FM zender

Omdat HF nog enigszins werkt als je rotzooi op de band gooit. Een TV met ruis door het beeld is minder acceptabel en ook iets meetbaarder voor de meeste noobs (zoals ik) :)

Amateur19

Overleden

Op 21 juni 2006 10:30:48 schreef Ectholian:
Omdat HF nog enigszins werkt als je rotzooi op de band gooit. Een TV met ruis door het beeld is minder acceptabel en ook iets meetbaarder voor de meeste noobs (zoals ik) :)

?????????? Nou geef je alleen maar antwoord op de laatste regel. :):)

En ga jij bij een KTV een condensator voor 3Kv ook gewoon vervangen voor 1 van 500V??? Nee dat kan nl. niet, net zoals je je bij HF aan bepaald eisen moet houden om het überhaupt te laten werken.

Als er dan advies wordt gevraagt en dat wordt beantwoord met ach ik laat het maar zo. Uhh vraag het dan niet, maar dat is dan ook weer te kort door de bocht. Dus zo'n antwoord geef ik dan ook niet :7

Het advies aan de TS is dan ook, niets meer met deze doen want er zit nostalgische waarde aan. Bouw een nieuwe met 2 trapjes om mee te spelen. Niet meteen 1Watt of meer in de lucht willen zetten als je nog wil experimenteren.

:)
PS. Ik dacht ook dat n00b's iets wilde leren.:9:9 Alleen is €1150,- een beetje veel lesgeld.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op woensdag 21 juni 2006 10:47:38

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Dat was het meest interessante om op te reageren. Die bijbeltekst ervoor lijkt me logisch, toch? :)

Ik wil zelf altijd het beste van het beste maken, maar veel dingen leer je denk ik toch door te frutselen. Gelukkig hebben ze dummyloads uitgevonden :)

Ik denk dat veel mensen ook aan het rommelen gaan zonder gedegen meetapparatuur, of daar de kennis niet van hebben... zoals ik.. heb wel een 100MHz scoop maar kan er nog niet zo heel veel mee meten :( ...

Amateur19

Overleden

Op 21 juni 2006 11:15:57 schreef Ectholian:
..........
Ik denk dat veel mensen ook aan het rommelen gaan zonder gedegen meetapparatuur, of daar de kennis niet van hebben... zoals ik.. heb wel een 100MHz scoop maar kan er nog niet zo heel veel mee meten :( ...

Why?? Is het omdat je niet weet hoe??

Als je een scoop hebt tot 100MHz dan kan je er meer mee dan je denkt. Ik hoop tenminste dat er een tijdbasis X10 schakelaar op zit. :9:9 Dan wordt de sinus op 100MHz oid ineens wat makkelijker te bekijken. :7

Verder kan je met een HF meetkopje ook wel een en ander zichtbaar maken op de scoop.

Ik heb hier een camera op m'n scoop staan. Dat is een Tektronix 485 gaat tot 350Mhz volgens de specs maar een signaal op 70cm (460+MHz) geeft nog steeds weer. Het nivo van het signaal is alleen niet meer met enige zekerheid af te lezen. :9

Waar loop je tegenaan?? Een swr-meter gebruik ik alleen maar om een antenne te tunen, power meet ik met de scoop bijv. Zit ik iig niet met de limitaties van de swr-meter.

IPV alleen een SWR-Power meter te gebruiken zou ik als je bijv. geen scoop hebt ook een ampèremeter gebruiken. Geeft ook weer inzicht in het gedrag van de schakeling.

Een HF-meetkopje kan je ook voor een multimeter maken, waarbij je in een zendontvanger, CB-2meter-oid, al weer een heel eind verder komt zonder een scoop.

Al met al kan je je dus van een heleboel hulpmiddellen voorzien, die je bij het maken daarvan al meer inzichtelijk maken voor de schakeling waar je ze voor gaat gebruiken. Hmmm wat een zin. HiHi :)

Hou bij wat je doet, schrijf het op, type het ergens in een blog, weet ik veel. Dit forum is ook een ontzettend groot naslagwerk geworden wat HF ed. het ontbreekt alleen soms wel aan meetresultaten, die zie je bij KTV veel vaker voorbij komen.

Whaa weer een stuk uit de bijbel:9:9

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Op 21 juni 2006 11:55:55 schreef Amateur19:
[...]

Nieuwe testament, vers 2

Wel handig zo'n bijbel. Het is een HP scoop, 62 nogwat... dual channel. Zit volgens mij wel zo'n schakelaar op ja. Ik loop heel erg te kloten met de triggering. Als ik mijn multimeter een signaal laat genereren, krijg ik die niet stilstaand op de scoop.

Ik loop aan alles te draaien wat draaibaar is maar het lukt me maar niet :)

Amateur19

Overleden

Als je nog meekijkt, kan je hier makkelijker een vraag stellen waarbij ik het je kan laten zien hoe je het misschien wel voor elkaar kan krijgen.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Ik heb hier een camera op m'n scoop staan. Dat is een Tektronix 485 gaat tot 350Mhz volgens de specs maar een signaal op 70cm (460+MHz) geeft nog steeds weer. Het nivo van het signaal is alleen niet meer met enige zekerheid af te lezen.

Dat is een hele rappe scoop, maar heel veel kun je niet meer met het beeld van een paar 100 MHz. Zoals ze zegt is de amplitude dan niet betrouwbaar af te lezen, maar veer vervelender is het dat ook de golfvorm niet betrouwbaar is. De hogere componenten worden sterker gedempt, en het 'echte' signaal kan dus veel meer vervormd zijn dan het sinusachtige plaatje in beeld.

Liever zonder isolatie, zo min mogelijk capaciteit.

Het ziet eruit als een gaatje met een draadje (en isolatie daarom) erdoor... als het mechanisch stabiel is heb je die isolatie niet echt nodig, maar veel capaciteit zal-ie ook niet toevoegen. Enige manier om nog minder capaciteit te krijgen is een groter gaatje lijkt me?

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Aangezien radiozendamateurs generatie op generatie het "wiel"
uit proberen te vinden is het niet vreemd dat ook "piraten"
hetzelfde gedrag vertonen (veel vergunninghouders zijn zelf piraat geweest)
Van iedere fout leer je, en door alle fouten heen gekomen zal je een project neer kunnen zetten dat bijna perfect is.
Iedereen die in deze hobby begint stapt in op zijn eigen niveau en zal op zijn beurt weer het "wiel" uitvinden.

En ik hoop dat het nog generaties lang zo gaat.

Amateur19

Overleden

Op 21 juni 2006 12:58:07 schreef pd5ar:
Aangezien radiozendamateurs generatie op generatie het "wiel"
uit proberen te vinden is het niet vreemd dat ook "piraten"
hetzelfde gedrag vertonen (veel vergunninghouders zijn zelf piraat geweest)
Van iedere fout leer je, en door alle fouten heen gekomen zal je een project neer kunnen zetten dat bijna perfect is.
Iedereen die in deze hobby begint stapt in op zijn eigen niveau en zal op zijn beurt weer het "wiel" uitvinden.

En ik hoop dat het nog generaties lang zo gaat.

Helemaal mee eens. Alleen was het contributiebedrag wat lager toen, en willens en wetens, na advies met iets doorgaan wat word afgeraden lijkt me ook niet de manier om het te "leren" :)

Maar goed wie het kan betalen moet het dan ook zelf maar weten, ik zal altijd blijven proberen het af te raden, met zoveel mogelijk opties om het wel tot een geslaagd project te doen behoren. Het is ook niet de bedoeling om het vanwege de mogelijke storing die het opleverd in de kast te laten lggen, HF parts zijn nou ook weer niet zo goedkoop.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Ik ga zo'n zender niet echt maken om er serieus mee te gaan zenden. Ik vind het gewoon leuk om zoiets te maken en leuk als het aardig werkt.
Maar als jullie het afraden om deze opnieuw te gaan bouwen zijn er nog andere bijv zenders(27mc of am)of andere leuke schema's die niet al te moeilijk zijn?

ps heb al fm bug gemaakt:P :9

Amateur19

Overleden

Op 21 juni 2006 13:22:19 schreef rubenbaba:
Ik ga zo'n zender niet echt maken om er serieus mee te gaan zenden. Ik vind het gewoon leuk om zoiets te maken en leuk als het aardig werkt.
Maar als jullie het afraden om deze opnieuw te gaan bouwen zijn er nog andere bijv zenders(27mc of am)of andere leuke schema's die niet al te moeilijk zijn?

ps heb al fm bug gemaakt:P :9

Dan is 3watt echt veel te veel. Want de RDR maakt geen verschil tussen serieus of niet.

Als je wat wil spelen kan je dat met die FM-bug, of een BF900 mosfet oscillator, maak een VFO met een BF494 2x en een 2n3866 dan heb je stabiele 25mW en met een potmeter regelbaar op de frequentie ipv. trimmers.

Daar kan je niet zo veel mee storen. Dit kunstwerk doet dat gewoon wel. Ik denk zelfs dat de eindtransistor gewoon goed is maar heel ergens anders bezig is in z'n uppie.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Het is juist heel leuk als je met hf bezig bent
maar zorg gewoon dat je eigen aan de regels houd van hf
dan blijft het leuk mijn eerste fm zender zag er ook niet uit werkte voor geen meter ...maar goed dat was 15 jaar geleden. ik zou zeggen lekker door prutsen daar leer je het meest van. Je weet vast wat je nodig hebt hier een paar richtlijnen
1 Goede swr/power meter
2 dummyload
3 goede voeding

Cq3 cQ3

ik denk niet dat je je voor 3 watt druk moet maken dat het agentschaptelecom langs komt, zelfs grote piraten die er 100w tegenaan duwen bezoeken ze zelden.

Het is niet het punt dat het AT langs gaat komen ... de instelling is gewoon verkeerd bij velen. Iedereen doet meer moeite om een zender te maken die te ontvangen is (en veel harmonische produceert met allerhande rommel) dan een zender te maken die mooi schoon is (wat nou juist de uitdaging is, een fm bug in elkaar zetten kan bijna iedereen).

Op 21 juni 2006 18:34:10 schreef Ectholian:
Het is niet het punt dat het AT langs gaat komen ... de instelling is gewoon verkeerd bij velen. Iedereen doet meer moeite om een zender te maken die te ontvangen is (en veel harmonische produceert met allerhande rommel) dan een zender te maken die mooi schoon is (wat nou juist de uitdaging is, een fm bug in elkaar zetten kan bijna iedereen).

Als je in een kalm gebied woont is die paar milliwatt voldoende voor de hele straat, maar als de fm band nogal vol zit hoor je het niet eens.

[Bericht gewijzigd door Bertrix op woensdag 21 juni 2006 19:39:50

Henry S.

Moderator

Op 21 juni 2006 17:18:11 schreef the waiter:
ik denk niet dat je je voor 3 watt druk moet maken dat het agentschaptelecom langs komt, zelfs grote piraten die er 100w tegenaan duwen bezoeken ze zelden.

Vermogen is geen issue, met 1W kan je ook genoeg storing veroorzaken. Ze komen langs na klachten, of als ze op tournee zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 21 juni 2006 13:22:19 schreef rubenbaba:
Ik ga zo'n zender niet echt maken om er serieus mee te gaan zenden. Ik vind het gewoon leuk om zoiets te maken en leuk als het aardig werkt.
Maar als jullie het afraden om deze opnieuw te gaan bouwen

Ben jij gek? Gewoon doorgaan ermee, maar er wel voor zorgen dat je het bouwsel uitprobeerd met een dummyload. Dat is om eventuele storingen zoveel mogelijk tegen te gaan, want daar heeft niemand wat aan en daarna gaan we eens naar een geschikte antenne kijken. :)

HF-junk, verslaafd aan ether.

Zo,n swr metertje met dummyload (zijn toch gwn drie dikke weerstanden?)
Heb ik volgens mij nog wel.

Dummyload is een grote weerstand van 50Ohm

Ik heb 3 150Ohm 25W weerstanden parallel, dus een dummyload van 50 Ohm en 75 Watt.

Zorg alleen wel dat het geen draadgewonden weerstanden zijn want dan kan je er net zo goed een antenne aanhangen. De draadgewonden weerstanden stralen namelijk af.

Ik heb de dummies eerst ook zelf gebouwd en dat werkt prima maar ik heb ooit van een kennis een orginele 30 Watt dummy gekregen en ben deze toen gaan gebruiken want de orginele straalt veel minder af.. Toevallig vorige week voor €50 een dummy gekocht voor 150 Watt continue en 400 Watt piek omdat ik wat grotere zenders wil gaan bouwen.

Nu alleen nog een keer een spectrum analyzer en dan is het helemaal toppie

Op 22 juni 2006 13:03:43 schreef Wuzzelez:
Zorg alleen wel dat het geen draadgewonden weerstanden zijn want dan kan je er net zo goed een antenne aanhangen. De draadgewonden weerstanden stralen namelijk af.

Ik heb de dummies eerst ook zelf gebouwd en dat werkt prima maar ik heb ooit van een kennis een orginele 30 Watt dummy gekregen en ben deze toen gaan gebruiken want de orginele straalt veel minder af.. Toevallig vorige week voor €50 een dummy gekocht voor 150 Watt continue en 400 Watt piek omdat ik wat grotere zenders wil gaan bouwen.

Nu alleen nog een keer een spectrum analyzer en dan is het helemaal toppie

Zeg het maar als je die hebt, dan kom ik bij jou mijn zender wel afstellen haha

Henry S.

Moderator

Op 22 juni 2006 09:28:14 schreef Ectholian:
Dummyload is een grote weerstand van 50Ohm

Ik heb 3 150Ohm 25W weerstanden parallel, dus een dummyload van 50 Ohm en 75 Watt.

http://plaatjes.metalruilen.nl/dummy.jpg

Mine! :P Ex GSM. 50W, als je er een stevige koelplaat aan bevestigd.

Je kan ze zelf maken met 3 150Ω weerstanden, die heeft Kent, en een stevig koelblok.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 23 juni 2006 00:42:49

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ex GSM ? Vet ding, hoeveel watt kan ie aan?

Henry S.

Moderator

50W, volgens verkoper 100W maar testjes van 15W bevestigen 50W.

Op 29 augustus 2005 11:13:18 schreef DC2PCC:
[...]
Die dingen ken ik, komen uit BTS-en (GSM-basisstations) en kunnen 50 watt verstoken (mits voorzien van een extra koeling.) 100 watt kunnen ze zeker NIET, dan gaat de flangeweerstand kapot. De SWR bij 2 GHz is < 1,1:1

http://www.circuitsonline.net/forum/view/24815/2/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 23 juni 2006 00:45:25

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.