Heeft iemand ervaring met de cursus micrcontrollers (MP/MC)van Dirksen?
Ik heb bij Dirksen al vaker een cursus gevolgd, tot volle tevredenheid. Cursussen zitten goed in elkaar. Goede begeleiding.
Maar deze cursus vind ik twijfelachtig omdat gebruikt gemaakt wordt van controllers als Z80, 8085, 6800, 6502 (alleen theorie). Volgens mij zijn dit vrij oude types.
Volgens hen maakt het voor de studie niet uit. De principes zijn nog altijd actueel.
Zelf zie ik er een beetje tegenop om me te verdiepen in de details (opbouw, instructiebeschrijving, besturing en timing) van een controller die niet meer gangbaar is.
Hoe denken jullie hierover? Doen of niet doen.
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Als het gaat om (en over!) programmeren, opbouw van een embedded programma, interrupts en dat soort dingen: prima, dat is vrijwel hardware-onafhankelijk.
Als het gaat over de hardware: databus, adresbus, decoders, buffers, daisy-chaining van interrupt lijnen, RAM en EPROM chips: niet meer bruikbaar, tenzij als opstapje naar grotere (PC-achtige, power-PC, DSP, etc) systemen. Voor simpele embedded zaken gebruik niemand (behalve elektuur...) meer aparate CPU/RAM/ROM chips, maar altijd controllers: PIC, AVR, 8051, Motorola, etc.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 13 februari 2003 13:00:05 schreef André Wouters:
Heeft iemand ervaring met de cursus micrcontrollers (MP/MC)van Dirksen?
Ik heb geen ervaring met die cursus maar kan je wel wat algemeens vertellen erover dat zeer zeker nuttig is.
Zelf zie ik er een beetje tegenop om me te verdiepen in de details (opbouw, instructiebeschrijving, besturing en timing) van een controller die niet meer gangbaar is.
Hoe denken jullie hierover? Doen of niet doen.
Alle µC zijn eigenlijk een beetje hetzelfde. Als je de een kent dan ken je ze eigenlijk grotendeels allemaal. Wat dat betreft maakt het dus niet zoveel uit welke je bestudeerd want het gaat om de ideeen en ontwerpen die worden gebruikt. Ik ken het gevoel van iets te moeten leren over een onderwerp dat niet meer actueel is. Maak je geen zorgen, gewoon doorbijten en je hebt er zeker wat aan.
Ik had veel zin in zo'n cursus, nu jullie zo positief reageren neemt het onbehagelijk gevoel af en besluit ik te starten.
Bedankt voor jullie reacties.
ik wil niet heel ertg vervelend gaan doen, maar zie ik hier niet een topic fout?
de Z80 en alle andere genomde zijn standaard microprocessoren, geen controllers. Ze zijn soms wel als controller te verkrijgen, maar origineel en uitgekleed su processors.
Dit maakt ze ook anders van opzet dan de PIC en atmel als ik me neit vergis.
(microcontrollers heb ik nix meej gedaan, maar de z80 wel, als je wil kan ik maybe een simulatie proggie regelen voor deze processor)
Klopt Henk. In deze cursus worden ook microproccesors behandeld MP!/MC.
Bedankt voor je aanbod van simu progje, maar wanneer ik ga programmeren beperk ik me tot de controllers.