Motor voor een bep tijd laten draaien

Hallo,
ik ben opzoek naar een soort kleine schakeling
die het volgende doet

als er op S1 wordt gedrukt moet hij een motor (12v) een bep aantal sec aansturen (mischien dmv een potmeter)
daarna moet hij een bep aantal sec uit staan (ook mischien dmv een potmeter)

en weer overnieuw

ik heb het geprobeerd met een tijdrelais maar die liet de motor alleen een aantal sec aan staan en toen ging hij maar iets van 0,1 sec uit en begin hij overnieuw

alvast bedankt

Twee tijdrelais ? :)

Je zou anders ook kunnen kiezen voor deze schakeling. P1 opdelen in twee potmeters van 1M voor puls en pauze apart, C1 vergroten naar 10 uF (echte C of elco'tje 63V ivm gewenst klein lek) en ipv de motor een relais.

[edit]
BUZ11 is in dat geval wat overdreven, BC547 met R 10 k in de basis is wat goedkoper.

[Bericht gewijzigd door Aart op 18 juni 2006 17:07:00

zoals jij zegt he met 2 tijdrelais
hoe kan ik dit dan het beste aanpakken ?

want ik heb al zitten knutsellen met 2 tijdrelais en ik kreeg het niet voor elkaar :(

ik heb het :)
bedankt dat idee met 2 tijdrelais is gelukt :D

[Bericht gewijzigd door wverbeek op 18 juni 2006 17:12:54

velleman,, heeefd daar een kitje voor

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Als ik mij goed herinner heb ik dat ooit zo opgelost met twee vertraagd opkomende timmerrelais:

http://www.vslcatena.nl/Members/aart/relaistimerr/variant/large

Ik hoop dat men het schema zo kan zien; de ftp ligt er uit hier dus ik heb het elders even omhoog geprutst.

Mag het met een kleine microcontroler ?

Wat MMsoft schrijft lijkt overkill, maar is het niet.
Een kleine PIC heb je al voor onder de 2 Euro.

Een programmaatje is in PIC Basic voor dit doel binnen een kwartier geschreven.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

wel hangt er van af waar de schakeling moet toegpast worden.
is dit in barre omstandigheden en stel dat je op een of andere manier wat statische electriciteit op die pic krijgt kan deze het begeven. die relais gaat dat niet erg vinden.
ik vind voor dit het relais veel robuuster.

My Tube is bigger then yours

Als ik mocht kiezen zou ik zelf kiezen voor tijdrelais,
op school heb ik deze schakeling ook moeten bedenken met een lamp, E1 moet 10sec aan en 10sec uit constant impulserend dus. Het schema ziet er ongeveer zo uit

http://hpbimg.lucpoels.nl/impulserende.JPG

Als er sappig op komt te staan begint KT1 te werken die zorgt ervoor dat bv na 10sec KT2 aan gaat en KT2 zorgt ervoor dat de cyclus zich herhaalt na 10sec

Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl

Ehm.. als de tijden in de seconden liggen en niet de kritisch zijn... Een 555 met de juiste duty cycle? :).

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 27 juni 2006 14:26:48 schreef Marco69:
Ehm.. als de tijden in de seconden liggen en niet de kritisch zijn... Een 555 met de juiste duty cycle? :).

niet enkel de dutycycle.
maar de 555 zou je inderdaad de oplossing moeten geven, kijk is in de datasheet ervan, de ti datasheet geeft over het algemeen de meeste voorbeeld schemaatjes.
www.alldatasheet.com <== meteen bookmarken :P.

Take a parachute, and jump!