TDA7294 versterker

KT88

Overleden

@ Mr. Soldeer: 10% margin is wat ik normalerwijze aanhoud bij professionele ontwerpen.

Bijv. 90 V DC heeft een 100V elco erop staan, enz.

@ Lirben: ruis is veelal oscillatie, je zult toch met een scoopje aan de gang moeten.
Mijn vermoeden is de aardlayout, dat is meestal het probleem met die IC-dingen.
Dat, en een goede voedingsontkoppeling vlakbij het IC met *goede* condensatoren en elco's.

[Bericht gewijzigd door KT88 op zondag 6 augustus 2006 22:35:24

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Wat verstaat men onder goede elco's? filmcomponenten?

Op 6 augustus 2006 22:28:06 schreef Lirben:
Ik heb inderdaad enorm veel ruis met een andere speaker, wat kan hieraan gedaan worden?

die ruis kan net een teken van een beschadiging zijn ! (er staat vaak dat belasting boven deze grens onbetrouwbare werking kan opleveren, en in het slechtste geval het eeuwige elektrojachtveld)

@KT88, goed om weten !

Op 6 augustus 2006 22:31:52 schreef Lirben:
Wat verstaat men onder goede elco's? filmcomponenten?

polyester ceetjes ? (is ook onder de categorie filmcomponenten)

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op zondag 6 augustus 2006 22:34:11

KT88

Overleden

In het schema zijn bijv. C6 en C8 elco's, gepolariseerde condensatoren.
Die zijn er in kwaliteiten, als je een nieuwe productie type neemt gaat het vrijwel altijd goed.

Sommigen bouwen zoiets op met elco's uit sloopversterkers van 1970, dat gaat dus *niet* goed.

Filmcondensatoren zijn bijv. polypropyleen, polystyreen etc., dus welke gewikkeld zijn dmv. een metaal "film", een folie.
In jouw schema bijv. C7 en C9.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ik heb wel eens een stereo versterker gebouwd met 2x TDA7294, ingangsversterkers en 2x5 band equalizer, en daarbij stervormige aarde toegepast en alle impedanties zo laag mogelijk gehouden, alles strak DC-ontkoppeld en die ruiste niet hoorbaar. De chip is ook niet kapot te krijgen door onoordeelkundig gebruik, dus bij zware overbelasting (clippen)

Je hebt dus ofwel
- de chip beschadigd door de 56 volt
- geen stervormige massa toegepast (oscillaties)
- te hoge impedanties in je circuit zitten (thermische ruis)
- niet goed DC-ontkoppeld

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Henry S.

Moderator

Sluit je ingang eens kort, nog steeds ruis dan heb je oscillaties, ben benieuwd naar de layout.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Kijk in de datasheet naar de operating parameters.
MAX ratings zijn die waarbij er niks stukgaat maar de correcte werking is niet gegarandeerd. ( hij kan bijvoorbeeld heel snel de thermische beveiliging gaan. )

in de datasheet staat opgegeven : operating : max +40 en - 40 volt. dus als jij daar 56 opgezet hebt heeft hij gene schade opgelopen. hij mag in bedrijf tot 80 volt zien.

als je er + 56 en -56 opgezet hebt dan heb je geluk gehad :p

er staat ook duidelijk in de datasheet : bij die absolute max ratings +50 en -50 en NO SIGNAL ! dus dat ding mag dan niks doen.

ik zie nu ook dat dat een van de onze is ... Foei !

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 6 augustus 2006 23:35:17

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb men signaalbron kortgesloten (de jackstekker dus) en dan hebbik geen ruis... Wat betekent dit?

Dat je ruis binnenkomt via je jackplug. Is je jackplug toevallig niet onderbroken, zodat je draad hangt te zweven ?

Oké, bij nader inzien is er toch ruis aanwezig als ik geen signaal heb of als ik mijn signaal kortsluit...

Henry S.

Moderator

Oscilleert, nog steeds benieuwd naar de layout...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Lay-out? gewoon op een breadboard, kben nu een oude printplaat die in spiegelschrift is geëtst en waar ik dus niets mee ben een bepaald kopergedeelte aan het gebruiken als ground, eens zien of het hiermee beterd.

Henry S.

Moderator

Breadboard... Dat is ook een layout maar wel een slechte voor zo iets.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

grote kans dat de boel staat te oscilleren, breadboard is klote voor oscillatiegevoeige dingetjes.

free_electron

Silicon Member

aarghhh . die tda7294 is GEEN component om te breadboard.
een en ander steekt nogal nauw. en breadborden met losse draadjes ... dat pikt overal zoveel rotzooi op

als je ene pcb layout wilt : in onze datasheets staat ere ene

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Wel, hij staat op breadboard, en hij oscilleert niet meer :)

MAW: hij werkt, van harte bedankt, nu alleen nog mijn voedingsspanning wat weten op te krikken, met 15V levert het niet echt veel geluid af ;)

[Bericht gewijzigd door Lirben op maandag 7 augustus 2006 22:50:45

free_electron

Silicon Member

15 volt ? dat beest is gemaakt om +40 en -40 volt te krijgen. ( dus 80 volt totaal )
de minimum is +10 en -10 ( dus 20 volt in totaal. )

daar zal inderdaad niet veel uitkomen op 15 volt ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ok, na het verhogen van de voedingsspanning merkik dat er niet meer geluid uit mijn box komt, bij het na meten staat er AC zelfs maar 0,70V over mijn speaker terwijl er 1,50 over mijn signaal staat...

Het verhogen van mijn voedingsspanning zorgt dus niet voor een grotere versterking.

Er staat nu -27,2V en +27,2V over mijn IC

De versterking van het IC blijft hetzelfde aangezien je de feedback niet hebt veranderd, maar alleen de voedingsspanning.

Foutje gemaakt ergens? Verkeerde weerstand? Ground ergens niet verbonden? Is het IC uberhaupt nog wel heel? Koeling?

Fototjes?

Die van datasheet zal vast goed zijn. Controleer de weerstanden eens.
En standby / mute.

Nogmaals, foto zegt meer dan 1000 woorden. En de kans is best aanwezig dat je IC stuk is.

[Bericht gewijzigd door JuuL op woensdag 9 augustus 2006 22:45:31

maar waarom moet ik de terugkoppeling veranderen dan (dat is toch de feedback?) waarom is de versterking niet hoger met alleen een hogere voedingsspanning zoals je in het andere topic beweerde?

De versterking wordt bepaald door de verhouding van 2 weerstanden (1 ervan is je feedback). De opamp versterkt het.
De hogere voedingsspanning is er alleen voor dat je signaal niet tegen het dak / de bodem kan komen, het heeft meer ruimte.

Ik zou zeggen controleer alles heel goed, en nog een keer en nog een keer. Zie je dan geen fouten, ga dan nog eens nameten (heb je al gedaan volgensmij). Als het dan nog niet werkt zou ik een andere chip proberen.

De mute en standby heb je wel goed aangesloten?

/edit
Meet je speaker ook eens door met multimeter op weerstand-stand (zonder amp eraan). circa 3 tot 8 Ohm is ok. Oneindig is stuk.

[Bericht gewijzigd door JuuL op woensdag 9 augustus 2006 22:55:14