twee sinussen vergelijken

ik heb 360 graden indicator,
( wind richting meter)waar twee
spanningen vanaf komen, die onderling 90 graden verschillen (1 rondgang van de indicator geeft 1 sinus)
de indicator staat (als alles goed is stil) en geeft
dan twee spanningen die onderling verschillen dus.

deze twee spanningen wil ik in een pic duwen,
maar dan.....
het kan zijn dat iemand natuurlijk al een oplossing hiervoor heeft...
uitlezing in 32 ledjes..

de uitlezing werkt nu ook al ,maar dan met een 360 graden
potmeter. helaas heb je dan ergens een vervelende
"hik" in je spanning die ik eigenlijk wel kwijt wil.
vr gr sk

Uit die potmeter komt niet echt een sinus meer een linaire sinus. Als je tekent wat eruitkomt wordt het al veel duidenlijker.
http://www.warande.net/~remke/pluis/cos-sin.jpg
Als je de meetwaarden uitleest en in een tabel stopt, komt er bij elke van de 2 meetwaarden 2 waarden uit, van elke meting zit er maar 1 in hetzelfde kwadrant als de ander. Die waarde middel je uit en je weet de windrichting.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat de windrichting bepaald wordt door het faseverschil tussen de 2 sinussen?
In dat geval zou ik de signalen in een 2 schmitt trigger stoppen en het tijdsverschil tussen de twee meten met de uC.
Komt er geen gray code uit die windrichtingsmeter? Lijkt me veel logischer.

Problems do not concern me. I want solutions, not excuses!

Denk dat Remke z'n grafiekje wel redelijk waarheidsgetrouw is (waarom heten die dingen dan eigenlijk sinius-cosinus potmeters???). Groot voordeel is ook dat berekenen een stuk makkelijker is, je hoeft niet met gonio te gaan rommelen.

Als je het simpel wilt houden: met 1 potmeter bepaal je het kwadrant waar het ding in zit (hoog-laag indicatie), met de 2de de bijbehorende hoek (zoals ik het nu zie een simpele 1ste graads...). Kun je met een schmidt trigger en een DAC.

Als het wat nauwkeuriger moet (maar dat zal wel niet voor 32 LEDs) zou ik iets met 2 ADCs nemen (of desnoods 1 ADC en een lineaire switch), spul scalen, methode zoals hieboven beschreven 2x uitvoeren en dan middelen.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

poehh.....niet niks..vind ik dus
en verreweg van simpel ( als je net als ik, het niet snapt dus) .
de richting meter bestaat uit een ring magneet en twee
hall sensors(die onder 90 gr staan)
inderdaad sinus en cosin....

ik gebruik een pic 877 voor uitlezing en voor het rekenwerk.
hierin zitten al verschillende a-d convertors, dus da's
makkelijk niet waar.., ( picbasic pro) maar dan houd het bij mij ook op.
een wat eenvoudiger uitleg zou voor mij zinvol zijn.
desnoods even per mail of telefoon.
vr gr sietse

Ow.. Hall-sensoren is een ander verhaal... Dat zouden inderdaad wel eens sinussen kunnen zijn. Sorry voor de verwarring...

Het concept is overigens niet zo vreselijk anders, alleen moet je dat signaal nemen waarvan de absolute afgeleide zo hoog mogelijk is voor je richtingsbepaling (zo nauwkeurig mogelijk) en het andere voor je kwadrant (hint: de afgeleide van een sinus is een cosinus. En een cosinus is weer een sinus als je 'm 90o verschuift. Laat dat nou net je andere signaal zijn :))

Enige gonio kennis is bij dit soort dingen toch wel handig, doe je niets aan (alhoewel... 2de of 3de klas VWO moet dit toch redden...)
Probeer het eens voor jezelf uit te tekenen hoe die sinussen verlopen en welke relatie ze met elkaar hebben.

Voor wat betreft dat pic-ding... Dat moet je zelf uitzoeken. Zowel de interfacing daaraan als de software ervoor...

[Bericht gewijzigd door Marco69 op woensdag 10 mei 2006 19:33:47

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ik denk dat je eerst gewoon even een 0-360 graden tabelletje moet maken van de output van jouw apparaatje. Ik neem aan dat er 2 variabele spanningen uitkomen.

Vervolgens moet je zorgen dat je met je PIC die signalen kan inlezen.

En als dat gelukt is dan moet je uitzoeken hoe je het gaat omrekenen naar 0-360 graden. Als je weet wat er uit die hall sensoren komt wil ik daar wel eens een keertje voor je over nadenken.

Het programmeren zal je zelf moeten doen, mijn programmeerkennis beperkt zicht tot een beetje pielen in JAL. En dat is vanwege de verbouwing ook alweer een poosje geleden.

ok ik heb wat gevonden op www
ik duik er in, kom ik er niet uit ',
neem ik wel even contact op.
in ieder geval bedankt voor het meedenken tot
dusver..
vr gr sietse

[Bericht gewijzigd door burner op donderdag 11 mei 2006 12:55:36

Ik begrijp de moeilijkheid niet zo.
kun je eens wat meer uit de doeken doen waar je op struikelt ?

Ik dacht aanvankelijk dat het om twee wisselspaningen ging,
maar nu begrijp ik dat je een tweede pot hebt om de overgang van 360' -> 1' beter te bepalen.

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !

normaal , zoals (mijn wind richting meter)nu werkt,
is met een potmeter die 360 graden kan draaien,
alleen dan heb je een sprong
van o ohm tot 10k ohm ergens.

ik wissel nu van apparatuur,
waar de hallswitches in zitten( kan ik ook niets aan doen)
maar die signalen moet ik software matig wel weer omzetten naar mijn 32 richting ledjes
nu komt er van de hall gever een mooie sinus
maar eentje is niet genoeg om de richting aan te geven,
daarvoor zitten er twee in.
en ik moet uitvinden hoe dat werkt.
en in mijn pic 877 duwen, berekenen enz.

@Capt501: Het is wat ongelukkig taalgebruik. Uit die hall sensor komt gewoon een constante spanning als de sensor stil staat. Als die draait, maakt een volledige rondje 1 periode van een sinus. Eea. wordt gerealiseerd door een hall-sensor (geenswitch) en een magneetje op de as.
Aangezien je aan de hand van die sinus nog niet weet in welk kwadrant je zit, hebben ze 90o verder nog zo'n sensor gemonteerd. Met die 2 samen heb je dus een hoek en een kwadrant. En dus een absolute hoekbepaling tov. wat 'nul' is.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!