[Animo Check] AVR kit te koop

Dit topic is gesloten

Op 16 februari 2003 10:10:58 schreef necessaryevil3000:
Dat betekend dus dat je er 13 leds op aan zou kunnen sluiten die onafhankelijk van elkaar werken? Zou je dat project van de site dan ook kunnen uitbreiden zodat er meer als 2 leds aangestuurd worden?

Ja, en ja, maar als er maar dan een paar LEDs (Stuk of 5 denk ik, dan gaat er al 100mA door dat ding) aan komen te hangen die te gelijk aan gaan moet je het denk ik met transistoren doen (Gewone BC547s)

Op 16 februari 2003 01:10:43 schreef Jeroen Boere:
dit is iets wat ik voor mijn eigen heb gemaakt:

[afbeelding]

wat doet het:

Het is een testboard voor de 16F84 waarbij mbv jumpers de I/O's hardware matig als ingang OF uitgang geset kunnen worden.

wat nog te verbeteren:

Het project is nog zo dat als je een nieuw programma in de PIC wilt laden, dan moet je de PIC uit het voetje halen, iets wat niet goed is als je het vaak doet. dus de integratie van een ICP (incircuit programmer) zou wenselijk zijn.

Verder voldoet het aan mijn eisen om een zelfgeschreven programma te testen.

Dit ziet er mooi uit. Ik denk dat er veel "gekloond" zal worden als je hiervan de printlayout op zou CO zetten.

beetje gek

Op het experimenteer gedeelte (oppervlakte met eilanden) kan je wat schuifregisters zetten een een berg ledjes, dan kan je er zoveel aansturen als je wilt. eventueel een flatcable naar een andere print vol met leds, een schuifregister stuur je aan met 3 uitgangen.

Standaard lijken me 8 led voldoende, maar meer kan ook geef maar aan wat de wensen zijn.

Zodra je de tutorial van bastiaan hebt doorgewerkt ben je al snel verslaaft aan AVR's en zijn de mogelijkheden beperkt door je fantasie (reeele fantasie).

Alle wensen ben ik al in een schema aan het verwerken, als iedereen zijn wensen aangegeven heeft kijken we of alles op de print past. En dan overleggen we wel wat er af kan als het nodig is.

Hierbij een opzet voor het experimenteer bordje.

De 2313 heb ik er nog niet opgezet
mischien moet er ook nog een 8 pind controllertje bij?

http://www.spi-electronics.nl/temp/20090300.pdf

Ik zit zelf al een tijdeje te denken aan iets vergelijkbaars voor PICs, met op het 'hoofboard' iig een aantal 10-pin connectors met 10 data pinnen + massa en 5 volt. Misschien is het handig als we afspreken wat de pinout daarvan is, of is er misschien een bestaan de standaard om bij aan te sluiten?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Zoals wij de +5V en GND gebruiken hadden we de volgende gedachte...

draad 1 in de flatcable is rood, dus 5V (niet bij de 14 polige LCD connector!) dus 1 = +5V GND ernaast (PIN2) en de rest opvolgend.

Op 16 februari 2003 13:43:58 schreef Rob Keij:
draad 1 in de flatcable is rood, dus 5V (niet bij de 14 polige LCD connector!) dus 1 = +5V GND ernaast (PIN2) en de rest opvolgend.

Dus Vcc, Gnd, D0 ... D7?

Ik had alvast maar wat gekozen, toevallig Gnd, Vcc, D0 .. D7, maar rood == 5V is wel goed te onthouden. Zal ik overnemen.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 16 februari 2003 11:01:08 schreef elektron_:

[...]

Dit ziet er mooi uit. Ik denk dat er veel "gekloond" zal worden als je hiervan de printlayout op zou CO zetten.

yup :)

IF you can't convince them, then confuse them!

inmiddels heb ik er een 1200 bij gezet en ook de programmer is erbij geplaatst met connector voor externe bordjes/controllers te programmeren.

http://www.spi-electronics.nl/temp/20090300.pdf

zo'n boardje is idd wel interresant.
Wat ik het liefst zou hebben is:

Galvanisch gescheiden in- en uitgangen,
On-board programmer,
Stuk of 8 LEDs,
RS232 aansluiting,
Mogelijkheid tot aansluiten van een LCD,
Experimenteereilandjes voor een testschakeling,
Stuk of 8 drukknopjes,
Buzzertje,
In- en uitgangsapperaten aansluitbaar met printkroonsteentjes of flatcables,
On-board voeding.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Hou het aub idd een beetje simpel, dan kan de beginner (zoals ik) ook niet teveel mollen.

Als je niet alles bestukt blijft het best wel simpel.
Ik heb de Infrarood communicatie erbij getekend. nu kunnen 2 bordjes met elkaar praten. Ik heb een 38KHz TSOP genomen, maar met een ander kristal zijn er ook andere te gebruiken. Dan kan je ook een afstandbediening maken of je afstandsbediening gebruiken om wat aan te sturen. Relais op 1 van de open collectors (met een relais ben je ook galvanisch gescheiden)en schakelen maar.

Ook de piezo buzzer staat er nu op.

Zoals je ziet wordt het al snel veel te mooi, ik hoop dat het een beetje op een eurokaart past en anders moet er wat af. (denk ik)

Als er schematisch commentaar is dan hoor ik het graag, ik probeer alle wensen in te tekenen.

http://www.spi-electronics.nl/temp/20090300.pdf

Op 16 februari 2003 14:52:08 schreef Tommyboy:
zo'n boardje is idd wel interresant.
Wat ik het liefst zou hebben is:

Galvanisch gescheiden in- en uitgangen,
On-board programmer,
Stuk of 8 LEDs,
RS232 aansluiting,
Mogelijkheid tot aansluiten van een LCD,
Experimenteereilandjes voor een testschakeling,
Stuk of 8 drukknopjes,
Buzzertje,
In- en uitgangsapperaten aansluitbaar met printkroonsteentjes of flatcables,
On-board voeding.

Aan alle wensen voldaan, kroonstenen maken het geheel wat groot. Met een flatcable kan je makkelijk naar een andere prin waar je de flatcable omzet naar een kroonsteen.

Voeding is aanwezig (5V stabilisator) een trafo wordt wat lastiger i.v.m. veiligheid en formaat. Nu kan je er een normale adapter op zetten

Op 16 februari 2003 15:45:46 schreef necessaryevil3000:
Hou het aub idd een beetje simpel, dan kan de beginner (zoals ik) ook niet teveel mollen.

Als je iets zou mollen, is het zo te repareren. De max232 is het gevoeligste, als je deze op een voetje zet is deze zo te vervangen.
En als je toch geen RS232 gebruikt, gewoon niet plaatsen.

En wat je te moelijk vind er gewoon niet opzetten.

En als je wat gevorderder bent het er alsnog op zetten.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Moderators,

Waar moet ik me aanmelden als het zover is? :D

Wow, wat gaat het opeens hard in dit topic. Ff niet geweest en al zoveel ideeen en reacties, cool!! Ik ga het zo ff op me gemak allemaal doornemen.

Iig al op de vraag van Glival over de datum waarop de tutorial uit komt:
Hier geef ik nog geen indicatie van omdat ik dan mezelf in de nesten werk en het moet wel leuk blijven :) Momenteel is de tutorial voor een 3/5de af. De enigste indicatie die ik kan geven is dat de rest tussen de komende 1 a 2 weken waarschijnlijk zal worden afgerond. Maar dit staat niet vast ofzo.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Hallo Allemaal,

Kan ook zoiets gedaan worden voor een PIC 16f877 project
met bijbehorende ICD programmer. (serial interface en ZIF40 socket )
Programmer moet de meeste pics kunnen programmeren
12cxxx, 16cxxx, 16fxxx, 18cxxx

Misschien heeft al iemand zowat, laat maar weten

Graag reaktie

Op 16 februari 2003 18:42:54 schreef The Puma:
Kan ook zoiets gedaan worden voor een PIC 16f877 project
met bijbehorende ICD programmer. (serial interface en ZIF40 socket )
Programmer moet de meeste pics kunnen programmeren
12cxxx, 16cxxx, 16fxxx, 18cxxx

Ik ben met zo iets bezig (low priority). Overigens geen 12c's, die gebruikt geen mens meer, en ook geen 16cxxx. Wel (bijna) alle flash types, dus 12f, 16c84, 16f, 18f.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Ik zag net dat er volgende maand in de elektuur ook een AVR-onwikkelsysteem beschreven gaat worden. misschien is het een id om die dan ff af te wachten misschien staat daar ook nog wel iets nuttigs in (je weet maar nooit).

Sytse

Euh......

Op 16 februari 2003 20:22:14 schreef sytse:
Ik zag net dat er volgende maand in de elektuur ook een AVR-onwikkelsysteem beschreven gaat worden. misschien is het een id om die dan ff af te wachten misschien staat daar ook nog wel iets nuttigs in (je weet maar nooit).

Haha, sorry, maar iets van Elektuur dat nuttig is qua microcontrollers???? Wat ik tot nu toe heb gezien van die klungels waren borden waar je maar enkele types op kon proggen. En hun projecten bevatten telkens weer andere controller types en merken dus dat schiet ook nooit op. Elektuur is best een leuk blad maar ze zijn teveel aan het rotzooien met die controllers. Dat komt waarschijnlijk omdat ze telkens anderen aan zo'n artikel zetten. En ieder persoon heeft weer zijn eigen voorkeuren en ervaringen met merken en types. Maargoed ik ga teveel offtopic.

In samenwerking met Rob Keij kunnen we veel betere dingen maken, Rob is the man! Ten 1e al omdat het op de wensen is afgestemd van de mensen die hier komen en er wel interesse in hebben.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 16 februari 2003 00:51:12 schreef Rob Keij:
Wat de kosten van het lcd betreft valt het wel mee, voor de totaal prijs van het bordje weegt dit niet zo mee in de prijs. Ik kan een goed prijs maken als de lcd samen met het bordje wordt verkocht. Als ik deze los moet verkopen is deze ca. €10,- maar in combinatie met de print kan ik deze voor kostprijs aanbieden. afhankelijk van de keuze van de controller(s) zal de prijs ook inclusief lcd bijzonder laag zijn.

Met een LCD vast geschroeft op de print werkt het experimenteren wat makkelijker.

Dan moet er een lcd op het printje komen, geintegreerd. Ik weet hoe leuk het is om met zo'n display te rotzooien.

zie hoe lastig het is met een losse LCD:
http://www.spi-electronics.nl/temp/timerproto.jpg

:), CO staat open in je windows zie ik achter op je scherm.

Op 16 februari 2003 10:10:58 schreef necessaryevil3000:
Owja, is het misschien ook een optie dat de kit alleen de pcb's bevat en dat men zelf de elektronica bij de plaatselijke elektronica-boer koopt. Of is dat alleen maar onhandiger?

Er is een grote kans dat dat ook als optie komt. (Waarschijnlijk dan wel met minimaal 1 µcontroller erbij)

Op 16 februari 2003 11:02:01 schreef Rob Keij:
Op het experimenteer gedeelte (oppervlakte met eilanden) kan je wat schuifregisters zetten een een berg ledjes, dan kan je er zoveel aansturen als je wilt. eventueel een flatcable naar een andere print vol met leds, een schuifregister stuur je aan met 3 uitgangen.

Standaard lijken me 8 led voldoende, maar meer kan ook geef maar aan wat de wensen zijn.

Zelf zie ik een experimenteergedeelte niet zo zitten op de print zelf. Lijkt me zonde van je mooie print. Persoonlijk zou ik dan een aansluiting prefereren zodat ik op een ander bord extra kan experimenteren indien gewenst.

8 leds (een byte breedte dus) is genoeg op de print zelf.

Op 16 februari 2003 15:45:46 schreef necessaryevil3000:
Hou het aub idd een beetje simpel, dan kan de beginner (zoals ik) ook niet teveel mollen.

Daar zorgen we (ik) wel voor. Ik garandeer je dat het uiteindelijk produkt zonder problemen door een beginner kan worden gebruikt (binnen bepaalde grenzen natuurlijk, want iets stukmaken kunnen we allemaal)

Op 16 februari 2003 16:08:10 schreef Rob Keij:
Zoals je ziet wordt het al snel veel te mooi, ik hoop dat het een beetje op een eurokaart past en anders moet er wat af. (denk ik)

Het moet ook niet te groot worden qua onderdelen want dat kost meer en het schrikt beginners af. Ik heb liever een iets te simpele dan een te complexe kaart. Voor ons is het koek maar niet voor mensen die nieuw in deze wereld van controllers binnenstappen.

Als er schematisch commentaar is dan hoor ik het graag, ik probeer alle wensen in te tekenen.

Ik ben het schema nog aan het bestuderen. Ik zal zo me commentaar erop geven.

Op 16 februari 2003 16:11:23 schreef Rob Keij:
[...]
Voeding is aanwezig (5V stabilisator) een trafo wordt wat lastiger i.v.m. veiligheid en formaat. Nu kan je er een normale adapter op zetten

Perfect, trafo is overbodig. Iedereen heeft wel iets wat lijkt op een gelijkspanning en boven de +5v en onder de +15v blijft;)

Op 16 februari 2003 16:48:25 schreef necessaryevil3000:
Moderators,
Waar moet ik me aanmelden als het zover is? :D

Als het eenmaal zo ver is dan wordt dat duidelijk te kennen gegeven aan de bezoekers/members. Ben je bang het te missen dan kun je me een mail (bastiaan@circuitsonline.net) sturen met je nick en geldig emailadres en dan zal ik dat in een lijst bewaren zodat ik je bericht zodra het het zover is. Maar let op, in principe komt er nog helemaal niks. Dit topic is er om het animo en te wensen na te gaan. De volgende stap is pas het beslissen over het wel of niet door laten gaan van dit plan. En pas daarna word alles geregelt voor de productie en distributie, dus het duurt nog ff voordat het zover is.

Wouter van Ooijen & The Puma -> gelieve een apart topic te openen indien gewenst voor PIC gerelateerde ideeen omtrent deze project/ontwikkelbordjes. Dit topic is alleen voor AVR's en anders wordt het ook te ingewikkelt en onoverzichtelijk.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 16 februari 2003 12:50:37 schreef Rob Keij:
De 2313 heb ik er nog niet opgezet
mischien moet er ook nog een 8 pind controllertje bij?

De ATiny12 dan, zou wel handig zijn lijkt me. Gaat dat dan allemaal op dat ene printje?

Ik heb je nieuwste versie van de 20090300 eens bestudeerd. Ik vind het mooi maar heb wel wat dingentjes die ik erover kwijt wil.

  • 8 led's is zat dus J8 of J9 kun je weglaten
  • Kun je die schakelaars bij J11 niet beter met een pullup/down maken?
  • OSC met poort scheelt idd voor 1 clk lijn, maar misschien is het wel handig als je het gewoon zo maakt als er staat en dan met een voetje voor het kristal. Dus dat mensen zelf een andere freq erin kunnen zetten. En kristal scheelt wel componentenruimte op bordje. Een poort kost meer ruimte op de print.
  • Ik ken RS485 niet. Wat kun je er zoal mee?
  • Is die brownout noodzakelijk en kan die niet voor onverwachtte dingen zorgen als je er niks vanaf weet?
  • Een resetknop is wel handig. Zo kun je bij het "vastlopen" of een andere fout snel je bordje resetten.
  • Wat is het voordeel van een te onderbreken voeding? het lijkt me niet echt nodig.
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 17 februari 2003 00:21:31 schreef Bastiaan:

[...]

De ATiny12 dan, zou wel handig zijn lijkt me. Gaat dat dan allemaal op dat ene printje?

Ik heb je nieuwste versie van de 20090300 eens bestudeerd. Ik vind het mooi maar heb wel wat dingentjes die ik erover kwijt wil.

  • 8 led's is zat dus J8 of J9 kun je weglaten
  • Kun je die schakelaars bij J11 niet beter met een pullup/down maken?
  • OSC met poort scheelt idd voor 1 clk lijn, maar misschien is het wel handig als je het gewoon zo maakt als er staat en dan met een voetje voor het kristal. Dus dat mensen zelf een andere freq erin kunnen zetten. En kristal scheelt wel componentenruimte op bordje. Een poort kost meer ruimte op de print.
  • Ik ken RS485 niet. Wat kun je er zoal mee?
  • Is die brownout noodzakelijk en kan die niet voor onverwachtte dingen zorgen als je er niks vanaf weet?
  • Een resetknop is wel handig. Zo kun je bij het "vastlopen" of een andere fout snel je bordje resetten.
  • Wat is het voordeel van een te onderbreken voeding? het lijkt me niet echt nodig.

* ATiny 12 pas nog wel, zeker als de 8515 in PLCC uitvoering erop komt (voet)

* 8 leds weggehaald

* de controller ingangen zijn met een pull up te programmeren (de meeste)

* over de oscillator denk ik nog evene, ik heb 2 poorten vrij (IR) maar dan moet ik een ander type nand nemen.

* RS485 een 2 draadscommunicatie op lange (of korte) afstand, vaak in industriele toepassing gebruikt.

* van de Brownout hoef je niets te weten, deze zorgt ervoor dat er bij een slechte voeding of kort onderbreking de controller altijd gereset wordt. Dit om te voorkomen dat bij het opstaren naar een verkeerde functie gesprongen wordt.

* resetknop is geplaatst.

* onderbreken van de voeding is makkelijk als je de controler moet wisselen (bij serie programeren. Dan hoef je niet de voeding (adapter) eruit te halen./ los te koppelen.

*nieuwe schema staat er.

8 led's is zat dus J8 of J9 kun je weglaten

8 led's is idd wel genoeg

Kun je die schakelaars bij J11 niet beter met een pullup/down maken?

Waarom zou je dat willen? AVR's hebben een interne pull-up aanwezig, heb het hier ook zonder pullup/pull down gedaan.

OSC met poort scheelt idd voor 1 clk lijn, maar misschien is het wel handig als je het gewoon zo maakt als er staat en dan met een voetje voor het kristal. Dus dat mensen zelf een andere freq erin kunnen zetten. En kristal scheelt wel componentenruimte op bordje. Een poort kost meer ruimte op de print.

Ik zou ook opteren voor een kristal per AVR. Eventueel plaatsen van jumpers tussen kristal & avr. Indien met de interne oscillator wil gebruiken.

Ik ken RS485 niet. Wat kun je er zoal mee?

Is, net zoals RS232, een hardware-norm voor serieele comm. RS485 wordt vooral bij grotere afstanden gebruikt en ondersteunt multi-drop.

Is die brownout noodzakelijk en kan die niet voor onverwachtte dingen zorgen als je er niks vanaf weet?

Noodzakelijk niet nee. Indien je dit bord gebruikt als basis voor een toepassing, lijkt me dit wel een goed idee, indien je dit enkel gebruikt als basis voor experimenten, vind ik het niet noodzakelijk. Een eenvoudige RC-combi vindt ik hier beter op zijn plaats.

Een resetknop is wel handig. Zo kun je bij het "vastlopen" of een andere fout snel je bordje resetten.

Een reset knop moet er zeker op.

Wat is het voordeel van een te onderbreken voeding? het lijkt me niet echt nodig.

Een voedingschakelaar is wel nuttig indien via printkroonsteen. Niet iedereen heeft een labvoeding voor z'n neus staan. Vooral voor mensen die nog werken met een net-adapter en die dus steeds die adaptor uit het stop-kontakt moeten moeten halen, zullen die power-knop waarderen.

Persoonlijk vind ik een IR receiver / transmitter niet noodzakelijk op het experimenteer bord.

was rob me toch voor met reageren :-( al dat typ-werk voor niks

pointers don't kill programs, programmers kill programs

Dit topic is gesloten