oscillator niet instelbaar

fred101

Golden Member

Ik ga voor N, maar als ik de veron papieren heb en dat boek kan kopen wil ik kijken of F haalbaar is want dan doe ik dat. Ben alleen bang dat dat iets te technisch wordt
Ik had per ongeluk een ander examen gemaakt waar ik 10 vragen goed had, toen schrok ik even maar dat bleek gelukkig C te zijn en geen N.

@ henry
ik denk dat het niet erg is dat zweetvoetje dat adviseerd, anders zit je maar te knoeien en krijg je de oscillator niet aan de gang terwijl je dat dan wel kunt als je zijn advies volgt. Niet alle nooben (of noobs) willen onwetend blijven.

@zweetvoetje
Heeft dat misschien iets te maken met aardlussen ? En hoe bedoel dat, ik heb op mijn breadboard een aardebaan en dan ga ik daar normaal met draadjes heen. Moet ik nu zoveel mogelijk onderdelen met de aarde pootjes bij elkaar duwen en dan vandaar 1 draad naar de aarde.
2e Wat is een doorvoer condensator zoals in dat schema is getekend. Wat is zijn functie

fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

je kunt echt beter geen hf bouwen op een breadboard, dat heeft iets te maken met n00b of geen n00b, het is gewoon meer problemen veroorzaken dan je oplost. het zal wel lukken daar twijfel ik niet aan, het is alleen een heel slecht idee want voor je het aan de praat hebt....., je kunt ook een aantal kV op een breadboard zetten, dat kan, maar is ook niet slim.

Hij is nu netjes op printplaat opgebouwd, de metaalflimweerstanden in het HF gedeelte zijn voor koolfilms vervangen en de 15pF condensatoren zijn nu ook echt 15pF en er zit een BF254 in (equivalent aan de BF194 die erin had gemoeten, de 149 bestaat namelijk niet eens).

En het resultaat is hetzelfde, de trimcondensatoren regelen beide amplitude en de frequentie is niet regelbaar.

Maar ik was toch al van plan om voor een zendertje met de MAX 2606 te gaan, dus het maakt me niet zo heel veel uit. In ieder geval iedereen die iets heeft kunnen bijdragen, bedankt voor de moeite!

Henry S.

Moderator

@fred101: Zie reply van the waiter, kan er niks aan toevoegen.

@Bliksem: Wat daar gebeurt is volgens de elektriciteitsleer niet mogelijk! De spoel en trimmer vormen samen een LC kring, de frequentie wordt bepaald door de L en de C, verander je de C dan... Need to say more?

Hoe meet je de boel?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Maar hoe experimenteer je dan met HF. Als ik dus een ontvangertje wil maken moet ik dan eerst een hele print gaan maken en solderen(dat kon ik vroeger met verf en FerroIIIchloride maar dat kan ik nergens meer vinden)
en dan kan ik ook niks meer veranderen of experimenteren.

Fred101

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

solderen op gaatjes print, kost bijna niets.
Of zwevend solderen boven een aardvlak, dat kun je ook weer lossolderen als je klaar bent en print kun je opnieuw gebruiken.

Op 6 mei 2006 02:14:50 schreef Henry S.:
@Bliksem: Wat daar gebeurt is volgens de elektriciteitsleer niet mogelijk! De spoel en trimmer vormen samen een LC kring, de frequentie wordt bepaald door de L en de C, verander je de C dan... Need to say more?

Hoe meet je de boel?

Dat het niet klopt heb ik ook wel door :D

ik meet met m'n scoop aan de uitgang van de oscillator.

je scoop heeft een veel te hoge impendantie. Daardoor kan het helemaal fout gaan.
pak een stukje koperdraad, draai daar 1 of 2 wikkelingen in diameter ongeveer zo groot als een 2 euro munt.
1 uiteinde zet je op de mantel van de scoop connector andere op de kern.
dat spoeltje dicht bij je oscillator houden, dan kun je de de oscillator ook zien werken zonder dat je hem veel te veel belast met je scoop.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo iedereen!

Ik zie nu pas de post, en waar het over gaat.
Kom er een beetje laat achter.
Ik heb dit zendertje destijds als ik het nog goed heb uit het blad RB.
Het is dus niet mijn ontwerp! Ik zou het achter af gezien anders doen.
Onder anderen de spoeltjes trimmers en eindtrapje.
Desalniettemin deed dit zendertje het zeer goed!
(niet 1 keer maar meerdere malen!)
De Varicap modulatie was zeer mooi!
En het bereik daar stond ik zelf van te kijken!
Ik had het destijds zwevend ik een strepsil blikje gebouwd,
Zwevend of op een geëtste print is vind ik eerlijk gezegd een moetertje.

Heelaas zit er inderdaad een fout in BF149 moet zijn BF194!
Dit spijt mij heel erg! sorry!

Even over het meten! Wat de wachter hier boven tikt,
Als je direct aan de oscillator meet zonder een Ctje (5..tot..7pF) er tussen
Zit je heel erg fout! Doe dat beter niet?
Bouw het schema zoals het is (met BF194) dan moet het werken! En goed!

Maar een MAX zou het ook moeten doen heel veel succes!
http://images.google.nl/images?hl=nl&sa=N&resnum=0&q=MAX26…

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

ik zal zo eens opnieuw gaan meten, is het trouwens normaal dat de transistor van de HF versterker vrij warm wordt?

jep, daarom altijd koelen met een koelster

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 mei 2006 11:53:08 schreef Bliksem:
ik zal zo eens opnieuw gaan meten, is het trouwens normaal dat de transistor van de HF versterker vrij warm wordt?

Dat zal wel.. vergelijk maar eens hoe de eindtor in het tweede schema ingesteld wordt. Die blijft vast koeler.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Op 6 mei 2006 09:11:31 schreef the waiter:
solderen op gaatjes print, kost bijna niets.
Of zwevend solderen boven een aardvlak, dat kun je ook weer lossolderen als je klaar bent en print kun je opnieuw gebruiken.

Pak je dan gewoon een stuk blik of printplaat. Alle aarde dingen daarop en de rest onderling doorverbinden ?
Ik heb ook iets gezien waarbij de componenten allemaal boven op weerstanden (paar Mohm dacht ik) waren gesoldeerd. De weerstanden stonden dan op het koper.

Fred101

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob007

Yarr, Matey!

Inderdaad word de laatste nogal warm.

Op printplaat zou mooi zijn!
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=11&id=5344239&ke…
moet niet, maar mag mooi!

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fred101

Golden Member

Die omhoog staande stukjes zijn die om de aarde dichterbij te brengen ivm makkelijker solderen of hebben die een andere functie

fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat zijn afschermingen tussen de trappen onderling.

rob007

Yarr, Matey!

Ja zoals @Murpy zecht, het zijn schotjes
om alle delen van het zendertje te scheiden.
Het liefst doe je schotjes zetten tussen,
Het LF(audio) versterkertje en oscillatortje
En ook weer tussen oscillator en buffer trapjes
En ook weer tussen eindtrap en buffer trapjes.
In het schema staat het schotje als een stippel lijn aangegeven.

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

Op 6 mei 2006 11:27:39 schreef the waiter:
je scoop heeft een veel te hoge impendantie. Daardoor kan het helemaal fout gaan.
[...]

De capaciteit van de coax van de probe stemt de oscillator een heel stuk naar beneden af. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik denk dat de ingangsimpendantie van een scoop van enkele mega ohms toch ook een redelijk grote invloed heeft.

Die schakeling kan je flink problemen opleveren !
Het is in de basis een Collpits oscilator.
Maar als je goed kijkt zie je dat de uitgangskring direct op de
ingang (uitgang van de osc) kan instralen, dan is het dus een ouderwetse TPTG (Tuned Plate Tuned Grid maar dan in halfgeleider versie) oscilator.
Daarnaast kan de 1nf op de basis van de BF194 zorgen voor lf oscileren (squenching) (die BF194 is trouwens wel een lief torretje, maar wel heel snel stuk)

Kortom,
Deze schakeling is niet de meest handige voor je doel.
Maak toch gewoon een Hartley. voor in huis is dat voldoende.

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
rob007

Yarr, Matey!

Niet helemaal eens maar goed.
Had al getikt meermaals goed gewerkt bij mij!
Wat wel zo is,
Je kunt ook nog kijken voor iets wat niet zo ver komt.

Of in plaats van een 2N3866 een kleiner torretje nemen.
2N2219A of misschien 2N2222A
en dan een R en een C van de Emitter naar min,
maar goed dan word het weer heel iets anders.
Dan word het ongeveer een buffertrapje!

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

Op 6 mei 2006 23:54:47 schreef the waiter:
ik denk dat de ingangsimpendantie van een scoop van enkele mega ohms toch ook een redelijk grote invloed heeft.

Hoe hoger de impedantie, des te minder invloed, het gaat puur om de capacitieve belasting.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 7 mei 2006 21:21:32 schreef Henry S.:
[...]
Hoe hoger de impedantie, des te minder invloed, het gaat puur om de capacitieve belasting.

Maar denk erom dat de impedantie van je scope ingang, met 30pF//1Mohm op 100MHz circa 53 ohm bedraagt. Past wel prima aan op je coax.

;)

Henry S.

Moderator

Zou ik in plaats van een dummyload een scoop kunnen gebruiken? >:)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.