Moet ik verder studeren?

Dit topic is gesloten

Beste mensen, ik ben praktisch afgestudeerd als graduaat elektromechanica (enkel een kleine buis kan de pret nog bederven).
Ik heb gedurende drie maanden in Frankrijk, via erasmus, gewerkt aan m'n eindwerk/stage.
Tijdens die stage heb ik moeten werken met microcontrollers, PIC's.
Heel dat boeltje (elektronica en µC's) interesseert me nu wel serieus.
Is het my aan te raden om twee jaar verder te studeren en te gaan voor een diploma Master elektronica? Of eerder bijscholingscursussen volgen om m'n niveau danig op te krikken?

Het probleem ligt hem aan het feit dat ik in elektromechanica slechts basiselektronica heb gekregen en het gevoel heb dat ik het niet zal aankunnen (teveel op een te korte tijd).
Er zitten hier waarschijnlijk heel wat slimme mensen die me wat raad kunnen geven ivm de haalbaarheid.

Als ik nu op alles terugkijk heb ik er spijt van dat ik graduaat elm heb gedaan ipv elektronica...

Ik heb in mijn middelbaar elektromechanica gestudeerd, en dan graduaat elektronica, en ik ben nu bezig met het eerste van de 2 jaar naar master elektronica.
Het systeem bestaat er in dat de vakken die we in het graduaat al hebben gezien, wegvallen, en de vakken die we niet gezien hebben uit de eerste 3 jaar in 1 brugjaar worden geperst. Ik kan je beloven dat het een saai jaar wordt, met moeilijke wiskunde, het volgende jaar daarentegen zal ongetwijfeld véél interessanter zijn (kan bijna niet anders :+ ).
Wat bij jou mss een probleem is, is dat je een master(ingenieurs)diploma wil in een andere richting dan je bachelor(graduaats)diploma, ik ben niet zeker dat dit kan (wel kan je in 1 jaar een ander bachelordiploma halen). Als je een hogeschool vind die je een geschikt brugjaar kan aanbieden (wij zien nu veel mechanica, dat zou voor jou vervangen worden door elektronica), en je kan jezelf nog motiveren om je door dat eerste saaie jaar te slaan: ga ervoor, de industrie smeekt om ingenieurs elektronica (als ik met mijn graduaatsdiploma elektronica maandag werk begin te zoeken, heb ik gegarandeerd dinsdag werk, dat bewijzen de bergen mails, SMSjes, brieven en telefoons waarmee ze mij en mijn klasgenoten mee bestoken).

Denk ook niet dat je veel van µP zal zien, het blijft allemaal redelijk beperkt, tot mijn grote spijt, ze hechten (te) veel belang aan hoogfrequent (wat bij ons inhoud: hersenloos vanbuiten blokken van 70 bladzijden onbegrijpelijke integralen die op geen enkele manier met reële zaken in connectie worden gebracht).

Kort samengevat: het wordt lastig, heel wat vakken lijken (zijn?) absoluut niet relevant, maar er zijn enkele vakken die dan weer heerlijk zijn om te krijgen (FPGA's, regeltechniek). Ook is een graduaatsopleiding praktijkgericht, en is bij een ingenieursopleiding de praktijk ondergeschikt. Na het brugjaar wordt het heel wat beter (dat laatste jaar is het meest praktijkgerichte). Zie je het zitten om je best te doen, zie jij/je ouders het nog zitten om je nog wat te laten studeren, ga ervoor. Ook al lukt het niet, het staat mooi op je CV, maar het zal wel lukken, als ik het al kan :+ (ik studeer een uur of 4 per vak, de avond voor het examen, en dat lukt nét, omdat ik veel onthou uit de lessen (75% ofzo). Direct ingenieur zou me nooit gelukt zijn)

(wat weten de lieve moderators daar eigenlijk meer van dan de gewone leden?)

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Ik zou verder studeren, alle papieren die je nu binnen hebt pakken ze niet meer van je af. Wat het programmeren/FPGA/uC e.d. ik ben van mening dat je het beste leert uit de praktijk. Wat in mijn ogen erg belangrijk is is een gedegen basis kennis hoe en waarom alles werkt. De rest is daarna relatief snel bij te leren in de praktijk. Praktijkvoorbeeldtje: als je weet hoe filters werken, hoe de transformatie van het ene naar het andere domein in elkaar steekt, is het daarna vrij simpel om het in een DSP te gooien. Andersom, als je heel goed een DSP kan programmeren, denk ik dat je moeite zal hebben om er een goed filter mee te maken.

carpe cerevisi

(wat weten de lieve moderators daar eigenlijk meer van dan de gewone leden?)

Het moest ergens staan hé ;-)

Videomodulator heeft trouwens gelijk, mag en kan het wel?
Ik heb morgen een afspraak gemaakt met iemand van het secretariaat, hopelijk weet die mens er wat van.

Als het niet zou lukken dan blijft het bij hobby.

Hi
Ik zou er ook voor gaan. Ik weet niet waar je het wil doen. Ik zelf doe het normale traject Industrieel ingenieur electronica op de KdG in Hoboken. Er zitten ook een aantal stdvk bij ons in de groep, en ik moet zeggen dat die het wel goed doen.

Het probleem daar is dat die een wiskundige basis missen, maar dat valt allemaal best nog mee.Die krijgen idd veel wiskunde te slikken op 1 jaar, maar er vallen ook heel wat vakken die niet meer relevant zijn voor de electronica (ik noem er enkele op: mechanica, dynamica, fluido-dynamica, sterkteleer, biologie, chemie, organische chemie, wijsbegeerte, ...) weg. Dat is dan weer een voordeel.

Akkoord, je gaat ook nog materialenleer enzo krijgen, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Het is allemaal best te doen hoor. Het is gewoon een iets theoretischere aanpak. Maar als je geen problemen hebt met complexe getallen (komt veel voor in de electronica) en laplace een beetje doorhebt (dat ga je nog krijgen bij wiskunde) dan lukt dat wel.

Gewoon proberen, hoe meer diploma's hoe beter

Greetz

Sonar is meer dan Ping...

Ik zou voor doorstuderen kiezen. Doe zoveel mogelijk basiskennis op. Daar heb je het meeste aan.

Op 1 juni 2006 14:49:49 schreef carnage:
[...]

Als het niet zou lukken dan blijft het bij hobby.

Als het niet lukt, kan je het BaNaBa systeem eventueel doen, dus in 1 jaar graduaat elektronica. Zo sta je heel wat sterker als je gaat solliciteren naar jobs in de elektronica-branche, en je hobbymatig opgedane kennis wil ten gelde brengen.

@ stecj366: wij krijgen al die niet-relevante vakken nu (brugjaar, PIH te Kortrijk) te slikken hoor, materiaalkunde, industriele productie, statica en dynamica, fluidomechanica, milieukunde, chemie.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op donderdag 1 juni 2006 15:51:06

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 1 juni 2006 15:46:06 schreef Videomodulator:
[...]
Als het niet lukt, kan je het BaNaBa systeem eventueel doen, dus in 1 jaar graduaat elektronica. Zo sta je heel wat sterker als je gaat solliciteren naar jobs in de elektronica-branche, en je hobbymatig opgedane kennis wil ten gelde brengen.

@ stecj366: wij krijgen al die niet-relevante vakken nu (brugjaar, PIH te Kortrijk) te slikken hoor, materiaalkunde, industriele productie, statica en dynamica, fluidomechanica, milieukunde, chemie.

Er zijn inderdaad een hele hoop brugstudenten dit jaar (ik zit gewoon in het 1ste bachelor industiële wetenschappen, en soms zitten er dan brugstudenten bij ons)
Het examen van industriele productietechnieken is alvast goed gelukt, 3/4 stond letterlijk in het handboek, op een open boek examen.

Op 1 juni 2006 15:46:06 schreef Videomodulator:
[...]
Als het niet lukt, kan je het BaNaBa systeem eventueel doen, dus in 1 jaar graduaat elektronica. Zo sta je heel wat sterker als je gaat solliciteren naar jobs in de elektronica-branche, en je hobbymatig opgedane kennis wil ten gelde brengen.

@ stecj366: wij krijgen al die niet-relevante vakken nu (brugjaar, PIH te Kortrijk) te slikken hoor, materiaalkunde, industriele productie, statica en dynamica, fluidomechanica, milieukunde, chemie.

Hehehe, ja ik vind dat persoonlijk wel goed. Want bij ons is er wel degelijk een verschil tussen de "echte" ingenieurs en de studieduurverkorters. Ik kan zo massas voorbeelden geven over dingen die niet op gelijke voet gequoteerd werden... Maar daar maak ik mij nu is niet druk om se ^^

Jij zal nu ook wel examens hebben... Succes dermee

Sonar is meer dan Ping...
Jeroen

Moderator

Op 1 juni 2006 14:17:53 schreef Videomodulator:
(wat weten de lieve moderators daar eigenlijk meer van dan de gewone leden?)

Dat vraag ik mij ook af ;). Verplaatst van Lieve moderators naar Algemene elektronica.

Op 1 juni 2006 16:23:32 schreef stecj366:
[...]
Hehehe, ja ik vind dat persoonlijk wel goed. Want bij ons is er wel degelijk een verschil tussen de "echte" ingenieurs en de studieduurverkorters. Ik kan zo massas voorbeelden geven over dingen die niet op gelijke voet gequoteerd werden... Maar daar maak ik mij nu is niet druk om se ^^

Jij zal nu ook wel examens hebben... Succes dermee

Voornaamste verschil dat ik al gemerkt heb: als die reguliere studenten een schema moeten maken, zoeken ze iemand die ze een werkend schema kan geven, maken ze dat gezamenlijk, klaar (de copy-paste mentaliteit). Wij SDV'ers gaan in groepjes van 2 zelf bedenken hoe we het kunnen oplossen, mijn collega's kiezen de meest voor de hand liggende oplossing, ik de elegantste/meest interessante oplossing, en we prutsen zelf aan het zelf bedachte schema tot het werkt. Ook de industrie weet dat, en heeft een merkbare voorkeur voor een praktische ingenieur (een SDV'er dus). Nofi, tis wat ik zie en hoor.

Kheb idd examens, tnx en ook succes aan iedereen.

@pj vincke: industriele productie was slecht van mij, kben niet 100% zeker van een vraag, kga maar 17 ebben vrees ik :( Maar tis volgens mij wel de aangewezen examenmethode, open boek, later op je werk moet je ook efficient gebruik maken van de informatiebronnen die je hebt, en de overwegingen maken die in dat vak gemaakt worden (met name: het moet zo goedkoop mogelijk zijn, weinig kosten, en de prijs moet zo laag mogelijk zijn :+ ).

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Ik heb ook een graduaat bedrijfsautomatistie(elektro-mechanica) behaald,in 2007 ben ik afgestudeerd.In het middelbaar heb ik elektrotechnieken gedaan.
Ik heb dit in een cvo gedaan.
Vond het wel intressant.

eSe

Honourable Member

2006, hij/zij zal nu toch al afgestudeerd zijn. Mogen we hopen :)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Op 1 juni 2006 14:17:53 schreef Videomodulator:
Denk ook niet dat je veel van µP zal zien, het blijft allemaal redelijk beperkt, tot mijn grote spijt, ze hechten (te) veel belang aan hoogfrequent (wat bij ons inhoud: hersenloos vanbuiten blokken van 70 bladzijden onbegrijpelijke integralen die op geen enkele manier met reële zaken in connectie worden gebracht).

Dat is nog nooit anders geweest, ze moeten veel meer gericht onderwijs gaan geven. Onderwijs gericht op het bedrijfsleven leven en minder onzin dingen die je later nooit meer gebruikt.

O, leuk weer. Oude koe. :(

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Jim gebruikt een tijdmachine, hij laat in 2006 weten dat hij volgend jaar afgestudeerd is

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 januari 2023 10:14:38 schreef Lambiek:
O, leuk weer. Oude koe. :(

Ik gebruik de browser-addon Tampermonkey samen met een scriptje van rew, dus deze trapt niet meer in een oude koe.

Sine

Moderator

Jim, ik weet niet helemaal wat dit toevoegt in een topic uit de steentijd?

Dit topic is gesloten