DCF77 ontvangst versterken

Ik heb het programma echter zo geschreven dat hij iedere minuut de tijd op dient te halen...

Dat is hoe dan ook een brakke oplossing. Met DCF77 krijg je slechts 1x per minuut de tijd... Heb je 1x een misser, ben je je tijd kwijt. Die missers ga je hoe dan ook krijgen, dus om nou te voorkomen dat je dubbel werk doet: pas gelijk die software maar aan...

Wat ik er mee gedaan heb is een clock die gewoon in 'free running' redelijk nauwkeurig is (minder dan 1 sec. fout per dag). Elk kwartier probeert dat ding een keer te syncen. Dat lukt vast wel ergens in een hele dag.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Tsja ik ben inderdaad van mening dat ik het beter softwarematig aan kan passen. Ik zal de tijd gewoon zoals je zegt ieder kwartier of halfuur gelijkzetten (mits het signaal betrouwbaar is uiteraard).

Turbokeu

Golden Member

Je kan de DCF77 update elke minuut zonder problemen behouden.
Het enige dat je in software moet voorzien is een standalone klokroutine die al dan niet door DCF77 gesynchronizeerd wordt.

Mijn DCF77 LEDklok start op 12:00:00 op zijn eigen 24H-klok/datumroutine op basis van een 4.096MHz kristal.
Bovendien wordt elke minuut gecheckt of er een correct DCF77-frame ontvangen is.
Indien wel wordt de interne klok gesynct met DCF, indien niet blijft de klok gewoon standalone verder lopen.
Ik heb wel statusleds voorzien die aanduiden of het laatste DCF-frame al dan niet correct was, zo weet je tenminste of je klok juist loopt of niet.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Frederick E. Terman

Honourable Member

De software/ontwerp oplossingen zie ik hierboven al.
Wat je nog met de antenne zou kunnen doen, is een splitter maken voor je autoradioantenne. Alles onder de 200 kHz naar je DCF print, de rest naar de radio. Inkoppelen kan misschien nog het makkelijkst met een paar windingen over de ferrietantenne heen gelegd, maar dat kost een extra fetje. (of is er al een externe ingang voorzien?)
Bedenk bij het splitterontwerp dat het (op die frequenties) niet om 50 of 75 ohm impedantie gaat, maar iets capacitiefs (de antennestaaf met de coaxcapaciteit parallel).
Als je trouwens alleen FM op de radio hebt wordt de splitter veel eenvoudiger.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Beste Frederick E. Terman, bedankt voor het meedenken!!
Alleen heb ik HELEMAAL geen kaas gegeten van dit soort elektronica (HF dan ;))

Ben bang dat ik met uwe uitleg weinig kan beginnen ;)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat bijvoorbeeld kan is dit:

Neem de plug van de autoradioantennekabel uit de radio, en steek hem in de ingang van het kastje dat de splitter zal heten. Noem de ingang IN. De splitter heeft ook twee uitgangen, noem ze RADIO en DCF.

Maak een parallelkring van 3,3 mH (Barend Hendriks bv.) en 1280 pF (1200 pF + 82 pF). Verbind deze parallelkring tussen IN en RADIO. Deze kring blokkeert het DCF signaal, maar laat de omroepfrequenties door.
Maak een seriekring van 3,3 mH en 1280 pF. Verbind deze seriekring tussen IN en DCF. Deze kring laat het DCF signaal door, maar blokkeert de omroepfrequenties.

Als er hierboven nog onbegrepen woorden staan (parallelkring etc.) kun je misschien even op internet zoeken.

Nu nog een kabeltje tussen de splitter DCF uitgang en je DCF printje, als dat een ingang voor externe antenne heeft.
Zo niet, kun je een koppelwikkeling rond de ferrietantenne leggen. Over de transistor die er dan nog tussen moet hebben we het dan wel weer :-)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ah geweldige uitleg!! Het is me al een heel stuk duidelijker nu! Ik neem aan dat de parallelkring op DIE frequenties werken (of eigenlijk blokkeren) als waar de radiosignalen en het DCF signaal werkzaam is. Een soort high- of lowpass filter??

De DCF ontvanger is deze http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0015.jpg

Zoals je ziet niet bepaald een externe aansluiting ;)
Maar het aanleggen van een (enkele) wikkeling zou het moeten doen? Wordt deze aangesloten op de basis van de transistor soms (toch wel interessante stof)?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, de serie- en parallelkring resoneren allebei op de DCF frequentie van 77,5 kHz. De serie kring laat alleen die door, de parallel alleen die juist niet en de rest wel.
Om de koppelwikkeling aan te sturen is ietsje versterking nodig. Misschien kun je hier wel iets mee:
http://www.uploadarchief.net/files/download/DCFsplitter.png
Links de eigenlijke splitter, rechts een FET die gevoed kan worden vanaf je printje.
De aansluitingen van antenne, radio en naar de FET zijn natuurlijk afgeschermd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 30 mei 2006 10:09:38 schreef Frederick E. Terman:
Ja, de serie- en parallelkring resoneren allebei op de DCF frequentie van 77,5 kHz. De serie kring laat alleen die door, de parallel alleen die juist niet en de rest wel.
Om de koppelwikkeling aan te sturen is ietsje versterking nodig. Misschien kun je hier wel iets mee:
[afbeelding]
Links de eigenlijke splitter, rechts een FET die gevoed kan worden vanaf je printje.
De aansluitingen van antenne, radio en naar de FET zijn natuurlijk afgeschermd.

Sow geweldig, inclusief schema :)
Dit ga ik eens proberen!! Bedankt voor de hulp !!!

harry64

Golden Member

Op 30 mei 2006 10:09:38 schreef Frederick E. Terman:
Ja, de serie- en parallelkring resoneren allebei op de DCF frequentie van 77,5 kHz. De serie kring laat alleen die door, de parallel alleen die juist niet en de rest wel.
Om de koppelwikkeling aan te sturen is ietsje versterking nodig. Misschien kun je hier wel iets mee:
[afbeelding]
Links de eigenlijke splitter, rechts een FET die gevoed kan worden vanaf je printje.
De aansluitingen van antenne, radio en naar de FET zijn natuurlijk afgeschermd.

Hoi, ja, is oud, ik weet. :P
Maar ik heb een iets afwijkende vraag. Ik heb drie (dezelfde) DCF77 klokken. Alleen degene die binnen aan een buitenmuur hangt synchroniseert. De andere twee die iets verder in huis hangen niet. Verwissel ik er een random van plek met die op de buitenmuur, dan doet die het weer wel en de verwisselde weer niet. Dus in huis is het signaal kennelijk te laag.

Is het mogelijk om met jouw schakeling het signaal buiten op te pikken en in huis een beetje versterkt weer uit te zenden? Of krijg ik dan verschijnselen als "rondzingen" zoals een microfoon die te gevoelig is, dan wel luidspreker te dichtbij.

Jinny

Golden Member

Stokoude koei inderdaad, maar het kan zonder problemen met het schema van FET

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 31 oktober 2022 22:21:27 (83%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Arco

Special Member

Meestal is een betere positie zoeken een simpelere oplossing...
(hij moet haaks op Mainflingen gericht worden en niet bij storinsbronnen als DECT, iets met een SMPS, enz.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ook kan je een lange ferriet staaf parallel aan de inwendige kleine ferriet staaf neer leggen, op een paar centimeter afstand. dat geeft antenne gain!

De schakeling van FET heb je niet nodig. Die schakeling is alleen nodig als je de antenne ook wilt gebruiken voor andere golflengten.
Je kan ook een paar windingen om de ferrietantenne van je DCF77-ontvanger leggen en deze aansluiten op een buitenantenne en aarde.

Tidak Ada

Golden Member

Op 31 oktober 2022 19:48:11 schreef ohm pi:
[....].
Je kan ook een paar windingen om de ferrietantenne van je DCF77-ontvanger leggen en deze aansluiten op een buitenantenne en aarde.

Met zo'n rubber bandje aan de achterbumper??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Topic is al zo oud dat die Suzuki Alto van ZX6RR al lang op de sloop ligt. Of er is al een nieuwe Suzuki Alto van gemaakt.

Tidak Ada

Golden Member

Jij plaatste die post over de aarde toch?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat klopt, maar mijn post is een antwoord op die van harry64 van 31 oktober 2022 04:28:35 en niet een antwoord op de startpost van 27 mei 2006 21:46:47

Henry S.

Moderator

Met het pre-ampje van FET is een buitenantenne meestal niet nodig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Met een regenactieve ontvanger met buis of J-fet kan het ook.
Hiervan is de selectiviteit bijzonder smal te krijgen, plus je hebt maar één kring nodig.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 1 november 2022 00:18:02 schreef Martin V:
Met een regenactieve ontvanger met buis of J-fet kan het ook.
Hiervan is de selectiviteit bijzonder smal te krijgen, plus je hebt maar één kring nodig.

Maar.. dan zit je meteen met gedemoduleerd DCF signaal, dat kan je de klok niet aan zijn ferrietstaaf aanbieden.. en selectiviteit was niet het probleem.

Op 27 mei 2006 21:46:47 schreef ZX6RR:
Beste Co'ers

Ik heb reeds een heuse Suzuki Alto voorzien van een LCD display met o.a. een DCF gestuurde klok.

De bekende ontvanger van Conrad heb ik daarbij gebruikt en deze in de auto opgehangen. Nu is echter het probleem dat de ontvangst niet bepaald goed te noemen is... Of eigenlijk gewoon slecht.

Nu heb ik weinig verstand van radiogolven en alles wat er mee samenhangt, maar zou er een manier zijn om het signaal te versterken? Of een antenne o.i.d. te plaatsen voor de DCF ontvanger?

Hopelijk kunnen de HF mensen hier wat zinnigs over zeggen ;)

Ik heb 2 DCF 77 klokken waarvan er ééntje om het uur iets van 2 min zich zelf bijwerkt , en de storingen zijn niet min. Wel in huis en niet in een auto.

mel

Golden Member

DCF is het beste te ontvangen met een antenne die zo ver mogelijk verwijderd is van stoorbronnen.Ik woon tegen de Duitse grens, heb niet veel last van storing.Mijn klok synct eigenlijk altijd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Mijn DFC klokje synct in de auto prima, maar in onze drijvende stalen doodskist mooi niet...
Nu loopt dat ding dusdanig nauwkeurig dat ie weeeeken zonder synck kan, maar afgelopen weekeinde viel het op.
Ding van 5 euro of zo bij de Aldi vandaan...Loopt al meer dan een jaar op een keer opladen...
Nooit meer gezien daarna.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Begrijp ik nu goed dat je zelf een programmaatje hebt geschreven om de dcf signalen te decoderen ?
In dat geval zou het kunnen dat je de toleranties op de tijd van de 1 en 0 bits te krap hebt gezet. Ik had indertijd ook het probleem dat synchronisatie van mijn software klok soms uren of zelfs dagen lang niet wilde werken.

Op een gegeven moment ben ik de tijden van de 1 en 0 bits zoals mijn software die zag gaan bekijken en viel op dat die nogal eens behoorlijk schommelden.
Nadat ik de toleranties daarop een stuk ruimer had gemaakt was (en is) het probleem helemaal verdwenen