Op 14 mei 2006 18:01:04 schreef ikkemik:
ok bedankt voor de reacties alvast. Ik heb hier nog een relais liggen dat ik jaren geleden toen ik met elektronica begon eens bij de elektroboer heb gekocht onder het motto van 'doe maar un relais'.
Er zijn dus verschillende soorten en je moet deze dus aanpassen op jouw toepassing als ik het goed begrijp.
Op het relais dat ik heb staat:
3A 28VDC TV-3
3A 120V 60Hz
Hieruit concludeer ik dat de 'primaire' schakelkant op 28 volt gelijkspanning werkt. De secundaire op 120volt. Is dat correct?
Dat laatste vind ik nogal vreemd want dat betekent dat dit relais eigenlijk onbruikbaar is, hooguit in Amerika ofzo waar men 120volt heeft.
Verder zit er nog een klein gaatje aan de bovenkant van het relais dat afgeplakt is met een plakkertje. Waarvoor dient dit eigenlik?
Bij de contacten is er niet echt sprake van 'werken'. Doordat je 28VDC op de spoel zet, wordt er een stuk metaal aangetrokken dat vervolgens 2 contacten met elkaar verbindt (zoals een normale drukschakelaar). Er staan echter wel wat spanning- en stroomgrenzen op, deze hebben betrekking op de constructie van het relais en zijn maximale waarden.
Overschrijden mag niet, eronder mag altijd. Wat kan er gebeuren als je boven de 150V gaat? je kunt bijvoorbeeld overslag krijgen (dus dat er vonken overspringen tussen de contacten in open toestand). Als je over de 3A heen gaat kunnen de contacten te heet worden en smelten. Hier heb ik eventueel nog wat leuk fotomateriaal van 
Je kunt met dit relais dus gerust iets kleiners dan 150V schakelen, zolang het schakelen zelf maar gebeurt met 28VDC..
Zoals genoemd trekt een aangetrokken relais altijd stroom, dat is een nadeel. Bovendien is het een spoel en moet er dus altijd een vrijloopdiode toegepast worden om spanningspieken te voorkomen. Tenslotte slijten de mechanische delen door het bewegen, dus de levensduur is beperkt (zo'n miljoen keer bijvoorbeeld).
Hierdoor worden de solid state relais (ipv metalen contacten worden dan halfgeleiders gebruikt) steeds populairder aangezien deze geen van de 3 nadelen hierboven hebben.