rechtstreeks op de getransformeerde spanning, das ietsje veiliger.

Maar is naar mijn mening minder nauwkeurig.

free_electron

Silicon Member

Op 21 april 2006 05:30:51 schreef dexter:
[...]

Hmmm. Zoals al eerder vermeld: ik heb het uit een officieele appnote van Atmel zelf! En anders kun je altijd nog een 4.7v zener over die ingang zetten. Ik zier hier niet echt een probleem.

5v-voeding is idd een ander verhaal.

appnotes vertellen je niet hoe de chip intern in elkaar zit. ook datasheets niet.
der wordt met blokschemas gewerkt maar hoe het intern gedaan is is eencompleet ander paar mouwen

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 21 april 2006 13:30:21 schreef DIY:
[...]
Maar is naar mijn mening minder nauwkeurig.

Die transfo zorgt wel voor een delay, maar die is constant, dus weg te werken. Onder een bepaalde spanning lukt het trouwens niet om de Triac te ontsteken, dus dat kleine stukje tijdsvertaging zorgt er meteen voor dat je altijd gewoon je triac kan ontsteken :+
Kga het morgen eens op een scoop bekijken, wat het exacte tijdsverschil is, ik denk dat het niets uitmaakt.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

De onnauwkeurigheid komt naar mijn mening niet door de 'vertraging', maar door het feit dat de sinus veel kleinere amplitude heeft. Met andere woorden:

De zerocross detect werkt volgens het idee dat de diode in de optocoupler schakelt.
Deze schakelt in het gebied van rond de 0.6V.
Dit gebiedje is veel smaller bij een sinus van 220V/50Hz, dan bij bijvoorbeeld 12V/50Hz.
De zero-cross puls wordt dus veel breder, en je wilt die juist zo smal mogelijk, zodat deze puls een piekje op de zero-cross levert.

Misschien dat je dit met vertraging bedoelde, en die is dan inderdaad altijd hetzelfde, maar ligt wel naast het zero-cross punt.
Dit is vast in software op te lossen, maar waarom zou je dat doen?

Veiligheid vind ik in deze niet de issue, de optocoupler zorgt immers voor de galvanische scheiding.
Over het ontstekingspunt: Als de triac dan toch niet schakelt, dan schakelt ie toch gewoon niet? Ik zie het probleem daar niet in.

[Bericht gewijzigd door DIY op zaterdag 22 april 2006 11:02:13

Nee, vertraging is wel degelijk aan de orde. Zowel transformatoren als die condensator-gebaseerde netvoeding draaien de fase. Ik neem aan dat die fasedraaing belastingsafhankelijk is en dus geeneens constant is.

Zodoende wil je echt je nuldoorgang direct op de 220V meten.

Als je galvanische scheiding wil, zou ik dus een optocoupler achter een gelijkrichter met een dikke weerstand ertussen.

It's a good day for science!

Op 22 april 2006 11:00:13 schreef DIY:
De onnauwkeurigheid komt naar mijn mening niet door de 'vertraging', maar door het feit dat de sinus veel kleinere amplitude heeft. Met andere woorden:

De zerocross detect werkt volgens het idee dat de diode in de optocoupler schakelt.
Deze schakelt in het gebied van rond de 0.6V.
Dit gebiedje is veel smaller bij een sinus van 220V/50Hz, dan bij bijvoorbeeld 12V/50Hz.
De zero-cross puls wordt dus veel breder, en je wilt die juist zo smal mogelijk, zodat deze puls een piekje op de zero-cross levert.

Misschien dat je dit met vertraging bedoelde, en die is dan inderdaad altijd hetzelfde, maar ligt wel naast het zero-cross punt.
Dit is vast in software op te lossen, maar waarom zou je dat doen?

Veiligheid vind ik in deze niet de issue, de optocoupler zorgt immers voor de galvanische scheiding.
Over het ontstekingspunt: Als de triac dan toch niet schakelt, dan schakelt ie toch gewoon niet? Ik zie het probleem daar niet in.

de perfecte nul doorgang zou toch in het midden zijn van je puls ?

Op 24 april 2006 23:44:28 schreef Extragroot:
de perfecte nul doorgang zou toch in het midden zijn van je puls ?

Precies. Hoe smaller je puls dus is, hoe nauwkeuriger je bij de 'echte' nuldoorgang komt.
Dus...geen trafo gebruiken.