zwevende nul

GJ_

Moderator

Op 23 augustus 2006 21:26:06 schreef klein is fijn:De nulleider weghalen kan inderdaad voor vreemde dingen zorgen, echter, bij een goed gebalanceerde belasting is het de bedoeling dat er amper stroom door de nuleider loopt.

In theorie ja.
Maar op bv het sterpunt van een motor loopt ook geen stroom. Helaas bestaat dat sterpunt niet, dat is een theoretisch punt. Door de geleiders die samen het sterpunt vormen loopt dezelfde stroom als door de rest van de geleiders.

Op 24 augustus 2006 01:02:30 schreef The Headhunter:
Ik weet het antwoord van die leraar al:
Megger ? is dat nieuw?Dat staat niet in mijn boekje.

Dit wordt gebruikt om isolatietesten uit te voeren.
Het is een meettoestel dan megaohms kan meten. Het gebruikt daarbij een spanning van 500 of 1000V op de meetsnoeren. Een isolatiefout kan zich zo gedragen dat je die niet kam meten met een gewone multimeter.
Ook als een controleorganisme een huisinstallatie komt keuren gebruikt hij zo'n toestel om kring per kring te meten of er geen sluiting of verlies kan zijn.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Op 24 augustus 2006 00:18:26 schreef The Headhunter:
Tja dan kan je net zo goed zonder spanning met de juiste meter even meten tussen de spoelen en aarde.
...

Zie cosphi hierboven, bij een beetje voltages heb je gemakkelijk rare dingen.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op donderdag 24 augustus 2006 15:06:18

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 24 augustus 2006 00:14:11 schreef Videomodulator:
Wat heel misschien nog zou kunnen, is een laagohmige vermogensweerstand in de nul te zetten. Dan kan deze een beetje zweven, en kan je zien hoe assymetrisch je belasting is. Maar aangezien je aardlek steeds uitvalt, is er niet veel te meten.

Maar volgens mij is je leraar verkeerd, ofwel verstaat hij iets anders onder zwevende nul (misschien bedoelt hij dat je de aarding moet losmaken, dat is levensgevaarlijk, maar dan kan je wel de lek meten, als de behuizing van je motor dan onder spanning staat kan je snel zien welke van de fasen er naar de behuizing lekt, tussen die fase en de behuizing meet je geen spanning).

Dus dit zou betekenen dat als je er geen ALS tussenzet je dus met een zwevende nul kan zien waar de sluiting zit door op de aarde en de fase te meten.... Misschien is dit het antw. wel, ik heb volgende week praktijkles, zal het dan weer doorgeven.

Ik weet best wat een Megger is en hoe je die gebruikt.
Mijn Megger heeft als laagste meetspanning 100v dc en als hoogste 1000v dc.
Ik ben nl. degene die dat soort keuringen doet.

Op 24 augustus 2006 17:08:03 schreef fabian7:
[...]
Dus dit zou betekenen dat als je er geen ALS tussenzet je dus met een zwevende nul kan zien waar de sluiting zit door op de aarde en de fase te meten.... Misschien is dit het antw. wel, ik heb volgende week praktijkles, zal het dan weer doorgeven.

Dit komt toch overeen met wat Headhunter al eerder schreef.
Als je de nul los maakt dan:
Over de hoogste weerstand meet je de hoogste spanning. In het geval met jouw motor, daar waar je de kleinste (of geen) spanning meet zal het probleem zitten...

Too many slaves in this world, die by torture and pain.Too many people do not see,theyre killing themselves - going insane

Op 24 augustus 2006 17:48:18 schreef The Headhunter:
Ik weet best wat een Megger is en hoe je die gebruikt.
Mijn Megger heeft als laagste meetspanning 100v dc en als hoogste 1000v dc.
Ik ben nl. degene die dat soort keuringen doet.

Sorry, ik wist niet dat dit dialect was.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

cosphi:

...een controleorganisme ...

headhunter:

... Ik ben nl. degene die dat soort keuringen doet.

Ben jij een "controleorganisme" .. Headhunter ? ;) hehehe

PaWoN

Een zwevende nul is iemand die elke dag een andere politieke partij kiest, afhankelijk van de grootste schreeuwer die op TV te zien valt.

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !

Fabian7,

Als je jouw spanningstelsel zwevend wilt hebben, zul je, zoals al eerder opgemerkt, gebruik moeten maken van een scheidingstrafo. De secundaire spanning is dan galvanisch gescheiden van de primaire spanning. Zolang je nu niets aan aarde legt, is deze spanning 'zwevend'. Het is onmogelijk voor een aardlekschakelaar om in zo'n systeem op een aardfout aan te spreken. Wat je nu dus kunt doen is de aardfoutstroom meten! Dat is echter bijna nooit een eenvoudige zaak, en je moet hier wel speciale apparatuur voor hebben, dus ik denk dat jouw leraar de klok wel heeft horen luiden maar niet w...

Op 23 augustus 2006 21:42:03 schreef The Headhunter:
[...]
Voordat jij ook maar een meting gedaan hebt ligt die ALS er al weer uit.

Waarom zou deze AardLekSchakelaar eruit vliegen?

tja...

Omdat zoals DA fripster schrijft de motor gewoon aan aarde hangt met een losse nul.
Dus er gaat nogsteeds een lekstroom lopen dus gaat die ALS eruit.
Met een scheidingstrafo heb je idd dat probleem niet maar ik ken geen enkele monteur die zo'n ding bij zich heeft om een aardfout te zoeken.

Ik raak er ook niet uit.
Als je de nul onderbreekt ligt de aardlekschakelaar er ook uit. Hoe kan je op die manier de fout zoeken. Neem gewoon een meter.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Ho ho ho,

Wat van de motor hangt dan aan aarde?
Da fripster heeft het over een driefasen motor in ster.

Als je hier de nul loshaalt (waar die dan ook maar aan vast mag hangen) zou de aardlek niet mogen aanspreken. Waarom zou die ook? De stroom die erheen gaat, komt nog steeds terug. Ook zonder nul... (een ALS is hetzelfde als een diff!). Je mag alles aan aarde knuppen behalve spanningsvoerende delen...

tja...
fripster

Golden Member

Inderdaad... dat is wat ik ook dacht. Bij een perfect gebalanceerde motor (in ster) zal er geen stroom door de nulleider lopen.
Indien we nu de nulleider bij een verre van ideale (kapotte) motor losnemen (zonder ALS, om ook aardfouten te kunnen meten)dan kun je uitmeten over welke van de drie wikkelingen een andere spanning staat dan de twee andere. Dat is dan je kapotte wikkeling. Door nu daarna ook de stroom in de aardleiding te meten kun je kijken of er een echte aardfout is of dat de wikkeling intern kortgesloten is.

Just mt two cents....

Da fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
GJ_

Moderator

Op 25 augustus 2006 15:15:24 schreef fripster:Bij een perfect gebalanceerde motor (in ster) zal er geen stroom door de nulleider lopen.

Natuurlijk wel, anders zou die geleider er niet hoeven zitten.
Het sterpunt bestaat in praktijk helemaal niet, alleen in theorie. Door de geleiders die samen het sterpunt vormen loopt dezelfde stroom als door de andere geleiders.

Natuurlijk wel, anders zou die geleider er niet hoeven zitten.

Die hoeft er inderdaad niet te zitten, bij symetrische belasting is geen nulleider nodig.

Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming
GJ_

Moderator

Fripster had het over een motor in ster waar geen stroom loopt in het sterpunt. Het sterpunt moet er toch echt zitten. En daar loopt theoretisch geen stroom.

Op een motor in ster zit verder nooit een nul.

is een zwevende nul niks anders dan de nul afgekapt in een schakeling?

Een zwevend nul is een nul waarvan het potentiaal zwevend is tov aarde.
Normaal gesproken zitten nul en aarde aan elkaar en hebben dan gelijke potentiaal.
Bij een zwevende nul is die verbinding er niet en kan de nul dus een ander potentiaal hebben dan aardpotentiaal.

Maar Headhunter, vertel me nu eens waarom die aarlek eruit vliegt bij een losgenomen nul van die motor van Fripster die in ster aangesloten was dan?

Ik heb overigens nog nooit een nul a/h sterpunt gezien trouwens... Behalve bij een generator of een trafo dan.

Overigens lopen er natuurlijk WEL stromen in het sterpunt. Deze zijn, in een normaal geval, echter vectorisch gezien allemaal gelijk en tegengesteld. Opgeteld wordt dit dan nul. Echter bij het starten van een motor of bij een windingsluiting o.i.d. maak je iets heel anders mee. Het sterpunt wordt dan wel degelijk belast.

[Bericht gewijzigd door doorslagspanning op vrijdag 25 augustus 2006 22:57:45

tja...

De aardlek valt nu uit omdat er een van de fasen lekt naar aarde, dat kan zijn in een spoel van de motor of waar dan ook.
De nul verwijderen heeft daar geen invloed op de stroom blijf toch lekken naar aarde.

Een sterpunt van een motor ligt eigenlijk nooit aan de Nul omdat het geen nut heeft.

Ah oke, je bedoelt in een normale (niet zwevende) situatie. In een zwevend net is het namelijk onmogelijk voor een aardlek om aan te spreken. Vandaar dat in een zwevend net een aardfout te meten is. Bijvoorbeeld via de fasen onderling, of via een fase en de nul (spanningsverschil).

De nul ligt bij een motor niet vast omdat je de nul daar ontzettend mee gaat vervuilen. Het heeft niet alleen geen nut, het is zelfs zeer onwenselijk! En in een niet zwevend net, zal de aardfout enorm toenemen. Vooral bij een start van de motor! De ALS zal vrijwel zeker direkt aanspreken.

Zou dat misschien het probleem van Fabia7 zijn? Dat hij de nul aan het sterpunt heeft liggen? De ALS gaat er dan zeker uit. De opmerking / tip van de leraar, als hij dat gezien heeft, blijkt dan achteraf vrij cynisch te zijn...

tja...
Henry S.

Moderator

Op 26 augustus 2006 00:46:46 schreef doorslagspanning:
[...]
Zou dat misschien het probleem van Fabia7 zijn? Dat hij de nul aan het sterpunt heeft liggen? De ALS gaat er dan zeker uit. De opmerking / tip van de leraar, als hij dat gezien heeft, blijkt dan achteraf vrij cynisch te zijn...

Eindelijk een leraar met humor ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Er is hier zo te zien al goed gediscusieerd over de zwevende nul....

Elektriciteit, zen begrippen en wiskunde....
Mijn haar komt nog recht als ik er aan terug denk!
:-D

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.