schema uitleggen

wie kan me dit uitleggen?
ik weet dat dit een presizie gelijkrichter is maar hoe het presies werkt weet ik niet.
kan iemand me helpen?
http://img157.imageshack.us/img157/3965/gelijkrichter6at.th.png

begin eens met een duidelijk schema en vertel wat je wel snapt, dan helpen we je verder.

KLIK niet op het schema!
Ik krijg een redirect naar een aantal beroerde anti-spywaresites, en ik klik me een ongeluk om er weer uit te komen

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 21 juni 2006 18:28:12 schreef Fantomaz:
KLIK niet op het schema!
Ik krijg een redirect naar een aantal beroerde anti-spywaresites, en ik klik me een ongeluk om er weer uit te komen

Ik heb er nochtans op geklikt en geen last van gehad (met Firefox).

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

KLIK niet op het schema!

gebruik mozilla firefox :).

//edit: maak in's hemelsnaam van die 30sec 15sec.

Take a parachute, and jump!

dan klik op deze link dan zou je het schema goed moeten zien: http://www.garagereumers.co.nr/gelijkrichter.html

ik moet vooral een fatsonlijke uitleg hebben voor het eerste deel. want ik weet dat het 2de deel een integrator is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 21 juni 2006 19:53:01

Signaal wordt dubbelzijdig gelijkgericht en dan gefiltert met een lowpass filter. (of is dat zoals je zegt een integrfator? Beetje te klein dat schema.) (heet een fullwave rectifier.)
Je kan er RMS mee meten zo ver ik weet.

http://www.play-hookey.com/analog/images/full-wave_rectifier.gif

Een bijv. LTC1966 doet hetzelfde.

http://www.linear.com/pc/productDetail.do?navId=H0,C1,C1154,C1086,P170…

[Bericht gewijzigd door RES op 21 juni 2006 19:26:54

RES

Het eerste deel is volgens mij een gelijkrichter zoals je zelf al denkt c.q. zegt.

Weet je ook wat de schakeling doet of zou moeten doen.

Simuleer het systeem eens en overdenk je bevindingen.
Input, gelijkrichting en output.

BelleBlazer4Life
Henry S.

Moderator

KLIK niet op het schema!

Gewoon imageshack...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 21 juni 2006 18:54:03 schreef reumers:
dan klik op deze link dan zou je het schema goed moeten zien: http://www.garagereumers.co.nr/gelijkrichter.html.

ik moet vooral een fatsonlijke uitleg hebben voor het eerste deel. want ik weet dat het 2de deel een integrator is.

We moeten hier helemaal niks...

Bedenk zelf ook eens wat.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 21 juni 2006 19:51:16 schreef Henry S.:
[...]
Gewoon imageshack...

Da's inderdaad gewoon imageshack met veel reclame zooi e.d.
Aldaar klikken op het plaatje geeft je de kale afbeelding.

BelleBlazer4Life
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 juni 2006 11:32:00 schreef reumers:
wie kan me dit uitleggen?
ik weet dat dit een presizie gelijkrichter is maar hoe het presies werkt weet ik niet.

R47 is om te beginnen fout. Kijk maar na.

Voor het ingangssignaal zijn er twee mogelijkheden; plus of min.
-Het is plus: wat komt er uit de 1e opamp? Welke diode geleidt er? Wat komt er samen op de tweede? Wat komt er dan uit?
-Het is min: dezelfde vragen.

-De 2e opamp is niet echt een integrator.
-Wat is de versterking bij gelijkspanning? Niet oneindig, zoals bij een echte integrator, maar ... (hier invullen)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

het schakelingetje word gebruikt om idd RMS te meten.

het 1ste deel zou het positieve gedeelte van het signaal moeten afkappen zo dat allen het negatieve gedaalte overblijft. dit signaal word dan in de 'integrator' gevoerd. het negatieve signaal met met het voledige signaal zou dan een gelijk gericht rms signaal geven. klopt dit of is mijn uitleg niet volledig?
het probleem is dat ik dit haar fijn moet kunnen uitleggen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er zit niets in de schakeling dat een RMS (je weet wat dat is?) kan uitrekenen. Alleen de piekwaarde wordt bepaald, en dan nog met een bepaalde factor.
Maar doet het nu eens gewoon zoals ik voorstel, dan zie je meteen wat er gebeurt!
Heb je de foute R47 al gecorrigeerd?

ja idd R47 zou 100K moeten zijn veronderstel ik?
ik ga het nog eens overlopen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 juni 2006 11:39:21 schreef reumers:
ja idd R47 zou 100K moeten zijn veronderstel ik?
ik ga het nog eens overlopen.

Ja klopt.
In mijn vorige post kon ik beter zeggen: alleen de GEMIDDELDE waarde wordt bepaald.

Ik heb het ongeveer gesimuleerd dit zou het signaal moeten zijn wat uit de gelijk richter komt en wat er uit het laatste deel komt. klopt dit of heb ik een fout gemaakt?

www.garagereumers.co.nr/gelijkrichter.html

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zie alleen het oude plaatje van de schakeling.

Maar afgezien van simuleren, je kunt toch gewoon een potlood nemen en zeggen:
Ik stop nu +2V erin, dan gaat de uitgang negatief (of positief? redeneren!), dan gaat DIE diode geleiden, dan is DAT mijn tegenkoppelweerstand (en niet die andere), dus dan wordt ZUS mijn uitgangsspanning.
En dan ook nog eens voor een negatieve spanning.

Voor het tweede IC kun je je er wel van afmaken door te zeggen: voor hoge frequenties is DIT mijn tegenkoppelimpedantie (bestaande uit hoofdzakelijk DIT onderdeel), daarom is daar de versterking slechts ZOVEEL; voor gelijkspanning is DAT mijn tegenkoppeling en dan wordt de versterking ZOVEEL, daarom is DIT mijn uitgangsspanning.

Als je echt haarfijn moet uitleggen, dan zullen ze dit misschien wel van je vragen.

Vul de ontbrekende delen in... :-)

de simulatie zou onder het schema moeten staan.
bij mij lukt dat wel.

dus als het ingangssignaal positief is dan word de uitgang van de opamp negatief. dan gaat D1 geleiden.en loopt de stroom door R45. de versterking is dan 1.
als het ingangssignaal nu negatief is dan word de uitgang van de opamp positief en zal D2 gaan geleiden.dus op de uitgang zal nu niets tsaan veranderstel ik?

dus als we het bekomen signaal nu in in het origineel signaal voeren dan krijgen we een gelijkgericht signaal?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik had te snel geroepen.. na enige tijd ('t gaat wel traag hier) komt het plaatje onder het schema wel. De signalen zien er goed uit.

Je redenatie klopt. Nu alleen aantonen (met een getallenvoorbeeld, bijvoorbeeld) waarom het optellen van het originele signaal bij het gemaakte signaal (met welke weegfactoren?) een "dubbelzijdig gelijkgericht" signaal oplevert.

ok,
nog even redeneren dan,
dus als signaal 1 dan in de 2de opamp word ingevoerd dan word dit signaal geinverteerd versterkt met een factor 2? want 200/100=2. tegelijkertijd word ook het originele signaal ingevoerd en weer geinverteerd(nu hier zit ik vast want ik weet niet hoe het negatieve gedeelte weg word gelaten) dits ignaal word versterkt met een factor 1?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je bent er bijna. Let alleen ook op de tekens.
Voor het gemak denken we eerst C20 weg.
De enkele helften uit C worden twee keer versterkt; het complete signaal één keer.
Het resultaat wordt kennelijk gesommeerd.

Neem eens een spanning aan (ik kan niet lezen wat de bronspanning van die 10 kHz is) en kijk wat het resultaat is.

Daarna zetten we C20 er weer bij; wat is dan het gevolg?

ok dus als er bv 3v uit C komt en 6v is het originele signaal dan dan word de 3v 2x versterkt en de 6v 1x versterkt.
als de ze opgeteld worden dan hebben we 12v aan de uitgang?

en voor wat diend die C20 dan eigenlijk?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als er drie volt uit C komt, is het originele signaal dus plus, en natuurlij ook 3V! Uit C komt dan dus -3 V.

Als het originele signaal -3 V is, komt er uit C niets.

Doe nu nog eens, voor deze twee gevallen afzonderlijk, de versterkingen en de optelling. Vergeet het minteken in de versterking van D niet.

dus het signaal wat uit C komt word geinverteerd door D en 2keer versterkt.
dit signaal is nu terug gekoppelt naar de ingang dus dan hebben we 2 tegenover gestelde signalen? maar de ene is het dubbel van de ander?
Het originele signaal word ook geinverteerd maar niet versterkt? dus ik zit echt vast hoe bekom ik nu een dubbel gelijk gericht signaal?