oscillator niet instelbaar

Aangezien ik voortaan bij ons in huis in de keuken naast de radio ook wat andere muziek zou willen luisteren kwam ik op het idee om een FM zender te maken en die op m'n PC aan te sluiten.

Na wat zoeken hier op het forum kwam ik bij dit zendertje terecht (de bovenste).

Dus die is nu opgebouwd en alles, maar het probleem is dat de oscillator zich niet laat regelen, hij blijft hangen op ongeveer 40Mhz, geluidssignalen moduleren er wel netjes in. en als ik aan de trimcondensator in de oscillator draai dan veranderd alleen de amplitude van m'n uitgangssignaal.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe dit komt en hoe het is op te lossen?

Verder vroeg ik me af hoe ik hem moet afregelen, aangezien er twee afregelpunten zijn.

afregelen met de linkse trimmer, de rechter is een van de eindtrap, dat is waarom de amplitude verandert.

Amateur19

Overleden

Hoeveel windingen zijn de spoelen en de diameter?? Wat voor soort draad gebruik je en hoe dik??

:):)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

de linkse spoel is 2 windingen, de rechtse drie windingen met middenin een aftakking.

Ik heb draad van 0.9mm gebruikt, gewoon gelakt koperdraad.

Als ik draai aan de linkse potmeter trimmer veranderd alleen de amplitude (ik meet namelijk wat er naar de eindtrap gaat).

Heb je wel spaties in de spoelen gewikkeld?Ik denk dat de diameter 6 mm moet zijn,probeer de spoel iets uit te trekken.

Stom van mij ,die diameter staat op t schema.....

diameter heb ik inderdaad 6mm genomen (met een boortje) en de spaties heb ik al geprobeerd te varieren tussen nul en een millimeter of 4.

Nog wel iets, de transistor die ik nu gebruik is een bc547, die zou het nog prima moeten doen bij deze frequenties, of is dat toch een reden waarom hij niet hoger komt dan ongeveer 40Mhz?

Henry S.

Moderator

spatie mag eigenlijk niet groter worden dan de de draaddiameter ivm de Q factor.

De BC547 wil nog wel oscilleren op 100MHz, dat is het probleem ook niet.

Met verdraaien van de linker trimmer (geen potmeter) verandert de frequentie, plaatjes in elkaar is de laagste freq, plaatjes compleet uitgedraaid de hoogste. En dit over een redelijk groot freqgebied.

Maar de opbouw moet zo compact mogelijk, breadboards zijn uitgesloten van deelname.

Zie het FM bug topic wat er allemaal mis kan gaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het kan best op breadboard, je moet alleen wel tactisch plaatsen in dat geval.

Free the whales!

breadboards nooit voor hf gebruiken, heb je veel te veel paracitaire C's en enorme inducties

fred101

Golden Member

Ik ben nog een noob, maar je hebt wat onderdelen veranderd begrijp ik. Heeft je varicap diode wel het zelfde capaciteit bereik want ik denk dat dat ding de oscilator regelt.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ok, dan is m'n breadboard de schuldige, ik wist wel dat het niet ideaal is voor HF, maar ik hoopte dat ie het goed genoeg zou doen om te testen.

Ik zal het eens op een mooi stukje onbewerkte printplaatsolderen.

Het kan wel op breadboard, maar dan moet je heel goed opletten hoe je de componenten plaatst. Als je weet hoe de schakeling werkt, dan lukt dat. Iedere draad die je erin zet moet je zien als een HF tegenhoudende zelfinductie. Ook twee plaatjes naast elkaar als een capaciteit. Dus je moet zorgen dat alleen meegkoppelde dingen bij elkaar in de buurt komen, om te grote demping te voorkomen. verder moet je ook alle condensatoren naar de massa niet naar de massa doen, maar direct naar andere componenten die ook aan de massa liggen. Allemaal van dat soort dingen zijn belangrijk. Maar met een beetje gedoe lukt het dan wel.

Free the whales!
Amateur19

Overleden

Op 5 mei 2006 08:04:24 schreef fred101:
Ik ben nog een noob, maar je hebt wat onderdelen veranderd begrijp ik. Heeft je varicap diode wel het zelfde capaciteit bereik want ik denk dat dat ding de oscilator regelt.

Fred

Die is hier slecht als modulator geschakeld en geeft je FM-zwaai.

Een mooi voorbeeld van inductieve koppeling zie je in deze draad.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33888/4

En een stukje draad met isolatie is al "bijna" een condensator.

:9

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Ik zie net een veel enrstigere fout die ik heb gemaakt, ik had geen 15pF liggen dus heb ik daarvoor 22pF gepakt, maar die capaciteit is volgens mij mede bepalend voor de resonantie kring dus straks maar even een nieuwe transistor en wat 15pF condensators kopen.

Ik gebruik daar meestal zo'n 10pF voor.
heb je trouwens een shottkey/germanium diode liggen? Dan kan je testen of de schakeling überhaupt wel oscilleert.

(valt vaak ook wel te doen door hem aan te sluiten, en de afstemspoel vast te plakken/kort te sluiten. Dan moet het stroomverbruik veranderen als ie werkt)

Free the whales!
Amateur19

Overleden

Op 5 mei 2006 12:26:34 schreef Bliksem:
Ik zie net een veel enrstigere fout die ik heb gemaakt, ik had geen 15pF liggen dus heb ik daarvoor 22pF gepakt, maar die capaciteit is volgens mij mede bepalend voor de rasonantie kring dus straks maar even een nieuwe transistor en wat 15pF condensators kopen.

Als je dan toch parts gaat halen neem dan een BF494 ipv. een BC547.

Werkt prima hoor een BC maar een BF gaat net FF wat lekkerder.

:7

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
fred101

Golden Member

Ok het was maar een idee, ik ben nu eindelijk zover dat ik weet hoe AM werkt (dankzij zweetvoetje en een enorme hoeveelheid geduld van FET) en FM staat als volgende op het lijstje. Daarnaast heb ik me nog compleet niet in zenders verdiept ben alleen nog met ontvangers bezig in theorie. Ik heb net onderdelen besteld zodat ik ook eens wat kan gaan bouwen wat meer als een bc547 nodig heeft en mijn 80 m USB ontvanger kan ombouwen naar LSB. Mijn eerste projectje moet een 2 m ontvanger worden. Als ik mijn licentie haal zal ik tenslotte ook daar terecht komen. (vindt 80 meter eigenlijk leuker)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 mei 2006 12:34:43 schreef Amateur19:
[...]
Als je dan toch parts gaat halen neem dan een BF494 ipv. een BC547.

Was ik al van plan :)

Op 5 mei 2006 12:31:20 schreef zweetvoetje:
heb je trouwens een shottkey/germanium diode liggen? Dan kan je testen of de schakeling überhaupt wel oscilleert.

Volgens m'n scoop oscilleerd hij prima, alleen op de verekeerd frequentie.

@fred101, ik ben ook nog maar een beginner in HF, tot nu toe vooral regelspul gedaan, met microcontrollers enzo, maar ik moest toch ook eens wat met HF gaan doen :)

Amateur19

Overleden

Op 5 mei 2006 12:36:18 schreef fred101:

Ok het was maar een idee, ik ben nu eindelijk zover dat ik weet hoe AM werkt (dankzij zweetvoetje en een enorme hoeveelheid geduld van FET) en FM staat als volgende op het lijstje. Daarnaast heb ik me nog compleet niet in zenders verdiept ben alleen nog met ontvangers bezig in theorie. Ik heb net onderdelen besteld zodat ik ook eens wat kan gaan bouwen wat meer als een bc547 nodig heeft en mijn 80 m USB ontvanger kan ombouwen naar LSB. Mijn eerste projectje moet een 2 m ontvanger worden. Als ik mijn licentie haal zal ik tenslotte ook daar terecht komen. (vindt 80 meter eigenlijk leuker)

Fred

Gaaf. Ik ga ook binnenkort wat in die richting doen. 3 Meter en 11 meter is ook leuk maar ik heb nog geen KG zend/ontvang ervaring op die frequenties.

BTW Ik heb HIER nog wat PDF's staan over HF is in +/- 20 delen in het engels. En er komt nog meer.

:7

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
fred101

Golden Member

ik heb bij kent het grote hf knutselboek en dat ontvanger boek besteld maar die pdf's van jou ga ik ook uitprinten. Ik heb niet zo'n moeite met engels.

Is best ingewikkeld, ik heb namelijk in tegenstelling tot jou geen ervaring in electronica, ik ben net een paar maanden bezig en dan is HF best moeilijk maar wel heel erg leuk.
Een maand of twee geleden wist ik nog niet eens wat SSB of modulatie was. Het begrip sinus kon ik net bevatten. Nu ben ik al bezig geweest met thompsonformules en modulatie en filtering en weet ik wat er van zenden tot weer terug horen gebeurt bij AM. (niet dat ik weet wat er in een component gebeurt maar wel in de blokschema's en een groep componenten) Ik kan de Q van een kring berekenen en een spoel meten met een scoop. Dus ik ben al dik tevreden over de vorderingen. Zonder dit forum was ik echt niet zo ver gekomen. Maar er is nog voor jaren leerstof ben ik bang.
Ik hed nu 27 vragen goed van het proefexamen. De foute hadden allemaal met regelgeving te doen. Dat weet ik nog helemaal niet. Ben net lid van de Veron geworden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Amateur19

Overleden

Op 5 mei 2006 15:00:04 schreef fred101:
............. Maar er is nog voor jaren leerstof ben ik bang.

Als het je hobby/passie wordt reken daar dan maar op tot je dood gaat.:7:7

Ben geraakt toen ik 8 jaar was, ben nu 36 en leer nog elke dag bij.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

cursus boek van de veron doet wonderen.
wil je de F of de N vergunning proberen te halen?

Henry S.

Moderator

Op 5 mei 2006 11:47:48 schreef zweetvoetje:
Het kan wel op breadboard, maar dan moet je heel goed opletten hoe je de componenten plaatst. Als je weet hoe de schakeling werkt, dan lukt dat. Iedere draad die je erin zet moet je zien als een HF tegenhoudende zelfinductie. Ook twee plaatjes naast elkaar als een capaciteit. Dus je moet zorgen dat alleen meegkoppelde dingen bij elkaar in de buurt komen, om te grote demping te voorkomen. verder moet je ook alle condensatoren naar de massa niet naar de massa doen, maar direct naar andere componenten die ook aan de massa liggen. Allemaal van dat soort dingen zijn belangrijk. Maar met een beetje gedoe lukt het dan wel.

True! Maar zullen we een n00b dat maar niet adviseren? ;) Die heeft al pijn en moeite genoeg om de oscillator zonder HF truukjes aan de praat te krijgen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 5 mei 2006 12:26:34 schreef Bliksem:
Ik zie net een veel enrstigere fout die ik heb gemaakt, ik had geen 15pF liggen dus heb ik daarvoor 22pF gepakt, maar die capaciteit is volgens mij mede bepalend voor de resonantie kring dus straks maar even een nieuwe transistor en wat 15pF condensators kopen.

De condensator bepaalt het wel of niet aanstoten van de oscillator, en wat zweetvoetje ook al zegt, hij mag zelfs kleiner.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.