hoe kan ik schuim snijden? (dmv gloeidraad?)

Ik heb me al meerdere keren afgevraagd hoe ik schuim zou kunnen snijden. Dan bedoel ik dat soort schuim als kussenvulling, oftewel schuimrubber.

Met een mes of zaag gaat meestal niet recht, dus heb ik ook wel eens gedacht aan een gloeidraad oid dat zo heet is dat het door het schuim snijdt.

Hoe zou ik dat dan kunnen opzetten? Heb je daar speciaal (staal)draad voor nodig? Wat zou nog meer nodig zijn behalve een voeding?

een broodmes (je hebt speciale foammessen) is het beste als je het mij vraagt. polystyreen (piepschuim) kun je wel snijden met een gloeidraad

je moet een zeer snelle decoupeerzaag met een enorm fijn blad gebruiken. dat zal werken. blad zo fijn als een standaard (beugel) ijzerzaag.
verder kan je het volgens mij best doen met een gloeidraad hoor. moet je gewoon experimenteren met verschillende draadsoorten. neem als begin eens een 3A regelbare voeding.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Amateur19

Overleden

Een stukje weerstandsdraad kan je hiervoor gebruiken, Dat word wat warmer dan gewoon koper. Dit gaat als een "gloeidraad" mes door de boter.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Ik heb voor pu-schuim een oscillatortje gebouwt dat pulsbreedte gemoduleerd een flinke FET aanstuurd. Dit werkt goed de pulsbreedte moet wel erg klein blijven voor mijn toepassing.
Voor de draad gebruik ik weerstandsdraad 3,9 ohm/meter, je kunt natuurlijk ook een andere waarde gebruiken.
De draad heb ik in een figuurzaag gemaakt, het ene einde gewoon in de klem, het andere heb ik in een strookje printplaat dat uiteraard geisoleerd is van de beugel.

Ik gebruik de draadzaag voor pu, dus niet voor schuimrubber, ik neem aan dat dat ook wel gaat, let er wel op dat er kwalijke gassen vrij kunnen komen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/schuimzaag.jpg

Ja... en toen ?
Hugo Welther

Moderator

Op 4 mei 2006 23:47:08 schreef MieZ:

Met een mes of zaag gaat meestal niet recht, dus heb ik ook wel eens gedacht aan een gloeidraad oid dat zo heet is dat het door het schuim snijdt.

Ooit eens afgestudeert in die zooi. Wij zaagden dat gewoon met een deco, lintzaag of elektrisch mes. Met een broodmes of knippen met een grote schaar gaat ook prima.
PU-schuim met een hittedraad snijden gaat wel, je krijgt aleen verbrande randen langs het PU-schuim. Bruin hard korstje.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hmmm, doet met denken aan de tijd dat alles in de diepvries moest.
Hadden we 'n las-apparaat voor...
Zo'n nieuwe zak was wel 10meter lang, en die moest je
dan netjes op maat maken.

Hier werd ook zo'n gloeidraad gebruikt..

je kunt gewoon een dik stuk koper/ijzer draad boven een gasbrander houden.

[Bericht gewijzigd door Canule op vrijdag 5 mei 2006 13:35:02

Is het niet plat te drukken om vervolgens langs een liniaal met een afbreekmes te snijden?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 5 mei 2006 21:16:51 schreef Fantomaz:
Is het niet plat te drukken om vervolgens langs een liniaal met een afbreekmes te snijden?

Inderdaad de meest eenvoudige oplossing, heb afgelopen week nog een bureaustoel bekleed met leer en aldus ook met schuimrubber en fillfoam, werkt prima met een nieuw scherp afbreekmesje, gaat er doorheen als door boter, en kost eigenlijk ook vrijwel niets.

SWSje

A long answer is not short!

Mes(je) verhitten met brander werkt ook goed:P

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Gewoon zo een scherp afbreekmes, werkt het beste.
Ik ben bezig met polystyreen en warm snijden werkt perfect, snijdt goed, lijmt goed en is nog superlicht ook...
!!! Maar adem de dampen niet te veel in; is nml. erg kankerverwekkend :( !!!
Ik mocht het op school niet eens in een goed geventileerde spuitcabine snijden. Nu sta ik buiten op het balkon en heb een masker voor :) kan het toch niet laten...

[Bericht gewijzigd door rvanschendel op donderdag 11 mei 2006 13:00:25