Hey,
Bij een vriend van me in de auto zijn we wat met zijn geluidsinstallatie bezig.
Hij heeft achterin nu een subwoofer liggen met versterker, alleen worden de voorste speakers nog steeds als full range gebruikt.
We krijgen dit niet lekker afgesteld dus vandaar vroeg ik me af of er we er niet gewoon lekker goedkoop een filtertje voor konden zetten.
Als ik me goed herinner moet het met 1 condensator al lukken.
Wat voor waarde de condensator zou moeten zijn zou ik echt niet weten.
Als iemand mij hier verder mee zou kunnen helpen, bij voorbaat dank.
(Als je extra gegevens nodig hebt zoals het wattage en de impedantie van de speaker moet je het maar vragen) .
Met een condensator lukt dat wel, 100 microfiets is een mooie waarde.
Maar wat waarschijnlijk het probleem is is dat je versterker in de autoradio gewoon op zijn max speeld waardoor je vervormt geluid krijgt.
Dit verhelp je NIET met een condensator omdat de versterker nog steed het hele frequentie spectrum moet weergeven incl. de bassen.
kun je niet veel beter een 4 kanaals versterker kopen en 2 uitgangen naar de voorspeakers leggen? dan kan je met de ingebouwde cross-over van de versterker werken.
Nou, de versterker stuurt alleen de subwoofer aan en die heeft een ingebouwde crossover voor een subwoofer.
De andere 2 speakers waar ik het over heb zitten op een gewone uitgang van de radio en daar komt dus full range geluid uit.
Maar nu komt het.. er zijn nog 2 full range speakers achterin. Deze hangen ook nog eens aan de autoradio (dus niet aan de losse versterker) en kunnen wel alle frequenties mooi weergeven.
We willen dus daar de radio op afstemmen.
En bij de 2 full range speakers voorin alleen de bass wegfilteren. (Zijn autoradio kan dit helaas niet).
Maar gaat dat lukken met de condensator denk je ?
Verder gaat hij wel echt perfect moet ik zeggen.
De subwoofer gaat zelfs zo hard dat als we op vol volume willen draaien de ramen open moeten omdat hij anders zijn druk niet genoeg kwijt kan en het geluid gewoon schor gaat klinken. 
[Bericht gewijzigd door DJ_The_SP op ]
Zijn de speakers 4 ohm?
Zoja (meestal wel met audospeakers), dan twee bipolaire elco's nemen van 47 tot 100 uF/63 volt en die in serie zetten met de voorspeakers.
Je kunt als proef even twee gewone 220 uF/63V elco's met de minnen tegen elkaar aan zetten, en dat in serie met de speakers opnemen om te zien of dit het gewenste effect geeft.