Treintje op zonne-energie

Op 19 juni 2006 18:24:09 schreef eddy wally:
Zal die step-up-converter er ook 13.8V van maken zelfs als er minder zon is (en ook minder volt dus) ?
zoja, zou dat wel ideaal zijn

ik heb er hier liggen die van 1,5 V 24 V kunnen maken, je moet maar eens zoeken achter een regelbare step-up converter, daar kun je dan de spanning aanpassen via een zener of een spanningsdeler (2 weerstanden in serie).
Misschien als je zo ongeveer kunt zeggen welke capaciteit de batterij heeft, welke stromen je nodig hebt ... Dan geef ik je met plezier een type-nummer (Ik werk wel met IC's van Texas Instruments, maar ze zijn redelijk goed beschikbaar)

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

Op 19 juni 2006 20:31:19 schreef Ununoctium:
[...]

ik heb er hier liggen die van 1,5 V 24 V kunnen maken, je moet maar eens zoeken achter een regelbare step-up converter, daar kun je dan de spanning aanpassen via een zener of een spanningsdeler (2 weerstanden in serie).
Misschien als je zo ongeveer kunt zeggen welke capaciteit de batterij heeft, welke stromen je nodig hebt ... Dan geef ik je met plezier een type-nummer (Ik werk wel met IC's van Texas Instruments, maar ze zijn redelijk goed beschikbaar)

Die step-up die kan dat wel, maar denk er aan dat je geen vermogen kunt bijmaken U X I in > U X I uit.

alleen jammer dat die stepuppers vaak maar erig weinig vermogen kunnen leveren. vaak max 100mA ofzo.

Robotwinkel heeft geloof ik ook mooie kleine paneeltjes die 3 volt leveren. mss is dat een idee?

ik heb hier een zonnepaneel liggen van 8 forse cellen. komt alleen maar 4 volt uit. bij maxim nu ictje gevonden dat van 4.5-6 input 12 kan maken(voor ca22 watt). maar of ik er nu op ga gokken dat hij ook werkt als ik er 4 op zet weet ik nog niet.

[Bericht gewijzigd door MAH op maandag 19 juni 2006 21:01:00

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

ik heb een prachtig IC voor je:

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/mc33063a.pdf

De MC22063 is voor jou toepassing geschikt.

Die step-up die kan dat wel, maar denk er aan dat je geen vermogen kunt bijmaken U X I in > U X I uit.

Ik ga er van uit dat de bedoeling is een batterij te laden, zo kan je treintje wel eventjes verdergaan als er ook geen zon is.

alleen jammer dat die stepuppers vaak maar erig weinig vermogen kunnen leveren. vaak max 100mA ofzo.

In welke grot heb jij het afgelopen jaar gezeten, tegenwoordig halen ze 1000mA op hun sokken. En je kunt ook nog altijd parallel schakelen.

ik heb een prachtig IC voor je:
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/mc33063a.pdf
De MC22063 is voor jou toepassing geschikt.

Voila, die kun je samplen en volgende week heb je hem bij je tuis, wel opletten aan welke voorwaarden de diode moet voldoen en zeker niet te veel afwijken van de opgegeven waarde van de spoel.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

De batterij is er eentje van een moto
Maar ik vraag me af of die stepupper vast ingesteld staat
Dus kan zo'n stepupper 12 V maken als er 6V ingaat maar ook als er 5V ingaat of als er maar 4 V ingaat (bij minder zon dus)
Volgens mij maken jullie het ook een beetje te moeilijk
Als ik nu gewoon 2 keer 15 panelen in serie zet met in elke tak een diode en zo gewoon aansluiten op de batterij

Op 20 juni 2006 12:24:18 schreef eddy wally:
De batterij is er eentje van een moto
Maar ik vraag me af of die stepupper vast ingesteld staat
Dus kan zo'n stepupper 12 V maken als er 6V ingaat maar ook als er 5V ingaat of als er maar 4 V ingaat (bij minder zon dus)
Volgens mij maken jullie het ook een beetje te moeilijk
Als ik nu gewoon 2 keer 15 panelen in serie zet met in elke tak een diode en zo gewoon aansluiten op de batterij

ja het is geen step up, het is een buck boost. die heeft ook een step down in gebouwd. altijd een constante spanning op de uitgang.

als je die zonne panelen in serie zet dan is er een kans dat de spanning hoger of lager is dan de laadspanning. Dat vinden accu's niet leuk!

Volgens mij maken jullie het ook een beetje te moeilijk. Als ik nu gewoon 2 keer 15 panelen in serie zet met in elke tak een diode en zo gewoon aansluiten op de batterij

Jij maakt het te simpel. Even wat vraagjes:

Hoeveel stroom nemen je motortjes ?
Wil je rijden en de accu opladen op hetzelfde moment ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

de motortjes zullen er zijn van handboormachientjes waarvan ik het vermogen niet weet maar ze zullen zeker niet op volle toeren moeten draaien
Het is gewoon de bedoeling dat het werkt en niet dat ik er de hele wereld mee kan rondrijden
Opladen en rijden tegelijk zal niet lukken volgens mij omdat het vermogen van de verbruiker te groot is

Op 19 juni 2006 17:43:58 schreef eddy wally:
Voor mijn eindwerk op school zou ik willen een treintje maken op zonne energie
De kas heb ik al gemaakt in polyester:
http://i6.tinypic.com/14ce16h.jpg
ik zou dus willen zonnepaneeltjes erop hangen
er komt een batterij van 12Volt in en 2 motortjes om de wielen aan te drijven
Als ik goed gemeten heb zouden er 33 paneeltjes opkunnen
het zijn paneeltjes van velleman: 1Volt, 200mA
http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=339364#
Nu is de vraag: hoe moet ik al mijn paneeltjes schakelen ???
Als ik ze allemaal in serie zet heb ik ongeveer 33 V en de batterij werkt maar op 12 V
Op sommige sites staat ook dat er een diode tussen de panelen en de batterij moet
en op andere staat dat er een laadregelaar tussen moet

Haa, ik zie een 5100 diesel van de NMBS :P goed... terug naar het onderwerp.

Bij conrad hebben ze een set zonnecellen die je naar eigen wens op kan bouwen, misschien dat dat wat is?

Overigens: handboormachine motortjes... dat is nogal relatief, als het een motor uit een schroefmachine van tegenwoordig is, reken er dan maar op dat die flink stroom zuipt, onbelast zal dat wel meevallen, maar met de zonnecellen en de accu's zou dat nog best wat kunnen worden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik zou al die cellen in serie zetten, zodat je ongeveer een volt of 15/16 hebt, een grote condensator parallel en dan een high efficiency regelaar de batterij laden. En de trein gewoon uit de batterij voeden (ook met een schakelende regelaar, anders heb je net alle electronen zuinig gespaart in je batterij, en gooi je de energie weg in een seriele regelaar.)

carpe cerevisi

hey thomas :) bertrand ier

haha kom dat tegen oe wist int vti te Menen. (ik nog voor 2 dagen in Ieper, dan hogerop :p)

mijn eindwerk is juist af ... dat jaartje verschild dus :)

nuja zo te zien ook gebeten door modelbouw ... zal ik effe iets uit mn duim zuigen dat je optimaal rendement hebt uit je zonnepalelen.

een serieele regelaar zoals de LM317 is waardeloos, want alles wat je aan spanning teveel hebt, zet hij om in warmte, het moet dus schakelend. bij het laden moet je de stroom regelen, en niet de spanning. (dus bijvoorbeeld maximaal 2A laadstroom, of anders (schakelend) beperken.)

als je pannelen niet genoeg spanning meer geven (ik zou ze allemaal in serie zetten) dan zul je een step up nodig hebben om nog iets te kunnen doen.

laden doe je continu, onafhankelijk van rijdende of niet rijdende trein, anders gooi je ook energie weg :p

dan de motor, ook hier geen serieele regelaar, warmte is energieverlies. PWM is hier beter, wel zul je terugkoppeling moeten maken, anders zal je trein moeilijk aanzetten, en eenmaal weg is dan te snel gaan :)

ik ge even blokschematje tekenen ...

Bertrand

tot hier wat laden betreft ...

EDIT

als je het helemmal perfect wil, dan voorzie je naast een mechanische rem een schakeling die als je wil remmen je accu's laad met de spannig die op je motoren staat (die gaan dan dus als generator functioneren).

ik ga er vanuit dat je DC motoren met permanente magneten hebt ...

zo kun je flink door remmen door gewoon stroom uit je motor te trekken, terwijl je trein gewoon zou uitbollen, en er mechanisch geremd zou moeten worden ...

PS welkom op CO !

EDIT 2

je batterij, moto, dat is dan een Loodzuur accu ?
niet te diep ontladen, is helemaal niet goed voor die beestjes :)

hoeveel Ah is die, en is het 6 of 12 V exemplaar ?

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op dinsdag 20 juni 2006 16:21:14

Batterij is 12V en geen id of die loodzuur is
Die H-brug en de externe spanningsbron voor bijladen, waarvoor is dat ?

als je batterij plat is, zul je met een labovoeding ofzo je accu willen opladen, want dat zal veel sneller gaan dan je trein in de zeon zetten. en stel dat je eens in de winter wil rijden ...

die H brug is om de draazin van je motor te kunnen omdraaien. 4 transistoren en 4 diodes, schema's zat op internet :)

Op 20 juni 2006 15:29:00 schreef weardguy:
[...]

Haa, ik zie een 5100 diesel van de NMBS :P goed... terug naar het onderwerp.

Bij conrad hebben ze een set zonnecellen die je naar eigen wens op kan bouwen, misschien dat dat wat is?

Overigens: handboormachine motortjes... dat is nogal relatief, als het een motor uit een schroefmachine van tegenwoordig is, reken er dan maar op dat die flink stroom zuipt, onbelast zal dat wel meevallen, maar met de zonnecellen en de accu's zou dat nog best wat kunnen worden.

De paneeltjes van conrad zijn even waardeloos als die van velleman

EDIT: http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/17
Kan ik dit niet gebruiken om het toerental van mijn 2 motoren te regelen ? alleen gebruik ik 2 motoren en is de schakeling gemaakt voor 1 motor van 12 V

[Bericht gewijzigd door eddy wally op dinsdag 20 juni 2006 20:02:07

Op 20 juni 2006 19:45:26 schreef eddy wally:
[...]
De paneeltjes van conrad zijn even waardeloos als die van velleman

EDIT: http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/17
Kan ik dit niet gebruiken om het toerental van mijn 2 motoren te regelen ? alleen gebruik ik 2 motoren en is de schakeling gemaakt voor 1 motor van 12 V

Sorry, maar het probleem is dat er tegenwoordig nog maar weinig winkels zijn die ze verkopen, en als ze ze al verkopen is dat niet in voorraad, en helaas duurt het bij mijn winkel gemakkelijk een maand of 2 voordat iets binnen is, dus dan wint conrad het helaas toch van mijn electrboer.

En heb overigens vroeger 3 zonnecellen van C gehad, grootse lol mee gehad, wat er precies waardeloos aan is weet ik niet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 20 juni 2006 19:45:26 schreef eddy wally:
...
EDIT: http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/17
Kan ik dit niet gebruiken om het toerental van mijn 2 motoren te regelen ? alleen gebruik ik 2 motoren en is de schakeling gemaakt voor 1 motor van 12 V

Yup dat is een PWM regelaar :) die fet op koelplaatje zetten (iets van 8 op 4 op 2 ofzo) want hier komt een soortgelijk schakelingetje met een IRF540 op 70Hz toch wel wat warm. (schakelt 7A stroom)

@ eddy, maak het vooral niet te ingewikkeld, je zegt het zelf al, je wil er niet de wereld mee om rijden.
Ik denk dat het volstaat als je een generatortje maakt waar je 2 of 3 standen PWM voor-"programmeert", en deze schakelt met een standen-schakelaar.
Dan heb je verschillende snelheden en je gebruikt de energie economisch.
Je kan er met weinig extra onderdelen ook een timertje met drukknop bij maken zodat de trein na een bepaalde tijd weer stopt, dat is best wel praktisch.

Met waardeloze zonnepanelen bedoel ik dat ze weinig vermogen leveren
Voor het regeleren van de snelheid van een rijdende trein kan ik niets beter vinden dan als een halve gare achter de trein te lopen en te draaien aan de potentiometer

Waardeloze zonnepanelen.... De beste hebben een rendement van 15%, dus je zal inderdaad het hele dak vol moeten legen wil je enigzins wat vermogen eruit kunnen krijgen. Wat de shelheid regelen: wat dacht je van een servoregelaar zoals ze die gebruiken bij model autos? Daar heb je precies hetzelfde probleem.

carpe cerevisi

ondertussen heb ik motortjes en een accu
op de accu staat het volgende: Yuasa super MF pafecta YTX9-BS
charging method:
Normal: 0.9A x 5~10 h
Rapid: 4A x 1 h
Motor werkt al als ik hem gewoon tegen de accy houdt
de stroom moet ik nog even meten
Komt uit een handboormachientje trouwens

Waardeloos?

Pardon?!

Wees blij met de 15 % die er nu bschikbaar is, veel hoger zal het nog niet worden (ter vergelijking, de zonne auto (nuna 3) van de TU Delft, in samenwerking met ESA, heeft zonnecellen met een rendement van 26%, dat waren vorig jaar de aller maar dan ook echt allernieuwste zonnecellen, dat duurt echt nog wel een jaar of 10-20 voordat je die als particulier kan gaan krijgen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Wat bedoel je precies met die procenten ????
zal zo'n paneeltje maar 15 procent van die 0.2W (1V*200mA) leveren ?

Nee natuurlijk niet.

Die 15 % geeft aan dat van al het licht (in een bepaalde gemeten hoeveelheid om tot bepaalde meetresultaten te komen) er 15% in electriciteit omgezet wordt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.