werking/toepassing relais

Ik wil eigenlijk wel eens wat meer weten over de mogelijkheden van een relais. Waartoe een relais dient en hoe deze werkt is mij reeds bekend en heb ik nog eens doorgelezen. Daaruit blijkt dat een relais een principe een schakelaar is waarmee je met een kleine stroom een grote stroom kunt schakelen. Als ik dat lees denk ik aan een 9 volt schakelingetje waarmee je een 230 volt toepassing aan of uit kunt zetten. Is dat correct? Ik denk dan aan de volgende schakeling:

http://img129.imageshack.us/img129/8372/relais29ls.png

is dat zo ongeveer zoals het werkt? alleen heeft het relais dat ik hier heb liggen veel meer aansluitingen. Het batterijsymbool bij de 230v kant is uiteraard niet zoals het hoort maar dat was even het makkelijkst ;)

Heeft er iemand trouwens een link met wat simpele proefjes met een relais want ik kan zelf niets vinden hierover.

O, leuk hoor......

'n Relais heeft het doel om 'n lage spanning te vertalen naar 'n hogere spanning, dus als scheider hiertussen.

De meest gangbare Relais werken op 24volt Industrie enz.

Meest opvallende aan'n Relais is dat het met 'n stuurspanning grotere stromen kan verwerken.

Maar de Relais in aangetrokken toestand verbruikt stroom.
Meestal is dit maar 'n kleinheid tegenover het geheel.

Ut schema wat je tekende is goed, maar zegt nis over de Relais.
Die zijn er vele van 0,5 tot wel 100Ampére/uur.

In de electronica is het net de bedoeling de Relais te omzeilen, door middel van transistors, diacs, triacs enz.
Dit omzeilen van de Relais moet dan wel galvanisch gescheiden zijn.

mvg

p.s. graag verbetering indien nodig.

Nog een kleine toevoeging:

Vroeger meer dan nu maar nu ook nog word een relais ook gebruikt om speciaale schakelingen te maken versta ongeveer hetzelfde als men nu met logische poorten werkt. Denk vooral aan ster driehoek schakelingen en natuurlijk klasieke start stop.

Je zegt dat het relais dient om dmv een kleine stroom een grotere te schakelen klopt maar vergeet niet dat meestal de schakelkring ook gewoon op net spanning werkt dan gebruikt men het relais eigenlijk om gevoelige plc ed een motor niet te laten schakelen.

ok bedankt voor de reacties alvast. Ik heb hier nog een relais liggen dat ik jaren geleden toen ik met elektronica begon eens bij de elektroboer heb gekocht onder het motto van 'doe maar un relais'.

Er zijn dus verschillende soorten en je moet deze dus aanpassen op jouw toepassing als ik het goed begrijp.

Op het relais dat ik heb staat:

3A 28VDC TV-3
3A 120V 60Hz

Hieruit concludeer ik dat de 'primaire' schakelkant op 28 volt gelijkspanning werkt. De secundaire op 120volt. Is dat correct?

Dat laatste vind ik nogal vreemd want dat betekent dat dit relais eigenlijk onbruikbaar is, hooguit in Amerika ofzo waar men 120volt heeft.

Verder zit er nog een klein gaatje aan de bovenkant van het relais dat afgeplakt is met een plakkertje. Waarvoor dient dit eigenlik?

Hieruit concludeer ik dat de 'primaire' schakelkant op 28 volt gelijkspanning werkt. De secundaire op 120volt. Is dat correct?

klopt waarschijnelijk.

Dat laatste vind ik nogal vreemd want dat betekent dat dit relais eigenlijk onbruikbaar is, hooguit in Amerika ofzo waar men 120volt heeft.

ja en nee het zal waarschijnelijk wel lukken op 50Hz hooguit gaat het mss wat ruisen of trillen.

Verder zit er nog een klein gaatje aan de bovenkant van het relais dat afgeplakt is met een plakkertje. Waarvoor dient dit eigenlik?

er staat me idd iets van voor maar weet niet precies waarvoor dat moet dienen klein fototje?

Groeten.

edit: onderscheid twee belangrijke soorten mono en bistabiele uitvoeringen zoals de naam laat vermoeden relais die zolang in blijven als er een impuls is en relais die na het geven van een impuls bekrachtigd bleven tot dat het volgende impuls komt.

[Bericht gewijzigd door Bert F op 14 mei 2006 18:40:16

Op 14 mei 2006 18:01:04 schreef ikkemik:
ok bedankt voor de reacties alvast. Ik heb hier nog een relais liggen dat ik jaren geleden toen ik met elektronica begon eens bij de elektroboer heb gekocht onder het motto van 'doe maar un relais'.

Er zijn dus verschillende soorten en je moet deze dus aanpassen op jouw toepassing als ik het goed begrijp.

3A 28VDC TV-3
3A 120V 60Hz

Bij de contacten is er niet echt sprake van 'werken'. Doordat je 28VDC op de spoel zet, wordt er een stuk metaal aangetrokken dat vervolgens 2 contacten met elkaar verbindt (zoals een normale drukschakelaar). Er staan echter wel wat spanning- en stroomgrenzen op, deze hebben betrekking op de constructie van het relais en zijn maximale waarden.

Overschrijden mag niet, eronder mag altijd. Wat kan er gebeuren als je boven de 150V gaat? je kunt bijvoorbeeld overslag krijgen (dus dat er vonken overspringen tussen de contacten in open toestand). Als je over de 3A heen gaat kunnen de contacten te heet worden en smelten. Hier heb ik eventueel nog wat leuk fotomateriaal van :)

Je kunt met dit relais dus gerust iets kleiners dan 150V schakelen, zolang het schakelen zelf maar gebeurt met 28VDC..

Zoals genoemd trekt een aangetrokken relais altijd stroom, dat is een nadeel. Bovendien is het een spoel en moet er dus altijd een vrijloopdiode toegepast worden om spanningspieken te voorkomen. Tenslotte slijten de mechanische delen door het bewegen, dus de levensduur is beperkt (zo'n miljoen keer bijvoorbeeld).
Hierdoor worden de solid state relais (ipv metalen contacten worden dan halfgeleiders gebruikt) steeds populairder aangezien deze geen van de 3 nadelen hierboven hebben.

klein is fijn

Moderator

Op 14 mei 2006 18:01:04 schreef ikkemik:

3A 28VDC TV-3
3A 120V 60Hz

Waarschijnlijk niet. Dat is gewoon de maximale stroom die je bij die spanning mag schakelen met dat relais. Je mag dus maximaal 3A bij 28VDC of maximaal 3A bij 120VAC 60Hz schakelen. Dat zegt niets over de spoelspanning.

Het is onbruikbaar als je 230V wilt schakelen, maar voor tal van andere toepassingen is het heel goed bruikbaar.

ik heb me vergist als er in amerika andere netspanning is lager dus dan kan je het hier niet gebruiken natuurlijk.

verder kan je alleen maar stromen schakelen geen spanningen.

Je kan voor de spoel idd een lagere spanning verkiezen maar ook weer niet te laag want dan schakeld het gewoon niet meer.

ok, maar waar ik naartoe wil is bijvoorbeeld met de computer het licht van mijn kamer/radio/tv enz. enz. aan- of uitzetten. Ik heb een schakeling die dat kan en waarin ook een plaats voor een relais is gereserveerd. Wat ik dus nodig heb, is een relais dat al bij 6volt schakelt en aan de andere kant 230volt toepassingen aankan. Bestaan deze relais?

Wat ik dan eigenlijk wil bouwen is een stekkerverdeeldoos waarin ik deze schakeling met relais inbouw. Eén kabel gaat dan in het stopcontact en één in de computer.

Shiptronic

Overleden

Op 13 mei 2006 01:15:13 schreef Wiedewa:
O, leuk hoor......

'n Relais hee.....

............. 'n kleinheid tegenover het geheel.

Ut schema wat je tekende is goed, maar zegt nis over de Relais.
Die zijn er vele van 0,5 tot wel 100Ampére/uur.

p.s. graag verbetering indien nodig.

100Ampere/uur ??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Relais heb je in talloze soorten, maten en groottes.
De meesten dienen wel om door middel van een stuurspanning een aantal kontacten (maak of verbreek) te sturen waar je weer wat ander kan mee doen. En het gemakkelijke eraan is dat de in en uitgangsketen elektrisch (galvanisch) gescheiden zijn.

Er zijn ook nog andere soorten relais, bvb reedrelais. Glazen buisjes met 2 reepjes metaal erin die samen 1 kontakt vormen, en sluiten wanneer er een magnetisch veld buiten op het buisje wordt gebracht, door een rondgewikkelde spoel of permanente magneet.

Bistabiele relais: met een puls aanschakelen, blijft getrokken en met een andere puls terug uitschakelen.

Noodstoprelais in veligheidsfuncties enz.

Verder nog een link:
Relais educypedia

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Hallo,

ik heb een vraagje, maar wou hier geen nieuwe topic voor openen, dus daarom hier. Ik heb al een paar schakelingen gemaakt met een relais, en wil deze nu ook gaan toepassen met de printerpoort, zo wil ik motortjes kunnen schakelen. Maar waar ik nog niet achter ben gekomen of misschien bestaat het wel niet maar kan je ook een motortje 2 verschillende kanten oplaten draaien met een relais. Ik dacht zelf van niet. Nu weet ik nog niet veel van elektronica maar is er ook iets te combineren of aparts waardoor ik de polen kan omdraaien van een motortje met de 8 kanalen van de printerpoort? Ik heb al programmas om te kunnen schakelen en wil ook best wel 2 keer (of meer) moeten klikken om het motortje om te laten draaien. Alvast bedankt.

Niels

Shiptronic

Overleden

ja hoor dat kan, je hebt alleen voor 1 motor wel twee poorten nodig 1 voor links om, en een voor rechts om

makkelijst is met twee wissel relais

op COMM de motor aan sluiten op NC de - en op NO de +

geen relais aan, beide kanten - ==>loopt niet
eerste relais aan, een kant word + ==> rechts om
tweede relais aan, andere kant word + ==> links om
beide relais aan, beide kanten + ==> loopt niet

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt!!
Ik snap nu wel dat het kan en twijfel ik niet meer, maar ik kan het nog niet echt begrijpen, kunt u hier ook een schema van tekenen, dan wordt alles wat duidelijker?

Ik denk dat het wijsheid is hier wel een nieuw topic over te openen. Je ideeen wijken nog al af van het verhaal van de topicstarter.
Daarnaast is het ook leerzaam voor ander CO lezers.
En een topic waar al 13 reacties op zijn geweest zal minder aantrekkelijk zijn om te openen omdat je dan -om bij te blijven- eerst alle 13 reacties door moet nemen.
;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Oke zal ik doen!
Waar kan ik de nieuwe topic het beste plaatsen?

[Bericht gewijzigd door niels v.v op 14 juli 2006 09:19:19

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"