Ground doorlussen?

Ik ben een print voor m'n MP3 speler aan het ontwerpen. Er zijn 3 IC's:
PIC
SD kaart
Codec met DAC en ampje

De codec heeft een analoge en digitale voeding. Deze zijn van elkaar gescheiden.

Verder gaat naar elk IC een losse voedingslijn (behalve het LCD, die zit met de PIC doorgelust, het LCD en de PIC trekken zo weinig stroom dat ik denk dat dat geen kwaad kan, am I right?).

Ik zit te twijfelen over de ground. In de datasheet van de codec staat dat de digitale en analoge ground zo dicht mogelijk bij het IC verbonden moeten worden. Dat heb ik gedaan. De codec zit dicht bij de voeding, dus die ground heb ik gelijk naar de voeding gelust. Het was helaas niet haalbaar om ook de ground van de PIC en de SD kaart een eigen baan naar de massa te geven. Die zitten dus doorgelust met de andere ground. Kan dit kwaad?

De ground zit uiteindelijk naar een kopervlak van de SMPS die met een lang spoorn aar de - van de batterij gaat (geen andere mogelijkheid). Ik heb gesmokkeld bij de ground van het display en de schakelaars, deze zaten zo dicht bij de - pool van de batterij dat ik ze daaraan heb hangen. Kan geen kwaad neem ik aan?

Natuurlijk heb ik alle IC's goed ontkoppeld. Kan iemand mijn vragen beantwoorden?

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

layout posten ( in jpeg of png of zoeits zodat we kunnen zien. niet iederene heeft toegang tot alle layout tools )

anders gerber posten dat kan iedereen lezen.

en pak maar al uwe stoel en zet u 2 minuten

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Zie ik het niet goed, of zit C1 aan pin 21 ipv 22 op de print ?

Laat maar, ik kom er niet uit.

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 14 augustus 2006 14:23:32

Op 14 augustus 2006 14:21:20 schreef Aart:
Zie ik het niet goed, of zit C1 aan pin 21 ipv 22 op de print ?

Van 22 naar 21 (C1 zit aan de onderzijde dus de silk zie je niet).

free_electron

Silicon Member

aiaiai .wat een via-soep ... laten autorouten ? en dan proberen opkuisen ?

de helft van de via's kan je eruit halen.

connector voor LCD die blauwe baan die verticaal omhoog loopt : smijt die rechts van die 3 ovale pads die daar staan ( dus boven op die rode baan die van aan de text CON3 naar L2 loopt )
je kan daar dan al in 1 klap 3 via's elimineren.

elmineer de cross connects onder die drukknoppen. je kan daar dan op de toplayer blijven ook en al die via's verdwijnen dan

voor dergelijke drukknoppen met 4 poten : der zijn er telkens 2 die intern doorverbonden zijn. bij sommige fabrikanten ziet die verbindinge horizondaal bij sommige verticaal ! dus heeft f_e jaren geleden deze truuk bedacht : verbind die dingen overhoeks

code:

1 o-----+-----o 4  1 o           o 4
          |            |           |
          \            +----/------+
          |            |           |
  2 o-----+-----o 3  2 o           o 3

fabrikant a          fabrikant b

dus F_E gebruikt allen poten 1 en 3 en 2 en 4 laat ie open. dan maakt het gene fluit ui waar die verbinden zitten

en voor jouw layout : als je voor de links drukknoppen ( mode en RWD poten 1 en 3 gebruikt en voor VOL+ en play en vol- combinatie 2 en 4 dan kan je de commons in het midden ertussen direct aan elkaar hangen. ( van de linker kolom toestens maat je poot 3 grond en van de rechter kolom toestsne poot 2. kladdedder: 1 baantje dat nergens in de weg ligt. en weer een nest via's weg.

als je dan nog wat roefelt met welke knop naar welke pin van die PIc gaat dan zijn ze allemaal weg. tkan zijn dat dat zelfs niet nodig is.

van poot 22 van je PIc loop je op top layer naar links , plugt een via en gaat dan op bottom met een diagonale baan naar rechts boven , plugt een nieuwe via en loopt dan op top verder rechts ,plugt en nieuw e via en loopt weer verder. ( onder de texts 252 van PCI18F252 )

oals je die rode baan die onder de text IC2 staat ietsje naar rechts schuift ( je hebt daar ruimte zat )
dan kan je van pin 22 rechtstreeks binnendooor naar die via die onder de text 252 zit. : weer 2 vias weg.

der zijn zo verschillende plaatsen in die layout waar je op dei manier het haasje-over met vias kan elimineren.

wat is dat symbool onderaan bij de poot linksonder van de RWD toests ? wit cirketje met dan in rood gearceerd gebied ... een DRC violation ? der zit in blauw bovenaan ook zoiets rond iets wat op ene montagegat lijkt.

mijn lodder oog valt op nog een elimineerbare via :
je hebt boven dei 2 throught hole caps die naar de koptelefoon gaan. daartussen staat een SMD ( veritkaal. )
daarvan gaat een spoor naar linksbeneden en een naar rechtsbeneden.
dat naar rechts beneden verwijder je. : je maakt die verbinding van de linkerpoot can c12 naar de linkerpoot van c11. daar is plaats om dat te doen.
nu kan die via van de V1101 chip naar die throught hole cap ook weg. je kan daar direct verbinden nu.

kuis dat eerst maar op en post opnieuw.

kzal dan nog wel ne keer kijken ....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Helaas verdwaalde ik in het via bos.
Autorouter? De Eagle router is een beperkte Ripup & Retry router, die kan geen componenten verplaatsen.

Die schakelaar tip van f_e moet ik onthouden!

De arceringen zijn DRC violations.

Nope (de autorouter kreeg dit niet eens voor elkaar, zal wel een te klein printje willen hebben dan), helemaal met de hand ingetekent. I'm just not made for this job...

http://djoamersfoort.demon.nl/~berryb/APIC-BMP_board_top.GIF

Hopen dat dat iets duidelijker is.

Kunnen een hele hoop via's trouwens nog kwaad (op overzichtelijkheid en kosten na)?

free_electron

Silicon Member

Op 14 augustus 2006 20:26:17 schreef Berry:
Nope (de autorouter kreeg dit niet eens voor elkaar, zal wel een te klein printje willen hebben dan), helemaal met de hand ingetekent. I'm just not made for this job...

http://djoamersfoort.demon.nl/~berryb/APIC-BMP_board_top.GIF

Hopen dat dat iets duidelijker is.

Kunnen een hele hoop via's trouwens nog kwaad (op overzichtelijkheid en kosten na)?

zie ne keer . den helft is al bijna weg !

hier zie nog 4 die weg kunnen :

je hebt onder ic2 die connector ziten voor de flashkaart
van het tweede eiland van links ( bottom layer )
ga je met een baan weg diagonaal naar rechtsonder. ( ze komt halverwege het pad naar buiten )
verleg die baan zodat je eerst verticaal naar beneden gaat en dan diagonaal. zo krijg je ruimte tussen pad 2 en 3 van die connecto.

van pad 4 van de connector ga je nu naar links , tussen 2 en 3 door naar boven en je knoopt vast aan de via bij poot 16 van je pic. gans diene worst met 4 vias die je nu nodig hebt verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.

smijt c12 ook ne keer op de bottom layer ( verschuif die smd cap tussen je koptelefooncaps ene beetje naar links. )
je bent ogenblikkelijk van 2 via's vanaf
r5 ook naar bottom layer : weer 2 via weg.
en waarom pak je voor de R's 1206 en voor de debounce caps 0805 ? maak die r5 ook een 0805 ditto voor r13.
je krijgt meer plaats.

als je in je schema de signalen voor de play toets en de vol- van plaats wisselt ( heel eenvoudig te patchen in je pic software ) ben je van die 2 vias in je toetsenbord ook vanaf.

die baan die van de linkerpoot van r13 komt en naar de pic gaat kan je volledig op toplayer smijten als je van r13 naar links gaat ( als je eerst alle andere wijzigingen die ik voorstelde gedaan hebt )
als je dan van die ovale pin die vlak boven de lcd connector staat op de bottom layer vertrekt naar rechts en rond de bovenste twee ovale gaat en dan naar links en daar aankoppelt op dat stukje bottom layer ben je weer een via kwijt.

en der moet iets geweldig te doen zijn met dien nest vias en die spinneweb vlak onder de pic en linksboven van de pic ook.

borden tekenen is kunst. het noemt dan ook niet voor niets 'art-work'

Henry S.

Moderator

Schuif de C tussen de TH caps naar links, en je hebt een trace voor je spoor van IC1 naar L3. Via op de pad zelf.

Of trek een stukje spoor boven de pad van IC1 en zet daar een via en route dan korter naar L3

Zoveel wegen naar Rome. En het is idd de kunst om elke keer de goede weg te volgen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 augustus 2006 22:50:01

Oke, jullie hebben gelijk. Na nog wat prutsen ben ik de helft van de via's kwijt.

http://djoamersfoort.demon.nl/~berryb/APIC-BMP_board_top2.GIF

De nieuwe versie.

Play en Vol- kan ik niet omdraaien. Play moet namelijk de PIC uit sleep kunnen halen, dat doe ik met interrupt op RB2 (INT2).

Weerstanden zijn 1208 en C's 0805 omdat ik dat zo toevallig heb liggen. Alles 0805 is natuurlijk mooier, maarja om m'n hele bak 1208 ongebruikt te laten...

Ik denk niet dat de knopjes zo goed zitten (op de F_E manier dus).
Ik gebruik deze: http://www.reichelt.de/inhalt.html?SID=17DIgBbKwQARIAADVLPcY75efdf8ca6…
type LSH
Moet ik daar nu 1 + 4 of 2 + 3 gebruiken, of 2 + 4 of 1 + 3. Het ligt een beetje verwarrend (weet niet of F_E's layout nou voor het schema of de knoplayout bedoelt is).

free_electron

Silicon Member

ofwel gebruik je 1+3 ofwel 2+4

dit bedoel ik met de verbinding voor de layout

code:

| |           |      | |            |
| \-1       4 \-1    | | 4          |
|                    | |            |
|   2       3---2    | | 3          |
|             |      | |            |
\---1       4 | 1    | \-4    1     \-4
              |      | 
    2       3-+-2    |   3----2-------3--- GND
              |      | 
              | 1    \---4
              |
              \-2        3

je komt van rechts met grond. bij de middenste schakelaar gebruik je de interne verbinding tussen 2 en 3 om 'haasje over ' te doen
en dan kan je met 1 spoortje alle gronden van de andere gronden errrond doorverbinden

dan heb je vrij spel om al die andere draden naar de pic te routen

(wat vinden jullie trouwens van free_e-cad ? pcb layout met ascii codes :p voor de echte die-hard, al dat sissy-boy gedoe met grafische user interfaces en muizen is nergens voor nodig. gewoon edlin onder dos of je andere favoriete 'vingerkramp' editor zoals VI. en volledig open sores ! nummertjes worden bij afprinten vertaald naar padjes)

wat gebruik je trouwes als LCD ? ziet er cool uit.

ik ben al tijdje op zoek naar een COG displaytje ofwle 2 regels 12 of 16 kars ofwel een grafisch van 128x32 of 96x32 pixeltjes

[Bericht gewijzigd door free_electron op dinsdag 15 augustus 2006 17:35:21

Mooie CAD software hoor F_E! Ondersteunt het ook meerdere layers?

Ik gebruik een LCD uit een Nokia 6150. 84x48 pixels, 40x34mm. Zit een pcd8544 controller op, via SPI dus. Gevoed met 3,3V.

Helaas heeft dat kreng zo'n rare connector dat ik besloten heb het PCB van Nokia (waar hij opgeklikt zat) te verzagen en daar een flatcable aan te solderen. Zie http://serdisplib.sourceforge.net/ser/pcd8544.html zie je meteen dat er ook een versie met een normale connector is.

(BTW waar staat COG voor?)

free_electron

Silicon Member

COg = chip on glass de draden of poten komen dus rechtstreeks van het glas vanaf. er is gene pcb meer bij.
voordel is dat die dingen flinterdun zijn ( de dikte van het glas zelf )

die cad software is heel flexibel.
mijn free_e_cad is heel vooruitstreven : je kan zoveel lagen tekenen als je wilt. er is gene limitatie ander dan de grotte van je opslagmedium.

code:

[layer 1 begin]

1-\  2  
 3  \-4

[layer 2 begin]

1  /-2  
 3-/  4

[end drawing]

dit zou een dubbelzijdige zijn.
een via geef je aan met een kleine letter o
omdat mijn cad systeem hypermodern is heb ik ondersteuning voor through hole maar weggelaten. das toch 'ouden brol'

en voor padgroottes kan je een letter toevoegen na een cijfer. in de aperture tabel kan je dan translatie doen.

je ziet het is dus zeer 'user-friendly' en sluit zeer nauw aan op de werkwijze die in de unix wereld gangbaar is. het ondersteund ook naadloos eender welke frontend : je kan je favoriete editing omgeving gebruiiken. ( wel zorgen dat je een fixed space font hebt )
spoorbreedtes kan je ook opgeven door in een stukje baan gewoon de breedte in mils te tikken tussen 2 vierkante haakjes

1b--[22]----5d

zou een spoortje zijn van een pin 1 met aperture 'b' spoorbreedte van 22 mils naar een pin 5 met apertur d

maar we zijn weer aant zeveren

trouwnes is die display niet i2c in plaats van SPI ?

die displayjtes die jij daar hebt zijn COG's.
prlbeem is dat ik die een beetje te klein vind. ik zou er eentje willen die dubbel zo groot is. ( hoogte is goed , de breedte zou moeten dubbel zijn )

Nee, werkt echt met SPI. Zie hier voor nog wat info: http://www.amontec.com/lcd_nokia_3310.shtml

Nokia displays zijn trouwens allemaal wel leuke dingen. COG, verschillende maten en goed gedocumenteerd.

Ik denk dat ik nu bijna alle via's die weg kunnen weggehaald heb.

http://djoamersfoort.demon.nl/~berryb/APIC-BMP_board_top3.GIF

Stuk overzichterlijker.

Nu kunnen jullie mijn eerste vraag ook beantwoorden misschien?

Henry S.

Moderator

Ik zit te twijfelen over de ground. In de datasheet van de codec staat dat de digitale en analoge ground zo dicht mogelijk bij het IC verbonden moeten worden. Dat heb ik gedaan.

Verbonden met wat?

De codec zit dicht bij de voeding, dus die ground heb ik gelijk naar de voeding gelust. Het was helaas niet haalbaar om ook de ground van de PIC en de SD kaart een eigen baan naar de massa te geven. Die zitten dus doorgelust met de andere ground. Kan dit kwaad?

Als die twee samen maar op de massa bij het voedingsgedeelte uitkomen.

Op 16 augustus 2006 12:05:16 schreef Henry S.:
[...]
Verbonden met wat?

Met elkaar, en daarna direct naar het massavlak

[...]
Als die twee samen maar op de massa bij het voedingsgedeelte uitkomen.

Ja, alle IC's zitten doorgelust naar het massavlak, behalve het LCD en de knopjes, dit zitten aan de - pool van de batterij.

free_electron

Silicon Member

bravo ! . van dik 60 via's naar 23 !
das bijna 2/3 weg ...

ik kan er nog een 5 tal elimineren

r5 en r13 naar bottom layer
boven de v1101 in de gburen van de r5 staat nu een 0805 . dis schuif je tot boven het montagegat.
de r5 komt dan te staan waar dit ding stond.
je kan dan ook met de baan rondgaan waar nu in de geburen van r5 effe haasje over wordt gedaan.

vlakbij de bovenste poot van de lcd connector staat ook nog een lonely via. ik zie een spoor op zowel top als bottom wat naar hetzelfde pad gaat in de voeding.

het verwonderd mij een beetje . heeft eagle geen fly-lines voor de ratsnest die automatisch shortest route tonen terwijl je aan het tekenen bent ?

veel van de dingen die we er nu uitgehaald hebben zijn namelijk zo op te lossen

een paar truuks

ik zet meestal eerst de grote chips. kleef de componenten die slechts aan die chips gekoppeld zijn ( ontkoppelcondensatoren , en specifieke componenten voor die chips zoals bijvoorbeeld een weerstand of cap van 1 pin naar grond , met andere woorden dingen die nergens anders heen gaan ( single nets noemt men dat ))
en dan wire ik die up.

daarnaa de grote verbindingen TUSSEn de chips . dus de signalen in jouw geval zoals gans dat SPI gebeuren.

en dan strooien we de grond en voeding.

Henry S.

Moderator

Op 16 augustus 2006 17:41:14 schreef free_electron:
[...]
het verwonderd mij een beetje . heeft eagle geen fly-lines voor de ratsnest die automatisch shortest route tonen terwijl je aan het tekenen bent ?

veel van de dingen die we er nu uitgehaald hebben zijn namelijk zo op te lossen
[...]

Idd, samen met de force vectors je hint bij het plaatsen.

ik zet meestal eerst de grote chips. kleef de componenten die slechts aan die chips gekoppeld zijn ( ontkoppelcondensatoren , en specifieke componenten voor die chips zoals bijvoorbeeld een weerstand of cap van 1 pin naar grond , met andere woorden dingen die nergens anders heen gaan ( single nets noemt men dat ))
en dan wire ik die up.

Precies, groepjes maken, veel schuiven en draaien, ratsnest en force vectors in de gaten houden, en ineens heb je het gevonden, of niet... :P

Sorry wat zijn force vectors?

Dat viatje bij het LCD heb ik daar zo gedaan zodan de PIC en de SD kaart elk een eigen baan naar de voedingscap hebben. Zal wel zo'n onnozele gedachte zijn, maar dacht dat het zo wat beter ontkoppelt zou zijn... Kuch :P

BTW:
Het klopt wel dat die ratsnest altijd de kortste weg aangeeft, maar laat dat nou altijd direct over een heel paar banen zijn. Lui als je bent doe je haasje over. He shit, geeft bij de volgende baan weer problemen. Na nog maar een keer haasje over dan.

En ja, dat groeit met 2 via's per keer he.

[Bericht gewijzigd door Berry op woensdag 16 augustus 2006 20:47:21

Henry S.

Moderator

Force Vectors: Lijntjes met een cirkel of blokje, etc), dat in de richting wijst van de positie dat volgens het programma optimaal is tov andere componenten die er mee verbonden zijn.
Hoe langer de lijn, des te verder is het component van die positie vandaan, hoe korter des te beter, maar hou in de gaten dat het soms niet anders kan. (layout, scheiding ivm emc, digitaal/analoog etc).

Die 2 baantjes zou ik zo laten, elk zijn eigen massa, kan het elkaar niet bijten.

Haasje overs, als je steeds haasje over doet kan je het beste op die layer blijven ;) Anders ben je snel het haasje.

free_electron

Silicon Member

Op 16 augustus 2006 20:29:32 schreef Berry:
Sorry wat zijn force vectors?

Het klopt wel dat die ratsnest altijd de kortste weg aangeeft, maar laat dat nou altijd direct over een heel paar banen zijn.

er is een verschil tussen de ratsnet en de fly-line !
de ratsnet zijn alle nog te leggen verbindingen kriskras door elkaar.
de fly line verschijnt op het moment dat je een spoor begint te tekenen. ( de ratsnetst verdwijnt dan effe ) die geeft aan waar je naar toe moet met je huidige spoor.
die fly line is normaal de kortste directe verbinding. het lfy-line algoritme houdt rekening met reeds liggende sporen. als er ene in de weg ligt zoekt ie een ander punt wat to hetzelfde net behoort. als er gene te vinden zijn dan springt ie naar het dichtstbijzijnde spoor ( zodat je haasje over kunt doen )

nog iets anders wat verschrikkelijk interessant is , is het highlighten van een compleet net als je koper begint te tekenen. alle pads die met elkaar moeten verbonden worden alsook de bestaande lichten dan op. zo zie je zelf heel snel waar je naartoe moet.

ik weet niet hoe eagle die dingen implementeert ( en of ze die dingen wel hebben ... protel heeft ze in ieder geval. razend handig. ook de push en shove terwijl je interactief an het routen bent is verrekte handig. een 32 bit databus en der moet ergens een signaal doorheen ... protel pusht dat realtime terwijl je aan het tekenen bent. ditto voor polygons. ( je ziet wel je cpu power meter op 100% vliegen dan :p )

Heeft Eagle dan Force vectors? :S Ik ken ze wel van UltiBoard...

Btw, die 2 baantjes zijn de voedingen, de ground van alle IC's zijn dus met elkaar verbonden zoals je kan zien:

code:

[GND boost conv. AVDD DVDD]
  |                |    |
[VS1011]===========+----+
  |                     |
[PIC]--------[LCD]------+
  |                     |
[SD]--------------------+

en dus alle massa's naar het massavlak behalve die van het LCD en de toetsjes die gaan naar de - pool van de batterij.
Kan dat dan zo?