FM zender

Amateur19

Overleden

Op 21 juni 2006 13:22:19 schreef rubenbaba:
Ik ga zo'n zender niet echt maken om er serieus mee te gaan zenden. Ik vind het gewoon leuk om zoiets te maken en leuk als het aardig werkt.
Maar als jullie het afraden om deze opnieuw te gaan bouwen zijn er nog andere bijv zenders(27mc of am)of andere leuke schema's die niet al te moeilijk zijn?

ps heb al fm bug gemaakt:P :9

Dan is 3watt echt veel te veel. Want de RDR maakt geen verschil tussen serieus of niet.

Als je wat wil spelen kan je dat met die FM-bug, of een BF900 mosfet oscillator, maak een VFO met een BF494 2x en een 2n3866 dan heb je stabiele 25mW en met een potmeter regelbaar op de frequentie ipv. trimmers.

Daar kan je niet zo veel mee storen. Dit kunstwerk doet dat gewoon wel. Ik denk zelfs dat de eindtransistor gewoon goed is maar heel ergens anders bezig is in z'n uppie.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Het is juist heel leuk als je met hf bezig bent
maar zorg gewoon dat je eigen aan de regels houd van hf
dan blijft het leuk mijn eerste fm zender zag er ook niet uit werkte voor geen meter ...maar goed dat was 15 jaar geleden. ik zou zeggen lekker door prutsen daar leer je het meest van. Je weet vast wat je nodig hebt hier een paar richtlijnen
1 Goede swr/power meter
2 dummyload
3 goede voeding

Cq3 cQ3

ik denk niet dat je je voor 3 watt druk moet maken dat het agentschaptelecom langs komt, zelfs grote piraten die er 100w tegenaan duwen bezoeken ze zelden.

Het is niet het punt dat het AT langs gaat komen ... de instelling is gewoon verkeerd bij velen. Iedereen doet meer moeite om een zender te maken die te ontvangen is (en veel harmonische produceert met allerhande rommel) dan een zender te maken die mooi schoon is (wat nou juist de uitdaging is, een fm bug in elkaar zetten kan bijna iedereen).

Op 21 juni 2006 18:34:10 schreef Ectholian:
Het is niet het punt dat het AT langs gaat komen ... de instelling is gewoon verkeerd bij velen. Iedereen doet meer moeite om een zender te maken die te ontvangen is (en veel harmonische produceert met allerhande rommel) dan een zender te maken die mooi schoon is (wat nou juist de uitdaging is, een fm bug in elkaar zetten kan bijna iedereen).

Als je in een kalm gebied woont is die paar milliwatt voldoende voor de hele straat, maar als de fm band nogal vol zit hoor je het niet eens.

[Bericht gewijzigd door Bertrix op woensdag 21 juni 2006 19:39:50

Henry S.

Moderator

Op 21 juni 2006 17:18:11 schreef the waiter:
ik denk niet dat je je voor 3 watt druk moet maken dat het agentschaptelecom langs komt, zelfs grote piraten die er 100w tegenaan duwen bezoeken ze zelden.

Vermogen is geen issue, met 1W kan je ook genoeg storing veroorzaken. Ze komen langs na klachten, of als ze op tournee zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 21 juni 2006 13:22:19 schreef rubenbaba:
Ik ga zo'n zender niet echt maken om er serieus mee te gaan zenden. Ik vind het gewoon leuk om zoiets te maken en leuk als het aardig werkt.
Maar als jullie het afraden om deze opnieuw te gaan bouwen

Ben jij gek? Gewoon doorgaan ermee, maar er wel voor zorgen dat je het bouwsel uitprobeerd met een dummyload. Dat is om eventuele storingen zoveel mogelijk tegen te gaan, want daar heeft niemand wat aan en daarna gaan we eens naar een geschikte antenne kijken. :)

HF-junk, verslaafd aan ether.

Zo,n swr metertje met dummyload (zijn toch gwn drie dikke weerstanden?)
Heb ik volgens mij nog wel.

Dummyload is een grote weerstand van 50Ohm

Ik heb 3 150Ohm 25W weerstanden parallel, dus een dummyload van 50 Ohm en 75 Watt.

Zorg alleen wel dat het geen draadgewonden weerstanden zijn want dan kan je er net zo goed een antenne aanhangen. De draadgewonden weerstanden stralen namelijk af.

Ik heb de dummies eerst ook zelf gebouwd en dat werkt prima maar ik heb ooit van een kennis een orginele 30 Watt dummy gekregen en ben deze toen gaan gebruiken want de orginele straalt veel minder af.. Toevallig vorige week voor €50 een dummy gekocht voor 150 Watt continue en 400 Watt piek omdat ik wat grotere zenders wil gaan bouwen.

Nu alleen nog een keer een spectrum analyzer en dan is het helemaal toppie

Op 22 juni 2006 13:03:43 schreef Wuzzelez:
Zorg alleen wel dat het geen draadgewonden weerstanden zijn want dan kan je er net zo goed een antenne aanhangen. De draadgewonden weerstanden stralen namelijk af.

Ik heb de dummies eerst ook zelf gebouwd en dat werkt prima maar ik heb ooit van een kennis een orginele 30 Watt dummy gekregen en ben deze toen gaan gebruiken want de orginele straalt veel minder af.. Toevallig vorige week voor €50 een dummy gekocht voor 150 Watt continue en 400 Watt piek omdat ik wat grotere zenders wil gaan bouwen.

Nu alleen nog een keer een spectrum analyzer en dan is het helemaal toppie

Zeg het maar als je die hebt, dan kom ik bij jou mijn zender wel afstellen haha

Henry S.

Moderator

Op 22 juni 2006 09:28:14 schreef Ectholian:
Dummyload is een grote weerstand van 50Ohm

Ik heb 3 150Ohm 25W weerstanden parallel, dus een dummyload van 50 Ohm en 75 Watt.

http://plaatjes.metalruilen.nl/dummy.jpg

Mine! :P Ex GSM. 50W, als je er een stevige koelplaat aan bevestigd.

Je kan ze zelf maken met 3 150Ω weerstanden, die heeft Kent, en een stevig koelblok.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 23 juni 2006 00:42:49

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ex GSM ? Vet ding, hoeveel watt kan ie aan?

Henry S.

Moderator

50W, volgens verkoper 100W maar testjes van 15W bevestigen 50W.

Op 29 augustus 2005 11:13:18 schreef DC2PCC:
[...]
Die dingen ken ik, komen uit BTS-en (GSM-basisstations) en kunnen 50 watt verstoken (mits voorzien van een extra koeling.) 100 watt kunnen ze zeker NIET, dan gaat de flangeweerstand kapot. De SWR bij 2 GHz is < 1,1:1

http://www.circuitsonline.net/forum/view/24815/2/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 23 juni 2006 00:45:25

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.