Hoe schema met condensatoren berekenen?

KT88

Overleden

Denk in de plaats van die condensatoren maar eens weerstanden, en sluit een denkbeeldige spanningsbron aan tussen de linker- en de rechterzijde.

De spanning op de knooppunten tussen de weerstanden R en 3R zijn nu in beide takken gelijk, door 2R loopt dus geen stroom.
Of je die nu nul ohm maakt of 10 megaohm, het maakt niet uit.
hij valt ahw. uit de vergelijking.
Net zo werkt dat bij condensatoren, en zelfs bij spoelen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Op 29 augustus 2006 01:17:44 schreef Bert F:
ja ik begin het te zien maar waarom mag je die wegdenken? moesten er weerstanden staan dan mocht je dat zo niet zomaar toch?

tijdelijk wegdenken om een deel op te lossen, net als je dat bij weerstanden vermoedelijk ook eerst gedaan hebt, anders wordt Kirchoff en Thevenin ook een probleem.

Ik weet dat inzicht moet leren, maar logisch denken moet er al inzitten hoor.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

maar wat is er logisch aan ? er loopt een stroom van links boven door het midden en zo door rechts hoe kan ik nu de twee bovenste in serie zetten?

Kan je eventueel geen uitleg aan iemand bij jou in de buurt gaan vragen?
Mischien dat je het dan beter kan begrijpen, als je even de uitleg hoort van een ander. Ik heb zo het gevoel dat je ergens vast zit, en zo van je verkeerd standpunt niet los geraakt.
Je moet de 2 linkse en de 2 rechtse condensatoren in serie nemen (zie tekening Hugo). Niet de bovenste en de onderste.....;-)....

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

hier vervoledig ik mijn tekening:
http://img223.imageshack.us/img223/2632/ffffffbiseu2.jpg

als de midenste er niet stond dan kon de rode stroom niet lopen nu wel maar als de mindenste er niet stond dat kon ik idd gem de vervaning berekenen.

nu loopt die stroom wel waarom mag ik nu op eenvoudige bovengenoemde manier alles berekenen?

stel dat ik daar weerstanden zetten dan zou ik een soort brug krijgen en kan ik toch ook niet zomaar de vervaning berekenen?

spijtig begrijpt niemand da die ik ken en vind ik het ook nergens terug.

Groeten.

Dit verandert idd de situatie. Er werd reeds MEERDERE malen gevraagd waar de aansluitingen lagen.
Dit kan ik ook niet in 1, 2, 3 oplossen. Voor kirkhoff, thevenin, en of ster naar driehoektransformatie's....daar zou ik mijn schoolboeken moeten van onder het stof halen.
Er zijn hier studenten genoeg die dit beter dan ik kunnen uitleggen....

[Bericht gewijzigd door tEmPeSt op dinsdag 29 augustus 2006 10:22:01

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

iemand vertelde me nu net dat die condensator daar in het midden daar maar staat voor piet zot.
wel zo als jullie mij al honderde malen hebben duidelijk proberen te maken zo vereenvoudigt dit natuurlijk onmiddelijk.

oef eindelijk ik zie het maar ik was opzoek naar een echte manier om dit in het aller algemeenste geval op te lossen zie je?

want onderstel dat die twee condensatoren niet meer gelijk zijn danvloeit er wel wat door die brug...

de aansluitingen zijn toch zo logisch toch? hoe had je ze anders willen maken?

Groeten.

Hugo Welther

Moderator

Op 29 augustus 2006 10:07:01 schreef Bert F:
...
als de midenste er niet stond dan kon de rode stroom niet lopen nu wel maar als de mindenste er niet stond dat kon ik idd gem de vervaning berekenen.
...

Hier zal nooit een stroom lopen. De spanningsbron is immers DC!

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik ging er van uit dat de spanning over 2C stond.
Als je over 2C gaat meten (rekenen) krijg je totaal iets anders dan dat je over de knooppunten van C-C en C3-C3 gaat meten.
Dan zit je meer in de uitleg van KT88 denk ik...Ik zou het zelf nog eens goed moeten bekijken (beredeneren).

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

Nu we weten waar de aansluitingen zitten verandert dat alles aan de situatie.

Hier zal denk ik alleen thévenin of de sterdriehoektransformatie kunnen gebruikt worden.
Maar dan wel volgens de complexe rekenwijze.

Zie iedere condensator als een complexe impedantie gevoed door een wisselspanning die complex genoteerd wordt.

Voer nu je Thévenin of sterdriehoekberekeningen uit zoals je dat bij weerstanden op DC gewoon bent.

Daaruit zou je de vervangingscapaciteit moeten kunnen berekenen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

maar dat hebben we nog niet geleerd dus mag ik mss aan nemen dat het zo'n triviaal denkgeval is om dan te kunnen komen tot bovengenoemde redenering?

Anoniem

Op 29 augustus 2006 13:13:17 schreef cosphi:
Nu we weten waar de aansluitingen zitten verandert dat alles aan de situatie.

Hier zal denk ik alleen thévenin of de sterdriehoektransformatie kunnen gebruikt worden.
Maar dan wel volgens de complexe rekenwijze.

Zie iedere condensator als een complexe impedantie gevoed door een wisselspanning die complex genoteerd wordt.

Voer nu je Thévenin of sterdriehoekberekeningen uit zoals je dat bij weerstanden op DC gewoon bent.

Daaruit zou je de vervangingscapaciteit moeten kunnen berekenen.

Ik krijg pijn in mn kop van al dat ingewikkeld geleuter over complexe rekenwijzen. Waarom geen simpele rekenwijze::-)

Zoals het getekend staat is de brug in evenwicht en kan 2C gewoon kortgesloten worden.
Dan kun je de twee C's samen nemen dat wordt dan 2C en de 3C'sworden dan 6C. 1/C = 1/2C+1/6 Ctot= 1,5C
Simpel toch zo?

idd zo kan je dat onmiddellijk zien maar mijn probleem is vooral dat dit nu een opgaventje is morgen of zo examen en dan staat er iets anders en dan kom ik er niet zie je?

ik wil alles juist weten hoe het zit tja...

Groeten.

Anoniem

Op 29 augustus 2006 14:18:04 schreef Bert F:
idd zo kan je dat onmiddellijk zien maar mijn probleem is vooral dat dit nu een opgaventje is morgen of zo examen en dan staat er iets anders en dan kom ik er niet zie je?

ik wil alles juist weten hoe het zit tja...

Groeten.

Daar had je beter tijdens het schooljaar aan gedacht en niet enkele dagen voor je herexamen. Ik heb je probleem opgelost op de meest eenvoudige manier, maar nu blijkt dat je er eigenlijk helemaal niets van snapt. Zo'n opgave val nog wel op te lossen, maar als je de leerstof van een schooljaar daags voor het herexamen nog niet snapt, ware het beter dat je gewoon je jaar overdoet. Nu lukt het je toch niet meer.

waar blijft EA nou, op het moment dat je m nodig hebt >:)

Je hebt een eindje terug alle formules gekregen voor parallelschakelen en in serie schakelen van weerstanden, capaciteiten, en spoelen. (voor een spoel hetzelfde als een weerstand)
Als jij in staat bent om een dergelijke vraag op te lossen met weerstanden, maar niet met condensatoren, dan kan je, zoals eerder opgemerkt, gebruiken XC=1/(2pi*f*C)~1/C; waarbij met XC bijna hetzelfde gewerkt mag worden als met weerstanden.
Daarmee herleidt het rekenen zich tot rekenen met weerstanden.

Als je het met weerstanden ook niet lukt, lees dan de theorie nog eens door. Dat zal er toch wel in staan.

Free the whales!

Op 29 augustus 2006 14:16:07 schreef grotedikken:

Zoals het getekend staat is de brug in evenwicht en kan 2C gewoon kortgesloten worden.

Inderdaad grotendikken, niet aan gedacht. Je kan ook 2C open laten ipv kortsluiten daar er toch geen stroom vloeit (dit even ter zijde), dan kom je tot hetzelfde resultaat nl.:

Voor de serieschakelingen:
1/Cserie = 1/C + 1/3C = 4/3C
Cserie = 0,75C

Cvervanging = 2 * Cserie = 2 * 0,75C

Cvervanging = 1,5C

Dit lukt alleen maar als de capaciteiten aan boven en onderkant van de schakeling gelijk zijn, anders moet je het toch complex gaan uitrekenen :-)

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Op 29 augustus 2006 13:59:41 schreef Bert F:
maar dat hebben we nog niet geleerd dus mag ik mss aan nemen dat het zo'n triviaal denkgeval is om dan te kunnen komen tot bovengenoemde redenering?

Dan moet je u toch geen zorgen maken....
Dat de schakeling in evenwicht is, is nu net de bedoeling van deze opgave. En je moet je niet schamen dat je het niet zag, de helft van CO heeft zich laten vangen.
Indien de condensatoren allemaal verschillende waarden hebben, zal er een beetje meer rekenwerk aan zijn. Dit zul je komende jaren wel leren.....
Thevenin en alle andere specialisten kan ik ook niet meer zonder mijn cursus even te raadplegen.....en ik zal zeker niet de enige zijn.....
Zeg maar dat je veel bijgeleerd hebt vandaag....

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Henry S.

Moderator

Op 29 augustus 2006 10:07:01 schreef Bert F:
hier vervoledig ik mijn tekening:
[afbeelding]

[...]

Had je dat niet eerder kunnen vertellen?

Als je al niet het verschil tussen de tekening van Hugo en die van jou ziet en dit nog snel even voor het examen moet heb je iets niet meegekregen het afgelopen jaar...

Het is een brug, dus 2C doet niks, mag je wegstrepen of kortsluiten, maakt beide niet uit.

Op 29 augustus 2006 12:21:05 schreef Bert F:
[...]
want onderstel dat die twee condensatoren niet meer gelijk zijn danvloeit er wel wat door die brug...

Voeding kortsluiten, schema omvouwen en in 2 tellen de vervangings capaciteit uitrekenen:

Maar dat is wisselstroomtheorie die je nog niet kent.

de aansluitingen zijn toch zo logisch toch? hoe had je ze anders willen maken?

Groeten.

Zie tekening Hugo, en zo waren er nog wel andere versies.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik begrijp jullie frustratie dat ik het niet ken en hier maar wat loop te zeuren en te vragen voor hulp.
zeggen dat ik mijn theorie niet begrijp dat zal mijn examen maar moeten uitwijzen hetgene wat ik probeer is me overal vragen bij te stellen en daarvoor op één of ander manier een antwoord te vinden.
Het schema was zo opgesteld dat je idd, en zeker nadien gezien, gewoon kon zien dat het ding in evenwicht is en omzodoende gemakkelijk het ding oplossen maar dan nog zat er onmiddellijk iets in mijjn onderbewustzijnde klopt dat hier wel?
Te meer omdat me iemand een weekje terug heeft proberen wijs te maken dat je altijd een schakeling kan herleiden naar serie en parallel zat ik hier ook op te kloten.
Kan dus niet enkel je speciaale theorem'as wil toepassen waardoor je een serie weerstand vervangt door een parallel weerstand.
Maar ik weet enkel dat die bestaan en niet hoe die werken. Dus laat ik dat voor wat het is.

Oké bedankt heb ik groeten.

edit: sorry als ik wat verstrooid ben maar zo ben ik nu eenmaal tja

Anoniem

Op 29 augustus 2006 17:23:49 schreef Bert F:
ik begrijp jullie frustratie dat ik het niet ken en hier maar wat loop te zeuren en te vragen voor hulp.
zeggen dat ik mijn theorie niet begrijp dat zal mijn examen maar moeten uitwijzen

ONZE frustratie??? Jij bent degene die straks gaat flessen.
Ik veronderstel dat je examen gaat over stof die je het afgelopen jaar gezien hebt. Ik begrijp best dat je niet alles kunt onthouden, maar je doet of het allemaal compleet nieuw is voor jou. Heb je dan zoveel gespijbeld?
Ik hoop maar dat je niet in een technische richting zit, want dan kun je volgens mij beter op leercontract bij een slager gaan.:-(

Ach, dat valt allemaal toch wel mee? Hoeveel studenten zijn er wel niet die het eerste jaar niet halen, maar die daarna nog helemaal bij kunnen trekken.

Free the whales!

twee zaken neem volgende van mij aan het is niet omdat je goede examens kan afleggen dat je een goede student zijt.
daarmee bedoel ik in de twee richtingen niets mee.

Bijkomend hebben wij hier geen les over gehad dit zijn een aantal practica die we moetsten uitvoeren en nadien een aantal vragen over oplossen.

Ik kom nu toevallig net wel een technische richting afgestudeerd als elektrieker en zit nu op een wat zwaarder theoretische richting waar het vooral in het eerste jaar gewoon de bedoeling is om al die proeven maar snel te maken en juh.
Nu omdat ik net met die technische achtergrond zit, ben ik op die oefeningtje te hard gaan doordenken en had ik niet gezien dat het twee bladzijden verder dan de brug van wheatstone staat waardoor je dit kan beschouwen als iets in evenwicht.

Nu ga je zeggen waarom heb je dat dan niet in je vorige jaren geleerd tja kan ik niet aan doen ben altijd plichtsbewust naar school gegaan (had dat mss beter niet gedaan want zie er de zin niet echt van in)
en heb nu tweede zit omdat ik ziek ben geworden tja..

Weer wat bijgeleerd. (ik ook hoor).

Veel succes met je examen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

tja je kunt niet alles weten.
En als je het niet ziet ...

Anoniem

Op 29 augustus 2006 19:49:03 schreef Bert F:
twee zaken neem volgende van mij aan het is niet omdat je goede examens kan afleggen dat je een goede student zijt.
daarmee bedoel ik in de twee richtingen niets mee.

Bijkomend hebben wij hier geen les over gehad dit zijn een aantal practica die we moetsten uitvoeren en nadien een aantal vragen over oplossen.

Ik kom nu toevallig net wel een technische richting afgestudeerd als elektrieker en zit nu op een wat zwaarder theoretische richting waar het vooral in het eerste jaar gewoon de bedoeling is om al die proeven maar snel te maken en juh.
Nu omdat ik net met die technische achtergrond zit, ben ik op die oefeningtje te hard gaan doordenken en had ik niet gezien dat het twee bladzijden verder dan de brug van wheatstone staat waardoor je dit kan beschouwen als iets in evenwicht.

Nu ga je zeggen waarom heb je dat dan niet in je vorige jaren geleerd tja kan ik niet aan doen ben altijd plichtsbewust naar school gegaan (had dat mss beter niet gedaan want zie er de zin niet echt van in)
en heb nu tweede zit omdat ik ziek ben geworden tja..

Wablief??? Ik geloof mijn ogen niet; al afgestudeerd als elektricien, en je kent de basisprincipes van elektriciteit niet. Geven ze die diplomas daar gratis weg bij een pakje kauwgum?
Man,man,man, van devaluatie van het onderwijs gesproken.