super boxen

Halllow ik ben dus ook naar en carnavals optocht geweest en ik zag daar boxen die nie al te groot waren maar wel heel veel vermogen uitstraalde. Nu zijn het van die types waar je de woofer niet ziet. Je ziet alleen zo'n schuin plankje op de bodem.Ik weet dus niet precies hoe die dinge in elkaar zitten.Ik weet wel dat het een bekende behuizing is want dat zie je best vaak. Nu is mijn vraag of iemand misschien een soort van tekening heeft liggen hoe die dingen er van binnen uitzien, kan ik die ook es maken.
Alvast bedankt.

Moet je eens in de bibliotheek zoeken. Elektuur heeft een aantal boeken over PA techniek en daar staan al die soorten basboxen + afmetingen in.

Ja dat klopt ik had zelfs een compleet boek over boxenbouw.
Maar daar stonden toch nog nie echt de in deze discussie beschreven behuizingen. Maar goed ik zal dan nog wel es naar de bib gaan bedankt.

Hallo Piet,

De boxen die je met carnaval hebt gezien zijn zogenaamde hoorngeladen boxen. Bij deze boxen zijn de luidsprekers binnenin gemonteerd, en wordt het afgestraalde vermogen langs nauwkeurig berekende poorten naar buiten gevoerd. Bij deze kasten wordt niet alleen het afgestraalde vermogen van de voorkant van de box gebruikt, maar ook de aan de achterkant opgewekte energie. Zeer bekende hoorngeladen systemen zijn de zogenaamde W-bins. Een W-bin dankt zijn naam door de constructie van planken in de kast, die een soort W vorm heeft. De W-bin is een zogenaamde "gevouwen hoorn", dat wil zeggen dat de luchtkanalen gevouwen zijn zodat de afmetingen van de kast sterk gereduceerd kunnen worden. Toch zijn deze boxen nog vrij groot, 1,20 x 0,6 x 0,6 meter. De eerste échte W-bin is trouwens ontwikkeld door het merk ElektroVoice, en heette de EV Eliminator.
Er zijn echter nog veel meer interessante PA luidsprekersystemen ontwikkeld, waarbij een hele bekende de zogenaamde "glijbaan" is. Er is een duitstalige site waarop veel van deze ontwerpen compleet staan afgebeeld met eigenschappen en bouwtekeningen. Aangezien ik nu niet thuis ben kan ik hem even niet opzoeken in mijn Favorieten. Zal dit echter snel even doen. Je kunt ook eens in de internet zoekmachines zoeken op trefwoorden als "w-bin". Als je deze zelf wilt bouwen wil ik je vast waarschuwen, het zijn zeer gecompliceerde ontwerpen! Er zit véél meer houtwerk in, dan je aan de buitenkant ziet.....
Succes!

Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Ultieme Philips Motional Feedback Luidspreker Website!

Stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel en zelfs die zijn dan nog leerzaam!

ik geloof dat het type van box dat je beschrijft het type W-bins is met de woofer naar achteren gericht

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift