Goedendag,

Voor school is het de bedoeling dat wij een microcontroller-besturing op een robot bouwen. Deze robot heeft twee motor aan twee wielen. Deze motoren moeten dus vooruit stil of acheruit draaien.

De microcontroller geeft twee signalen. Waarbij twee hoge en twee lage signalen stil is, en het ene signaal hoog vooruit, en het andere signaal hoog achteruit.

Deze signalen moeten de motor aansturen. Waarbij er dus twee microcontrollers zijn. Het gaat om een motor met max 8 Ampere, bij 3 V.

Alle ideen of al bedachte dingen zijn van harte welkom !! Het mag echter NIET MET RELAIS. Bij voorbaat dank !!

Eeuhm, ken het principe daarvan wel, maar met welke tor's en fet's zou ik dat bijvoorbeeld kunnen doen ? Bij voorbaat en voor de reactie bedankt !

Even zoeken hier op CO Corné. Enkele weken geleden is daarover een uitgebreide discussie gevoerd.

owww, (sorry, khad wel even snel gekeken naar motor interface.. te snel dus.... lekker fout van me ) zal nog ff kijken straks

zoek even op hoeveel stroom je motoren trekken, vanuit hier kan je de gewenste torre kiezen :)

Ben je niet beter van gebruik te maken van steppers ?

Stappenmotoren zou veel beter zijn. Want bij gewone motoren gaat er altijd eentje iets sneller draaien zodat dat ding een eeuwige bocht draait. Bij stappenmotoren draaien ze alletwee perfect evensnel, als ze hetzelfde clocksignaal krijgen. Aangezien ge toch met µC's bezig zijt kunt ge tonen wat ge van het programmeren afweet en een beetje 'ass kicken' op school.

Op 11 februari 2003 13:13:49 schreef R:
Aangezien ge toch met µC's bezig zijt kunt ge tonen wat ge van het programmeren afweet en een beetje 'ass kicken' op school.

:D

Op 11 februari 2003 13:16:54 schreef Bastiaan:

[...]

:D

en ik vind die micro-C juist dingen die vallen in de K categorie ! haha En ik heb alleen gewone motoren tot mijn beschikking.

Maar allemaal bedankt, ga binnen kort even de H-brug proberen te bouwen. Kan dit gewoon met 4 torren ?

ligt eraan.... als je torren hebt met een lage Hfe dan niet,, anders wel. Je uC kan maar 25mA geven he.

ow tuurlijk ja, hmmm en tor met tor schakelen ?