een spokende PIC

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo,
Ik heb een print gemaakt om mijn laser standalone aan te kunnen sturen, mbv een pic. Hardstikke leuk allemaal, maar het probleem is dat de pic dienst weigert. Mijn gebruikte pic is de 16F877A en ik gebruik om te programmeren een wisp628. Zodra ik die aansluit wordt de programmer wél herkent maar de pic zelf niet. (Device ID FFFF), echter wanneer ik de PIC in een breadboardje prik kan ik die wél programmeren met de wisp, en dan functioneerd de pic ook gewoon (Ik heb ter controle een ledje aangesloten)

Als ik de pic op mijn print zet brand een ledje op dezelfde pin niet, of af en toe of half (lijkt me duiden op een steeds resettende pic). Ik heb ter vervanging al ongeveer 10 andere pics geprobeerd, 16f77 en 16F877A, allemaal met exact dezelfde problemen.

Ik maak gebruik van een 20 mhz crystal met 22 pf condensatoren, de fuses staan op: _CP_OFF & _PWRTE_ON & _WDT_OFF & _HS_OSC, wat bij vorige projecten met dezlefde chip perfect werkte.

Op het eerste oog denk je aan een niet goed ontkoppelde voeding, ik maak gebruik van een labvoeding op 5 volt, aan het begin van de print met een 10 u elco en bij ieder ic een 100 nF. Als extra heb ik op de onderkant ook nog een aantal SMD condo's gezet van 100 nF. Op de scoop ziet de voeding er zo strak uit als een meid van 16 een vel papier. Er zit een zeeer lichte "trilling" op, maar die meet ik overal dus dat lijkt meer op een 100 hz van het lichtnet, en die is op 50 mV/div nauwlijks zichtbaar. Er is verder geen enkele oscillatie zichtbaar.

Het crytal heb ik bekeken op de scoop en die lijkt het goed te doen, dwz: ik zie een erg breedbandig signaal als er spanning op de pic staat en anders niets, dit lijkt mij het signaal van een trillend crystal..

De reset weerstand zit helemaal goed vast, die heb ik nog vervangen, ik ehb alle solderingen nagekeken, alle spoortjes gecontroleerd maar ik zie geen problemen.. Wat zou dit in godsnaam kunnen zijn?

Het ledje zit op pin B7, deze pin wordt ook gebruikt voor ICSP, dus ik dacht dat dat het probleem zou kunnen veroorzaken, maar toen ik het ledje eraf knipte bleef het..

De pic komt wél tot leven (gezien het feit dat het crystal begint te oscilleren), en af en toe brand het ledje wat vol aan zou moeten staan, en soms ook niet.. En waarom kan ik de pic niet icsp proggen maar wel als die in een breadboard zit.

Heeft iemand enig idee?

En nee, ik neem geen avr/arm/dubieus-chipje-met-1024-poten-uit-california :P

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
JoWi

Special Member

Op 6 juni 2006 14:57:38 schreef T.Assies:
En waarom kan ik de pic niet icsp proggen maar wel als die in een breadboard zit.

Dat probleem heb ik alleen wanneer er hardware zit aangesloten op PB6 of PB7 (zoals een ledje of een andere te laagohmige belasting). De programmer krijgt dan die lijnen niet meer heen en weer gesjoemeld (gaat via een serieweerstand).

Ignorance is bliss